Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Mieszkańcy rozmawiali z wiceprezydentem i radnymi o przyszłości ulicy Kolejowej - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Mieszkańcy rozmawiali z wiceprezydentem i radnymi o przyszłości ulicy Kolejowej
30-11-2011 01:52   Janusz Ludwiczak
Dwie godziny mieszkańcy Kolejowej rozmawiali z wiceprezydentem Poznania Mirosławem Kruszyńskim, Radnymi Miasta Poznania i Radą Osiedla Św. Łazarz o przyszłości tej ważnej arterii komunikacyjnej w dzielnicy. Dyskusja była bardzo gorąca.

Z inicjatywy portalu lazarz.pl we wtorek, 29 listopada o godz. 18 w gościnnych progach Klubu Osiedlowego "Krąg" przy ul. Dmowskiego 37, po dłuższej przerwie, odbyło się kolejne spotkanie w ramach cyklu Klub Dyskusyjny "Łazarski Fyrtel". Tym razem mieszkańcy mogli dowiedzieć się czy ulica Kolejowa doczeka się w końcu remontu.

Na nasze zaproszenie odpowiedzieli: wiceprezydent Poznania Mirosław Kruszyński, Radni Miasta Poznania - wybrani z okręgu Łazarz-Jeżyce-Ogrody: Lidia Dudziak, Katarzyna Kretkowska, Łukasz Mikuła, Krzysztof Skrzypinski, Wojciech Wośkowiak oraz radny Bartosz Zawieja, który pojawił się po sąsiedzku z Górczyna. Na spotkaniu pojawił się też Kazimierz Skałecki - zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) ds. inwestycji oraz Rafał Kupś - pełniący obowiązki dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM), a także Łukasz Prymas - przewodniczący Komisji Budżetu Rady Osiedla Św. Łazarz. Dyskusji przyglądali się członkowie Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania oraz Stowarzyszenia My Poznaniacy.

Podczas spotkania mieszkańcy mogli się dowiedzieć, że jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace przy remoncie chodników w najbardziej newralgicznych miejscach. W przyszłym roku ruszy kompleksowa wymiana chodników.

Na tą inwestycję Rada Osiedla Św. Łazarz oraz Zarząd Dróg Miejskich przeznaczą w sumie 200 tys. zł. To jednak kropla w morzu potrzeb. Mieszkańcy dopytywali wiceprezydenta i ZDM o gruntowny remont ulicy Kolejowej. Niestety na to nie ma co liczyć w najbliższych latach, gdyż miastu brakuje pieniędzy, a szacowany koszt całkowitej przebudowy ulicy Kolejowej, łącznie z wymianą infrastruktury podziemnej (jaki miał miejsce np. na Winogradach) szacowany jest na co najmniej 10 mln zł.

Kolejną kwestią, jaka była poruszana to hałas i kierowcy, którzy łamią ograniczenie prędkości do 40 km/h obowiązujące na Kolejowej.

Natężenie ruchu na Kolejowej jest naprawdę bardzo duże. Latem, gdy mamy otwarte okna nie możemy obejrzeć żadnego programu w telewizji, bo taki jest hałas. Samochody jeżdżą 80 km/h tam, gdzie jest ustawiona "czterdziestka". Gdy są upały musimy zamykać okna, bo hałas jest nie do wytrzymania - mówił jeden z mieszkańców.

Pojawiła się propozycja ułożenia na Kolejowej progów spowalniających.
Progi spowalniające budowane są w tej chwili z budżetów rady osiedli za zgodą mieszkańców. Wiele osób chce progów, ale nie przed własnym domem. Taki próg powoduje również hałas, bo jest to hamowanie i ruszanie - twierdzi Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Mieszkańcy obawiają się również, że po zamknięciu Trasy Katowickiej dla samochodów ciężarowych i tirów, te będą jeździć właśnie Kolejową.
Czy Państwo planujecie ustawić jakiś znak zakazujących wjazd tych ciężkich pojazdów na ulicę Kolejową? W tej chwili wszyscy skracają sobie drogę i omijają Głogowską – pytała jedna z mieszkanek.

Ulicą Kolejową samochody ciężarowe nie powinny jeździć. Tylko policja może to wyegzekwować. My nie mamy takich uprawnień. Ruch tirów dopuszczony jest tylko na II ramie komunikacyjnej - odpowiadał Kazimierz Skałecki z ZDM.

Mieszkańcy Kolejowej dopytywali również wiceprezydenta Mirosława Kruszyńskiego, dyrektora ZDM i radnych m.in. o możliwość wycinki drzew i podcięcia korzeni, brakujące pasy na przejściach dla pieszych a także wyrażali obawy związane z ewentualnym wyburzeniem w przyszłości domów przy budowie ulicy Nowej Głogowskiej. Pytań i poruszanych tematów było tak dużo, że spotkanie mogłoby potrwać nawet do północy.

Przybyłych gości zapytaliśmy: "Co dalej z Kolejową?"

Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania:
Na generalny remont całej ulicy pieniędzy nie ma. Możemy mówić tylko o remoncie chodników i tylko w zakresie, w jakim potrafimy to zrealizować z radą osiedla.
Projekt NowoGłogowskiej jest do zrealizowania w dalekiej przyszłości. Najważniejszy moment do podejmowania decyzji, jak ulica NowoGłogowska może w przyszłości wyglądać jest etap przygotowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Wolnych Torów.

Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) ds. inwestycji:
Przebudowa ulicy Kolejowej uzależniona jest od finansów. Potrzebne są duże pieniądze. Miasto w tej chwili nie ma takich środków. Postaramy się zrobić pewne elementy, które ułatwią życie mieszkańcom, a przede wszystkim zwiększą bezpieczeństwo. Na pewno nie jest możliwe w najbliższym czasie wymienić nawierzchnię na asfaltową.
Koszt całkowitej przebudowy ulicy Kolejowej szacujemy na 10-12 mln zł. Część środków będzie stanowiła wymiana uzbrojenia podziemnego. Sprawa kostki brukowej jest uzależniona od decyzji Miejskiego Konserwatora Zabytków. Jeśli nawierzchnia miałaby być asfaltowa, to kostka musi być usunięta.
W ramach środków ZDM za 100 tys. zł w tym roku zamierzamy wyremontować najgorsze odcinki, najbardziej niebezpieczne. Z budżetu Rady Osiedla Św. Łazarz w roku 2012 zamierzamy wykonać projekt chodników w ulicy Kolejowej, a za resztę środków, które zostaną - ok. 60-70 tys. zł. - zamierzamy budować już docelowy chodnik.

Lidia Dudziak, Radna Miasta Poznania (PiS):
Chciałabym, aby ta dyskusja była owocna. Dowiedzieliśmy się, że nie ma pieniędzy na remont Kolejowej. Udało się uczulić władze miasta, że Kolejowa jest ważną ulicą i będzie trzeba o niej myśleć. Przez ostatnie lata odnosiłam wrażenie, że mówienie o Kolejowej nie budziło zainteresowania. Determinacja mieszkańców spowodowała, że to spotkanie się odbyło. Prezydent mógł na własne oczy zobaczyć, że jest to ważny problem. Pewne rzeczy uda się zrobić przy udziale rady osiedla. Nasze zadanie jest takie, żeby szukać pieniędzy w budżecie i przyspieszyć to wszystko.

Krzysztof Skrzypinski, Radny Miasta Poznania (PO):
Temat budzi emocje i nie ma się co dziwić. Zaszłości tu są takie, że nie sposób się nie denerwować. Mieszkańcy przybyli, bo są zainteresowani tym, co wokół ich miejsca zamieszkania się dzieje. Ulica Kolejowa i ten rejon przypominają miejsce sprzed dobrych kilku lat. Na razie słyszymy, że na remont chodników po 100 tys. zł zamierzają przeznaczyć rada osiedla i Zarząd Dróg Miejskich, ale to jest działanie doraźne. Sensowne byłoby wskazanie mapy drogowej, jak dojść do tego ostatecznego celu, którym byłby całkowity remont ulicy Kolejowej. Niestety nie usłyszeliśmy odpowiedzi. Potrzebne jest dalekosiężne spojrzenie. Jeśli te plany remontów sporządzane są z wyprzedzeniem dwuletnim to dlaczego już dziś nie zaplanować, by te pieniądze na remont Kolejowej się znalazły. Miasto organizuje duże przetargi na wielkie inwestycje i często okazuje się, że oszczędza na nich. Myślę, że również tam należy szukać źródeł finansowania remontu ulicy Kolejowej.

Wojciech Wośkowiak, Radny Miasta Poznania (Poznański Ruch Obywatelski), Przewodniczący Rada Osiedla Św. Łazarz:
Dobra informacja dla mieszkańców jest taka, że jeszcze w przeciągu tego roku oraz następnego na działania remontowe zostanie przeznaczona kwota 200 tys. zł, z czego część zostanie wydatkowana na kwestie projektowe. Najważniejsze, że temat Kolejowej wreszcie ruszył i nie jest to tylko sama dyskusja, ale już konkretne działania związane z pracami remontowymi. Niestety pojawiły się już pierwsze kontrowersje. Mieszkańcy od strony ulicy Gąsiorowskich chcieliby, aby ich rejon został wyremontowany w pierwszej kolejności, na co nie zgadzają się mieszkańcy od strony ulicy Potockiej.
Jako rada osiedla nie możemy też zapominać o innych kwestiach i potrzebach remontowych, które występują na terenie całego osiedla.


Komentarze (11)

08-12-2011 22:03:08
Wiktoria
S*** jedne.. brak słów na bezczelność tego "byle tanszego" miasta
04-12-2011 01:25:21
REDAKCJA
@jadzia: Bardzo proszę nie używać w komentarzach wulgaryzmów.
02-12-2011 16:54:38
Stefan
Taaa zwracam honor koski nie sa z odzysku.... Ale ten chodnik robionu jest dla...samochodow !!!! Kompletna patologia !!! Dlaczego nie zrobia przy wejsciach do bram ..tylko robia tam gdzie staja aut..... A gangster Kruszynki niech sprzeda swoja Toyote za 300 tys zl to wtedy znajda sie poeniadze i to takie ze bedziemy mieli granit lub gres nawet pod stopami... Ale nie... Zlodzieje ze nasze pieniadze remontuja sobie tylko swoj dzienice i okopoce no i ozywisie autka :) Cieszcie sie ciemne ludy z Kolejowej ze robimy wam 8 na 2 ©metra.....
01-12-2011 11:55:14
kaśka
Nie byłabym tego taka pewna. Grobelny mieszka na Naramowickiej, ale jakoś mieszkańcy nie mogą doczekać się ani nowej drogi, ani linii tramwajowej. Tylko 1 pas, a korek, w którym stoi się nawet godzinę w szczycie.
01-12-2011 11:41:27
mieszkaniec Głogowskiej
Cieszę, się że omijają Głogowską. Syndrom NIMBY ma każdy, a zadaniem urzędników jest go rozwiązać, tutaj poprzez budowę dolnej Głogowskiej, która kilkanaście lat temu była priorytetem w planie drogowym. W najbliższej przyszłości Kruszyński powinien sobie na Kolejowej lub Głogowskiej zamieszkać i próbować oglądać TV, albo się wyspać wtedy kasa by się na nową Głogowską znalazła natychmiast.
01-12-2011 10:42:22
ma ma
Panie Stefanie. Codziennie przechodzę na tym odcinku do pracy i nie zauważyłam, żeby kładli już jakieś kostki z odzysku. Na razie zrywają stary zdewastowany chodnik od czegoś należy zacząć i zwieżli nowe krawężniki. Stare granitowe płyty maja pozostać tak wynika z rozmowy z panem z ZDM i to akurat nie jest niespodzianka. Trudno pałac jakimś super optymizmem po takim spotkaniu, gdzie się słyszy prawie wszystko na "nie" nie można, nie ma, nie da się, ale trzeba mieć chociaż nadzieje, że coś zacznie się dziać.
30-11-2011 21:25:05
REDAKCJA
Dziękuje za udział w spotkaniu. Postaram się Państwa informować na bieżąco. Mogą Państwo przesyłać również wszelkie zapytania i sygnały na adres: redakcja@lazarz.pl. Pozdrawiam.
30-11-2011 21:18:59
Stefan
Spotkanie spotkaniem... ludzie czym sie podniecacie Kruszyński niczym Tusk "aja aja ciemne ludzie se skamsów - kiedyś wam zrobimy".... Dzisiaj na wysokosci Karwowskiego zaczeli cos robic... COS... co jak zobaczyłem to najchętniej nie jednemu pajacowi z urzedu miasta bym..... jakies stare, z odzysku koski brukowe zaczeli kłaść.. ALE tylko po bokach chodnika !!! Te stare połamane obleśne płyty zostają... przeciez to jest żenujące... Jestem tak podbulwersowany ze najchętniej pojechałbym na pl. Kolegiacki i chyba młotem pneumatycznym im rozwalić chodnik... SZCZYT BEZCZELNOSCI !!!
30-11-2011 13:19:17
lilid
Nie było tak konfrontacyjnie, jak to sugeruje p. Wośkowiak. Harmonogram prac powinien być wczesniej ustalony z Rada Osiedla i, podkreslam i z mieszkańcami. Fundusz na doraźny remont fragmentu należało wykorzystać na zrobienie całościowego projektu, aby szybciej i w sposób skoordynowany ruszyć z remontami w następnym roku. Trzeba się starać o wpisanie Łazarza do Miejskiego Programu Rewilalizacji (apel do Szanownych Radnych). Mnie męczy bardziej prozaiczny szczegół, odcinek Kolejowej 1/3 przy Budmecie będący od lat psią ubikacją i miejscem wysypywania śmieci, należy do miasta także jeśli chodzi o sprzątanie, a na takowe nie ma pieniędzy, czyli tylko 100 telefonów do Strazy i Czystego Poznania daje niekiedy efekt. Co zrobić by tę sytuacje zmienić ( projekt zamiany na miejsca parkingowe nie spotkał się z odzewem). Co robić...
30-11-2011 12:46:41
Mieszkanka ulicy Kolejowej
Panie Redaktorze. Jeszcze raz bardzo dziękuje za zorganizowanie tego spotkania. Tyle lat lekceważy się nasze problemy. Może wreszcie władze miasta przypomną sobie w ogóle o istnieniu takiej ulicy jak Kolejowa. Wczoraj w tej gorącej atmosferze nie udało mi się zadać nurtującego mnie pytania pytania - kto pokrywa koszty wymiany - nie łatania chodnika na kolejowej od strony Potockiej na wysokości nowo budowanego bloku. Chodnik tez został zupełnie zdewastowany przez ciężki sprzęt z budowy. Oraz gdzie należy zgłosić problem parkujących wzdłuż chodnika autokarów i samochodów ciężarowych, które zupełnie ograniczają widoczność. Pojazdy te robią sobie bezpłatny parking pod naszymi oknami
30-11-2011 12:36:21
michal
Gdziewuch sie bije tam trzeci korzysta... Od Potockiej czy od Gasiora? Oczywiscue ze od srodka 41, 42, 43, 44 Mala uwaga .. Nie po kilku tylo po 70 latach nic nierobienia chociaz Plackami to wyremontuja. Mam nadzieje.ze chodnik nie bedzie w 7 roznych stylach. Ani ze tez ZDM nie da nam jakis smieciowych odpadkow tzn uszkodzonych kostek jak na odcinku Piotrowo do Jana Pawla. Dla mnie jednym z najlepszyh chodnikow w Poz to Karwowskiego. Jadac rowrem nie czuc nawet rzadnych zafalowan. Czyli generalny remont bedzie na Euro 2035....szkoda. Ps a mialy byc tez fotoradary
Aktualności
Niezapominajka
23

sie

do 24-08-2019
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00

do 24-08-2019
Palmiarnia Park Wilsona
Noc w Palmiarni - w godz. 20:00-2:00
Koncert na misach tybetańskich i gongu: 21:00, 21:45, 22:30, 23:15

25

sie

Park Wilsona
XIII Światowe Spotkania z Kulturą Romską

27

sie

do 28-08-2019
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi mody - jesień/zima 2019/2020

16:00
Pływalnia letnia Park Kasprowicza 1
Łazarski Wyścig Australijski - zawody pływackie dla dzieci i młodzieży

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: