Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Była parada, orkiestra, tort i grochówka - PeSTka do Dworca Zachodniego otwarta {WIDEO} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Była parada, orkiestra, tort i grochówka - PeSTka do Dworca Zachodniego otwarta {WIDEO}
02-09-2013 01:18   Janusz Ludwiczak
W niedzielne przedpołudnie po ponad dwóch latach budowy oficjalnie otwarto PeSTkę do Dworca Zachodniego i ul. Głogowskiej. Uroczystość uświetniła parada z udziałem zabytkowych tramwajów i występ Reprezentacyjnej Orkiestry Dętej Miasta Poznania przy MPK. Nie mogło zabraknąć również tortu, który pokroił osobiście prezydent Ryszard Grobelny, a także wojskowej grochówki. Przez cały dzień poznaniacy tłumnie odwiedzali nowy przystanek PeSTki, który powstał w miejscu dawnego już peronu 7.

Po ponad dwóch latach budowy 1 września ruszyła najbardziej oczekiwana inwestycja komunikacyjna, która początkowo miała być zrealizowana na Euro 2012. Dzięki przedłużonej PeSTce do Dworca Zachodniego i ul. Głogowskiej polepszył się dojazd z Centrum i Łazarza na Winogrady i Piątkowo przede wszystkim z powodu przebudowy Kaponiery. Ponadto nowa trasa tramwajowa odciąży Most Teatralny - węzeł, przez który co 30 sekund przejeżdża bimba.

W niedzielę po godz. 10:30 na nowy przystanek PeSTki, który powstał na Dworcu Zachodnim, w miejscu dawnego już peronu 7 przy akompaniamencie Reprezentacyjnej Orkiestry Dętej Miasta Poznania przy MPK wjechały zabytkowe tramwaje. Z pokładu trójwagonowej eNki wysiadł prezydent Poznania Ryszard Grobelny, który przywitał tłumnie przybyłych mieszkańców i pasażerów.

Po przemówieniach nie mogło zabraknąć również tortu, który pokroił osobiście prezydent Ryszard Grobelny, a także wojskowej grochówki.

Ta trasa była najbardziej potrzebna. PST tymczasowo było wyprowadzone do ulicy Roosevelta. PeSTka od samego początku w założeniach miała dojeżdżać bezkolizyjnie do dworca. Pierwsza koncepcja szybkiego tramwaju pojawiła się już w 1928 roku. Jest to doskonała linia nie tylko dlatego, że omija Most Teatralny i Most Dworcowy, gdyż prowadzi dołem, ale będzie przydatna w przypadku awarii - powiedział Jan Firlik, z MPK, ekspert ds. komunkacji tramwajowej.

Budowa PeSTki do Dworca Zachodniego rozpoczęła się w sierpniu 2011 roku. Przy realizacji projektu pracowało ponad 150 osób.

Była to budowa prowadzona na starej infrastrukturze kolejowej. Niestety cześć mediów podziemnych znajdowała się w zupełnie innych miejscach niż to było na dokumentacji. Spotykaliśmy się z rzeczami, które nie były zinwentaryzowane. To wszystko trzeba było poprawiać i uzgadniać z kolejarzami. Wymagało to dużej koordynacji, ale poradziliśmy sobie. Największą niespodzianką był jednak brak fundamentów budynku Dworca Zachodniego. Nikt tego się nie spodziewał. W zależności od okresu na budowie pracowało od 150 do 250 osób - wskazuje Wiesław Nowak, prezes zarządu firmy ZUE, która była wykonawcą inwestycji.

Nowa trasa tramwajowa ma 2 km długości, liczy łącznie 4021 metrów torów pojedynczych i 8911 metrów sieci trakcyjnej, a także składa się z dwóch przystanków - na dawnym peronie 7 poznańskiego dworca kolejowego, który jest w całości zadaszony (ma 108 m długości z przeszkloną halą o szerokości 17 m, wysokości 8,4 m i kubaturze 17,5 tys. m3 - do jej budowy wykorzystano 4 tys. m3 betonu, 284 tony stali konstrukcyjnej i 481 ton stali zbrojeniowej), oraz przy Moście Teatralnym, jednak będzie to przystanek tymczasowy - będzie on funkcjonować do czasu wybudowania nowej stacji PST pod przebudowywaną Kaponierą.

W ramach inwestycji wybudowano również przejście podziemne, a także windy i schody ruchome do przystanku PST oraz na Dworzec Zachodni.

Inwestycja kosztowała ponad 131 milionów złotych (131 068 222 zł), z czego 55 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

4021 metrów torów i 8911 metrów trakcji - po dwóch latach budowy PeSTka rusza na Dworzec Zachodni {POBIERZ GAZETKĘ INFORMACYJNĄ}

Była parada, orkiestra, tort i grochówka - PeSTka do Dworca Zachodniego została otwarta, 01.09.2013 - ZOBACZ WIDEO w niższej jakości (dla wolniejszego łącza)

PeSTką na Łazarz - szybki tramwaj dojeżdża do Dworca Zachodniego i ul. Głogowskiej, 01.09.2013 - ZOBACZ WIDEO w niższej jakości (dla wolniejszego łącza)


Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
05

gru

do 08-12-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Cavaliada" - Międzynarodowe Zawody Jeździeckie

07

gru

11:00
Łazarz
"Ulice Poznania - Grunwaldzka"
- wycieczka z przewodnikami z Grupy PoPoznaniu
zbiórka pod pomnikiem Tadeusza Kościuszki

14:00
Łazarz
"Ulice Poznania - Grunwaldzka"
- wycieczka z przewodnikami z Grupy PoPoznaniu
zbiórka pod pomnikiem Tadeusza Kościuszki

08

gru

14:00
Łazarz
Łazarskie ślady PeWuKi
- wycieczka z przewodnikami z Grupy PoPoznaniu
zbiórka przy hali Arena (przy wejściu A)

17:00
Międzynarodowe Targi Poznańskie plac PeWuKi - Powszechnej Wystawy Krajowej
Koncert Gosi Andrzejewicz - Jarmark świąteczny

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: