Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Nocne życie zajezdni {REPORTAŻ} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Nocne życie zajezdni {REPORTAŻ}
04-10-2015 01:24   Janusz Ludwiczak
Zajezdnia tramwajowa przy ul. Głogowskiej. Każdej nocy stacjonuje tutaj blisko 70 tramwajów. Mimo, iż tramwaje nie jeżdżą już po ulicach Poznania, to przez całą noc w zajezdni palą się światła, a ponad 15 pracowników zaplecza technicznego od mechaników po elektryków dbają by tramwaje następnego dnia mogły bezpiecznie przewozić tysiące pasażerów. Sprawdziliśmy jak wygląda nocne życie zajezdni.

Zajezdnia przy ul. Głogowskiej 133/133 jest obecnie najstarszą bazą pojazdów szynowych w Poznaniu i trzecią po Fortecznej i Franowie. Powstała w 1907 roku i ma 2,9 hektarów powierzchni. Każdej nocy stacjonuje tutaj blisko 70 tramwajów.

Pierwsze bimby zjeżdżają na Głogowską już przed godz. 19. Są to pojazdy, które kończą pracę z roboczego szczytu komunikacyjnego. Kolejne tramwaje będą tutaj zjeżdżać od godz. 22:30 do 0:15. Najciekawsza sytuacja ma miejsce w ostatniej godzinie doby. Wtedy sznur tramwajów ciągnie się na ulicy Głogowskiej praktycznie do skrzyżowania z Hetmańską. Ale nie ma co się dziwić. Tramwaje zjeżdżają tutaj z całego miasta.

Najpierw wagony są sprzątane, a następnie przygotowywane na następny dzień. Wykonywany jest przegląd techniczny tramwaju, w tym przegląd układu hamulcowego, sygnalizacji, oświetlenia. Ekipy mechaników, elektryków usuwają również usterki zgłaszane przez motorniczych – wyjaśnia Waldemar Frąckowiak, z zajezdni tramwajowej WS1 przy ul. Głogowskiej.

Pracownicy zaplecza technicznego, wśród są elektrycy, mechanicy, serwisanci, łącznie 18 pracowników mają czas do rana by przygotować tramwaje do następnego dnia, a pracy jest sporo. W zajezdni przy ul. Głogowskiej stacjonuje w sumie 68 tramwajów, które kursują na liniach nr 1, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18 i 27, głównie dwuwagonowych stopiątek, czyli pojazdów typu 105N. Są również pojazdy typu Combino i Tramino. Pierwsze z nich na ulice miasta wyjadą już o godz. 3:45.

Muszą być starannie wykonane wszystkie czynności, by tramwaj mógł wyjechać na trasę. Olbrzymi nacisk kładziemy na bezpieczeństwo przewożonych pasażerów. Ponadto musimy też wgrywać informacje do wyświetlaczy na tramwajach i systemu informacyjnego, uzupełniać mapki z aktualnym przebiegiem tras tramwajowych. Sprawdzamy również czytniki kart PEKA – opowiada Waldemar Frąckowiak z zajezdni WS1.

Zdarzają się również sytuacje, że wraz z motorniczym w tramwaju przyjeżdża pasażer, który powinien opuścić pojazd już na przystanku "Głogowska/Hetmańska".

Są to zazwyczaj osoby, które wypiły o jeden kieliszek za dużo. Zdarzają się także osoby przemęczone, które akurat usnęły. Zimą niekiedy trafiają się przypadki osób bezdomnych, które ogrzewają się w tramwaju. W takich sytuacjach wzywamy odpowiednie służby – zaznacza Waldemar Frąckowiak.

Spotykamy się również z sytuacjami pozostawiania różnych przedmiotów przez pasażerów takich jak laptopy czy telefony komórkowe. Niektórzy zostawiają zakupy. Raz w jednym tramwaju ktoś zostawił golonkę. Wszystkie przedmioty trafiają do biura rzeczy znalezionych – dodaje Waldemar Frąckowiak.


Zajezdnia, w której mieści się "Zębiec" - siedziba MPK i Muzeum Komunikacji

W 1906 roku spółka Posener Strassenbahn (Poznańska Kolej Elektryczna) zakupiła teren przy ul. Łazarskiej 131/133 (obecnie Głogowska) pod budowę drugiej zajezdni tramwajowej, którą oddano do użytku 19 listopada 1907 roku. Obiekt składał się z sześciu torów, hali postojowej dla tramwajów i małego warsztatu. W latach 20. XX wieku dobudowano drugą halę na pięć torów. Dziesięć lat później na terenie zajezdni wybudowano podstację trakcyjną która zapewniła dostarczanie odpowiedniej ilości prądu dla tramwajów poruszających się po zajezdni. Największa modernizacja zajezdni przypada na lata 50. gdy przebudowano istniejące hale postojowe w jedną z dziewięcioma torami postojowymi. Ostatnią modernizację zajezdni przeprowadzono w latach 1998-2000, kiedy wybudowano nową sześciotorową halę, wyposażoną w specjalne pomosty do przeglądu tramwajów niskopodłogowych których osprzęt znajduje się na dachu pojazdu a nie pod nim, zamontowano także zautomatyzowaną myjnię i zainstalowano stanowisko centralnego odkurzania wagonów.

W 1962 roku powstał ośmiopiętrowy budynek biurowy, do którego z ul. Gajowej przeniosła się siedziba MPK. W biurowcu tym zwanym "Zębiec" mieści się m.in. zarząd MPK i Nadzór Ruchu.

Na terenie zajezdni WS1 od 2005 roku mieści się również Muzeum Komunikacji Miejskiej, w którym zobaczyć możemy m.in. stare mundury, w których niegdyś chodzili motorniczowie i konduktorzy, ale także dawne bilety, kasowniki, modele tramwajów i autobusów i wszelkiego rodzaju pamiątki. W muzeum tym znajduje się także replika tramwaju czy makieta PeSTki, Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Makieta w skali 1:87 przedstawia fragment PeSTki i stację "Al. Solidarności". Autorzy makiety zachowali tak drobne detale jak biletomat, ławki czy sygnalizatory świetlne na wiadukcie w ciągu alei Solidarności.


Komentarze (2)

17-11-2015 20:02:21
ja
Szkoda że zdjęcia archiwalne. Solarisy od nowego roku nocują na Franowie, a od marca wszystkie wagony posiadają elektroniczne wyświetlacze.
04-10-2015 15:36:40
...
Bardzo fajny artykuł. :)
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
18

gru

18:30
Inkubator Kultury Pireus ul. Głogowska 35
X sesja (uroczysta) Rady Osiedla Święty Łazarz
► porządek obrad

20

gru

do 21-12-2019
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00

19:00
Hala widowiskowo-sportowa Arena ul. Wyspiańskiego 33 Park Kasprowicza
Koszykarskie derby Poznania
KKS Wiara Lecha - AZS Politechnika Poznańska

26

gru

16:00
Dworzec Letni (peron 4b)
Inscenizacja przyjazdu Ignacego Paderewskiego

29

gru

18:00
Hala widowiskowo-sportowa Arena ul. Wyspiańskiego 33 Park Kasprowicza
"Głośna noc - Betlejem w Polsce" - widowisko

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: