Mieszkańcom i naszym Czytelnikom postanowiliśmy przybliżyć wszystkich kandydatów startujących do Rady Miasta Poznania, dając im możliwość zaprezentowania się. Po uzyskaniu kontaktów od kandydatów i komitetów wyborczych wysłaliśmy wszystkim kandydatom zestaw 9 prostych pytań dotyczących gminy. Kandydaci mieli czas cztery dni, do niedzieli 24 marca do godz. 21:00 na przesłanie odpowiedzi. Jednak nie wszyscy skorzystali z zaproszenia portalu Lazarz.pl
Kandydaci byli pytani zarówno o ocenę kończącej się kadencji samorządu, jak i również jakie są najważniejsze sprawy do załatwienia w ciągu najbliższych pięciu lat. Kandydatów zapytaliśmy także o bieżące sprawy i inwestycje.
W trzecim odcinku naszego cyklu przedstawiamy "trójki", czyli kandydatki i kandydatów z 3. miejsca wszystkich list.
Kandydatów przedstawiamy przedstawiamy w porządku alfabetycznym.
Na początek proszę o napisanie kilka słów o sobie:
Sylwia Badzińska, lat 42, lista nr 10 – KWW Społeczny Poznań:
Nazywam się Sylwia Badzińska, mieszkam na Łazarzu od dzieciństwa. Od 5 lat jestem radną Osiedla Św. Łazarz aktywnie działająca na rzecz mieszkańców naszej dzielnicy. W działalności osiedlowej skupiam się na ochronie terenów zielonych i działek, kulturze, współpracą z NGO , seniorami oraz wspieram osoby z niepełnosprawnością. Od 12 lat jestem wolontariuszka Fundacji dla zwierząt Animalia, współzałożycielką Stowarzyszenia Łazarz Pomaga oraz zasiadam w grupie programowej Przystanku Pireus i zespole zadaniowym ds. programu opieki nad zwierzętami i zapobieganiu bezdomności zwierząt. Prywatnie jestem mama dorosłej już córki, zawodowo przedstawicielem handlowym oraz miłośniczką psów i kotów.
Agnieszka Budynek, lat 28, lista nr 12 – KWW Konfederacja Propolska:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk, lat 33 , lista nr 5 – KKW Koalicja Obywatelska:
Nazywam się Jakub Kucharczyk. Mam 33 lata. Pochodzę z Jeżyc.
Jestem absolwentem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyłem politologię oraz przygotowanie pedagogiczne. Obecnie pracuję w Starostwie Powiatowym, gdzie pozyskuję fundusze europejskie dla powiatu. Prowadzę również firmę zajmującą się handlem międzynarodowym. Sumę moich doświadczeń zdobytych zarówno w samorządzie jak i w sektorze prywatnym chciałbym teraz wykorzystać w Radzie Miasta Poznania.
Mateusz Nowak, lat 30, lista nr 11 – KWW Zjednoczona Prawica-Poznań:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek, lat 34, lista nr 4 – KWW Lewica:
Zawodowo jestem związany z wildecką spółdzielnią mieszkaniową. Życie społeczne poświęcam pracy w lokalnym ośrodku Schron Kultury Europa, gdzie prowadzimy Wildecki Klub Senioralny „Schron Trzeciego Wieku” oraz Centrum Inicjatyw Lokalnych WIL.DA.SIĘ. Od blisko roku współtworzę Ziemię Wspólną - wildecki ogród społeczny. Od dziecka wychowywałem się na Wildzie, a obecnie jestem mieszkańcem Dębca.
Mariusz Woźniak, lat 63, lista nr 3 – KWW Trzecia Droga:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
1. Dlaczego zdecydował(a) się Pan(i) kandydować do Rady Miasta Poznania?
Sylwia Badzińska:
Nie podoba mi się to co dzieję się przez ostatnie lata w naszym mieście , długo trwające remonty , biurokracja czy brak dialogu z mieszkańcami to doprowadza do tego ,że nasze miasto nie rozwija się jak inne miasta w Polsce. Do poprawy jest bardzo dużo , ochrona terenów zielonych , mieszkalnictwo, ochrona zabytków przed degradacją , komunikacja miejska , odbruki. Lista potrzebnych zmian w naszym mieście jest o wiele dłuższa dlatego zdecydowałam się kandydować do Rady Miasta aby naszym mieszkankom i mieszkańcom żyło się w Poznaniu lepiej, wygodniej i bezpieczniej.
Agnieszka Budynek:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk:
Moja kandydatura do Rady Miasta Poznania jest kolejnym krokiem, który stawiam w świecie polityki. Z Platformą Obywatelską jestem związany od 19. roku życia. Od 2017 roku jestem przewodniczącym Koła Jeżyce. Wcześniej przez blisko siedem lat pełniłem w nim rolę Sekretarza. Byłem też Skarbnikiem poznańskiej PO. Obecnie jestem wiceprzewodniczącym poznańskiej Platformy Obywatelskiej. Pełnię tę funkcję od 2021 roku.
Doświadczenie, które zdobywałem w pracy zawodowej, społecznej i politycznej chciałbym teraz zamienić w realne działania na rzecz społeczności lokalnej.
Pandemia, wysoka inflacja i spadek jakości życia doprowadziły do tego, że ludzie odsunęli się od siebie. Chciałbym to zmienić i działać na rzecz integracji społecznej. Dlatego moim celem są między innymi działania, które budują mosty pomiędzy ludźmi. Chcę dbać o jakość dialogu mieszkańców z samorządem. Szukać porozumienia między polityką a społeczeństwem. Tej, zróbmy to razem!
Mateusz Nowak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek:
W Radzie Miasta chcę być głosem poznańskiego środowiska organizacji pozarządowych, które również reprezentuję. Ważne jest dla mnie także zadbanie o tożsamość lokalną poszczególnych osiedli. Każde osiedle ma swoją specyfikę, swoje symbole oraz swoje dziedzictwo lokalne, które należy pielęgnować. Chciałbym, aby konsultacje społeczne dotyczące życia Poznaniaków i Poznanianek weszły na wyższy poziom – tak aby podejmowane decyzje dotyczące miasta były zgodne z potrzebami i oczekiwaniami bywalców i bywalczyń danych przestrzeni. Powinny odbywać się w terenie którego dotyczącą, a ich siłą powinna być bezpośrednia rozmowa z najbliższymi mieszkańcami i mieszkankami, a nie tylko anonimowa ankieta. Czas wprowadzić także porządek w przestrzeni wspólnej, jeszcze więcej kultury i zadbać o estetykę Poznania. Chciałbym chociażby w małym stopniu przyczynić się do tych zmian będąc w Radzie Miasta Poznania.
Mariusz Woźniak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
2. Jak ocenia Pan(i) poprzednią kadencję rady miasta oraz prezydenta Jacka Jaśkowiaka? Co udało się zrobić, a czego nie?
Sylwia Badzińska:
Poprzednią kadencję Jacka Jaśkowiaka oceniam negatywnie przede wszystkim przez długo trwające remonty w centrum miasta , sprzedaż miejskich działek i tym samym dewastację terenów zielonych , najdroższa komunikacja miejska w Polsce , brak dialogu z mieszkańcami oraz gigantyczne pieniądze które płyną do zarządów miejskich spółek.
Agnieszka Budynek:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk:
Będąc kandydatem Koalicji Obywatelskiej zostawiam tę ocenę wyborcom. Udało się wyremontować wiele ulic, zmodernizować tory tramwajowe, wymienić tabor na niskopodłogowy, zakupić bardziej ekologiczne środki transportu. Remonty, które trwały przez wiele lat są sukcesywnie doprowadzane do końca. Oczywiście potrzeby, które nie zostały zrealizowane też są duże. Dostrzegam je i nie przechodzę obok nich obojętnie. Poznań do dzisiaj nie doczekał się na przykład hali widowiskowo-sportowej, czy budynku Filharmonii Poznańskiej. Potrzebujemy tych inwestycji. Prace projektowe co prawda już trwają… hmm, mam nadzieję, że prędko zostaną zrealizowane.
Mateusz Nowak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek:
Startuję do Rady Miasta Poznania nie po to, aby oceniać co komu się udało, a co nie udało. Wiecznie chcemy rozliczać wszystkich za przeszłość, a wydaje mi się, że świat tak biegnie do przodu, że warto skupić się na tym co możemy poprawić i ulepszyć teraz oraz w przyszłości. Jeśli jest za dużo betonu to wprowadźmy rozwiązania zielone, jeśli światła drogowe są źle zsynchronizowane w danej części miasta to dokonajmy korekty, jeśli w sposób nieprawidłowy zakończono dane prace budowlane to wykonajmy stosowne poprawki, jeśli w mieście jest za mało koszy to postawmy ich więcej. To co nam wydaje się często proste i łatwe, z reguły z innej perspektywy jest złożone. Oceniać jest zawsze łatwo, a zrobić zdecydowanie trudniej. Dlatego nie oceniam działań kończącej się kadencji Rady Miasta oraz Prezydenta Jacka Jaśkowiaka. Wolę działać.
Mariusz Woźniak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
3. Kolejna kadencja samorządu potrwa do 2029 roku. Jakie 5 najważniejszych spraw widzi Pan(i) do załatwienia w ciągu najbliższych pięciu lat?
Sylwia Badzińska:
- Troska o zieleń i ochroną przed nadmierną zabudową
- Programy pro zwierzęce
- Tańszy transport publiczny
- Poprawa jakości powietrza i porządek
- Zwiększenie udziału mieszkańców w procesy decyzyjne
Agnieszka Budynek:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk:
- Przeprowadzenie porządnego audytu chodników, krawężników, ścieżek rowerowych, słupków, oświetlenia i transportu miejskiego w celu stworzenia wieloletniego planu modernizacji;
- Stworzenie Lokalnych Punktów Informacyjnych na każdej dzielnicy tak, aby informacje o ofercie miasta dla mieszkańców były łatwo dostępne. Docelowo uważam, że powinny także powstać miejskie przestrzenie biurowe do pracy zdalnej czy spotkań integracyjnych dla mieszkańców.
- Uporządkowanie i zaktualizowanie aplikacji „SmartCity Poznań” oraz „OK Poznań” tak, aby były bardziej intuicyjne i przyjazne użytkownikom.
- Likwidacja nadmiernej liczby słupków, które przez ostatnie lata przechodziły swój renesans. Chciałbym zastąpić je pasami zieleni, dbając jednocześnie mając na uwadze interes lokalnej wspólnoty z przedsiębiorcami, bo przecież wszyscy korzystają ze sklepów.
- Budowa naziemnych parkingów, która powinna być realizowana w systemie partnerstwa publicznoprywatnego.
- Powstanie nowych parków kieszonkowych
Mateusz Nowak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek:
- Przemodelowanie uczestnictwa obywateli w podejmowaniu decyzji dotyczących miasta
- Wzmocnienie organizacji pozarządowych poprzez zapewnienie stabilnego finansowania
- Wspieranie rozwoju wspólnot lokalnych poprzez zwiększenie roli i rozbudowę programu Centrum Inicjatyw Lokalnych, w tym tworzenie przestrzeni dedykowanych działaniom o charakterze społecznym, edukacyjnym, ekologicznym lub/i kulturalnym na osiedlach
- Inwestycje w zieleń i ochrona zieleni
- Poprawa estetyki i funkcjonalności miasta poprzez zapewnienie porządku w przestrzeniach wspólnych oraz inwestycje w transport publiczny
Mariusz Woźniak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
4. Obecnie strefa płatnego parkowania kończy się na ulicy Hetmańskiej. Czy powinna zostać ona rozszerzona aż do ulicy Palacza i Krauthofera lub nawet dalej na Górczyn?
Sylwia Badzińska:
W tym temacie powinni wypowiedzieć się mieszkańcy tej części miasta i Rada osiedla.
Agnieszka Budynek:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk:
Odbyłem liczne rozmowy i mogę śmiało powiedzieć, że zdania na ten temat są podzielone. Decyzja o rozszerzeniu płatnej strefy parkowania powinna być szczegółowo przedyskutowana z mieszkańcami. Na przykład podczas konsultacji społecznych, do których moim zdaniem należy wrócić. Taka forma dialogu sprawdziła się przy remoncie ul. Taczaka i myślę, że sprawdziłyby się i tutaj.
Priorytetem na pewno powinno być zbudowanie Parkingu Park & Ride na Górczynie oraz przeprowadzenie szerokiej kampanii społeczno – informacyjnej, która zachęcałaby do korzystania z transportu publicznego, który jest w Poznaniu rozwijany. Ten kierunek prac pozwoliłby jednocześnie częściowo rozładować korki w centrum miasta.
Mateusz Nowak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek:
Podobnie sytuacja wygląda na Wildzie. Tam także strefa płatnego parkowania kończy się na ulicy Hetmańskiej i wiele osób zastanawia się czy zostanie ona poszerzona w stronę Dębca. Trzeba pamiętać, że miasto stale się rozrasta, następuje rozbudowa infrastruktury podmiejskiej i wydaje mi się, że naturalne będzie rozszerzenie strefy płatnego parkowania w bliżej nieokreślonym czasie. Nie może jednak być tak, że wprowadzamy strefę płatnego parkowania bez poczynionych wcześniej inwestycji. Najpierw wyremontujmy chodniki i ulice – dostosujmy je do wprowadzenia strefy płatnego parkowania, a nie malujemy miejsca parkingowe na krzywych chodnikach lub w pasie drogowym z dziurami. Strefa płatnego parkowania tak, ale poprzedzona konsultacjami i odpowiednimi inwestycjami.
Mariusz Woźniak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
5. Wciąż nie udało się przeprowadzić remontu hali Arena. Co należy zrobić z Areną? Przebudować według pierwotnego projektu (do 9 tys. widzów) – dokładając brakujące ok.100 mln zł czy może zrobić skromniejszy remont lub całkowicie wyburzyć Arenę i postawić zupełnie nową halę?
Sylwia Badzińska:
Osobiście jestem przeciwna wyburzeniu Areny , jest to obiekt waży nie tylko dla mieszkańców Łazarza ale też dla całego miasta. Brakująca kwotę można pozyskać zmniejszając parking podziemny ,który generuje olbrzymie koszty i nie będzie wstanie i tak obsłużyć imprezy do 9 tys. widzów , zresztą do Parku Kasprowicza można dojechać transportem publicznym , jest też parking podziemny dostępny na MTP czy Kaponierze z którego można skorzystać podczas imprez.
Agnieszka Budynek:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk:
Tak jak przy pytaniu dotyczącym wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania należałoby zorganizować szerokie konsultacje społeczne dotyczące przyszłości samej Areny.
Przyszły kształt Areny (jak wszystko inne, z czego mieszkańcy będą mieli okazję korzystać) zależy od społeczeństwa. Hala widowiskowo-sportowa jest potrzebna. Przyciągnie ona turystów oraz pozytywnie wpłynie na promocję Miasta Poznania.
Z tym wszyscy się zgadzamy. Tematem spornym jest jej kształt i formuła.
Bazując na swoim doświadczeniu, mogę z dużą odpowiedzialnością stwierdzić, że koszty remontu są często dużo wyższe niż budowa nowego obiektu. Odraczanie decyzji „co dalej?” naraża miasto na rosnące koszty samego przedsięwzięcia. Budżet miasta nie jest z gumy, dlatego do tematu należy podejść realnie i jak najszybciej.
Mateusz Nowak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek:
W przestrzeni publicznej i w mediach pojawiały się głosy, że postawienie nowej hali mogłoby okazać się tańsze. Arena jest jednym z symboli Łazarza i Poznania. To w zasadzie poznańska ikona modernizmu lat 70. Ze względu na fakt, że wysoko cenię sobie tożsamość i dziedzictwo lokalne życzyłbym sobie jej zachowania. Jeśli jednak modernizacja byłaby niemożliwa lub służyła tylko czasowemu rozwiązaniu to będę optował za nową halą, ale która będzie nawiązywała historycznie, artystycznie oraz symbolicznie do dobrze nam znanej Areny.
Mariusz Woźniak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
6. Czy ulica Głogowska powinna być zwężona na kolejnych odcinkach – zwłaszcza w rejonie Dworca Zachodniego, Targów i Parku Wilsona?
Sylwia Badzińska:
Ten odcinek Głogowskiej koniecznie trzeba dostosować do obowiązującego prawa w Polsce , jest tam stanowczo za wąsko i niebezpiecznie. Nie chcę aby Głogowska była ulicą przelotową trzeba oddać ją mieszkańcom jako droga lokalna i zastanowić się na budowa Dolnej Głogowskiej.
Agnieszka Budynek:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk:
Jestem przeciwnikiem tego rozwiązania. Ulica Głogowska jest główną arterią Poznania, o dużym ruchu samochodowym i tego na razie się nie zmieni. Kolejne zwężenie doprowadzi do zwiększenia korków, wpłynie to nie tylko na frustrację kierowców ale także – albo przede wszystkim – na obniżenie poziomu jakości powietrza w tym rejonie.
Takie zwężenie wpłynie negatywnie również na bezpieczeństwo. Ruch rowerowy w takiej sytuacji mógłby wiązać się ze wzrostem wypadków komunikacyjnych z udziałem pieszych, rowerzystów i kierowców.
Odpowiadając na pytanie, ruch rowerowy w tym rejonie powinien odbywać się bocznymi uliczkami, a ulice w tym konkretnie przypadku nie powinny zostać zwężone.
Mateusz Nowak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek:
Nie jestem codziennym użytkownikiem trasy przy ulicy Głogowskiej. Moja życie zawodowe, społeczne i rodzinne nie zahacza o te rejony. Nie odważę się w tym przypadku postawić stanowczego zdania. Temat nie jest przeze mnie odpowiednio rozpoznany. Najchętniej zapoznałbym się wcześniej z przeprowadzonymi badaniami (jeśli takie są) dotyczącymi ruchu w tej okolicy, z opinią Rady Osiedla, wysłuchał zdania użytkowników tej przestrzeni i zapoznał się z analizami ekspertów od ruchu drogowego, tak aby podjęta decyzja nie zakorkowała nam ruchu ulicznego w tym rejonie.
Mariusz Woźniak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
7. W Parku Kasprowicza od strony ulicy Reymonta miało powstać lodowisko. Później na tym terenie planowana była budowa toru wrotkarskiego, a później krytego basenu. Plany te nie zostaną zrealizowane. Co można zrobić z tym terenem?
Sylwia Badzińska:
Osobiście wraz z wieloma społecznikami walczyłam o zachowanie tego dzikiego terenu ,ponieważ są tam siedliska wielu gatunków ptaków oraz dzikiej przyrody o którą powinniśmy zabiegać. Niestety teren ten jest zaśmiecamy , potrzebne są tam kosze na śmieci , ze starych betonowych fundamentów można zrobić ławeczki , tabliczki z informacji o roślinach czy ptakach jako ścieżka edukacyjna a część uszkodzonego płotu ściągnąć i otworzyć dla spacerowiczów. Wspolnie powinniśmy dbać o ten teren i nie pozwolić go zaśmiecać.
Agnieszka Budynek:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk:
Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Należy zmodernizować ten teren na wzór Londyńskiego Hyde Parku, gdzie odbywają się wydarzenia kulturalne. Takie rozwiązanie odpowiada na potrzeby mieszkańców, którzy zgodnie oczekują więcej terenów zieleni, jednocześnie kompensując zmiany klimatyczne i wyższe temperatury latem w tym rejonie.
Mateusz Nowak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek:
Koncepcję zagospodarowania parku należy przedyskutować przede wszystkim z użytkownikami tej przestrzeni. Wsłuchajmy się w głos osób na co dzień korzystających z tego miejsca. To oni powiedzą nam czego w tym miejscu potrzebują lub czego im tutaj brakuje. A może okaże się, że wymyślamy zagospodarowanie terenu na siłę? Może jest dobrze tak jak jest w tym miejscu…
Mariusz Woźniak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
8. Łazarz podobnie jak cały Poznań drastycznie się wyludnia. Jeszcze w 2000 roku liczba mieszkańców Łazarza wynosiła 45 730. Obecnie na Łazarzu mieszka o blisko 18 tysięcy osób mniej (według danych UMP na dzień 31.12.2023 na Osiedlu Święty Łazarz zamieszkiwało 28 015 osób, z czego 1818 na pobyt czasowy).
Co zrobić, by mieszkańcy nie chcieli wyprowadzać się z miasta, a nowi meldowali się?
Sylwia Badzińska:
Najważniejsze są mieszkania komunalne ,wdrażanie rządowych programów budowy mieszkań oraz umowy z deweloperami na pozyskiwanie mieszkań komunalnych z ich zasobów. Rozwijanie Społecznej Agencji Najmu prywatnych nieruchomości po komunalnych stawkach. Potrzebujemy w mieście również więcej żłobków i przedszkoli publicznych w pobliżu miejsca zamieszkania. Bardzo ważną sprawą jest też przestrzeń publiczna w szczególności dostęp do terenów zielonych , placów zabaw z przepuszczalnymi nawierzchniami oraz rozwiązań ekologicznych tak abyśmy w upalne lato nie smażyli się w betonowym mieście.
Agnieszka Budynek:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk:
Problem wyludniania się miasta ma kilka aspektów:
Po pierwsze mniejszy wskaźnik urodzeń, który powoduje, iż nasza populacja systematycznie się kurczy, po drugie wyższe koszty życia w mieście zwłaszcza wynajmu mieszkań, po trzecie słaba jakość komunikacji w mieście.
Rozwiązanie pierwszego problemu należałoby po stronie rządu, jestem zmartwiony faktem, że ostatnie 8 lat zostało zmarnowane aby stworzyć prawdziwy program prorodzinny na poziomie krajowym. Odnoszę wrażenie, że jednym z podstawowych narzędzi jakie wykorzystano to danie pieniędzy w postaci wsparcia socjalnego i nic więcej. Osobiście uważam, że powinno się rozbudować system polityki prorodzinnej o zapewnienie taniego w wynajmie mieszkania i tutaj powinna pojawić się współpraca na poziomie rząd-samorząd, a jak to wyglądało przez ostatnie 8 lat to wszyscy wiemy.
Aby zminimalizować drugi problem, należałoby wprowadzić kartę mieszkańca, która uprawniałaby do niższych cen za strefy parkowania, czy innych ulg oraz bonusów. Ponad to miasto powinno mocniej rozwijać rozbudowę mieszkań, którego wynajem byłby konkurencyjny do cen rynkowych, oczywiście ZKZL posiada lokale mieszkalne, które powinny być szybciej remontowane i wystawione na wynajem po niższych niż obecnie cenach rynkowych. Oczywiście warunkiem otrzymania takiej karty byłoby zameldowanie się osoby na terenie Miasta Poznania.
Od wielu lat naczelnym i nie rozwiązanym problemem w Poznaniu jest kwestia transportu publicznego, który w ocenie mieszkańców stał się zawodny w nieakceptowalnym stopniu. Wieloletnie, równolegle prowadzone, przez co uciążliwe, remonty najważniejszych tras tramwajowych w Poznaniu zniechęciły wielu mieszkańców do korzystania z tej formy transportu.
Częste wypadanie kursów podczas porannych godzin szczytów komunikacyjnych stały się codziennością. Problemy te wynikają przede wszystkim z braku kierowców w MPK, ale zabrakło bieżących informacji o wycofanych kursach co sprawiło, iż wielu pasażerów spóźniało się do pracy lub szkoły. Rozwiązaniem jest wzmocnienie finansowe tej spółki, aby miała możliwość zatrudnienia nowych kierowców. Dla mieszkańców powinno się zaproponować tańszą od obecnej komunikację miejską, która stanowiłaby realną alternatywę dla poruszania się samochodem po mieście. Ponad to myślę, że jako miasto powinniśmy wprowadzić darmowy transport publiczny dla uczniów szkół podstawowych, aby uczynić miasto bardziej sprzyjające rodzinom z dziećmi.
Mateusz Nowak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek:
Rozwiązaniem dla tej sytuacji może być stosowanie zauważalnych ulg dla mieszkańców Poznania – ulga na transport miejski, tańsze parkowanie w Park&Ride lub SPP, zniżki na wybrane wydarzenia w poznańskich instytucjach kultury lub na usługi w POSiR. Mamy chociażby program OK Poznań. Jestem ciekaw ilu mieszkańców z niego korzysta? Jeśli te ilości są niskie, to trzeba dokonać weryfikacji dlaczego tak jest. Czy program jest słabo widoczny, a może jego benefity nie są zachęcające? Sam miałem sytuację w przeszłości, że wybierając się do Teatru Animacji chciałem z rodziną skorzystać ze zniżki w ramach programu OK Poznań, ale nie mogłem tego zrobić, ponieważ system nie był jeszcze zsynchronizowany (choć benefit był widoczny w aplikacji). I co zrobiłem? Zapłaciłem pełną cenę za bilet, a następnie odinstalowałem aplikację OK Poznań ze swojego telefonu.
Mariusz Woźniak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
9. W połowie grudnia 2023 r. ZTM wprowadził reformę sieci tramwajowej, tym samym linie nr 5 i 17 dublują się od Górczyna aż do ul. Gwarnej. Co można zrobić, by komunikacja zbiorowa była bardziej przystępna, a ZTM bardziej słuchał mieszkańców i rad osiedli?
Sylwia Badzińska:
W komunikacji miejskiej jest wiele do zrobienia przede wszystkim tramwaje powinny zatrzymywać się na przystankach a nie na światłach , stworzyć przyjazne węzły przesiadkowe , obniżyć ceny miesięcznego biletu sieciowego. Potrzebujemy więcej motorniczych i kierowców autobusów aby jakość usług była wyższa oraz zwiększyć wynagrodzenia bo przez to brakuje ludzi w MPK.
Agnieszka Budynek:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samej kandydatki
Agnieszka Budynek nie udzieliła odpowiedzi
Jakub Kucharczyk:
Niestety zmiany układu sieci ogłoszone przez ZTM w grudniu 2023r. zostały przeprowadzone bez wystarczającego wsłuchania się w głos mieszkańców. Sprawa zmiany przebiegu linii nr 15 czy też pomysł likwidacji linii nr 168, z którego wycofano się dopiero po zdecydowanych protestach nie tylko mieszkańców ale też radnych pokazuje, że ZTM nie funkcjonuje w sposób właściwy. Jeśli chodzi o linie poprowadzone z Górczyna, to problemem jest brak linii prowadzącej bezpośrednio przez Most Dworcowy i Kaponierę. Wprawdzie linia nr 14 zatrzymuje się na dolnym poziomie Ronda Kaponiera, ale w sytuacji dużej awaryjności ruchomych schodów czy wind przesiadka stanowi utrudnienie dla osób starszych, rodziców z dziećmi czy osób niepełnosprawnych i wpływa na wydłużenie czasu podróży.
Jeśli chodzi o problem brania pod uwagę opinii mieszkańców przez ZTM, to forma wprowadzenia ostatnich zmian pokazała, iż trzeba dokładnie przyjrzeć się funkcjonowaniu tej instytucji. Jako Radny Miejski będę wnioskował o przeprowadzenie zewnętrznego audytu, który umożliwi sprawdzenie na podstawie jakich analiz dokonywane są tak kluczowe dla mieszkańców zmiany oraz w jaki sposób są rozpatrywane petycje mieszkańców i radnych zarówno osiedlowych jak i miejskich.
Podkreślę to po raz kolejny, głos mieszkańców musi być uwzględniany. Miałem okazję głośno się o to upomnieć w sierpniu 2022 roku podczas konferencji prasowej dotyczącej planowanej wycinki drzew przy ul. 27 Grudnia.
Mateusz Nowak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mateusz Nowak nie udzielił odpowiedzi
Tomasz Szwałek:
Nie chcę brzmieć monotonnie, ale może po prostu warto wsłuchać się uważnie w głos codziennych uczestników tych linii tramwajowych? Dlaczego nie zrobić konsultacji społecznych bezpośrednio w kursujących tramwajach nr 5 oraz 17 i posłuchać co osoby korzystające mają do powiedzenia – jakie trasy dla nich są najistotniejsze, czy częstotliwość przyjazdów konkretnych linii powinna być zwiększona lub zmniejszona? To wszystko powinno zostać skonfrontowane z opinią Rady Osiedla, która jest głosem danej społeczności i oczywiście wiedzą oraz analizami ekspertów w dziedzinie ruchu komunikacji zbiorowej. Oddajmy sprawczość użytkownikom danych przestrzeni i specjalistą w danych obszarach. I najważniejsze, nadajmy wynikom badań, opiniom Rad Osiedla i specjalistów odpowiednią rangę – tak aby realnie były uwzględniane podczas podejmowania decyzji przez jednostki miasta Poznania.
Mariusz Woźniak:
Pomimo wysłania pytań zarówno do komitetu, jak i samego kandydata
Mariusz Woźniak nie udzielił odpowiedzi
Fot: mat.KWW, zdj.pryw.
ZOBACZ TAKŻE: MINI-debata z kandydatami do rady miasta – na początek "jedynki"
ZOBACZ TAKŻE: "Dwójki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
ZOBACZ TAKŻE: "Trójki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
ZOBACZ TAKŻE: "Czwórki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
ZOBACZ TAKŻE: "Piątki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
ZOBACZ TAKŻE: "Szóstki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
ZOBACZ TAKŻE: "Ostatki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami z 7. miejsca
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Na Targach seniorzy znajdą coś dla siebie
(12-10-2024 01:17)
· Napaść na 69-latka przy Dworcu Zachodnim
(11-10-2024 15:35)
· Z Głogowskiej znika kolejny sklep z długą historią – likwidują Społem
(11-10-2024 13:33)
· Ponad 4,5 tys. maratończyków przebiegnie przez Łazarz – będą utrudnienia i zmiany w komunikacji
(08-10-2024 14:11)
· Rada Osiedla Św. Łazarz przeciwna budowie parkingu na terenie boiska SP69
(07-10-2024 12:38)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· Oto nowa Rada Osiedla Św. Łazarz – znamy wyniki wyborów
(13-05-2024 03:04)
· "Dziewiątka" i "dziesiątka" będą jeździć przez Łazarz
(02-10-2024 00:41)
· Wyniki wyborów – kto zostanie łazarskim radnym na najbliższe 5 lat? {dane 9 z 9 komisji}
(13-05-2024 01:20)
· "Trwa analiza opcji strategicznych dotyczących rozbudowy" – co dalej z Areną?
(29-07-2024 12:01)
Niezapominajka |
paź
do 12-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Viva seniorzy" - targi dla seniorów i nie tylko
do 13-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe
paź
do 13-10-2024
Przystanek Pireus ul. Głogowska 35
Kiermasz dla zwierząt
• książki
• konsultacje adopcyjne
• wykład behawiorystki
• malowanie buzi i zaplatanie kolorowych warkoczyków
sb 12:00-20:00, ndz 11:00-18:00
paź
Poznań * Łazarz
23. Poznań Maraton
paź
do 17-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poleco 2024" - Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: