
Po otwarciu nowego poznańskiego dworca kolejowego, a szczególnie od czasu uruchomienia przylegającej do niego galerii handlowej, toczy się szeroka dyskusja publiczna na temat jego funkcjonalności - w mediach, podczas debat publicznych, a także w ramach prac komisji Rady Miasta Poznania. Wyrażane opinie są w przeważającej części mało pochlebne dla obecnego stanu rzeczy. Jednocześnie pada jednak wiele konstruktywnych propozycji poprawy funkcjonalności kompleksu dworcowego, zarówno w ramach działań doraźnych, jak i docelowych. Zwiększenie komfortu pasażerów oraz poprawa społecznego wizerunku dworca Poznań Główny leży we wspólnym interesie miasta Poznania, województwa wielkopolskiego, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz wszystkich spółek kolejowych. Stąd też Rada Miasta Poznania przedstawia propozycję konkretnego zakresu robót, które należy zaplanować i wykonać w najbliższych latach - argumentował w trakcie sesji Łukasz Mikuła, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta Poznania.
Budynku dworca nie da się powiększyć, ale można poprawić jego funkcjonalność. Jeżeli nie poprzemy tego stanowiska to będzie można odnieść wrażenie, że władzom miasta zależy na skierowaniu potoków pieszych przez galerię handlową - mówił w trakcie sesji radny Adrian Kaczmarek z SLD.
Z kolei jego klubowy kolega Tomasz Lewandowski zwrócił uwagę na źle zaprojektowany dworzec autobusowy.
Jest mnóstwo błędów w zaprojektowanym dworcu PKS. Podczas odbioru wykryto 180 usterek - wskazywał radny Tomasz Lewandowski.
Przeciwny poparciu stanowiska w sprawie dalszej modernizacji dworca kolejowego Poznań Główny był Wojciech Kręglewski z PO.
Czy my występujemy w roli petenta? Jesteśmy poważnym organem, wybranym w wyborach. Absurdalny jest pomysł z przedłużeniem tunelu, jest to z góry stracona pozycja - uważa radny Wojciech Kręglewski.
Ostatecznie stanowisko to poparło 14 radnych. Przeciw było czterech radnych z prezydenckiego klubu Poznański Ruch Obywatelski. Wśród nich byli: Jan Chudobiecki, Joanna Frankiewicz, Norbert Napieraj i Sławomir Smól. Od głosu wstrzymali się: Andrzej Bielerzewski, Wojciech Kręglewski, Tomasz Lipiński, Przemysław Markowski, Maria Nowicka, Maciej Przybylak oraz Wojciech Wośkowiak.
Stanowisko Rady Miasta Poznania w sprawie dalszej modernizacji dworca kolejowego Poznań Główny:
Rada Miasta Poznania przedstawia propozycję konkretnego zakresu robót, które należy zaplanować i wykonać w najbliższych latach:
- W związku z problemami z komunikacją pomiędzy poszczególnymi poziomami kompleksu dworcowego (poziom + 1: nowy budynek dworca, przystanki tramwajowe przy Moście Dworcowym, poziom 0: perony, stary budynek dworca, przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, dworzec PKS, wyjście w stronę dzielnicy Wilda i terenu inwestycyjnego Wolnych Torów, poziom – 1: tunel pod peronami – podstawowy ciąg komunikacyjny) należy:
- bezwzględnie przedłużyć istniejący tunel od peronu 3 pod obiektem galerii z wyjściem po stronie wschodniej z ewentualnym łącznikiem podziemnym do przystanku tramwajowego Poznań Główny,
- w wydłużonym tunelu zlokalizować punkty obsługi pasażera,
- jako uzupełnienie dla tunelu wykonać nadziemną kładką pieszą z nowego budynku dworca i kompleksu parkingowego do peronów 4-6,
- na wszystkich połączeniach pomiędzy tunelem, nowym dworcem i kładką a peronami zrealizować dwukierunkowe schody ruchome.
- Należy bezwzględnie zaplanować w projektowanym nowym obiekcie kubaturowym w miejscu starego budynku dworcowego (pomiędzy peronem 1 a 4), nie tylko odtworzenie fasady „zabytkowego” dworca, ale przewidzieć w miejscu obecnego holu część związaną z obsługą pasażerów.
- W ramach modernizacji części peronowej należy wykonać w wysokim standardzie nową nawierzchnię i kompleksowe zadaszenie peronów 4-6 oraz dostosować nawierzchnię peronów 1-3 do podwyższonych standardów.
Rada Miasta Poznania zwraca się do Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz władz PKP S.A. o szybką realizację przedstawionych projektów.
W związku z planowaną dalszą modernizacją dworca kolejowego Poznań Główny niezbędne jest wyrażenie w stosunku do odpowiedzialnych za nią podmiotów oczekiwań i propozycji Rady Miasta Poznania, wynikających z podsumowania wniosków pojawiających się w debatach społecznych i eksperckich dotyczących funkcjonalności i wizerunku poznańskiego dworca.
Fot: Janusz Ludwiczak
| Aktualności |
| najnowsze | najpopularniejsze |
· Średnio 61 złotych za kilogram – ceny rogali i godziny otwarcia cukierni
(11-11-2025 00:09)
· INFORMATOR na długi weekend Święto Niepodległości
(10-11-2025 00:49)
· Na Targach stoi już choinka i młyńskie koło – za kilka dni startuje Jarmark Świąteczny
(06-11-2025 05:39)
· Głogowską jeżdżą tramwaje aż sześciu linii
(05-11-2025 06:30)
· Cukierek albo psikus
(05-11-2025 01:04)
· Zmarła Anna Świąder – nasza fotoreporterka odeszła nagle w wieku 35 lat
(11-08-2025 00:44)
· Niech się święci 1 maja...
(02-05-2025 01:10)
· "Szóstka" nie będzie kursować
(24-11-2024 02:14)
· Blisko 2 tysiące kierowców przekroczyło "50-tkę" na Hetmańskiej
(13-01-2025 07:30)
· "Dziewiątka" i "dziesiątka" będą jeździć przez Łazarz
(02-10-2024 00:41)
| Niezapominajka |
lis
do 21-12-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Jarmark Świąteczny
lis
19:00
Kościół Matki Boskiej Bolesnej ul. Głogowska 97
40-lecie Chóru Dolorosa - koncert jubileuszowy
lis
do 25-11-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Protega" - Targi Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej
lis
17:00
Biblioteka Raczyńskich filia nr 4 ul. Lodowa 4
60. rocznica śmierci Stanisława Strugarka - spotkanie historyczne
lis
do 30-11-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Festiwal Prezentów" - Rękodzieło i Przedmioty Artystyczne
| Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową:







