Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Puma wozi pasażerów - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Puma wozi pasażerów
10-02-2009 16:14   Janusz Ludwiczak
Najnowszy nabytek Cegielskiego, a ściślej Fabryki Pojazdów Szynowych tramwaj typu 118N, czyli "Puma" wozi od kilka tygodni pasażerów m.in. "trzynastki". Czy jest więc szansa, że poznaniacy podobnie jak warszawiacy będą mogli jeździć bimbami od Ceglorza? Szansa jest, gdyż MPK ogłosiło przetarg na zakup 40 nowych niskopodłogowych pojazdów szynowych na Euro 2012.

30 metrów długości, może osiągnąć prędkość nawet do 70 km/h i przewieźć ponad 200 pasażerów, w tym 80 siedzących. O czym mowa? O tramwaju niskopodłogowym typu 118N zwanym "Puma" wyprodukowanym przez Fabrykę Pojazdów Szynowych poznańskich zakładów Hipolita Cegielskiego. Od kilku tygodni "Puma" w oryginalnych żółto-zielonych barwach MPK z numerem bocznym 450 kursuje m.in. na linii tramwajowej nr 13. Zatem nawet mieszkańcy Łazarza mogą chociażby jadąc ulicą Grunwaldzką przejechać się nową bimbą.

Tramwaj wyprodukowany przez Cegielskiego będzie przez trzy lata testowany przez poznańskie MPK. Kilka takich tramwajów jeździ już od ubiegłego roku po torach stolicy w żółto-czerwonych barwach spółki Tramwaje Warszawskie. "Puma" była także testowana na gdańskich ulicach, jednak ostatecznie gród Neptuna zakupił razem z Krakowem tramwaje Bombardier.
Czy jest więc szansa, że bimby z Ceglorza będą na stałe jeździć w stolicy Wielkopolski? MPK ogłosiło 20 stycznia przetarg na zakup 40 niskopodłogowych tramwajów. Przewoźnik chce kupić nowe bimby przed Euro 2012, jednak uciążliwe są procedury przetargowe i ewentualne odwołania i protesty.

Jak podało we wtorek Radio Merkury przetarg może zostać powtórzony, gdyż jednym z warunków przetargu jest konieczność wykazania się przez producenta przynajmniej dziesięcioma jeżdżącymi tramwajami w innych miastach. Takiego warunku nie spełnia startującą w przetargu Fabryka Pojazdów Szynowych H.Cegielskiego oraz Solaris, który od niedawna także produkuje tramwaje. Pojawiły się więc pierwsze protesty złożone od spółki HCP.

Nie wiadomo, czy w przetargu wygra Ceglorz. Zdanem Jana Firlika z MPK Cegielski nie ma doświadczenia w produkcji tramwajów niskopodłogowych, a wyprodukowana przez firmę "Puma" nie sprawdza się rewelacyjnie na poznańskich torowiskach.

Cegielski dostarczył kilka sztuk Pumy do Warszawy. Po stołecznych ulicach kursują też dwuwagonowe tramwaje typu 123N, jednak są one wysokopodłogowe. Natomiast kilka przedsiębiorstw komunikacyjnych w Niemczech zakupiło wyprodukowane w Cegielskim niskopodłogowe wagony tramwajowe typu NB4 i 4NBWE.


R E K L A M A

Na zdjęciach Puma kursująca na linii nr 13 oraz zaprezentowana na targach innowacyjnych w czerwcu 2008 r.

Fot: Janusz Ludwiczak

Komentarze (18)

03-05-2009 15:22:04
max
Chyba jesteś "OOOOOO" nie poważny. Mówisz o tym gównie jakim jest RT6N1, czyli Tatra? Gówno co chwilę się psuje. Były czasy, kiedy z 10 ani jedna nie wyjechała na ulice? Z resztą daleko nie szukając - ostatnia awaria Tatry zablokowała na ponad godzinę centrum miasta - http://www.lazarz.pl/?menu=2&NR=1006. Puma wcale też nie jest lepsza. Już nie raz nią jechałem - jest strasznie ciasna, nie da się do niej wsiąść. Bardzo dobrze, że Cegielski odpadł. Coś mam przeczucia, że wygra Combino - niestety (nie podobają mi się w nim ciasne plastikowe siedzenia), jednak dzięki temu wszystkie tramwaje będą jednakowe i nie będzie problemów z serwisem. Poznań jest jedynym miastem, który ma kilka typów tramwajowych - 102Na (1 sztuka ale jest), 105tki, holendry, helmuty, tatry i combino. Kraków z nowych tramwajów ma tylko bombardiery i dobrze. Wrocław jest dobry - ma tylko 105tki i parę skod.
03-05-2009 13:11:06
AGD
Zgadzam się z OOOOOO. Poza tym, nawet jeśli ten tramwaj nie jest całkowicie niskopodłogowy, to tez dobrze! Można przynajmniej wjechać tym pojazdem na większość ulic w polskich miastach, gdzie torowiska są czasem nierówne, zrypane i nieodremontowane... A jego wąskość pudła umożliwia kursy po trasach (ulicach), gdzie tory leżą w małym odstępie od siebie... (np ul. 28 Czerwca 1956 w Poznaniu, albo ogólnie Wilda!!!).
03-05-2009 13:04:53
OOOOOO
Przestańcie tak zrzędzić na temat tego Cegielskiego - uszy więdną! O co Wam chodzi - Cegielski to dobra firma, a np RT6N1 to oni tylko składali (aparatura i wyposażenie wagonu pochodziło od czeskiego ÈKD Parha!). A "stoosiemnastka" to naprawdę dobry tramwaj! Cegielski wyprodukował 60 sztuk niskopodłogowych doczep 4NBWE dla Drezna!!! Pozdrowienia serdeczne
10-03-2009 21:16:05
tonny
Czy Cegielski nie przesadza? Musi spełnić przy przetargu wymóg jeźdżenia przynajmniej 10 tramwajów w kilka miastach, i w 100% niskopodłogowy. Jechałem Pumą - jest ciasna. Polecam Bombardiera - Kraków i Gdańsk kupuje kolejną partię tych bimb. Cegielskiemu dziękujemy już za psujące się Tatry, były okresy, że na tory nie wyjeżdżała ani jedna z 10.
12-02-2009 23:18:02
~~
Wypożyczył z FPS. Wcześniej był własnością FPS'u a nie ZTM, a to że miał zainstalowany warszawski system inf. i kasowniki to dlatego że fps był pewny że warszawka go łyknie. http://phototrans.eu/15,102530,109.html I szczena to raczej tobie opadła!
12-02-2009 22:34:17
pasazer
PS: Z Cegielskim mamy już wystarczające doświadczenia z RT6N1, czyli tatrami.
12-02-2009 22:33:32
pasazer
A może by tak kupić Pesę?
12-02-2009 20:36:47
max
To niby skąd wypożyczył Poznań wagon 450 do testów?? To bardzo też ciekawe co ~~ piszesz, podczas zeszłorocznego finału WOŚP MPK obsługiwało Pumę na linii 16. W tramwaju były nawet warszawskie kasowniki ZTM. I co, szczęka opadła...
12-02-2009 19:16:09
~~
Pierwsze słyszę żeby w Warszawie mieli Pumy, o ile wiem to po poznaniu jeździ jedyna wyprodukowana dotychczas puma.
12-02-2009 14:23:45
pantograf
No tak Cegielski już pyskuje i odwołuje się. Naprawdę niech najpierw zrobią dobry tramwaj. A ktoś w ogóle pytał warszawiaków czy są zadowoleni z Pumy?
11-02-2009 18:15:33
105n
Cegielski już nam pokazał swoją prawdziwą klasę z ciągle psującymi się Tatrami. Tej firmie już dziękujemy. Niech robią lepiej wagony kolejowe.
11-02-2009 15:37:26
tonny
max co prawda nie miałem okazji jechać tymi tramwajami w Krakowie, ale w Gdańsku byłem pod wrażeniem. Fajnie, że miasto to pomyślało, aby przyłączyć się do wspólnego przetargu z Krakowem. Po za tym MPK zrobiło błąd, trzeba było ogłosić dwa przetargi po 20 tramwajów. Jak z jednym będą problemy, drugi nie będzie kolidował i przynajmniej trafi do Poznania 20 tramwajów.
11-02-2009 13:12:24
max
I zgadzam się z tonnym. Jechałem Bombardierem w Krakowie. Tramwaje pojemne, jazda przyjemna. I zgadza się, Kraków kupił je tanio i ma ich ponad 50.
11-02-2009 13:11:26
max
Mam nadzieję, że nie kupią tramwajów u Solarisa. Widziałem projekty. Solaris Tramino to dopiero jest super jazda - wszystkie siedzenia z prawej strony (po stronie przystanków) są ułożone bokiem. Po za tym Solaris może przegrać, gdyż także nie ma doświadczenia w produkcji tramwajów. Nawet nie wiem, czy jakiekolwiek miasto ma tramwaje Solarisa.
11-02-2009 13:04:41
!!!!
Jeszcze przy 123N nie potrafili dotrzymać terminu dostawy.
11-02-2009 13:02:31
max
Miałem okazję jechać tym tramwajem w godzinach szczytu, strasznie ciasny. Cegielski nie ma dobrego doświadczenia. Warszawa kupiła od niego tylko 5 sztuk to o czymś świadczy. Z kolei jak wspomniał autor tekstu wagony 123 N są wysokopodłogowe i bardzo przypominają 105tki.
11-02-2009 12:43:18
!!!!
Powiedz mi że na tym zdjęciu pumy widać dużo miejsca: http://www.lazarz.pl/aktualnosci/0897/04.jpg To jest dopiero ciasnota. Oby nie wybrali FPS!
10-02-2009 21:41:44
tonny
Jasne, najlepiej znów kupić tramwaje Combino za 14 mln zł/szt po niekorzystnym kursie. Tym razem to wyjdzie 20 mln zł/szt zapewne. Combino jest ciasne, wypchane plastikowymi wąskimi siedzeniami. Najlepiej zrobił Kraków. Ma już ponad 50 bombardierów, w dodatku już drugi raz do wspólnego przetargu przyłączył się Gdańsk, który ma już 5 bombardierów kursujących na nowej trasie na Chełmskie osiedla, w dodatku trasa ta jest dłuższa niż przez Most Rocha.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

25

maj

Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"

04

cze

do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu

09

cze

Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: