Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Powstanie Dolna Głogowska? – będą konsultacje społeczne - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Powstanie Dolna Głogowska? – będą konsultacje społeczne
14-06-2021 16:29   Janusz Ludwiczak
Czteropasmowa droga lub ulica po jednym pasie w każdym kierunku z linią tramwajową, która ma prowadzić od pętli PeSTki przy Dworcu Zachodnim do skrzyżowania ulic Kolejowej i Hetmańskiej – 24 czerwca rozpoczną się konsultacje społeczne w sprawie koncepcji ulicy Dolnej Głogowskiej.

Jak już informowaliśmy pod koniec stycznia miasto przedstawiło koncepcję budowy ulicy Dolna Głogowska. Przewidziane są dwa warianty. Pierwszy zakłada budowę czteropasmowej drogi (po dwa w każdą stronę). Drugi wariant przewiduje budowę drogi z dwoma pasami i trasą tramwajową, która ma prowadzić od pętli PeSTki przy Dworcu Zachodnim do skrzyżowania ulic Kolejowej i Hetmańskiej. Koszt inwestycji szacowany jest nawet na 200 mln zł.

24 czerwca Zarząd Dróg Miejskich rozpocznie konsultacje społeczne dotyczące budowy nowej drogi.

– Powstanie ul. Dolnej Głogowskiej to temat znany nie od dziś. Ostatni raz został podjęty przy okazji konsultacji społecznych koncepcji uspokojenia ruchu, mającej przygotować osiedle Św. Łazarz do poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania. Kluczowym zadaniem ul. Dolnej Głogowskiej będzie odciążenie ul. Głogowskiej oraz przejęcie ruchu tranzytowego prowadzącego z ul. Hetmańskiej w kierunku centrum poprzez ul. Kolejową. Koncepcja jej powstania zostanie poddana konsultacjom społecznym. Opiniowanie po raz pierwszy zostanie przeprowadzone w formie „geodyskusji”. Na specjalnej stronie internetowej udostępniony zostanie interaktywny plan sytuacyjny projektowanej ulicy. Wszyscy zainteresowani będą mogli wypowiedzieć się na temat proponowanych rozwiązań, zostawiając komentarz do wybranego elementu widocznego na mapie – wyjaśnia Agata Kaniewska, rzecznik ZDM.

Konsultacje w tej sprawie potrwają do 8 lipca.

Przypomnijmy. O budowie Dolnej Głogowskiej mówi się od lat. Droga ta miałby odciążyć ulicę Głogowską. Częściowo zrealizowano już fragment tej drogi – w latach 90. podczas budowy dwóch wiaduktów w ciągu ulicy Hetmańskiej pod trasą kolejową w kierunku Wrocławia powstał czteropasmowy fragment ulicy Kolejowej, który łączy się ze skrzyżowaniem ulic Hetmańskiej i Góreckiej.

Projekt przewiduje, że Dolna Głogowska ma dalej prowadzić wzdłuż torów kolejowych i obecnej ul. Kolejowej do ulicy Zachodniej, gdzie następnie droga zakręcałaby i łączyłaby się z obecną ulicą Głogowską, dokładnie w tym miejscu, w którym tramwaje skręcają na trasę PST przez Dworzec Zachodni.

Koncepcja budowy ulicy Dolnej Głogowskiej zakłada dwa warianty. Pierwszy przewiduje budowę czteropasmowej drogi (po dwa w każdym kierunku). Drugi zakłada dwupasmową drogę (po jednym w każdym kierunku), a wzdłuż niej… trasę tramwajową, która miałaby prowadzić od pętli PST przy Dworcu Zachodnim do ul. Hetmańskiej.

Już w grudniu ubiegłego roku z projektami planowanej inwestycji zapoznała się Rada Osiedla Święty Łazarz. Łazarscy radni zaopiniowali wariant nr 2.

– Za nieuzasadnione uznajemy budowanie ul. Dolnej Głogowskiej w standardzie drogi o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Droga w takim standardzie będzie wtłaczać ruch samochodowy do centrum, do I ramy komunikacyjnej – powiedział Andrzej Janowski, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

Radni uważają też, że planowane przedłużenie ulicy Małeckiego może wygenerować większy ruch na dolnym Łazarzu.

– Będzie to skrót do dworca – mówił podczas grudniowej sesji przewodniczący Andrzej Janowski.

Łazarscy radni zastanawiali się również nad sensem poprowadzenia nowej trasy tramwajowej.

– Jak wiemy tramwaj projektowany był na Wolnych Torach. Potrzebne będą analizy, czy jest sens dublowania tramwaju również z ul. Głogowską. Mówi się też o budowie stacji Poznańskiej Kolei Metropolitalnej nad ul. Hetmańską – wskazywał radny Andrzej Janowski.

Rada Osiedla Św. Łazarz złożyła również uwagi do rozwiązań rowerowych, w których postuluje, by była projektowana w standardzie drogi dwukierunkowej (min. 2 m szerokości). Z projektem koncepcji Dolnej Głogowskiej zapoznali się również poznańscy radni z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej.

– Dolna Głogowska służyć ma odciążeniu ulic tej części Łazarza, to jest Głogowskiej, a w szczególności Kolejowej, ograniczeniu tranzytu, a także obsłudze transportowej planowanej dzielnicy Wolne Tory, dla której opracowywany jest projekt planu miejscowego – powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydent Poznania.

Realizacja inwestycji będzie jednak bardzo kosztowna. Budowa ul. Dolnej Głogowskiej może wynieść od 120 do 200 mln zł w zależności od wariantu, który zostanie przyjęty. Koszt budowy samego układu drogowego jest szacowany na 72 mln zł.

Układ drogowy ogranicza jednak zwarta zabudowa i planowane nowe obiekty – PKP zamierza w tym rejonie zbudować centrum sterowania ruchem kolejowym dla całej Wielkopolski.

Inwestycja wiązałaby się również z wykupem gruntów, które należą do Skarbu Państwa lub PKP. Szacowane koszty wykupu gruntów (w jednym z wariantów ponad 5 ha) wyniosłyby około 80 milionów złotych, ale możliwe jest także przejęcie tych gruntów od kolei (przekazanie ich na cel publiczny).

Problemem może okazać się również odwodnienie Dolnej Głogowskiej. Konieczne będzie zbudowanie kolektora odprowadzającego wody deszczowe. Zdaniem wiceprezydenta Mariusza Wiśniewskiego budowa trasy tramwajowej mogłaby być możliwa, dzięki pozyskaniu środków z Unii Europejskiej.

Wariant 1 (czteropasmowa droga - po 2 w każdym kierunku):

Wariant 2 (z trasą tramwajową):


R E K L A M A

Komentarze (9)

16-06-2021 23:24:07
MieszkaŃCY Starej Głogowskiej
A na starej Głogowskiej po zmianach i wprowadzeniu ścieżki rowerowej wieczny korek i smród spalin -przed zmianami samochody przemknęły i wszystko się rozwiało a teraz nawet okien nie można otworzyć -sama spalina - ŻĄDAMY PRZYWRÓCENIA STAREGO PORZĄDKU ALBO DALSZEGO LOCKDOWNU - PRZYNAJMNIEJ BYŁA CISZA I SPOKÓJ!!!!!!!!
16-06-2021 08:18:10
mieszkaniec
Science fiction! Kolejowa czeka!!!
15-06-2021 20:16:35
Aq
Jak się mieszka przy ulicy z kocich łbów, to każdy ruch będzie za duży, wcale się nie dziwię Twojej frustracji drogi Mieszkańcu. Bądźmy jednak sprawiedliwi, no gdzie Kolejowej do Głogowskiej... Mam nadzieję, że po remoncie odżyjecie i Wy i ulica. No a co do terminu realizacji, to słusznie zauważasz, że to lata, może przy dobrych wiatrach kolejna dekada. Na razie nie spieprzmy tych konsultacji, bo miasto będzie się do nich odwoływać za lażdym razem, gdy będzie mowa o Dolnej Głogowskiej.
15-06-2021 14:35:11
Mieszkaniec Kolejowej
@Aq - cyt"pozwoli ominąć Kolejową, która ruchliwa nie jest" - kiedy ostatnio byłeś w tym rejonie???. Ulica Kolejowa jest bardziej ruchliwa od Głogowskiej. Obecnie nawet w godzinach 23.00 - 03.00 w nocy, od środy do niedzieli jest problem z przejściem na drugą stronę. Oczywiście po remoncie powinno się zmienić, ale kiedy to nastąpi.... już od 11 lat na to liczymy. Oczywiście nie ma o czym dyskutować po stronie Łazarza nie powstanie nowa ulica z uwagi na wykorzystywane przez kolej tereny, nie ma szans na ich oddanie - jest też trochę innych właścicieli, którzy na pewno nie odstąpią swoich terenów bez spraw sądowych - lata przygotowań. Zejdźcie z tego tematu są inne sprawy.
15-06-2021 10:33:06
Aq
W ogóle to zastanawia mnie sens budowy tej ulicy. W kierunku północnym pozwoli ominąć Kolejową, która ruchliwa nie jest, a po remoncie i tak zrobi się cichsza. W kierunku południowym i tak nie zabierze żadnego ruchu z Łazarza, tylko będzie de facto... obwodnicą Wildy. Bo obecnie ze względu na brak lewoskrętów z Głogowskiej trasę Most Dworcowy - Traugutta / 28 Czerwca pokonuje się przez Wildę właśnie. Bez przedłużenia za Hetmańską na południe ta Dolna Głogowska w sumie niczego nie poprawi, a tylko ściągnie nam dodatkowy ruch (przelotowy!) w okolice Dworca Zachodniego.
15-06-2021 10:08:01
Aq
RO nie neguje potrzeby budowy tramwaju na terenie Wolnych Torów, tylko wzdłuż torów kolejowych po stronie Łazarza. Ja osobiście się z tym w pełni zgadzam - te kilkadziesiąt milionów złotych można sensowniej wydać na kilkadziesiąt innych sposobów.
15-06-2021 06:33:37
M.
Bardzo mnie dziwi podejście RO negujących sens budowania nowej linii tramwajowej. Przecież ona będzie obsługiwała nową dzielnicę mieszkaniową (teren Wolnych Torów). Wiem, że przyzwyczailiśmy się do sytuacji nienormalnej czyli najpierw osiedle, potem infrastruktura (vide Naramowice, Strzeszyn). Jednak od radnych osielowych wymagałabym trochę szerszych horyzontów myślowych.
14-06-2021 21:11:33
ignacy
A ja mam pytanie: od kiedy w naszym mieście mieszka Pan Radny Janowski?
14-06-2021 19:42:37
Aq
Tramwaj niepotrzebny, cztery pasy też nie. Potrzebna jest kładka na Wildę!
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
19

mar

do 21-03-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"SalMed" - Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Medycznego
"Labs Expo" - Targi Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych (do 20.03)

20

mar

18:30
Szkoła Podstawowa nr 33 / 33 LO ul. Wyspiańskiego 27
64. sesja (zwyczajna) Rady Osiedla Św.Łazarz
►porządek obrad

21

mar

do 23-03-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi polskich win i winnic

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Spotkanie literackie “Wyszeptać życie” - wiersze Krystyny Suwiczak

22

mar

do 24-03-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi Produktów Łowieckich, Strzeleckich, Militarnych i Survivalowych

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: