Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Głogowską pojadą tylko dwie linie tramwajowe, ale znacznie częściej? - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Głogowską pojadą tylko dwie linie tramwajowe, ale znacznie częściej?
31-01-2016 00:14   Janusz Ludwiczak
Zamiast 19 linii o połowę mniej, ale kursujących znacznie częściej? – By zwiększyć ekonomikę systemu i wynikające z tego oszczędności oraz umożliwić pasażerom częstsze kursowanie tramwajów wystarczyłoby wprowadzić osiem linii – uważa Włodzimierz Nowak, społecznik, ekspert z dziedziny transportu.

O pomyśle ograniczenia przynajmniej o połowę linii tramwajowej informowało w piątek Radio Merkury.

W pewnym momencie niepotrzebnie zaczęto mnożyć ilość linii tramwajowych, pasażerowie zaczęli się gubić. Swego czasu wprowadzaliśmy rewolucję w komunikacji z 25 linii stworzyliśmy 13. Potem zaczęto dokładać kolejne – powiedział w Radiu Merkury Jan Firlik, były wicedyrektor MPK ds. komunikacji tramwajowej.

Reorganizację linii tramwajowej wprowadzono w 1993 roku. Owszem z 25 linii powstało 13, kursujących regularnie co 10 minut w dni robocze, jednak w 1997 roku uruchomiono trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, konieczne było uruchomienie nowych połączeń (i tak uruchomiono w efekcie trzy kolejne linie nr 14, 15, a później D, która została z czasem przemianowana na 16). W kolejnych latach sieć tramwajowa zaczęła się powiększać. I tak w 2007 roku tramwaje zaczęły kursować przez Most Św. Rocha, w 2012 r. powstała trasa tramwajowa na Franowo, a rok później uruchomiono przedłużoną trasę PeSTki do Dworca Zachodniego.

W 2005 roku MPK zdecydowało się również na uruchomienie kolejnych połączeń. "Jedynka", która była najdłuższą linią (przejazd nią z Ogrodów na Junikowo dookoła miasta trwał 74 minut) została podzielona na dwie - nr 1 i 17. Z myślą o umożliwieniu dojazdu z Ogrodów i Jeżyc na dworzec uruchomiono ponadto "osiemnastkę".

Pomysł zmniejszenia linii tramwajowych znów powrócił. Zamiast 18 regularnych linii i dwóch szczytowych (uzupełniających) miałoby kursować osiem z częstotliwością co 5 minut.

W Poznaniu mamy 15 pętli tramwajowych. By zwiększyć ekonomikę systemu i wynikające z tego oszczędności można przekazać pasażerom połączenia w częstszym takcie, czyli częstotliwości kursowania. Można uruchomić 8 linii w relacji wschód-zachód i północ-południe. Przejazd przez skrzyżowanie zajmuje czas. Przesiadki między liniami tramwajowymi mogą być wygodniejsze, tylko trzeba wyregulować sygnalizację, zrobić normalne przystanki. Na zachęcaniu do przesiadek polegała reforma Jerzego Babiaka i radykalnym zmniejszaniu linii. Proszę spojrzeć na Amsterdam, gdzie tylko dwie linie są podwójne – tłumaczy w rozmowie z portalem lazarz.pl Włodzimierz Nowak, społecznik, ekspert z dziedziny transportu.

Zarząd Transportu Miejskiego rozważy pomysł, ale większych zmian nie zamierza wprowadzać.

Rozważmy pomysł, ale zmian na razie nie będziemy wprowadzać. W roku 1985 również były 24 linie dzienne. Część połączeń ma znaczenie historyczne, tak jak np. "6", która łączy Grunwald ze Śródką funkcjonuje od 1911 roku, pasażerowie przyzwyczaili się do tego połączenia. Obecnie funkcjonuje linia nr 27, ale powstała ona z połączenia 2 i 7 na czas remontu ulicy Dąbrowskiego – wyjaśnia Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.

Dodajmy, że ZTM jakiś czas temu ujednolicił numerację. Linie z prefiksem 2x (od numeru 21 do 29) to linie tymczasowe, uruchamiane podczas remontów - tak jak teraz linia nr 27, kursująca po trasie "dwójki" i "siódemki" na czas modernizacji ul. Dąbrowskiego i zamknięcia pętli Ogrody. Linie od numeru 30 do 39 są dodatkowe, tak jak "trzydziestka" dowożąca kibiców na Stadion Miejski przy Bułgarskiej czy w linie nr 32, 33 i 34 dojeżdżające w okresie Wszystkich Świętych na cmentarze.

A co sądzą Państwo o pomyśle zmniejszenia linii tramwajowych? Czy np. zamiast czterech kursujących Głogowską (nr 5, 8, 14 i na przemian 3 z 11) powinny jeździć dwie, średnio co 3-5 minut?


R E K L A M A

Komentarze (14)

05-02-2016 18:20:43
Ana
Cóż, najłatwiej zniszczyć to co dobre dla Pasażerów! Trójka słabo kursuje w godzinach pomiędzy 10:00, a 13:00 czy 14:00. Często zdarza się, że jedna w ciągu godziny!
05-02-2016 18:03:31
Anastazja
Cóż, najłatwiej zniszczyć to co dobre! Dlaczego mamy mieć dobrze skoro możemy mieć źle!
01-02-2016 15:03:59
Wózek
Przesiadki ? Na wąskich peronach, na których już jest tłoczno a byłoby jeszcze tłoczniej ? Np. na Półwiejskiej czy Moście Dworcowym. Kiedy nie wszystkie tramwaje są niskopodłogowe nie uda się zsynchronizować wszystkich linii we wszystkich punktach węzłowych tak żeby z niskiego przesiadać się na niski, że o zwykłej awarii nie wspomnę i konieczności puszczenia rezerwowej 105. Zmuszać babcie, inwalidów, także na wózkach, matki z wózkami do wędrówek z tramwaju na tramwaj ? W deszczu, śniegu, wichurze ? Samozwańczemu widocznie młodemu i zdrowemu "ekspertowi" zabrakło i wiedzy i wyobraźni. Niech się może zainteresuje ornitologią i pobawi się czym innym.
31-01-2016 14:16:50
Szymon
Ciekawe czego się nawachał w tym Amsterdamie? Poroniony pomysł!Częstotliwośc kursowania obecnych lini powinna wzrosnąć, nalezałoby dołozyć bezpośredni tramwaj na Debiec no i 3 powinna jeżdzić częściej także w weekendy!!!!!!!! Chyba ktos zapomina o podatnikach mieszkajacych w okolicach Głogowskiej (albo nikt z decydentów nie ma w tym interesu ze dopuszcza takie paranoiczne pomysły)!
31-01-2016 13:29:26
tonny
Paranoja. Wyobrażacie sobie te przesiadki? Poznań to nie Amsterdam. Takie rozwiązanie pasuje ale w metrze. Alkaprim ma rację. W Warszawie jest 26 linii. Niektóre w szczycie kursują nawet co 3 minuty jak 9 na trasie wschód-zachód.
31-01-2016 12:23:58
Jan
Pomysł byłby godny rozważenia, gdyby infrastruktura umożliwiała wygodne przesiadki. I nie chodzi to o wyregulowanie sygnalizacji, o czym mówi Włodzimierz Nowak. Nawet obecnie budowane węzły nie ułatwiają pasażerom przesiadek. Np. po remoncie Kaponiery będzie można dojechać z tego węzła na Górczyn trzema liniami, ale każdą z innego przystanku. Przy takiej konstrukcji węzła pasażer przesiadający się musi zgadywać, który z przystanków wybrać. Na długie spacery między przystankami straci się więcej czasu niż zyska dzięki częstotliwości co 5 minut. Wyrównanie taktu wszystkich linii to bardzo dobry pomysł. Należy się jednak zoptymalizować układ całej sieci, żeby np. wystarczyło taboru na linię kursującą co 10min na odcinku Głogowska-Królowej Jadwigi. Argument, że trasy wielu linii nie można zmieniać, bo ludzie przyzwyczaili się od 1910 roku - jest śmieszny.
31-01-2016 10:19:25
stefan
@rauber Tak, zlikwidować Pekę i wrócić do średniowiecza z papierowymi biletami, żeby jednemu frustratowi było lepiej. Na szczęście nikt takiego idiotycznego pomysłu nie zrealizuje
31-01-2016 09:54:21
ice
pomysł kontrowersyjny ale wart eksperymentu np przez rok
31-01-2016 09:23:16
alkaprim
Co za idiota to wymyslil?! Niech sie przejedzie do Warszawy i zobaczy ile jest linii tramwajowych i jeźdźą co 5 minut w czasie szczytu, autobusy to samo, lepiej korzystać ze sprawdzonych rozwiązań
31-01-2016 01:02:59
REDAKCJA
@RAUBER: Dzięki za zwrócenie uwagi. Poprawione. Pozdrawiam.
31-01-2016 01:00:18
RAUBER
Najpierw trzeba zlikwidowac tą poronioną PEKĘ i wsadzić jej pomysłodawców za kratki za marnowanie publicznych srodkow na idiotyzmy. Pomysł Włodka Nowaka nie jest zły, ale chcę poznać wiecej szczegółów. No i uwaga do autora artykułu, Włodek jest byłym członkidm My Poznaniacy. Obecnie działa niezależnie.
31-01-2016 00:58:56
kaśka
@as: No i co z tego, że był w Amsterdamie? Masz z tym jakiś problem?
31-01-2016 00:54:59
as
Jak to, byl w Amsterdamie, a to wiele wyjasnia XDD
31-01-2016 00:25:26
poraniony pomysł
Słyszałem o tym w radiu. Poraniony pomysł. Panie Nowak co pan bierze? Najpierw przejścia naziemne na Kaponierze, teraz obcięcie linii tramwajowych? Nie, z Łazarza chcę dojechać 5 do Kupca, 14 do Plazy, 3 pod Browar, 11 na Sołacz. Porażką jest jednak linia 3 - powinna jeździć częściej niż co 20 minut i również w weekendy.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
14

lip

16:00
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
3 Hawajskie spotkania na Łazarzu-plecenie długiego wieńca lei przez mieszkańców Łazarza
(obowiązują zapisy tel.604417795, e-mail:hawajski.lazarz@gmail.com)

15

lip

18:30
Park Kasprowicza (przy wejściu na pływalnię)
15. sesja (zwyczajna) Rady Osiedla Św. Łazarz
► porządek obrad

16

lip

17:00
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
"Podwieczorek w Ogrodzie Łazarz"-impreza integracyjna przy muzyce z Piotrem Jurkiewiczem. Impreza realizowana przez Klub Krąg we współpracy z Poznańskim Stowarzyszeniem Animatorów Kultury w ramach pro

17

lip

18:30
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
"W stronę słońca" - koncert w wykonaniu zespołu "Projekt Kobieta"

19

lip

Międzynarodowe Targi Poznańskie
Babi Targ
w godz. 12:00-16:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: