Wciąż możemy słyszeć, że rowery najlepiej nadają się do lasu, a drogi dla rowerów to fanaberie równie potrzebne jak tory saneczkarskie. Takie głosy już jednak coraz mniej osób traktuje poważnie. Rowery wrastają w poznański krajobraz. Dla coraz większej liczby mieszkańców rower staje się niczym więcej niż… siedmiomilowymi butami. Sekcja Rowerzystów Miejskich ponad 20 lat poświęciło się promocji tego środka transportu w ruchu miejskim. Ogromnie zmienił się w tym czasie Poznań. Zmieniła się nasza rola. Zmieniliśmy się my – uważa Tadeusz Mirski, prezes nowego Stowarzyszenia Rowerowy Poznań, które powstało z Sekcji Rowerzystów Miejskich.
Zdaniem poznańskich działaczy i aktywistów rowerowych władze miasta i urzędnicy są im przychylni, czego efektem jest m.in. projekt budowy drogi rowerowej w ciągu ulicy Grunwaldzkiej.
Problemem nowego projektu ulicy Grunwaldzkiej nie jest przewężenie jezdni samochodowej na centralnym odcinku. Największym problemem są dzisiaj emocje, które narosły wokół niego. Wiadomość o planowanych zmianach nie spotkała się z wielkim entuzjazmem. Opublikowana jednak ostatnio koncepcja stanowi wynik długich starań i intensywnych prac zespołu projektowego w ostatnich miesiącach. Grunwaldzka dzisiaj nie jest ulicą, która by dobrze służyła mieszkańcom Poznania. Należy do najbardziej niebezpiecznych tras, regularnie się korkuje, piesi zepchnięci są tutaj na wąskie i krzywe chodników - a przestrzeni dla rowerzystów w ogóle nie przewidziano. Kto jedzie do centrum w godzinach szczytu albo w dni targowe, niezależnie od tego, czy wybiera tramwaj czy samochód, obowiązkowo musi odstać swoje w korku – uważa Tadeusz Mirski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań.
Nowa koncepcja nie jest spełnieniem naszych marzeń - ale przy stosunkowo niewielkim budżecie rozwiązuje szereg problemów naszej dzielnicy. Wydzielenie torowiska między Bałtykiem a Matejki da nam gwarancję, że niezależnie od wszelkich warunków mieszkańcy Grunwaldu tramwajem zawsze dojadą punktualnie i szybko. Dzisiaj nikt takiej gwarancji nie ma, wszyscy muszą czekać. Z propozycji szczególnie cieszą się jednak rowerzyści. Dotychczas wiele osób w obawie o własne bezpieczeństwo rezygnowało z tego środka transportu. Istniejący ruch rowerowy w dużej mierze odbywa się po chodnikach, a i tak liczba wypadków wyróżnia Grunwaldzką w skali całego miasta. Nowa rowerowa trasa ma liczyć około 4 kilometry i zapewni dojazd z centrum aż do Junikowa, z uwzględnieniem praktycznych rozjazdów na Łazarz i Marcelin. Aby zminimalizować konflikty, ciągłość trasy zapewniono tylko po południowej stronie. Tam jednak, gdzie jest miejsce, droga dla rowerów pojawia się również po drugiej ulicy, ułatwiając dojazd mieszkańcom północnej części Grunwaldu. Trasa ma wyróżniać się jakością wykonania: jej szerokość to 2,5 metra, nawierzchnia asfaltowa, odgięcia zminimalizowane. Powinna zapewniać komfortowe warunki nawet wymagającym i ostrożnym rowerzystom – dodaje Tadeusz Mirski.
Przypomnijmy, że na początku marca prezydent Jacek Jaśkowiak wziął udział wraz z ponad stuosobową grupą rowerzystów w demonstracji poparcia dla projektów zmian na ul. Grunwaldzkiej, które zakładają wytyczenie drogi rowerowej oraz likwidację jednego pasa ruchu.
Czy te zmiany dla rowerzystów oznaczają jednak straty kierowców? Wcale nie! Już dzisiaj do jazdy na wprost służy tak naprawdę tylko jeden pas, gdyż drugi wykorzystywany jest do lewoskrętu. Niezależnie od rowerzystów taki podział ich przeznaczenia zaszedłby ze względów bezpieczeństwa (wiele zdarzeń przy tym manewrze!). Możemy więc mówić ewentualnie o wyborze między główną trasą rowerową a jednym lewoskrętem (w ulicę Szylinga). I teraz najlepsze: ten lewoskręt można kierowcom w świetny sposób zrekompensować. Znacznie więcej miejsca jest na ulicy Bukowskiej, a tam dzisiaj auta nie mają możliwości skrętu w lewo. Kierowcy poruszający się od strony lotniska muszą objeżdżać spory kawałek, żeby wjechać na ulicę Kraszewskiego. Na Bukowskiej można więc utworzyć wydzielony lewoskręt w stronę Rynku Jeżyckiego, który dla kierowców spełniać będzie taką samą funkcję jak dzisiejszy lewoskręt z Grunwaldzkiej w Szylinga – uważa Tadeusz Mirski ze Stowarzyszenia Rowerowy Poznań.
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Zespół Szkół Muzycznych powróci na Łazarz
(19-01-2025 02:17)
· Co dalej z budynkiem po konsulacie rosyjskim? Być może będzie tu Wydział Paszportowy
(19-01-2025 00:48)
· Ulica Matejki będzie zamknięta!
(17-01-2025 07:09)
· Minister Sportu zadeklarował wsparcie od rządu na przebudowę Areny
(16-01-2025 08:30)
· "164" nie pojedzie Matejki. Od soboty spore zmiany w kursowaniu tramwajów
(15-01-2025 07:58)
· Na Targach i w Parku Manitiusa znajdowały się niegdyś cmentarze
(02-11-2024 09:29)
· Rogale na Św. Marcina {PRZEPIS}
(11-11-2024 09:53)
· Pół wieku temu Sczanieckiej przejechał ostatni tramwaj
(12-01-2025 22:07)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· "Szóstka" nie będzie kursować
(24-11-2024 02:14)
Niezapominajka |
sty
17:00
Kościół Prawosławny - Cerkiew św. Mikołaja ul. Marcelińska 20
Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan - nabożeństwo ekumeniczne
sty
18:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
Tydzień Modlitwo Jedność Chrześcijan - nabożeństwo centralne, kazanie wygłosi abp. Stanisław Gądecki
sty
do 25-01-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Agro Premiery
sty
Polska * Poznań * Łazarz
33. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - "dla onkologii i hematologii dziecięcej"
lut
do 14-02-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Budma" - Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: