Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Co dalej z Kolejową? Przebudowa ulicy możliwa najwcześniej w 2017 roku - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Co dalej z Kolejową? Przebudowa ulicy możliwa najwcześniej w 2017 roku
08-10-2015 08:19   Janusz Ludwiczak
Wojewoda wstrzymał przebudowę ulicy Kolejowej. Oznacza to, że cała procedura związana z rozpoczęciem inwestycji musi ruszyć od nowa. Rada Osiedla Św. Łazarz musi teraz zdecydować, czy gruntownie przebudowana zostanie arteria wraz z wymianą infrastruktury podziemnej i poszerzeniem jezdni, czy przeprowadzony zostanie tylko remont, w ramach którego wymienione zostaną chodniki i naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni. 4 listopada mają odbyć się konsultacje społeczne z mieszkańcami. Wiadomo, że jakiekolwiek prace na Kolejowej rozpoczną się z opóźnieniem, w wariancie optymistycznym w 2017 roku, w wariancie pesymistycznym nawet za trzy lata.

W czerwcu miała rozpocząć się gruntowna przebudowa Kolejowej. Na ten cel miasto zarezerwowało 9 milionów 200 tysięcy złotych w latach 2015-2016.

Od lat mieszkańcy dopominają się, by ulica ta przestała przypominać dziewiętnastowieczną drogę wiejską. Dziurawe, krzywe i nierówne chodniki, kostka brukowa na jezdni powodująca ogromny hałas - tak dziś wygląda ulica Kolejowa.

Ulica Kolejowa, która jest równoległą arterią do ulicy Głogowskiej jest często skrótem dla kierowców, gdyż jest dogodnym dojazdem od Hetmańskiej w stronę Targów i Dworca Zachodniego. Zabytkowa kostka brukowa na jezdni powoduje dość spory hałas, szczególnie w godzinach nocnych, gdyż kierowcy mimo ograniczenia prędkości do 40 km/h jeżdżą tam znacznie szybciej. Niejednokrotnie dochodziło tutaj do wypadków.

Poznańskie Inwestycje Miejskie miały wiosną ogłosić przetarg na przebudowę Kolejowej. Inwestycja miała rozpocząć się najpóźniej w wakacje i potrwać rok. Tak jednak się nie stało.

Powodów jest kilka. Pierwszym z nich jest wykup gruntów na podstawie tzw. specustawy, gdyż w ramach pierwszego projektu generalnej przebudowy powiększony ma zostać pas drogowy. Kolejna przyczyna, to nie uwzględnienie w projekcie przebiegającej pod ziemią infrastruktury technicznej, należącej do kolei.

Zastrzeżenia do inwestycji miała również Miejska Konserwator Zabytków, która nie zgadza się na usunięcie kostki brukowej, która jak twierdzi ma ona charakter zabytkowy.

Ponadto jedna z właścicielek nieruchomości odwołała się do wojewody. Chodzi o wywłaszczenie jednej z działek przy Kolejowej.

W czerwcu wojewoda wstrzymał decyzję lokalizacyjną, oraz rygor natychmiastowej wykonalności, uchylając samą decyzję. Inwestycja nie może być rozpoczęta ze względu na braki formalne i źle przygotowaną dokumentację przez projektantów i urzędników.

Jedna z mieszkanek złożyła odwołanie do wojewody. Chodzi o podział działek. Wojewoda po przeanalizowaniu decyzji stwierdził, że nie jest możliwe wydanie pozwolenia na realizację inwestycji. Wystąpiły błędy proceduralne – wskazuje Łukasz Prymas, członek Zarządu Rady Osiedla Św. Łazarz.

Oznacza to, że cała procedura związana z rozpoczęciem inwestycji musi ruszyć od nowa.

9 milinów złotych przeznaczono na przebudowę Kolejowej i teraz projekt idzie do kosza? Chcemy w końcu, by ulica ta została wyremontowana – żali się Lilianna Krantz-Domasłowska, mieszkanka ulicy Kolejowej.

W tej sprawie Rada Osiedla Św. Łazarz spotkała się w środę z przedstawicielami Poznańskich Inwestycji Miejskich, Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu Miasta Poznania, Zarządu Dróg Miejskich oraz Zarządu Transportu Miejskiego.

Pewne jest, że ulicą Kolejową jeździć będzie miejski autobus. Wiadomo też, że na ulicy Kolejowej nie pojawią się zatoki dla autobusów, pojazdy MPK mają zatrzymywać się na jezdni.

Przedstawiciele Rady Osiedla Św. Łazarz dopytywali urzędników o przebieg danych linii i częstotliwość połączeń. Jak wskazywał Filip Olszak - przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz efektywne byłoby puszczenie Kolejową jednej lub dwóch linii, które miałyby jeździć nie rzadziej niż co 15-20 minut.

Jak się okazało, radni ze Świerczewa chcieliby, by uruchomiona została linia autobusowa przez środek osiedla - ulicę Kołłątaja i dalej przez Górecką, Kolejową do Dworca Zachodniego. Jeden z radnych zamówił nawet w tym celu ekspertyzę u specjalistów z UAM i Politechniki.

W dalszej części spotkania przedstawicielka Poznańskich Inwestycji Miejskich, które mają być wykonawcą przebudowy Kolejowej wyjaśniła, że opóźnienie w inwestycji związane jest ze zmianami w strukturach spółki i zmianą prezesa PIM.

Rada Osiedla Św. Łazarz ma teraz zdecydować, czy gruntownie przebudowana zostanie arteria wraz z wymianą infrastruktury podziemnej i poszerzeniem jezdni, czy przeprowadzony zostanie tylko remont, w ramach którego wymienione zostaną chodniki i naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni.

Gdyby zdecydowano, że ulica Kolejowa ma zostać gruntownie przebudowana, będzie trzeba przygotować nowy projekt lub dokonać aktualizacji obecnego dokumentu. Cztery miesiące mogą zająć sprawy związane z niezbędnymi uzgodnieniami. Sprawy związane z uwarunkowaniami, pozwoleniami, opiniowaniem, wydaniem decyzji środowiskowej, opinii konserwatorskiej i przetargami mogą zająć nawet rok. W wariancie optymistycznym inwestycja mogłaby się rozpocząć dopiero w połowie 2017 roku.

W przypadku przeprowadzenie kompleksowego remontu z wymianą chodników i wyrównaniem nawierzchni zadaniem zająłby się Zarząd Dróg Miejskich oraz Wydział Transportu i Zieleni, a Poznańskie Inwestycje Miejskie byłyby tylko wykonawcą (zajęłyby się tylko sprawami przetargowymi). Drugi wariant wiązałbym się jednak z wykonaniem projektu, który według przedstawicielki PIM mógłby kosztować nawet 500 tysięcy złotych! Przygotowanie projektu, uzyskanie decyzji i wyłonienie wykonawcy miałoby zająć przynajmniej osiem miesięcy, ale nie ma ryzyka związanego z ewentualnym odwoływaniem się właścicieli nieruchomości od podjętych decyzji.

Tymczasem 12 listopada o godz. 17:00 w Gimnazjum nr 51 przy ul. Potockiej ma odbyć się spotkanie konsultacyjne z udziałem przedstawicieli Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu Miasta, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego oraz Poznańskich Inwestycji Miejskich. W spotkaniu ma wziąć udział również wiceprezydent Maciej Wudarski.


R E K L A M A
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
03

paź

do 06-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi kamperów, przyczep kempingowych i sprzętu biwakowego
Targi sprzętu pływającego i sportów wodnych

04

paź

do 06-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Tour Salon" - Targi Regionów i Produktów Turystycznych

05

paź

18:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
Koncert "Tradycja i współczesność" w wykonaniu Zespołu Wokalnego Minimus pod dyrekcją Sławomiry Raczyńskiej
- III Jesień Muzyczna u Luteranów
Wstęp wolny

11

paź

do 12-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Viva seniorzy" - targi dla seniorów i nie tylko

do 13-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: