Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Dyskutowali o przyszłości Kolejowej. O wariant remontu mają pytać ankieterzy {WIDEO} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Dyskutowali o przyszłości Kolejowej. O wariant remontu mają pytać ankieterzy {WIDEO}
13-11-2015 01:37   Janusz Ludwiczak
Blisko 100 osób uczestniczyło w konsultacjach dotyczących remontu ulicy Kolejowej. Mieszkańcy mają już dość i chcieliby, by inwestycja rozpoczęła się jak najszybciej. Nie podoba im się decyzja Miejskiej Konserwator Zabytków w sprawie zachowania kostki brukowej oraz plany poprowadzenia linii autobusowej. Przybyli na spotkanie mieszkańcy byli natomiast podzieleni w sprawie wycinki drzew i ograniczenia ruchu. Ostatecznie zdecydowano, że przeprowadzone zostaną szerokie konsultacje przez ankieterów, którzy odwiedzać będą osobiście mieszkańców.

Jak już informowaliśmy wojewoda wstrzymał przebudowę ulicy Kolejowej. Oznacza to, że cała procedura związana z rozpoczęciem inwestycji musi ruszyć od nowa. Rada Osiedla Św. Łazarz musi teraz zdecydować, czy gruntownie przebudowana zostanie arteria wraz z wymianą infrastruktury podziemnej i poszerzeniem jezdni, czy przeprowadzony zostanie tylko remont, w ramach którego wymienione zostaną chodniki i naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni. Wiadomo, że jakiekolwiek prace na Kolejowej rozpoczną się z opóźnieniem, w wariancie optymistycznym w 2017 roku, w wariancie pesymistycznym nawet za trzy lata. Więcej w artykule: Co dalej z Kolejową? Przebudowa ulicy możliwa najwcześniej w 2017 roku.

W czwartek w Gimnazjum nr 51 przy ul. Potockiej odbyło się spotkanie konsultacyjne, w którym wzięli udział Miejska Konserwator Zabytków, przedstawiciele Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu Miasta, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego oraz Poznańskich Inwestycji Miejskich, a także Rady Osiedla Św. Łazarz.

Jesteśmy po to, by porozmawiać jaki wariant remontu ulicy Kolejowej miałby zostać zrealizowany. Po tych konsultacjach miałby zostać przygotowany kolejny projekt zbliżony do oczekiwań mieszkańców – powiedział na początku spotkania Filip Olszak, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

Wariant pierwszy zakładający generalną przebudowę ulicy wraz z poszerzeniem jezdni wymagałby opracowania nowego projektu i uzyskania pozwoleń. Drugi wariant przewidujący tylko remont nawierzchni chodników i wyrównania jezdni wymaga również opracowania projektu i przeprowadzenia procedury przetargowej. Pewne jest, że remont ulicy Kolejowej nie ruszy wcześniej niż wiosną 2017 roku, a inwestycja mogłaby zakończyć się w kwietniu lub w połowie 2018 roku. Na pewno ciągle zabezpieczone będą środki z budżetu miasta w wysokości 9 183 007 złotych na przebudowę ulicy.

W dniach od 24 października do 12 listopada przeprowadziłam ankietę na próbie 115 osób, wśród mieszkańców ulicy Kolejowej i okolic. Zadawałam cztery pytania: czy jest Pan/i za remontem zachowawczym ulicy czy tylko naprawą chodników? Czy jest Pan/Pani za remontem kapitalnym ulicy obejmującym m.in. wymianę infrastruktury (cieplik, kanalizacja)? Czy jest Pan/i za poszerzeniem ulicy i ograniczeniem zieleni, co zakłada poprzedni projekt? Czy jest Pan/i za poprowadzeniem linii autobusowej na ulicy Kolejowej? Za kompleksowym remontem ulicy obejmującym wymianę infrastruktury było 111 osób. Za poszerzeniem jezdni było 11 osób, przeciw 114. Za poprowadzeniem linii autobusowej było 45 osób, w tym głównie osoby starsze, przeciw było 70 osób. Podkreślano, że przypadku decyzji o poprowadzeniu linii autobusowej, powinny być zminimalizowane uciążliwości z tym związane, czyli autobus nie powinien kursować za rzadko i nie powinien być zbyt krótki – powiedziała Lilian Krantz-Domasłowska, mieszkanka ul. Kolejowej.

Mieszkańcy mieli największe zastrzeżenia do decyzji Miejskiej Konserwator Zabytków w sprawie zachowania kostki brukowej.

Piękna jest ta kostka, tylko jak się jest głuchym. W lecie nie możemy otworzyć okien, niemożliwe jest by rozmawiać czy obejrzeć telewizję. Proszę by pani konserwator zwróciła uwagę na zwyczajnych ludzi, a nie tylko na to, że jest to zabytek – powiedziała Małgorzata Madajczyk, mieszkanka ul. Kolejowej.

Przybyli na spotkanie mieszkańcy domagali się, by przeprowadzone zostało głosowanie w sprawie wybrania wariantu remontu ulicy Kolejowej. Na to nie chcieli zgodzić się radni Osiedla Św. Łazarz, tłumacząc, że nie było mowy o przeprowadzeniu głosowania i jest zbyt mała liczba osób, którzy mieliby decydować o sposobie wydania publicznych pieniędzy, których jest ponad 9 mln zł.

Ostatecznie zdecydowano, że przeprowadzone zostaną szerokie konsultacje w formie ankiet. Badanie zrealizować mają specjalni ankieterzy m.in. z grupy Komitywa. Po zebranych wynikach Rada Osiedla Św. Łazarz podejmie ostateczną decyzję w sprawie przyszłości ulicy Kolejowej.

Na razie nie wiadomo kiedy takie ankiety zostaną przeprowadzone. Jak tak dalej pójdzie być może trzeba będzie przeprowadzić referendum lokalne wśród mieszkańców?

Uspokojenie ruchu na ulicy Kolejowej {POBIERZ PDF}

Poniżej krótka relacja wideo ze spotkania:

ZOBACZ WIDEO w niższej jakości (dla wolniejszego łącza)


R E K L A M A

Komentarze (15)

24-11-2015 10:09:18
mieszkanka
Autobus tak ale bez kostki brukowej na ulicy i przystanek nie przy budynkach z niskimi parterami !!!
16-11-2015 15:35:09
Olga do M
No to będą jeździć!Przestańmy szukać problemów , gdzie ich nie ma!. Kraszewskiego jest wąska , chodzą tramwaje i autobus i jakoś mieszkańcy żyją!Jednak Jeżyce się rozwijają a nasza dzielnica przez notoryczne malkontenctwo stoi w miejscu . Wszystkie propozycje są na nie!Tak samo było z nowym centrum handlowym na miejscu niezbyt chlubnych działek!!To samo jest z Areną . Brak ludzi decyzyjnych. Nadal chcemy uchodzić za najbardziej zaniedbaną dzielnicę?!
16-11-2015 10:50:04
M.
@Olgo, dyskusja czy autobus ma jeździć przez Kolejową to dopiero początek. Prawdziwy "problem" zacznie się gdy dojdzie do wyznaczania przystanków autobusowych. A co będzie, gdy ZTM zmieni zdanie i autobus będzie jeździł co 15 minut, albo puszczą autobus nocny...
16-11-2015 08:52:48
Olga
Śmieszna dyskusja o " zabytkowej kostce"! Wszędzie były takie kostki. Na Łukaszewicza również i co? Zostały przykryte asfaltem i nikt nie prowadził dyskusji na forum , nie pytał mieszkańców. Nie mamy wpływu na to , że w porze letniej ścigają się motocykliści. Były piękne, małe kostki na poboczach ulicy i one również zniknęły , bo miały być użyte do renowacji zabytkowej części miasta.Nowy drzewostan może być po jednej stronie ulicy. Po prostu uważam ,ze autobus byłby wielkim udogodnieniem!Dlaczego wszystko co nowe , rodzi się w takich zbytecznych bólach?Tak jak pisał jeden z przedmówców - po święty spokój trzeba przenieść się na wieś albo po prostu zaakceptować współczesne miasto
14-11-2015 20:36:19
M.
@Liliano, nową nawierzchnię można też zrobić z kostki brukowej. Nigdzie nie widziałam, żeby poszerzenie było asfaltowe, a stara część brukowana. Aż takiej ekstrawagancji ze strony miasta nie podejrzewam :)) Natomiast można przełożyć starą kostkę i uzupełnić drogę takim samym materiałem (przykład to ul. Podgórna), albo zdecydować się na asfalt. Czy przebudowa infrastruktury podziemnej wymaga poszerzenia jezdni nie jestem pewna, za to łatwiej będzie wykonawcy.
14-11-2015 17:51:50
Liliana Domasłowska
Cóż, zarzut fałszowania wyników ankiety jest poważny i brzmi jakoś znajomo..., widać Autorka ma problem z akceptowaniem opinii odmiennych niż własne. W dyskusji o zakresie remontu umknął szczegół - poszerzenie jezdni, które wiąże się z wycinką drzew. Na spotkaniu dowiedzielismy sie, że jedynym miejscem położenia nowych mediów jest środek jezdni. Jeżeli byłby to środek jezdni o aktualnej szerokości, to ucierpiałyby w równym stopniu drzewa po wschodniej jak i zachodniej stronie ulicy. Wycinka drzew po stronie zachodniej i poszerzenie jezdni właśnie od tej strony pozwala poprowadzić ciąg instalacji w większej odległosci od korzeni drzew po wschodniej stronie. To rozwiązanie w konsekwencji poszerza jezdnię na całej długości ulicy oraz generuje konieczność wykupu gruntów w miejscach, gdzie aktualna szerokość chodnika jest zbyt mała. Nie wiem, czy mój wywód jest słuszny, ale jeżeli tak, to dalszą konsekwencją byłby asfaltowy pas o szerokości 1. , 2.? metrów, który towarzyszyłby kostkowej nawierzchni?
13-11-2015 22:25:29
dana
wyniki ankiety były sfałszowane, kto normalny nie chce autobusu pod swoim domem? mowienie ze nagle caly lazarz zbiegnie się na Kolejowa do autobusiku który jeździ raz na 30min jest po prostu smieszne, a wiele osob nie tyko starych z tego skorzysta... na ul hetmanska jest prawie 1,1 km !!!!
13-11-2015 16:35:27
z Łazarza
"Oczywiście kostka brukowa to zabytek jak twierdzi pani konserwator i po niej jeżdżący autobus. Tylko pogratulować głupoty"Rozumiem że likwidujemy linię autobusowa nr 64 bo jeżdzi po kostce brukowej na Kraszewskiego i Chociszewskiego,a te ulice generują ruch samochodów wielokrotnie większy niż na Kolejowej. "Drzewa można posadzić nowe, zdrowe, proste " a mieszkańców zamienić na pięknych,młodych i zdrowych idąc tym tokiem rozumowania.
13-11-2015 16:34:25
Adrian
Byłem na konsultacjach - generalnie można powiedzieć, że mieszkańcy chcą trzech rzeczy, poniekąd wykluczających się: 1) kompleksowej przebudowy Kolejowej wraz ze wszelką infrastrukturą podziemną - bo jak już coś robić to porządnie; 2) by było ciszej - w tym celu gotowi są pożegnać się z rzekomo urokliwą i dodającą charakteru kostką brukową na rzecz asfaltu; 3) oraz żeby zachować w miarę możliwości istniejący drzewostan. Odnośnie sposobu parkowania (czy na chodniku, w zatoczkach, czy na jezdni jak dotychczas), autobusu, wykupu gruntów na poszerzenie pasa drogowego i innych tego typu kwestiach nie było wiele dyskusji. Teraz gdy przedstawiciele ZDM, Zieleni Miejskiej, PIM i radni osiedlowi poznali w konsultacjach wolę mieszkańców jakiego chcą remontu (czyli że robimy kompleksowo, ma być cicho i zielono - drzewa) powinni ustalić jak najlepiej to pogodzić bez bawienia się dodatkowe ankiety, które wykażą to samo co na tych czwartkowych konsultacjach społecznych.
13-11-2015 15:10:04
Liliana Domasłowska
Wynik ankiety, ktorą prowadziłam, wskazywał, że głosy w sprawie poprowadzenia autopubusu są podzielone (na 115 respondentów, 45 bylo za, 70 przeciw). Podstawowym argumentem były obawy przed hałasem i wzmożonym ruchem. Jednocześnie wskazywano, że jeżeli już, to autobus powinien być mały i rzadko kursujący (to właśnie ta nieścisłość), a lokoalizacja przystanków wykorzystująca miejsca mniej zamieszkałe. W opiniach ciągle przewija się negatywne stanowisko w sprawie poszerzenia ulicy/jezdni, bowiem to wpływa na natężenie ruchu i wymusza na pewnym odcinku wykup gruntu (poszerzenie jezdni wpływa na uszczuplenie chodnika, a są miejsca, gdzie tego bez ingerencji w prywatny grunt zrobić nie można).Rezygnacja z tego pomysłu rozwiązałaby problem prawny. Zdecydowana wiekszość ankietowanych, jak i obecnych na sali była za remontem uwzględniajacym wymianę infrastruktury. Dowiedzieliśmy się, że to właśnie ten punkt wymusza wycinkę drzew po stronie zachodniej ulicy ( jest to 11 unkalnych okazów). Pozostawienie starych ciągów kanalizacyjnych, nie poprowadzenie na całej długości cieplika itd. zaowocuje, że będzie nowa nawierzchnia, a pod nią wszystko stare, grożące awariami lub punktowym doraźnym zakładaniem cieplika, w konsekwencji także miejsca ze starymi drzewami narażone są w bliższej lub dalszej przyszłości na likwidacje z powodu napraw prowadzonych na tych odcinkach. Trzeba więc mieć świadomość niestety wykluczających się tu interesów ( nowe nasadzenia są możliwe i oby ich na Kolejowej było jak najwięcej). Najbardziej kontrowersyjną sprawą jest kostka. Chciałabym się dowiedzieć od kompetentnych osób, czy nie można jej "wyciszyć" przez przełożenie, wygładzenie itp.,o ile by to zmniejszyło poziom hałasu + uwzględnienie różnych sposobów wymuszajacych zwolnienie. W sumie może dałoby sie uzyskać nie idealny, ale zadawalajacy efekt. Sprawa natężenia ruchu jest priorytetem i powinniśmy wprowadzic różne rozwiazania, aby ten rezultat osiagnąć (ciekawe przyklady prezentowane na zebraniu przez p. Olczaka). Tak też rozumiem postulat zachowania lokalnego charakteru ulicy.
13-11-2015 13:39:00
Marek
Dopiero 2018???
13-11-2015 11:49:31
tonny
@mieszkaniec: a co maja mowic mieszkancy Głogowskiej, Matejki, Kasprzaka, Wyspiańskiego, gdzie też mają pod nosem autobus? Przypominam to jest miasto! Jak chcecie mieć spokój proponuję przeprowadzić się na wieś. Dziwie się, bo w waszym interesie powinno być również to, by mieć blisko do komunikacji.
13-11-2015 11:14:44
mieszkaniec
"tonny" nie pisałby bzdur o autobusie gdyby mieszkał na Kolejowej. Oczywiście kostka brukowa to zabytek jak twierdzi pani konserwator i po niej jeżdżący autobus. Tylko pogratulować głupoty. Na te spotkania to po prostu szkoda czasu. Sporo go poświęciłem na poprzednie spotkania. Remont miał już trwać kilka miesięcy a jest to co wszyscy widzimy. Tor wyścigowy dla olewających przepisy ruchu drogowego. Oczywiście policji też szkoda czasu, żeby zadbać o porządek na tej XIX wiecznej "zabytkowej" ulicy.
13-11-2015 09:21:32
tonny
niestety ze wzgledu na prace nie moglem byc wczoraj, ale ludzie jestescie porabani. co wam przeszkadza autobus? wiele linii jezdzi waskimi uliczkami jak np. 64 przez Matejki, Szymborską. wielu ludziom starszym ten autobus może ułatwić podjazd do tramwaju np. na Hetmańskiej czy Dworca Zachodniego. Ale pewnie najlepiej wozić wszedzie swoje litery samochodzikiem.
13-11-2015 07:50:32
Olga
Te dyskusje są po prostu nudne a mieszkańcy powinni jednogłośnie decydować o szybkiej zmianie na lepsze. Powinna być zrobiona w całości , od chodników i jezdni począwszy a skończywszy na koślawych , starych drzewostanach. Uważam , że autobus jest potrzebny . Dlaczego do wszystkich , lepszych udogodnień podchodzimy z pazurami? Zabytkowa kostka???. Jeśli będzie asfalt - autobusów nie będzie słychać. Drzewa można posadzić nowe, zdrowe, proste . O co tu chodzi mieszkańcy!!!! Wolicie łamać nogi niż mieć ładną prosta ulicę ? Autobusy jeżdżą wieloma wąskimi ulicami i z nich korzystacie ale u siebie nie chcecie??? 043
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: