Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Wiemy jak... (wy)promować Poznań? - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Wiemy jak... (wy)promować Poznań?
03-04-2009 13:47   redakcja, Elwira Trzcielińska
W czwartkowy wieczór wyjaśniła się zagadka z niebieskimi gwiazdkami, jakie pojawiły się w różnych punktach miasta. "Poznań* miasto know-how (wiemy jak)" - tak od teraz będzie promować się stolica Wielkopolski, także za granicą.

Poznań miastem, które wie jak...

Przez miesiąc mieszkańcy zastanawiali się, co kryje się za niebieskimi gwiazdkami, które pojawiły się w kilkunastu punktach Poznania. Właśnie ujawniono nowe hasło promocyjne miasta, którego gwiazdka jest integralną częścią. Kampania "Poznań, Miasto know-how" wypływa teraz na ogólnopolskie wody.

Kiedy miesiąc temu niebieskie gwiazdki pojawiły się w mieście, rozgorzała gorąca dyskusja na temat ich znaczenia. Symbole, zlokalizowane m.in. przed Starym Browarem, stadionem KKS Lecha, czy na Placu Wolności, intrygowały i jednocześnie wskazywały ważne dla miasta punkty.

W mediach przetoczyła się dyskusja na temat znaczenia niebieskich gwiazdek. Wyjaśnienie sprawy było o tyle trudne, że żaden z miejskich urzędników nie chciał uchylić rąbka tajemnicy. Masowe milczenie kazało jednak przypuszczać, że chodzi o coś przełomowego. Teraz tajemnica została odkryta. Na placu Wolności pojawiło się podświetlane logo, będące nowym symbolem Poznania.

– To nie tak, że chcemy odciąć się od koziołkówmówił prezydent Ryszard Grobelny podczas spotkania wieńczącego pierwszy etap nowej kampanii promocyjnej miasta. – Mamy jednak wiele innych rzeczy do zaoferowaniadodał.

Nowa kampania z gwiazdkami skupia się bowiem na największych przedsiębiorstwach, których siedziby mieszczą się w Poznaniu.
- Miejsca te kojarzą się z sukcesem i prestiżem, a takie właśnie jest nasze miastozapewnia Łukasz Goździor, dyrektor Biura Promocji Miasta. -
Na potrzeby pierwszej kampanii wybrano około 20 Wielkich Marekdodaje. Przed ich siedzibami można oglądać tablice, które wyjaśniają, jak to się robi w Poznaniu.

Przez kilka tygodniu na Placu Wolności widoczny będzie też nowy logotyp miasta. Składa się on z powiększonej sylaby POZ, która jest międzynarodowym skrótem stolicy Wielkopolski. Gwiazdka umieszczona nad ostatnią literą "n" stanowi jednocześnie symbol wszechstronności Poznania, jak i odnośnik, po którym spodziewamy się wyjaśnienia i uzupełnienia informacji.
Próbując skierować myślenie o naszym mieście na trochę inne tory, odrywając się od koziołków i pyr z gzikiem, już od poniedziałku w ogólnopolskich mediach będzie można oglądać kolejny etap nowej strategii promocyjnej miasta. 30 sekundowy spot reklamowy ukazuje przedsiębiorczą stronę Poznania.

Miasto warte Poznania

"Poznań know-how" - takie hasło reklamowe pojawiło się już dwa lata temu. Wtedy kampania promocyjna miasta skierowana była głównie do inwestorów i biznesmenów. Poznań promował się wcześniej jako "Miasto warte Poznania". Hasło to było wieloznaczne i oznaczało zarówno warte marki Poznań, jak i warte zwiedzenia.
Ostatnio miasto reklamowało się jako "Poznań, tu warto żyć". To nie jedyna kampania reklamowa miasta, które zapraszało żaków do studiowania właśnie w stolicy Wielkopolski pod hasłem "Studiuj w Poznaniu!". Nie ma się co dziwić, Poznań jest jednym z największych ośrodków akademickich w Polsce, w którym mieści się aż 25 wyższych uczelni, na których studiuje 140 tysięcy osób.



Poznań stawiał także na sport, o czym świadczy przebudowa Stadionu Miejskiego przy ulicy Bułgarskiej oraz wiele rozgrywanych imprez sportowych. We wrześniu, w Arenie odbędą się Mistrzostwa Europy w koszykówce. Jednak do dziś nie powstało lodowisko w Parku Kasprowicza i mimo obietnic nadal nie wybudowano Term Maltańskie, a o ich powstaniu mówi się od lat 90. W czerwcu mają rozpocząć się pierwsze prace budowlane - trzymamy za słowo.

Tak reklamują się inni

A jak promują się inne miasta w Polsce?

WROCŁAW - w 1996 roku rozstrzygnięto konkurs na logo miasta. Jego twórca Paweł Pawlak zaprojektował znak graficzny, na którym wpisano sylwetkę wrocławskiego ratusza wpisaną w literę W, namalowaną barwami miasta. Warto dodać, że Wrocław był jednym z pierwszych miast w Polsce, w którym pojawił się logotyp. Wrocław zaprasza do miasta swoim logo już od trzynastu lat, ponadto od niedawna nowym hasłem "Miasto spotkań".

WARSZAWA - stolica zachęca do "zakochania się w Warszawie". Logo miasta prezentuje namalowana akwarelą syrenka, symbol miasta.

GDYNIA - jako pierwsze z polskich miast zdecydowała się wprowadzić nowe logo, które zostało wyłonione w drodze konkursu w styczniu 2000 roku. Logo Gdyni prezentuje granatowy żagiel oraz pomarańczowe hasło "moje miasto".

GDAńSK - gród Neptuna nie posiada ścisłego logo. Elementem graficznym miasta jest jednak herb miasta i hasło promocyjne "morze możliwości".

BYDGOSZCZ - oddalona o 153 km sąsiadka Poznania promuje się pod hasłem "bądź moim gościem". Podobnie jak w przypadku Wrocławia, Warszawy czy Gdyni w logo miasta znalazły się symbole Bydgoszczy położone nad Brdą.

KATOWICE - w ubiegłym roku nowe logo pojawiło się w stolicy Śląska, które przedstawia ikonę miasta jakim jest Spodek.

BIAŁYSTOK - rzekomym plagiatem okazało się logo Białegostoku. Okazało się, że projekt nowego logo miasta jest kopią znaku nowojorskiej organizacji... homoseksualistów (!). Autorem projektu logo miasta i kampanii zatytułowanej "Wschodzący Białystok" była krakowska firma Eskadra.

KRAKÓW - pomysłowe okazało się logo stolicy Małopolski, na którym znalazł się wpisany Rynek Główny i okoliczne uliczki oraz łacińska nazwa miasta "CRACOVIA". Podobnie jak Poznań Kraków promuje się w języku angielskim pod hasłem "Krakow is great!". To nie jedyne hasło reklamowe, są także skierowane do polskich turystów: "Kraków - nie ma czasu na nudę", "Kraków - brak czasu na sen" czy "Kraków świętuje. Ciężko wrócić do siebie". Oprócz tego miasto promuje się 30-sekundowym spotem w dostępnej na całym świecie informacyjnej telewizji CNN.

Czy zatem przykładami innych miast w logo Poznania nie powinny znaleźć się symbole takie jak na przykład koziołki lub Targi, które i tak są kojarzone z Poznaniem? Miejmy nadzieje, że nowa kampania Poznania nie okaże się porażką tak jak słynne bilbordy z pączkami.


R E K L A M A

Fot: Elwira Trzcielińska (01-03), Janusz Ludwiczak (11-17).
Loga miast: Urząd Miasta Wrocławia, Urząd Miasta Stołecznego Warszawa, Urząd Miasta Gdyni, Urząd Miasta w Gdańsku, Urząd Miasta w Bydgoszczy, Urząd Miasta Katowice, UM Białystok, Urząd Miasta Krakowa

ZOBACZ TAKŻE: Poznań ma nowy herb?

ZOBACZ TAKŻE: Wiemy jak... robić promocję miasta?

Komentarze (14)

02-06-2009 18:18:33
Anka
krytykanci, podajcie własną koncepcję. Czekam
20-04-2009 12:21:39
max
Poznań hał hał nie byłoby jednak lepsze?
20-04-2009 12:20:25
max
Miasto know how to według Ciebie dobre hasło promocyjne? Nie bądź śmieszny. A logo? Brak w nim elementu graficznego. Spójrz na logo Wrocławia, Katowic czy Rybnika. Skoro jest to czytelne dla obcokrajowców to po co robić kampanię w Polsce?
20-04-2009 11:26:13
odinna
jak nie wiesz co znaczy know how (szczególnie że wyjaśnione jest w artykule powyżej), to może się do tego nie przyznawaj na forum ;> właśnie dobrze że nie ma znowu koziołków ziemniaków i innych kartofli, w końcu wyglądamy światowo europejsko, nie każdy przyjeżdża do Poznania by obejrzeć trykajće się się koziołki, wierzcie mi, nowy pomysł na miasto jest czytelny dla obcokrajowców a to już jest podstawowa zaleta!! know how!
04-04-2009 22:43:01
max
No to dopiero byłaby porażka. Nie dość, że logo ohydne, to jeszcze może się okazać plagiatem. Super, nie ma co TU (BYŁO) WARTO ŻYć.
03-04-2009 23:29:49
plagiat!
Jeżeli faktycznie okaże się, że jest to plagiat - będziemy drugim Białystokiem. Już czas najwyższy podziękować prezydentowi Grobelnemu i jego ekipie. Przypomnę, że Goździor był pełnomocniiem Groblenego. Ciekawe ile w łapę dostał prezydent i urzędnicy od firmy Just. Szkoda, że na pieniądze na reklamę Starego Browaru, Piotra i Pawła, Vox, Ławicy, Bridstone, i wielu innych firm poszły z naszych funduszy - podatników. 25 milionów złotych!!! A można było za tą kwotę wybudować nową szkołe dla VIII LO i ZSM.
03-04-2009 23:26:56
plagiat!
Nowe (dla mnie żałosne) logo Poznania może być plagiatem. Jak gdzieś to wyczytałem logo Poznania przypomina logo 6 Dywizji Górskiej SS "Nord". Dlaczego nie zlecono tak jak w przypadku innych miast konkursu dla mieszkańców, studentów i przede wszystkim grafików na logo miasta? Dlaczego sami mieszkańcy nie mogli wybrać jedno z kilku propozycji logo Poznania. Tak było w przypadku konkursu na logo spółki Poznań Euro 2012.
03-04-2009 22:33:49
kasia
Know-how, czyli kompetencja, biegłość, ale też wiedza praktyczna, techniczna. Z drugiej strony, zastanawiam sie, czy to nie ma być aluzja do etymologii nazwy miasta - Poznań, od dawnego imienia Poznan, oznaczającego zapewne kogoś znanego, sławnego. Tak czy inaczej, w imieniu miasta jest słowo 'znać', odniesienie do jakiejś wiedzy. Cóż, cudzoziemcy i tak pewnie nie będą rozważać zawiłości znaczenia nazwy. Obyśmy sprostali tej reklamie miasta jako centrum wiedzy i kompetencji - wprawdzie mamy kilka uniwersytetów i bardzo dobrych informatyków w Centrum Superkomputerowo-Sieciowym, ale czy to wystarczy? Serwery tak przeciążone, ze sie sypią, coraz mniej pieniędzy daje Warszawa na naukę polską. W know-how trzeba inwestować... a nam daleko jeszcze do Doliny Krzemowej... Samo logo niezbyt mi się podoba, kolor modry kojarzy mi się z służbami mundurowymi ;) albo z pogotowiem, jak przedmówcy...
03-04-2009 17:48:53
ailbaba
Poznań w Poznaniu ale ściema i ke lasy pójdzie w błoto no super pomysł.................
03-04-2009 15:36:38
przeciwnik grobka
POZnań* - miasto doznań
03-04-2009 15:22:55
madzia
Na stronach miasta możemy przeczytać... Wielkie marki lub symboliczne dla nich miejsca oznaczyliśmy gwiazdkami i umieściliśmy obok nich komentarze, podkreślające najważniejszą wartość, misję czy atut danej marki - nawiązujący do Poznania. Dlatego właśnie Allegro, Astra, W. Kruk, VW, GSK, Nivea, Kompania Piwowarska, Festiwal Malta, Bridgestone, Stary Browar, Pomnik POZNAńSKIEGO CZERWCA '56, Vox, Hotel Bazar, Pomnik Powstańców Wielkopolskich i inne, otrzymały takie oznaczenie i znalazły się w gronie wielkich marek poznańskich. JAK MOŻNA POMNIK CZERWCA'56 CZY POWSTAńCÓW WIELKOPOLSKICH MIESZAć Z KOMERCYJNYM PIOTREM I PAWŁEM, STARYM BROWAREM CZY ALLEGRO. CO WSPÓLNEGO MA CZERWIEC'56 DO NIVEA, TARGÓW CZY KRUKA? To są kpiny!
03-04-2009 15:04:02
analog
Nawet jak ateiści to co? Czemu nie którzy starają się na siłę wyeksponować zły moment prezentacji hasła i logotypu? Złe jest hasło i początek kampanii. Mało intrygujące. Liczyłem że gwiazdka to tylko przedsmak, a to jednak moment kulminacyjny. Choć poczekamy zobaczymy. Bo jak do tej pory PR miasta kuleje, i to strasznie. Czy nie łatwiej ściągnąć studentów i turystów poprzez "Poznań miasto doznań" czy "Miasto warte Poznania"? Bo to powinna być grupa docelowa. Target? Przedsiębiorcy, inwestorzy?
03-04-2009 14:30:27
poznaniak
Trzeba było zatrudnić Eskadrę znaną z plagiatu z logo Białegostoku, jak czytamy. Oj oni już być coś wymyślili.
03-04-2009 14:17:19
max
Żenada. Czyżby ateiści w UM? Szkoda, że logo nie zaprezentowano o 21:37. Niebieskie gwiazki kojarzą mi się z jakimś znakiem medycznym, pogotowiem czy służbami ratowniczymi. Dlaczego nie zaprojektowano np. rogala marcińskiego, koziołków, ratusza ze starówką, starego browaru czy np. iglicy targowej? Hasło wcale też nie jest lepsze: "Know-how", co to ma być.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
31

sty

Polska * Poznań * Łazarz
29. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

11

lut

do 14-02-2020
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Cavaliada Winter Tour

18

lut

do 21-02-2021
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Cavaliada Winter Tour

12

mar

do 13-03-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00

18

kwi

Poznań * Łazarz
13. Poznań Półmaraton

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: