
Zajezdnia przy ul. Głogowskiej 133/133 jest obecnie najstarszą bazą pojazdów szynowych w Poznaniu i trzecią po Fortecznej i Franowie. Powstała w 1907 roku i ma 2,9 hektarów powierzchni. Każdej nocy stacjonuje tutaj blisko 70 tramwajów.
Pierwsze bimby zjeżdżają na Głogowską już przed godz. 19. Są to pojazdy, które kończą pracę z roboczego szczytu komunikacyjnego. Kolejne tramwaje będą tutaj zjeżdżać od godz. 22:30 do 0:15. Najciekawsza sytuacja ma miejsce w ostatniej godzinie doby. Wtedy sznur tramwajów ciągnie się na ulicy Głogowskiej praktycznie do skrzyżowania z Hetmańską. Ale nie ma co się dziwić. Tramwaje zjeżdżają tutaj z całego miasta.
Najpierw wagony są sprzątane, a następnie przygotowywane na następny dzień. Wykonywany jest przegląd techniczny tramwaju, w tym przegląd układu hamulcowego, sygnalizacji, oświetlenia. Ekipy mechaników, elektryków usuwają również usterki zgłaszane przez motorniczych – wyjaśnia Waldemar Frąckowiak, z zajezdni tramwajowej WS1 przy ul. Głogowskiej.
Pracownicy zaplecza technicznego, wśród są elektrycy, mechanicy, serwisanci, łącznie 18 pracowników mają czas do rana by przygotować tramwaje do następnego dnia, a pracy jest sporo. W zajezdni przy ul. Głogowskiej stacjonuje w sumie 68 tramwajów, które kursują na liniach nr 1, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18 i 27, głównie dwuwagonowych stopiątek, czyli pojazdów typu 105N. Są również pojazdy typu Combino i Tramino. Pierwsze z nich na ulice miasta wyjadą już o godz. 3:45.
Muszą być starannie wykonane wszystkie czynności, by tramwaj mógł wyjechać na trasę. Olbrzymi nacisk kładziemy na bezpieczeństwo przewożonych pasażerów. Ponadto musimy też wgrywać informacje do wyświetlaczy na tramwajach i systemu informacyjnego, uzupełniać mapki z aktualnym przebiegiem tras tramwajowych. Sprawdzamy również czytniki kart PEKA – opowiada Waldemar Frąckowiak z zajezdni WS1.
Zdarzają się również sytuacje, że wraz z motorniczym w tramwaju przyjeżdża pasażer, który powinien opuścić pojazd już na przystanku "Głogowska/Hetmańska".
Są to zazwyczaj osoby, które wypiły o jeden kieliszek za dużo. Zdarzają się także osoby przemęczone, które akurat usnęły. Zimą niekiedy trafiają się przypadki osób bezdomnych, które ogrzewają się w tramwaju. W takich sytuacjach wzywamy odpowiednie służby – zaznacza Waldemar Frąckowiak.
Spotykamy się również z sytuacjami pozostawiania różnych przedmiotów przez pasażerów takich jak laptopy czy telefony komórkowe. Niektórzy zostawiają zakupy. Raz w jednym tramwaju ktoś zostawił golonkę. Wszystkie przedmioty trafiają do biura rzeczy znalezionych – dodaje Waldemar Frąckowiak.
Zajezdnia, w której mieści się "Zębiec" - siedziba MPK i Muzeum Komunikacji
W 1906 roku spółka Posener Strassenbahn (Poznańska Kolej Elektryczna) zakupiła teren przy ul. Łazarskiej 131/133 (obecnie Głogowska) pod budowę drugiej zajezdni tramwajowej, którą oddano do użytku 19 listopada 1907 roku. Obiekt składał się z sześciu torów, hali postojowej dla tramwajów i małego warsztatu. W latach 20. XX wieku dobudowano drugą halę na pięć torów. Dziesięć lat później na terenie zajezdni wybudowano podstację trakcyjną która zapewniła dostarczanie odpowiedniej ilości prądu dla tramwajów poruszających się po zajezdni. Największa modernizacja zajezdni przypada na lata 50. gdy przebudowano istniejące hale postojowe w jedną z dziewięcioma torami postojowymi. Ostatnią modernizację zajezdni przeprowadzono w latach 1998-2000, kiedy wybudowano nową sześciotorową halę, wyposażoną w specjalne pomosty do przeglądu tramwajów niskopodłogowych których osprzęt znajduje się na dachu pojazdu a nie pod nim, zamontowano także zautomatyzowaną myjnię i zainstalowano stanowisko centralnego odkurzania wagonów.
W 1962 roku powstał ośmiopiętrowy budynek biurowy, do którego z ul. Gajowej przeniosła się siedziba MPK. W biurowcu tym zwanym "Zębiec" mieści się m.in. zarząd MPK i Nadzór Ruchu.
Na terenie zajezdni WS1 od 2005 roku mieści się również Muzeum Komunikacji Miejskiej, w którym zobaczyć możemy m.in. stare mundury, w których niegdyś chodzili motorniczowie i konduktorzy, ale także dawne bilety, kasowniki, modele tramwajów i autobusów i wszelkiego rodzaju pamiątki. W muzeum tym znajduje się także replika tramwaju czy makieta PeSTki, Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Makieta w skali 1:87 przedstawia fragment PeSTki i stację "Al. Solidarności". Autorzy makiety zachowali tak drobne detale jak biletomat, ławki czy sygnalizatory świetlne na wiadukcie w ciągu alei Solidarności.
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Od śrubokrętów i młotków po dachówki i okna – trwają targi "Budma" {◎ GALERIA ZDJĘĆ}
(14-02-2025 06:30)
· Będzie ślisko na drogach!
(14-02-2025 03:37)
· Zmarł Kazimierz Rafalik
(14-02-2025 03:14)
· Wraca ruch na Matejki, ale na razie wahadłowo. Autobusy "164" wracają na trasę
(13-02-2025 03:35)
· Odkrywali "Łazarz nieoczywisty" {►FILM}
(10-02-2025 05:24)
· Na Targach i w Parku Manitiusa znajdowały się niegdyś cmentarze
(02-11-2024 09:29)
· Rogale na Św. Marcina {PRZEPIS}
(11-11-2024 09:53)
· Pół wieku temu Sczanieckiej przejechał ostatni tramwaj
(12-01-2025 22:07)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· Już od ponad 60 lat obchodzimy Dzień Babci
(21-01-2025 18:10)
Niezapominajka |
lut
19:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Spotkanie z Marcinem Kostrzyńskim - miłośnikiem przyrody, twórcą filmów, edukatorem, autorem książek
- "PrzyRoda przyKręgu"
wstęp wolny
mar
18:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan - nabożeństwo ekumeniczne z okazji Światowego Dnia Modlitwy
mar
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
II Konkurs Piosenek Disneya
kwi
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej
maj
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Wiosenny Konkurs Młodych Instrumentalistów
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: