Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Wywiad z Tadeuszem Dziubą, kandydatem PiS na prezydenta Poznania - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Wywiad z Tadeuszem Dziubą, kandydatem PiS na prezydenta Poznania
03-11-2014 12:46   Janusz Ludwiczak
Do wyborów samorządowych pozostały już niespełna dwa tygodnie. 16 listopada będziemy wybierać nowych miejskich radnych i prezydenta Poznania. Codziennie będziemy publikować wywiad z osobami ubiegającymi się o fotel gospodarza naszego miasta. Na początek rozmowa z Tadeuszem Dziubą, kandydatem PiS na prezydenta Poznania.

Janusz Ludwiczak, portal lazarz.pl: Dlaczego zdecydował się Pan kandydować na prezydenta Poznania?
Tadeusz Dziuba: Od wielu lat Poznań rozwija się zbyt powolnie i w ten sposób stopniowo traci swoje szanse bycia miastem atrakcyjnym. Życie w naszym mieście jest stosunkowo kosztowne, a jednocześnie nie jest dostatecznie dogodne, co m. in. wynika z braku mieszkań dostępnych cenowo dla osób niezamożnych (przede wszystkim młodych małżeństw), z niesprawnego systemu komunikacyjnego, z braku terenów wypoczynkowych i rekreacyjnych w wielu rejonach Poznania itd. Wieloletnia nieracjonalna polityka inwestycyjna nie rozwiązała problemów naszego miasta, a zarazem spowodowała nadmierne zadłużenie, co jest kolejną przyczyną hamowania rozwoju Poznania.

Jak wyobraża Pan współpracę z radą miasta, gdy będzie zdominowana przez inną opcję polityczną? Jak prezydent zamierza wybrnąć z sytuacji braku większości w radzie i poparcia. Jak zamierza Pan przekonać radę?
Głównym sojusznikiem racjonalnie działającego prezydenta są mieszkańcy, w szczególności zorganizowani w stowarzyszenia obywatelskie lub działający w samorządach pomocniczych. Trudno wyobrazić sobie sytuację permanentnego sprzeciwu rady miasta wobec przemyślanych i uzasadnionych propozycji prezydenta, zwłaszcza gdy są popierane przez obywateli Poznania.

Czy prezydent miasta, tak jak prezydent Polski, powinien być tylko przez dwie kadencje?
Jestem zdecydowanym zwolennikiem takiego ograniczenia liczby następujących po sobie kadencji sprawowania funkcji prezydenta. Można ewentualnie rozważyć wariant wydłużenia kadencji do lat pięciu.


Pytania o Poznań:

Jakich zmian chciałby Pan w Poznaniu? Jakie ma Pan koncepcje rozwoju i wizje przyszłości miasta w najbliższych latach?
Interesuje mnie Poznań, w którym ludzie, zwłaszcza młodzi, młode małżeństwa, chcą się osiedlać i zakładać tu swoje firmy. By tak się stało, nasze miasto musi być atrakcyjne, a koszty życia winny tu być możliwie ograniczone. Oznacza to przede wszystkim rozwinięcie budownictwa czynszowego (obecnie go nie ma), usprawnienie komunikacji publicznej i zmniejszenie jej kosztowności, a nawet ustanowienie jej bezpłatnej dla płacących tu podatki, uatrakcyjnienie warunków życia m. in. poprzez ochronę terenów zielonych i ich urządzanie pod kątem rekreacji i wypoczynku, podniesienie jakości poznańskiej edukacji (co ważne zwłaszcza dla rodzin młodych i w średnim wieku z dziećmi), stworzenie lepszych warunków do zakładania w Poznaniu firm, w tym poprzez preferencje lokalowe i podatkowe dla nowych mikro- i mini-przedsiębiorstw oraz zapewnienie ze strony administracji pełnej obsługi dużych inwestorów. Konieczne jest też stworzenie zachęt dla osób mieszkających poza Poznaniem, lecz z naszym miastem związanych, do deklarowania płacenia u nas podatków. Wachlarz propozycji zawarty jest w naszym programie (www.tadeuszdziuba.pl). Ważny jest też uczciwy i przejrzysty sposób podejmowania decyzji przez administrację miasta oraz równe traktowanie inwestorów i innych interesariuszy; jak wiadomo, dziś tak nie jest.

W jaki sposób chciałby Pan podnieść znaczenie miasta? Jak zmienić opinię o Poznaniu w skali kraju? Opinia o Poznania nie jest zbyt dobra.
Wdrożenie wyżej zasygnalizowanych propozycji zmieni opinię o Poznaniu.

Jak usprawnić jednostki miejskie, by działały sprawniej i były przyjaźniejsze dla mieszkańca? Czy byłby Pan za połączeniem ZTM i ZDM w jedną jednostkę?
Ważnym, może podstawowym czynnikiem wpływającym na jakość administracji publicznej jest dostęp obywateli do pełnej informacji o jej działaniach i podejmowanych rozstrzygnięciach. Dlatego od początku i wielokrotnie zapowiadałem, że gdy zostanę prezydentem zobowiążę wszystkie jednostki mi podległe do publikowania wszystkich informacji, których przepisy prawa nie zakazują podawać do wiadomości. Dzisiaj tak nie jest. Powstała na tym gruncie kontrola obywatelska w największym stopniu przyczyni się do przejrzystego i przyjaznego działania administracji miejskiej.

Czy jest Pan za powstaniem tramwaju na Naramowice i na os. Kopernika? Kiedy inwestycje te mogą być zrealizowane?
Oczywiście, że popieram. W ślad za opiniami ekspertów, jestem zwolennikiem wybudowania trzech tras tramwajowych. Po pierwsze, z Naramowic przez ul. Szelągowską i ul. Garbary do ul. Estkowskiego, a w przyszłości też do ul. Królowej Jadwigi. Po drugie, w ul. Ratajczaka od zbiegu z ul. Wierzbięcice przez ul. 3 Maja, ul. Młyńską, ul. Solną i ul. Nowowiejskiego do zbiegu z al. Wielkopolską. Po trzecie, dla skomunikowania os. Kopernika, czyli od rejonu ul. Kaczej przez ul. Promienistą, ul. Ściegiennego i ul. Arciszewskiego do ul. Hetmańskiej; w przyszłości można tę trasę można przedłużyć do ul. Grunwaldzkiej.

Czy nad Wartą powinien powstać bulwar?
Jest oczywiste, że Poznaniowi przydałyby się trakty spacerowe wzdłuż Warty. To, że ich dotąd nie ma należy uznać za poważne zaniedbanie ze strony dotychczasowych władz miasta.

Poznań jest jedynym miastem w Polsce, w którym nie ma tarasu i punktu widokowego. Czy i co zamierzałby Pan zmienić w tej kwestii?
Trzeba uruchomić punkt widokowy na wieżowcu Uniwersytetu Ekonomicznego (skrzyżowanie ul. Powstańców Wielkopolskich i ul. Kościuszki). Mam nadzieję, że dostępna będzie wieża odtworzonego zamku na Wzgórzu Przemysła.

W jaki sposób Poznań ma odzyskać miano najczystszego miasta Polski?
Po prostu – tak jak lata temu – Poznań musi być co pewien czas starannie sprzątany.

Jak stadion miejski może na siebie zarabiać?
Stadionem powinien zarządzać ten, kto ma realistyczny pomysł na jego zarobkowe funkcjonowanie, pokrywające co najmniej koszty jego utrzymywania. Nie wahałbym się powierzyć zarządzanie stadionem kibicom, gdyby przedstawili dobry projekt zarządzania nim.

Kiedy w Poznaniu – przykładem Trójmiasta i Warszawy – może powstać szybka kolej aglomeracyjna? Kiedy, jak we Wrocławiu, pasażerowie będą mogli na podstawie „sieciówki” i biletów jednorazowych korzystać z pociągów na terenie miasta i okolic?
Komunikacja aglomeracyjna już istnieje. Obejmuje obszar mniej więcej w promieniu 30 km od Poznania. Istnieje tzw. wspólny bilet, będący następstwem porozumienia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego ze spółkami „Koleje Regionalne” i „Koleje Wielkopolskie”. Ów wspólny bilet można nabywać na razie tylko w kasach kolejowych. Dla klientów (pasażerów) jest dość opłacalny, bo jego cena to ok. dwie trzecie ceny zakupu oddzielnych biletów kolejowych i tramwajowych / autobusowych. Planuje się rozszerzenie strefy do ok. 50 km od Poznania oraz związanie wspólnego biletu z systemem PEKA.


Pytania o Łazarz:

Jak można poprawić funkcjonalność Dworca Głównego i komunikację wokół Poznań Główny? Czy na Moście Dworcowym (przy przystanku tramwajowym oraz na skrzyżowaniu z Głogowską i Roosevelta) powinno powstać naziemne przejście dla pieszych?
Istotnym elementem poprawy funkcjonalności dworca jest połączenie strony zachodniej (istniejącego wejścia zachodniego) ze stroną wschodnią oraz przywrócenie funkcji dworcowej na parterze starego budynku. Trzeba przedłużyć tunel podziemny ku wschodowi, przechodząc pod rezerwą terenu na trasę kolei dużych prędkości i dalej pod budynkiem nowej galerii handlowej. Dobrze byłoby jednocześnie w tunelu tym usytuować kasy biletowe. Na parterze starego budynku na pewno musiałaby być poczekalnia (której obecnie nie ma na nowym dworcu) i oczywiście kasy biletowe. W długoterminowych prognozach poznański dworzec PKP ma przyjmować o 50% pasażerów więcej niż obecnie, więc proponowane zmiany są konieczne. Co do przejść naziemnych, uważam, że warto je robić dla wygody pieszych (czyli tutaj głównie pasażerów), jeśli nie ma istotnych przeciwwskazań.

Czy na Łazarzu powinna być wprowadzona strefa parkowania?
W tym zakresie zdałbym się na opinię mieszkańców, oczywiście uzyskaną w procesie rzetelnych konsultacji, nie takich, jakie na ogół aranżuje prezydent Grobelny. Jednak przed ewentualnym wprowadzeniem strefy należy naprawić chodniki, krawężniki oraz jezdnie, przynajmniej te najbardziej zrujnowane.

W tym roku udało się wyremontować pływalnię letnią w Parku Kasprowicza, która w zeszłym roku – z powodu złego stanu technicznego – była zamknięta. Co można zrobić z tym obiektem? Czy są szanse na dalszy remont pływalni, a nawet powstanie krytego basenu?
Mieszkańcy Łazarza opowiedzieli się już za zachowaniem pływalni. Zebrano ok. półtora tysiąca podpisów poparcia dla tego zamysłu. Pływalnię trzeba wyremontować i w sezonie udostępniać użytkownikom. Mieszkańcy opowiedzieli się też za małym basenem krytym. Jestem zwolennikiem pływalni umiejscowionych wewnątrz osiedli czy dzielnic. Dostępność ma bowiem podstawowe znaczenie dla stałego korzystania z infrastruktury wypoczynkowej, czyli dla podnoszenia jakości życia w mieście.

Co można zrobić z Rynkiem Łazarskim, by nie przypominał XIX-wiecznego jarmarku? Targowisko jest w katastrofalnym stanie, maleje również liczba kupujących. Jaką ma Pan receptę?
Niestety, katastrofalna polityka prezydenta Grobelnego, polegająca na lokowaniu w Poznaniu tzw. galerii handlowych (jest ich prawie dwadzieścia), stopniowo eliminuje handel z szeroko pojętego śródmieścia Poznania, a więc też z Łazarza. W ten sposób prezydent uruchomił mechanizm obumierania śródmiejskich rejonów miasta. Ponieważ zaś rynki poznańskie, w tym i Rynek Łazarski, są wyeksploatowane, to mechanizm ten działa tym bardziej bezwzględnie. Koniecznością jest więc przeprowadzenie gruntownego remontu Rynku Łazarskiego (i oczywiście pozostałych rynków). Jego zakres powinien być uzgodniony z handlowcami oraz mieszkańcami Łazarza. Środki na te remonty mogłyby pochodzić z opłat targowiskowych, które przez kilka lat w całości powinny być przeznaczane na ten cel. Od dawna zabiegają o to radni PiS, jak dotąd nieskutecznie. Ale zdaje się, że kolejny etap walki o to zakończy się sukcesem. Warto przy okazji rozważyć wariant składanych straganów, tak by popołudniami i wieczorami rynek mógł służyć celom poza-handlowym.

Mieszkańcy ul. Kolejowej narzekają na to, że nikt się nimi nie interesuje. Kiedy ul. Kolejowa doczeka się remontu?
Radni PiS proponowali przeznaczenie środków na gruntowny remont tej ulicy, czego nie zaakceptowano. Na razie sfinansowano opracowanie jego koncepcji. Wierzę, iż niebawem ten konieczny remont zostanie przeprowadzony.

Pod koniec 2012 r. liczba mieszkańców Osiedla Św. Łazarz wynosiła 34.579. Rok później Łazarz liczy już 28.753 mieszkańców. W ciągu jednego roku liczba mieszkańców dzielnicy pomniejszyła się o 5.826 osób. Co można zrobić, by mieszkańcy Łazarza nie chcieli się wyprowadzać z dzielnicy, a także by przybywali tu nowi mieszkańcy?
To problem dotyczący całego Poznania i będący skutkiem anty-rozwojowej polityki prezydenta Grobelnego, który nie inwestuje w rozwiązania realnie poprawiające jakość życia w mieście i obniżające koszty życia w nim. Ale warto zauważyć, że poziom wyludnienia Łazarza jest mniejszy niż wynika to ze statystyk, ponieważ mieszka tu wielu studentów. Należałoby zachęcać ich do osiedlania się w Poznaniu albo do innej formy związania się z naszym miastem. Służyć temu może paleta możliwości, a w tym (co wyżej wskazywałem) rozwinięcie budownictwa czynszowego, pomoc przy prowadzeniu firm, różnego rodzaju bonusy dla płacących podatki w Poznaniu, pomoc w ożywieniu potencjału wdrożeniowego poznańskich uczelni i instytucji naukowych itd.

Główna ulica dzielnicy, ul. Głogowska, podobnie jak ul. Św. Marcin i ul. Henryka Dąbrowskiego, jeszcze do niedawna tętniła życiem. W tej chwili powstają tu praktycznie same banki i salony sukien ślubnych. Czy jest szansa przywrócenia dawnego charakteru ul. Głogowskiej poprzez n. p. zrobienie z niej deptaku z ogródkami i kawiarenkami?
Handel i usługi już w znacznym stopniu wyprowadziły się z szeroko rozumianej strefy śródmiejskiej, obejmującej też Łazarz. Proces ten będzie niestety jeszcze trwał. Jest to skutek skandalicznej polityki prezydenta Grobelnego sprzyjającego inwestycjom w duże centra handlowe (galerie handlowe). Do nich przeprowadzają się klienci, tym samym znikają usługi i handel z ulic śródmiejskich. Generalnie wieloletnia polityka Grobelnego sprzyja bogatym, w tym właścicielom galerii handlowych i deweloperom, a jest wbrew interesom i oczekiwaniom mieszkańców Poznania (zaniedbania w komunikacji publicznej, nie inwestowanie w tanie budownictwo itd.). Można próbować jednak przeciwdziałać skutkom polityki Grobelnego (ale on sam tego nie zrobi). Jeśli n. p. na Łazarzu są wolne lokale komunalne (miejskie) czy nieduże nieruchomości niezabudowane, to należałoby je udostępnić na preferencyjnych warunkach, nawet za darmo, pomysłowym usługodawcom. Można wspomagać finansowo lokalnych animatorów kultury lub rekreacji / sportu, by organizowali czas mieszkańców, zwłaszcza dzieci i młodzieży. To sprzyja pozostawaniu mieszkańców w obrębie własnego osiedla czy dzielnicy (patrz: pomysł tzw. bonu kulturalnego, zaproponowany przez PiS). Bardzo dobrym pomysłem jest rewitalizacja Rynku Łazarskiego (patrz wyżej).

Co można zrobić z pustostanami?
Można byłoby je tymczasowo udostępniać osobom znajdującym się w trudnych sytuacjach mieszkaniowych lub tym, którzy mają interesujący pomysł na wykorzystywanie ich. Warunkiem bezwzględnym winno być utrzymywanie tych lokali w niezmienionym stanie jakościowym.

Czy Zbigniew Wągrowski, dobrze wypełnia obowiązki administratora Parku Wilsona (przyp. nie zgadzał się na powstanie placu zabaw, dopiero po ponad 2 latach zaczęła działać fontanna przy muszli, część mieszkańców narzeka na zaniedbany Park Wilsona)?
Powiem krótko: czas na zmiany.

By przejść na drugą stronę ul. Głogowskiej w rejonie Winklera trzeba pokonać dystans 350 metrów. Rada Osiedla Św. Łazarz postulowała, by powstało przejście dla pieszych na wysokości zajezdni tramwajowej. Takie przejście funkcjonowało podczas przebudowy wiaduktu Kosynierów Górczyńskich. Według ZDM, by przejście dla pieszych przez ul. Głogowską od zajezdni do Winklera mogło powstać, będzie trzeba na krótkim odcinku zwężyć jezdnię do jednego pasa, by mogła powstać wysepka dla pieszych. Kolejny problem dotyczy braku przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Głogowskiej i ul. Hetmańskiej. Podczas przebudowy tej krzyżówki w 2006 r. nie utworzono pasów po południowej stronie (od strony Górczyna). Piesi, którzy chcą dostać się n. p. z przystanku autobusu linii nr 79 w kierunku Dębca na os. Hetmańskie lub przesiąść się na „1”, „7” lub „11” albo też doładować sieciówkę w punkcie ZTM przy ul. Głogowskiej 133 (przy zajezdni), muszą skorzystać aż z trzech przejść dla pieszych i pokonać dodatkowo dystans ponad 150 metrów, a także tracić minuty w oczekiwaniu na zielone światło. Kiedy i czy przejścia te mogą powstać?
Warto wykonywać przejścia dla pieszych, jeśli ma to sens i jednocześnie nie ma ku temu przeszkód technicznych. W tej konkretnej sprawie brak mi informacji, by wypowiadać się stanowczo.


R E K L A M A

Komentarze (5)

03-11-2014 15:33:15
JS
To ten pan, który wyrzuca swoich dobrych kolegów z partii, tylko dlatego, że prezes miał taką zachciankę? I ten pan, któremu w walce ze starym systemem nie przeszkadza to, że dostał od komunistycznych władz srebrny Krzyż Zasługi? He, he, jak ludzie potrafią się ślizgać dla profitów...
03-11-2014 14:46:02
tonny
Czekam z niecierpliwoscia na pewnego siebie i zdecydowanego krola Ryszarda 4. Ciekawe co nam znow na obieca...
03-11-2014 14:43:27
poznaniak
uczciwy i wiarygodny facet, do tego fachowiec, zaglosuje na pana
03-11-2014 13:18:11
Andrzej
Dobry program mnie przekonał.
03-11-2014 13:13:35
mieszkaniec
Będę głosował na Pana.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: