
To ważny dzień dla Poznania i Polskich Kolei Państwowych. Cieszę się, że również mogę uczestniczyć w otwarciu nowego, pięknego budynku dworca głównego. Mam świadomość, że to jest takie swoiste centrum komunikacyjne, zintegrowane, gdzie jest miejsce na Polskie Koleje Państwowe, dla PKS-u i będzie połączenie z systemem tramwajowym. Nie będzie pewnie portu morskiego, ale można stąd do Szczecina, Gdyni i Gdańska wyruszyć - mówił 29 maja 2012 r. w trakcie uroczystości Prezydent RP Bronisław Komorowski.
Historia nowego dworca kolejowego rozpoczyna się tak naprawdę w 2009 roku, kiedy to władze PKP podpisały umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro, które oprócz budowy nowego dworca kolejowego obejmuje wybudowanie parkingu na 1500 samochodów, dworca PKS oraz centrum handlowo-usługowego.
Wielu podróżnych narzeka, że nowy dworzec jest zbyt mały i niefunkcjonalny. Pasażerowie wielokrotnie wskazywali, że jest zbyt mało kas i brakuje poczekalni z prawdziwego zdarzenia. Kolejnym problemem jest brak schodów jadących w dół, przez co osoby korzystające z pociągów muszą znosić po schodach ciężkie bagaże. Co prawda do dyspozycji są windy, jednak brakuje odpowiedniego i dobrego oznakowania. Sporym utrudnieniem są również zbyt oddalone przystanki tramwajowe oraz perony 4, 5 i 6 od nowego dworca.
Ma się to jednak zmienić. Dr Daniel Załuski z Politechniki Gdańskiej przygotował na zlecenie PKP analizę poprawy funkcjonalności nowego dworca Poznań Główny.
Mój audyt polegał na tym, że miałem ocenić cały dworzec, z punktu widzenia pasażera. Jednym z głównych problemów jest brak koordynacji poszczególnych projektów. Obszar hali dworcowej musi być pozbawiony różnych stolików, reklam i stoisk. Najgorszym problemem jest tu punkt informacji miejskiej i kolejowej. To jest gigantyczne stanowisko, z którego niewiele osób korzysta. Ogromnym utrudnieniem jest brak schodów ruchowych w obu kierunkach - tłumaczy dr Daniel Załuski z Politechniki Gdańskiej.
Analizujemy sytuację pod kątem tego, by wszędzie pojawiły się schody ruchome w górę i dół. Teraz można już to poprawić. Tuż przed Euro 2012 nie było centrum handlowego. Wówczas musiały być schody stałe, aby była droga ewakuacyjna z dworca. Inaczej strażacy nie odebraliby budynku. Teraz jednak jest centrum handlowe, jest parking, sytuacja się zmieniła - przekonuje Jarosław Bator, dyrektor zarządzający PKP S. A. ds. nieruchomości.
To nie jedyne zmiany jakie planuje PKP w celu poprawi funkcjonalności nowego dworca. Poszerzona ma zostać droga prowadząca do planowanej kładki, która prowadzić będzie w kierunku ul. Głogowskiej. Budowa kładki ma ruszyć jednak dopiero w 2016 roku. Natomiast jeszcze w tym roku zostanie podpisana umowa.
Ponadto rozważane jest uporządkowanie numeracji peronów. Peron 1 ma zostać zamieniony w 3, a peron 3 w 1, tak by numery peronów układały się rosnąco.
Budynek nowego dworca kolejowego ma powierzchnię 7 tysięcy m kw. Położony jest nad torami i peronami 1, 2, 3, równolegle do Mostu Dworcowego. Wznoszenie obiektu odbyło się w rekordowym czasie - od czasu rozpoczęcia prac budowlanych do udostępnienia dworca pasażerom minęło zaledwie 10 miesięcy. Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to nowoczesny, trzypoziomowy budynek, jedyny w Polsce poza Dworcem Centralnym w Warszawie zbudowany nad peronami. Powierzchnia budynku wynosi 4 921,16 m2, a jego kubatura 49 435,73 m3. Ze względu na swój kształt, nowy dworzec przez niektórych nazywany jest "chlebakiem".
Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma trzy poziomy i powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostało 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna jest też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem. Dworzec zaopatrzony został w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało – granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu postawiono też bankomaty i wpłatomat.
W nowym dworcu powstały również kawiarnie, salonik prasowy i inne lokale handlowo-usługowe. Podróżni będą mogli skorzystać również z Punktu Informacji Kolejowej, który będzie połączony z Centrum Informacji Miejskiej. Przy budowie dworca pracowało ponad 600 osób. Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture , autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.
Fot: PKP (1-8), Janusz Ludwiczak (9-14)
ZOBACZ TAKŻE: PKP zapewnia: "Nowy Dworzec Główny jeszcze bardziej funkcjonalny"
Komentarze (1)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Minister zdrowia zapowiedział luzowanie obostrzeń. W Wielkopolsce będzie bez zmian
(21-04-2021 17:52)
· Przebudowa Kolejowej znów opóźniona
(21-04-2021 10:56)
· Na MTP ruszyła budowa podziemnego parkingu wielopoziomowego
(21-04-2021 10:09)
· Ułańska jest już jednokierunkowa – "wielu kierowców jeździ na pamięć"
(21-04-2021 09:31)
· Za blisko pół miliona złotych wyremontowano drogę do "Świerszczykowych Nutek"
(21-04-2021 08:52)
· Głogowska została zwężona - kierowcy pojadą tylko jednym pasem
(13-10-2020 13:22)
· "193" ma zniknąć z Łazarza
(22-09-2020 08:19)
· Już rok trwa przebudowa Rynku Łazarskiego {◎ GALERIA ZDJĘĆ}
(04-02-2021 12:37)
· Palmiarnia zostanie zmodernizowana
(28-08-2020 00:37)
· Już od 15 lat jesteśmy dla Was ☺
(19-08-2020 21:29)
Niezapominajka |
maj
do 08-05-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00
lip
do 03-07-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00
sie
do 28-08-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00
paź
do 23-10-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· "Będzie on jednak na tyle pojemny, że korzystać z niego będą mogli ...
(21-04-2021 20:00)
· Dramat. Jeśli któryś z dyrektorów ZDM w końcu doprowadzi tę sprawę do ...
(21-04-2021 19:59)
· Drogi emerycie, nie dramatyzuj. Nadkładasz góra kilkaset metrów. I to w ...
(21-04-2021 19:56)
· Należy podziękować twórcom tych zmian w organizacji ruchu drogowego na ...
(21-04-2021 18:44)
· No cóż, właściwie nie mam już złudzeń...Teraz ciekawi mnie, co będzie ...
(21-04-2021 18:30)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(25-11-2016 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: