Poznań miastem, które wie jak...
Przez miesiąc mieszkańcy zastanawiali się, co kryje się za niebieskimi gwiazdkami, które pojawiły się w kilkunastu punktach Poznania. Właśnie ujawniono nowe hasło promocyjne miasta, którego gwiazdka jest integralną częścią. Kampania "Poznań, Miasto know-how" wypływa teraz na ogólnopolskie wody.
Kiedy miesiąc temu niebieskie gwiazdki pojawiły się w mieście, rozgorzała gorąca dyskusja na temat ich znaczenia. Symbole, zlokalizowane m.in. przed Starym Browarem, stadionem KKS Lecha, czy na Placu Wolności, intrygowały i jednocześnie wskazywały ważne dla miasta punkty.
W mediach przetoczyła się dyskusja na temat znaczenia niebieskich gwiazdek. Wyjaśnienie sprawy było o tyle trudne, że żaden z miejskich urzędników nie chciał uchylić rąbka tajemnicy. Masowe milczenie kazało jednak przypuszczać, że chodzi o coś przełomowego. Teraz tajemnica została odkryta. Na placu Wolności pojawiło się podświetlane logo, będące nowym symbolem Poznania.
– To nie tak, że chcemy odciąć się od koziołków – mówił prezydent Ryszard Grobelny podczas spotkania wieńczącego pierwszy etap nowej kampanii promocyjnej miasta. – Mamy jednak wiele innych rzeczy do zaoferowania – dodał.
Nowa kampania z gwiazdkami skupia się bowiem na największych przedsiębiorstwach, których siedziby mieszczą się w Poznaniu.
- Miejsca te kojarzą się z sukcesem i prestiżem, a takie właśnie jest nasze miasto – zapewnia Łukasz Goździor, dyrektor Biura Promocji Miasta. -
Na potrzeby pierwszej kampanii wybrano około 20 Wielkich Marek – dodaje. Przed ich siedzibami można oglądać tablice, które wyjaśniają, jak to się robi w Poznaniu.
Przez kilka tygodniu na Placu Wolności widoczny będzie też nowy logotyp miasta. Składa się on z powiększonej sylaby POZ, która jest międzynarodowym skrótem stolicy Wielkopolski. Gwiazdka umieszczona nad ostatnią literą "n" stanowi jednocześnie symbol wszechstronności Poznania, jak i odnośnik, po którym spodziewamy się wyjaśnienia i uzupełnienia informacji.
Próbując skierować myślenie o naszym mieście na trochę inne tory, odrywając się od koziołków i pyr z gzikiem, już od poniedziałku w ogólnopolskich mediach będzie można oglądać kolejny etap nowej strategii promocyjnej miasta. 30 sekundowy spot reklamowy ukazuje przedsiębiorczą stronę Poznania.
Miasto warte Poznania
"Poznań know-how" - takie hasło reklamowe pojawiło się już dwa lata temu. Wtedy kampania promocyjna miasta skierowana była głównie do inwestorów i biznesmenów.
Poznań promował się wcześniej jako "Miasto warte Poznania". Hasło to było wieloznaczne i oznaczało zarówno warte marki Poznań, jak i warte zwiedzenia.
Ostatnio miasto reklamowało się jako "Poznań, tu warto żyć". To nie jedyna kampania reklamowa miasta, które zapraszało żaków do studiowania właśnie w stolicy Wielkopolski pod hasłem "Studiuj w Poznaniu!". Nie ma się co dziwić, Poznań jest jednym z największych ośrodków akademickich w Polsce, w którym mieści się aż 25 wyższych uczelni, na których studiuje 140 tysięcy osób.
Poznań stawiał także na sport, o czym świadczy przebudowa Stadionu Miejskiego przy ulicy Bułgarskiej oraz wiele rozgrywanych imprez sportowych. We wrześniu, w Arenie odbędą się Mistrzostwa Europy w koszykówce. Jednak do dziś nie powstało lodowisko w Parku Kasprowicza i mimo obietnic nadal nie wybudowano Term Maltańskie, a o ich powstaniu mówi się od lat 90. W czerwcu mają rozpocząć się pierwsze prace budowlane - trzymamy za słowo.
Tak reklamują się inni
A jak promują się inne miasta w Polsce?
WROCŁAW - w 1996 roku rozstrzygnięto konkurs na logo miasta. Jego twórca Paweł Pawlak zaprojektował znak graficzny, na którym wpisano sylwetkę wrocławskiego ratusza wpisaną w literę W, namalowaną barwami miasta. Warto dodać, że Wrocław był jednym z pierwszych miast w Polsce, w którym pojawił się logotyp. Wrocław zaprasza do miasta swoim logo już od trzynastu lat, ponadto od niedawna nowym hasłem "Miasto spotkań".
WARSZAWA - stolica zachęca do "zakochania się w Warszawie". Logo miasta prezentuje namalowana akwarelą syrenka, symbol miasta.
GDYNIA - jako pierwsze z polskich miast zdecydowała się wprowadzić nowe logo, które zostało wyłonione w drodze konkursu w styczniu 2000 roku. Logo Gdyni prezentuje granatowy żagiel oraz pomarańczowe hasło "moje miasto".
GDAńSK - gród Neptuna nie posiada ścisłego logo. Elementem graficznym miasta jest jednak herb miasta i hasło promocyjne "morze możliwości".
BYDGOSZCZ - oddalona o 153 km sąsiadka Poznania promuje się pod hasłem "bądź moim gościem". Podobnie jak w przypadku Wrocławia, Warszawy czy Gdyni w logo miasta znalazły się symbole Bydgoszczy położone nad Brdą.
KATOWICE - w ubiegłym roku nowe logo pojawiło się w stolicy Śląska, które przedstawia ikonę miasta jakim jest Spodek.
BIAŁYSTOK - rzekomym plagiatem okazało się logo Białegostoku. Okazało się, że projekt nowego logo miasta jest kopią znaku nowojorskiej organizacji... homoseksualistów (!). Autorem projektu logo miasta i kampanii zatytułowanej "Wschodzący Białystok" była krakowska firma Eskadra.
KRAKÓW - pomysłowe okazało się logo stolicy Małopolski, na którym znalazł się wpisany Rynek Główny i okoliczne uliczki oraz łacińska nazwa miasta "CRACOVIA". Podobnie jak Poznań Kraków promuje się w języku angielskim pod hasłem "Krakow is great!". To nie jedyne hasło reklamowe, są także skierowane do polskich turystów: "Kraków - nie ma czasu na nudę", "Kraków - brak czasu na sen" czy "Kraków świętuje. Ciężko wrócić do siebie". Oprócz tego miasto promuje się 30-sekundowym spotem w dostępnej na całym świecie informacyjnej telewizji CNN.
Czy zatem przykładami innych miast w logo Poznania nie powinny znaleźć się symbole takie jak na przykład koziołki lub Targi, które i tak są kojarzone z Poznaniem? Miejmy nadzieje, że nowa kampania Poznania nie okaże się porażką tak jak słynne bilbordy z pączkami.
Fot: Elwira Trzcielińska (01-03), Janusz Ludwiczak (11-17).
Loga miast: Urząd Miasta Wrocławia, Urząd Miasta Stołecznego Warszawa, Urząd Miasta Gdyni, Urząd Miasta w Gdańsku, Urząd Miasta w Bydgoszczy, Urząd Miasta Katowice, UM Białystok, Urząd Miasta Krakowa
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Czołowe zderzenie samochodów na skrzyżowaniu Arciszewskiego/Reymonta/Grochowska
(23-01-2025 09:23)
· Już od ponad 60 lat obchodzimy Dzień Babci
(21-01-2025 18:10)
· Wybieramy najważniejsze wydarzenie minionego roku {PLEBISCYT Z NAGRODAMI}
(21-01-2025 08:16)
· Matejki zamknięta! Autobusy "164" kursują objazdem przez Rondo Jeziorańskiego
(20-01-2025 14:47)
· 64-letni mężczyzna zmarł na Moście Dworcowym
(20-01-2025 14:18)
· Na Targach i w Parku Manitiusa znajdowały się niegdyś cmentarze
(02-11-2024 09:29)
· Rogale na Św. Marcina {PRZEPIS}
(11-11-2024 09:53)
· Pół wieku temu Sczanieckiej przejechał ostatni tramwaj
(12-01-2025 22:07)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· Już od ponad 60 lat obchodzimy Dzień Babci
(21-01-2025 18:10)
Niezapominajka |
sty
18:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
Tydzień Modlitwo Jedność Chrześcijan - nabożeństwo centralne, kazanie wygłosi abp. Stanisław Gądecki
sty
do 25-01-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Agro Premiery
sty
Polska * Poznań * Łazarz
33. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - "dla onkologii i hematologii dziecięcej"
11:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
"Barwy organów Poznania" - koncert w wykonaniu Koła Artystyczno-Naukowego Organistów Akademii Muzycznej w Poznaniu
- w programie m.in. J.S. Bach czy F. Mendelsshon
lut
18:00
I Liceum Ogólnokształcące ul. Bukowska 16
TEDxMarcinekSchool
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: