Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

PeSTka pojedzie dalej? Jest plan przedłużenia z Dw. Zachodniego wzdłuż Kolejowej na Górczyn i Dębiec - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
PeSTka pojedzie dalej? Jest plan przedłużenia z Dw. Zachodniego wzdłuż Kolejowej na Górczyn i Dębiec
30-01-2017 16:53   Janusz Ludwiczak
Dokładnie 20 lat temu uruchomiono Poznański Szybki Tramwaj. Od prawie 3,5 roku PeSTka dojeżdża również na Dworzec Zachodni i dalej do ul. Głogowskiej. Pojawiają się plany przedłużenia trasy PST dalej na południe, w stronę Górczyna, Dębca, a nawet do Lubonia. PeSTka miałaby jechać wzdłuż ulicy Kolejowej, a nad ulicą Hetmańską miałby powstać przystanek przesiadkowy.

Już w 1928 roku pojawiły się pierwsze plany uruchomienia Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Wtedy zakładano, że tramwaje po szynach kolejowych połączą Luboń z Winiarami. W pierwszej połowie XX wieku sądzono, że szybki tramwaj będzie mieć aż 27 km i prowadzić będzie z Lubonia do Owińsk przez Winogrady, Piątkowo i Morasko. Po wojnie w 1945 roku powrócono do śmiałej koncepcji planując przebieg trasy albo po wydzielonym torowisku na powierzchni albo w tunelu. Projekt obecnego kształtu PeSTki zaczął rodzić się pod koniec lat 60. Realizację inwestycji rozpoczęto w 1978 roku, a pierwszy tramwaj z Piątkowa do centrum miasta po całkowicie wydzielonym torowisku przejechał równo 20 lat temu, 30 stycznia 1997 roku. Więcej o historii PeSTki pisaliśmy w sobotę.

Od 3 lat i 5 miesięcy roku PeSTka jeździ jeszcze dalej, aż na Łazarz. Dotychczasowy ponad 6-kilometrowy odcinek został przedłużony pod Mostami: Teatralnym, Uniwersyteckim i Dworcowym, równolegle pod ulicą Roosevelta na Dworzec Zachodni (dawny peron 7) i dalej przez Zachodnią do ulicy Głogowskiej. Poznański radny PiS Adam Pawlik postuluje, by w przyszłości trasa PeSTKi została przedłużona z Dworca Zachodniego, wzdłuż ulicy Kolejowej, równolegle do ulicy Kolejowej w kierunku Dębca i Górczyna.

Koncepcja zagospodarowania Wolnych Torów opracowana przez ZDM przewiduje trasę tramwajową, przedłużoną od ulicy Towarowej do Hetmańskiej. Pytanie tylko po co. Linia byłaby kolizyjna, tramwaj zatrzymywałby się na każdym skrzyżowaniu. Na Wildzie jest już linia tramwajowa, a nawet dwie: na Wierzbięcicach i Górnej Wildzie, po co więc trzecia? – zauważa Adam Pawlik, Radny Miasta Poznania z PiS.

Mamy doprowadzoną PeSTkę do Dworca Zachodniego, do peronu 7. Jest to jedna z najbardziej obciążonych linii tramwajowych w Poznaniu. Z tej trasy korzysta najwięcej pasażerów. Wydłużenie PeSTki na południe miasta zapewni standard metra. Tramwaj należy poprowadzić równolegle wzdłuż torów kolejowych i dalej nad ulicą Hetmańską, gdzie powinien powstać przystanek tramwajowy, który umożliwiłby przesiadkę na Rataje lub Grunwald. Dalej PeSTka powinna zostać poprowadzona z rozwidleniem na Górczyn i Dębiec, a przyszłości również do Lubonia. PeSTka byłaby szansą rozwoju Wolnych Torów, ale również Dębca, Górczyna i Świerczewa. Powstałoby szybkie, bezpośrednie, bezkolizyjne połączenie w osi północ-południe – przekonuje radny Adam Pawlik.

Inwestycja miałaby powstać w ramach zagospodarowania Wolnych Torów. W przyszłości PeSTka miałaby dowozić pasażerów Kolei Dużych Prędkości od stacji Poznań-Południe, która ma powstać na Górczynie lub Dębcu. Pomysłodawcy jednak nie potrafią wskazać przewidywanego kosztu inwestycji.

Jeśli wydano miliard 800 milionów złotych na tunel w Łodzi z pieniędzy centralnych, to dlaczego rząd nie miałby wydać pieniędzy na budowę PeSTki, która woziłaby ludzi, pasażerów z Kolei Dużych Prędkości do centrum miasta – tłumaczy radny Adam Pawlik.

Póki co nie ma pomysłu na finansowanie. Prezydent nie jest zainteresowany podjęciem rozmów. Trzeba opracować koncepcję, która również da informacje o kosztorysie inwestycji – dodaje Adam Pawlik.

Zdaniem Jerzego Babiaka, byłego dyrektora MPK przedłużenie PeSTki na południe nie ma sensu.

Tramwaj opłaca się tam, gdzie są pasażerowie. Żeby byli pasażerowie muszą być źródła i cele podróży. Wystarczy popatrzeć na mapę, na Górczynie nie ma zbyt wielu ludzi. PeSTka opłaciła się dlatego, że na Winogradach i Piątkowie jest tyle osiedli. Również sens ma tramwaj na os. Kopernika. Proszę zobaczyć ile jest tam bloków, a tym samym mieszkańców – wskazuje inż. Jerzy Babiak, dyrektor MPK w latach 1991-1998.

Z kolei Jan Firlik, ekspert ds. komunikacji tramwajowej uważa, że PeSTka mogłaby zostać wydłużona do Dębca.

Pierwsze plany przewidywały dociągnięcie PeSTki aż do Lubonia. Każda trasa tramwajowa jest ułatwieniem, zwłaszcza ta bezkolizyjna. Wyjazd na Most Teatralny był tymczasowy, w końcu doprowadzono PeSTkę do samego dworca. Dalsze przedłużenie trasy PST na południe ma sens, przynajmniej do Dębca i Dębiny. Nie będzie on dublować się zupełnie z linią kolejową. Inne zadanie ma pociąg, inne tramwaj, którego przystanki są gęściej rozmieszczone. Tramwaj obsługuje zupełnie inne potoki pasażerskie, głównie mieszkańców, którzy przy trasie tramwajowej mieszkają – uważa Jan Firlik, przewodniczący Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Oddział w Poznaniu, zastępca dyrektora MPK ds. komunikacji tramwajowej w latach 1997-2014.

A co na to władze miasta?

Jest to na pewno jedna z poważnych alternatyw przy rozwoju sieci tramwajowej w Poznaniu, którą brać pod uwagę. Trzeba stawiać na rozwój kolei metropolitarnej i sprawdzanie jakie będziemy mieli potoki pasażerskie właśnie na tym odcinku. Kolej może skutecznie dowieźć mieszkańców z dworca Głównego na Dębiec, Luboń, Górczyn. Kolej metropolitarna może przybrać charakter metra – podsumowuje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania ds. komunikacji i inwestycji.


R E K L A M A
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
22

kwi

18:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Przez żołądek do kultury - Hiszpania

24

kwi

do 27-04-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Motor Show - targi motoryzacyjne

25

kwi

17:00
Biblioteka Raczyńskich filia nr 4 ul. Lodowa 4
Spotkanie z Cezarym Harasimowczem, pisarzem, scenarzystą, wokół jego najnowszej książki Bieta, opisującej życie Elżbiety Ficowskiej, ocalałej z Getta Warszawskiego, żony poety Jerzego Ficowskiego. Spo

26

kwi

Łazarz
Gratowóz
• 08:00-08:20 - Jarochowskiego/Sczanieckiej
• 11:40-12:00 - Jarochowskiego przy Górczyńskiej
• 12:10-12:30 - Kolejowa 37

15

maj

do 16-05-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Impact

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: