Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"201" nie będzie już jeździł przez Dworzec Zachodni. Czy tramwaje nocne powinny jeździć na Łazarz? - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"201" nie będzie już jeździł przez Dworzec Zachodni. Czy tramwaje nocne powinny jeździć na Łazarz?
11-07-2018 11:28   Janusz Ludwiczak
W nocy tramwaje linii nocnej nr 201 jeździły przez Dworzec Zachodni i Most Dworcowy, umożliwiając tym samym dojazd z Piątkowa i Rataj na Łazarz. Nocna bimba wraca na swoją stałą trasę. A czy tramwaje nocne powinny jeździć do Dworca Zachodniego i Poznań Główny na stałe?

Z powodu awarii kanalizacyjnej na ulicy Mielżyńskiego dziś w nocy tramwaje linii nocnej nr 201 jeździły dolną trasą PeSTki, przez Dworzec Zachodni, Głogowską i Most Dworcowy, umożliwiając tym samym dojazd z Piątkowa i Rataj na Łazarz i w rejon dworca Poznań Główny. Awaria na Mielżyńskiego została usunięta i od dziś bimba nocna "201" będzie już jeździć normalną trasą przez Teatralkę, Plac Wielkopolski i Śródkę.

Co jakiś czas tramwaje nocne czy to linii nr 201 czy to specjalnie uruchamianej np. na wielkie grilowanie na Morasku linii nr 202 kursują do Dwora Zachodniego. A czy bimby powinny w nocy dojeżdżać na Łazarz?

W marcu 2013 roku mieszkańcy Rataj zyskali nocne połączenie tramwajowe. Wówczas linia N21 (obecnie nr 201) została wydłużona z centrum przez Most Rocha na os. Lecha, a dalej przez Chartowo, Żegrze i dolny taras Rataj z powrotem do centrum.

Być może dobrym rozwiązaniem byłoby skierowanie linii nr 201 z os. Sobieskiego przez trasę PST do Dworca Zachodniego i dalej Zachodnią, Głogowską, Mostem Dworcowym, Matyi, Królowej Jadwigi do ronda Rataje i następnie przez rondo Starołęka i górny taras Rataj, Most Rocha, centrum, Pl. Wolności, Teatralkę, Roosevelta, trasą PeSTki na Piątkowo? W drugą stronę tą samą trasą, ale w przeciwnym kierunku mógłby jeździć tramwaj linii 202. Dzięki temu nocne połączenie z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i autobusowym Poznań Główny zyskaliby mieszkańcy nie tylko Piątkowa, Winograd i Rataj.

– Jest to pomysł godny rozważenia. Mogłaby to być linia dodatkowa, która nie powinna zastąpić linii 201, która zabiera pasażerów z centrum i Rataj. Całodobowe połączenie tramwajowe Piątkowa i Winograd z dworcem kolejowym i PKS jest potrzebne, tym bardziej, że jest to trasa wydzielona – uważa Łukasz Mikuła, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta Poznania.

Póki co Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje uruchomienia na stałe nocnego połączenia tramwajowego Piątkowa i Winograd z Dworcem Zachodnim i być może dalej z Łazarzem.

– Na tę chwilę nie planujemy nowych połączeń nocnych. Dojazd z Piątkowa do Dworca Głównego zapewnia bezpośrednio linia nr 235. Ciąg ul. Głogowskiej obsługują natomiast linie nr 238 (co 30 minut), 249 i 252 (co 60 minut każda) – wyjaśnia Agnieszka Smogulecka z ZTM.

Ćwierć wieku temu tramwaje nocne jeździły przez Łazarz. 18 listopada 1991 roku zastąpiły je autobusy. Jedną z powodów zmiany były skargi mieszkańców, którzy narzekali, że bimby jeżdżące w nocy są za głośne i skrzypią, zwłaszcza na zakrętach, gdyż wtedy jeździły jeszcze e"N"ki, czyli wagonu typu N, pochodzące z lat 1948-1956. Dzisiaj tabor tramwajowy znacznie jest cichszy niż jeszcze 20-30 lat temu.

"Autobusy zastąpiły nocne tramwaje, które często miały przerwy w kursach, ponieważ to nocą zwykle remontuje się tory. Problemem początku lat 90. był też niedostatek motorniczych: dzięki zmianom nocni pracownicy mogli uzupełnić luki w dziennych zmianach. Pomysł był prosty: autobusy będą kursować co pół godziny, a wszystkie linie krzyżować się będą na rondzie Kopernika (jak wówczas zwano Kaponierę), które w ten sposób stanie się nocnym węzłem przesiadkowym. Pierwszej nocy zdezorientowanym podróżnym w znalezieniu właściwych przystanków na Kaponierze pomagają trzej dyżurni ruchu. Pasażerom podoba się jednak, że dzięki zamianie tramwajów na autobusy można było wydłużyć trasy. Z nocnej komunikacji korzystają najczęściej te same osoby - pracownicy MPK, kolejarze, piekarze, robotnicy z zakładów pracujących na trzy zmiany" – pisała 18 listopada 1991 roku "Gazeta Wielkopolska" (poznańska wkładka "Gazety Wyborczej").

Na Łazarz dojeżdżały trzy tramwajowe linie nocne: "czwórka" z Serbskiej (obecnie Połabskiej) przez Winogrady, Kaponierę, Głogowską, Hetmańską, os. Lecha na Zawady, linia 5N kursująca na trasie: Górczyn - Głogowska - Św.Marcin - Strzelecka - Zawady oraz 13N po trasie dziennej "13": Junikowo - Grunwaldzka - Św.Marcin - Strzelecka - Zamenhofa - Starołęka. Tramwaje zastąpiono autobusami nocnymi: N31: Plewiska - Grunwaldzka - Kaponiera - Św.Marcin - Most Rocha - Zamenhofa - Starołęka, N32: Kacza - Głogowska - Kaponiera, N38: Kaponiera - Głogowska - Hetmańska - Os.Orła Białego.

Linie autobusowe nocne oznaczane były symbolem "N". W 2004 roku literkę zastąpiono prefiksem "2xx" i tak linia N38 została przemianowana na 238. Co miała na celu ta zmiana? Powodem był Komputerowy System Wspierania Ruchu, składający się z systemu w centrali Nadzoru Ruchu MPK oraz komputerów pokładowych w autobusach. Kody linii były wyłącznie cyfrowe - dla przykładu linia N38 otrzymywała kod 038. Ze względu na tworzenie linii o niższych numerach zdecydowano się, by linie nocne stały się trzycyfrowe.

W tym samym roku wprowadzono jeszcze jedną zmianę. Ze względu na opóźnienia i wprowadzenie jednego węzła przesiadkowego - Rondo Kaponiera podzielono linie N31 i N32 na dwie. I tak z linii N31 utworzono linie 231: Rondo Kaponiera – Starołęka oraz 251: Junikowo – Rondo Kaponiera, a z linii N32 – 232: Rondo Kaponiera – Os. Rusa oraz 252: Rondo Kaponiera – Kacza.

Jak się okazuje historia komunikacji nocnej jest nieco dłuższa. Wiosną 1898 roku uruchomione zostały tramwaje elektryczne, które zastąpiły konne. Co więcej po godz. 23 kursowały wagony nocne, które były oznaczone białym światłem w formie krzyża.

Bimby nocne jeździły aż do wojny. Ponownie uruchomiono je 15 marca 1953 roku. Na Łazarz dojeżdżały linie: 4N (z Górczyna przez Głogowską, Most Teatralny na Dębiec) 13N (Junikowo - Grunwaldzka - Most Uniwersytecki - Rataje).

13 grudnia 1981 r. w związku z wprowadzeniem stanu wojennego zawieszono kursowanie linii nocnych. Normalne funkcjonowanie tramwajowych połączeń nocnych przywrócono 23 stycznia 1982 r. Z Łazarza nocną bimbą można był dojechać na Winogrady, Rataje, Starołękę, do centrum: 4N (z Serbskiej przez Kaponierę, Głogowską i Hetmańską na Starołękę), 5N (z Górczyna przez Kaponierę, Strzelecką, Zamenhofa na Zawady), 10N (z Wilczaka przez Most Dworcowy na Dębiec) oraz 13N (po trasie linii dziennej nr 13 - z Junikowa przez Kaponierę, Czerwonej Armii/powrót przez Most Teatralny, Strzelecką, Krzywoustego, Zamenhofa na Starołękę). Ostatni tramwaj nocny dojechał na Łazarz w nocy z 17 na 18 listopada 1991 roku.

Dodajmy, że jeden kurs tramwaju nocnego linii nr 201 jest w nocy z soboty na niedzielę wykonywany przez Łazarz. Bimba o godz. 23:00 podjeżdża na przystanek "Głogowska/Hetmańska" i dalej przez Głogowską, Dworzec Zachodni jedzie na Piątkowo (odjazd z przystanku "Rynek Łazarski" o 23:01, z "Parku Wilsona" o 23:02, z "Dworca Zachodniego PST" 23:05). Z Piątkowa na Łazarz wykonywany jest kurs zjazdowy do zajezdni przy ul. Głogowskiej w noc z soboty na niedzielę o godz. 2:23 (Rondo Kaponiera poziom -2, przystanek PST o godz. 2:34, z Dworca Zachodniego o godz. 2:36).

Kurs oznaczony symbolem „G” (w noce z piątków na soboty oraz z sobót na niedziele, o godz. 2.17 z os. Sobieskiego) to tzw. kurs zjazdowy do zajezdni. Pasażerowie mogą nim dojechać z os. Sobieskiego do przystanku Głogowska/ Hetmańska (przez Most Teatralny, Dworzec Zachodni) – wyjaśnia Agnieszka Smogulecka, rzecznik ZTM

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza (maksymalnie 1500 znaków):

Pozostało znaków: 1500

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
19

wrz

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Warsztaty kulinarne dla dorosłych

20

wrz

do 22-09-2018
Międzynarodowe Targi Poznańskie
CEDE - Środkowoeuropejska Wystawa Produktów Stomatologicznych

10:00
Park Wilsona
Łazarz walczy z jesienną chandrą
- gimnastyka z elementami jogi

21

wrz

16:30
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
Piknik sąsiedzki na zakończenie lata . W programie: animacje dla dzieci "Skarb Piratów", występ zespołu muzycznego oraz wieeelkie grillowanie.

22

wrz

10:30
Inkubator Kultury Pireus ul. Głogowska 35
"W harmonii z naturą - początki tańca Hula" - hawajskie spotkania na Łazarzu

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: