Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

PeSTka już od 2 lat dojeżdża do Dworca Zachodniego. Tramwaje nocne pojadą Głogowską? - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
PeSTka już od 2 lat dojeżdża do Dworca Zachodniego. Tramwaje nocne pojadą Głogowską?
01-09-2015 16:32   Janusz Ludwiczak
Równo dwa lata temu, po ponad dwóch latach budowy uruchomiona została przedłużona trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego i ulicy Głogowskiej. Starą trasą PeSTki od Piątkowa przez centrum na Rataje kursują nocne tramwaje linii nr 201. Czy jest więc szansa, że nocną bimbą dojedziemy na dworzec kolejowy i autobusowy Poznań Główny?

1 września 2013 r. po ponad dwóch latach budowy ruszyła najbardziej oczekiwana inwestycja komunikacyjna, która początkowo miała być zrealizowana na Euro 2012. Dzięki przedłużonej PeSTce do Dworca Zachodniego i ul. Głogowskiej polepszył się dojazd z Łazarza i Centrum na Winogrady i Piątkowo. Nowa trasa tramwajowa odciążyła Most Teatralny - węzeł, przez który co 30 sekund przejeżdża bimba. Po przedłużeniu "PeSTki" do Dworca Zachodniego skrócił się także czas przejazdu "czternastki". Dojazd z Łazarza na Piątkowo stał się krótszy prawie o 10 minut. Łatwiejszy stał się także dojazd z Łazarza na deptak i w okolice Starego Browaru, a to dlatego, gdyż "dwunastka" zatrzymuje się na "Dworzec Zachodni" i dalej skręca w Most Dworcowy.

Budowa PeSTki rozpoczęła się w sierpniu 2011 roku. Nowa trasa tramwajowa ma 2 km długości, liczy łącznie 4021 metrów torów pojedynczych i 8911 metrów sieci trakcyjnej, a także składa się z dwóch przystanków - na dawnym peronie 7 poznańskiego dworca kolejowego, który jest w całości zadaszony oraz przy Moście Teatralnym, jednak będzie to przystanek tymczasowy - będzie on funkcjonować do czasu wybudowania nowej stacji PST pod przebudowywaną Kaponierą. W ramach inwestycji wybudowano również przejście podziemne, a także windy i schody ruchome do przystanku PST oraz na Dworzec Zachodni.

Inwestycja kosztowała ponad 131 mln zł, z czego prawie 43 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Przez ostatni rok w związku z przebudową Mostu Uniwersyteckiego tramwaje linii 12 i 14 nie jeździły PeSTką do Dworca Zachodniego, a "górą" ul. Roosevelta. Zmiany obowiązywały głównie w dni robocze po godz. 19 i w soboty przez cały dzień. Na szczęście prace już się zakończyły. Od poniedziałku, 31 sierpnia "dwunastka" i "czternastka" na stałe, codziennie bez żadnych ograniczeń jeżdżą przez Głogowską, Zachodnią, Dworzec Zachodni i "dolną" trasą PeSTki na os. Sobieskiego. Z Piątkowa do Dworca Zachodniego w dni robocze w godz. od 6:30 do 9:00 oraz w niedzielę od 16 do 21 jeździ również "dziewiętnastka".

Rok temu w związku z prowadzonymi pracami na węźle Most Teatralny tramwaje linii nocnej nr 201 (dawniej N21) dojeżdżały trasą PeSTki do Dworca Zachodniego i dalej przez Głogowską, Most Dworcowy, przystanek "Poznań Główny" na Rataje. Mieszkańcy Rataj zyskali nocne połączenie tramwajowe w marcu 2013 roku. Czy jest więc szansa, że do Dworca Zachodniego kursować będą również tramwaje nocne, które mogłyby zastąpić autobus nocny, kursujący podobną trasą (chodzi o linie nr 235).

Jest to pomysł godny rozważenia. Mogłaby to być linia dodatkowa, która nie powinna zastąpić linii 201, która zabiera pasażerów z centrum i Rataj. Całodobowe połączenie tramwajowe Piątkowa i Winograd z dworcem kolejowym i PKS jest potrzebne, tym bardziej, że jest to trasa wydzielona – uważa Łukasz Mikuła, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta Poznania.

A może dobrym rozwiązaniem byłoby skierowanie linii nr 201 z os. Sobieskiego przez trasę PST do Dworca Zachodniego i dalej Zachodnią, Głogowską, Mostem Dworcowym, Matyi, Królowej Jadwigi do Ronda Rataje i następnie przez rondo Starołęka i górny taras Rataj, Most Rocha, centrum, Pl. Wolności, Teatralkę, Roosevelta, trasą PeSTki na Piątkowo? W drugą stronę tą samą trasą, ale w przeciwnym kierunku mógłby jeździć tramwaj linii 202. Dzięki temu nocne połączenie z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i autobusowym Poznań Główny zyskaliby mieszkańcy nie tylko Piątkowa, Winograd i Rataj.


R E K L A M A

Komentarze (1)

04-09-2015 14:55:56
nocek
Wszędzie nocne tramwaje to rodzynki, generalnie nocna komunikacja zasadza się na autobusach. Gdyby nie okolice Polanki i Katowickiej nie mające możliwości logicznego przebiegu linii autobusowej ze względu na brak ulic i stare Śródmieście gdzie ciasno i wąsko to i ta 201 by nie była potrzebna.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: