Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Nowy dworzec ma już dwa lata i stanie się bardziej funkcjonalny. Pojawią się schody ruchome w dół - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Nowy dworzec ma już dwa lata i stanie się bardziej funkcjonalny. Pojawią się schody ruchome w dół
29-05-2014 17:07   Janusz Ludwiczak
Równo dwa lata temu 29 maja 2012 po dziesięciu miesiącach budowy, 10 dni przed rozpoczęciem Euro 2012 Prezydent RP Bronisław Komorowski otworzył nowy dworzec kolejowy. Tymczasem PKP zapewniło, że nowy dworzec ma stać się bardziej funkcjonalny. Uporządkowana zostanie numeracja peronów, poprawi się estetyka. W planach jest również budowa schodów ruchomych z budynku dworca na perony 1, 2 i 3.

To ważny dzień dla Poznania i Polskich Kolei Państwowych. Cieszę się, że również mogę uczestniczyć w otwarciu nowego, pięknego budynku dworca głównego. Mam świadomość, że to jest takie swoiste centrum komunikacyjne, zintegrowane, gdzie jest miejsce na Polskie Koleje Państwowe, dla PKS-u i będzie połączenie z systemem tramwajowym. Nie będzie pewnie portu morskiego, ale można stąd do Szczecina, Gdyni i Gdańska wyruszyć - mówił 29 maja 2012 r. w trakcie uroczystości Prezydent RP Bronisław Komorowski.

Historia nowego dworca kolejowego rozpoczyna się tak naprawdę w 2009 roku, kiedy to władze PKP podpisały umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro, które oprócz budowy nowego dworca kolejowego obejmuje wybudowanie parkingu na 1500 samochodów, dworca PKS oraz centrum handlowo-usługowego.

Wielu podróżnych narzeka, że nowy dworzec jest zbyt mały i niefunkcjonalny. Pasażerowie wielokrotnie wskazywali, że jest zbyt mało kas i brakuje poczekalni z prawdziwego zdarzenia. Kolejnym problemem jest brak schodów jadących w dół, przez co osoby korzystające z pociągów muszą znosić po schodach ciężkie bagaże. Co prawda do dyspozycji są windy, jednak brakuje odpowiedniego i dobrego oznakowania. Sporym utrudnieniem są również zbyt oddalone przystanki tramwajowe oraz perony 4, 5 i 6 od nowego dworca.

Ma się to jednak zmienić. Dr Daniel Załuski z Politechniki Gdańskiej przygotował na zlecenie PKP analizę poprawy funkcjonalności nowego dworca Poznań Główny.

Mój audyt polegał na tym, że miałem ocenić cały dworzec, z punktu widzenia pasażera. Jednym z głównych problemów jest brak koordynacji poszczególnych projektów. Obszar hali dworcowej musi być pozbawiony różnych stolików, reklam i stoisk. Najgorszym problemem jest tu punkt informacji miejskiej i kolejowej. To jest gigantyczne stanowisko, z którego niewiele osób korzysta. Ogromnym utrudnieniem jest brak schodów ruchowych w obu kierunkach - tłumaczy dr Daniel Załuski z Politechniki Gdańskiej.

Analizujemy sytuację pod kątem tego, by wszędzie pojawiły się schody ruchome w górę i dół. Teraz można już to poprawić. Tuż przed Euro 2012 nie było centrum handlowego. Wówczas musiały być schody stałe, aby była droga ewakuacyjna z dworca. Inaczej strażacy nie odebraliby budynku. Teraz jednak jest centrum handlowe, jest parking, sytuacja się zmieniła - przekonuje Jarosław Bator, dyrektor zarządzający PKP S. A. ds. nieruchomości.

To nie jedyne zmiany jakie planuje PKP w celu poprawi funkcjonalności nowego dworca. Poszerzona ma zostać droga prowadząca do planowanej kładki, która prowadzić będzie w kierunku ul. Głogowskiej. Budowa kładki ma ruszyć jednak dopiero w 2016 roku. Natomiast jeszcze w tym roku zostanie podpisana umowa.

Ponadto rozważane jest uporządkowanie numeracji peronów. Peron 1 ma zostać zamieniony w 3, a peron 3 w 1, tak by numery peronów układały się rosnąco.


Budynek nowego dworca kolejowego ma powierzchnię 7 tysięcy m kw. Położony jest nad torami i peronami 1, 2, 3, równolegle do Mostu Dworcowego. Wznoszenie obiektu odbyło się w rekordowym czasie - od czasu rozpoczęcia prac budowlanych do udostępnienia dworca pasażerom minęło zaledwie 10 miesięcy. Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to nowoczesny, trzypoziomowy budynek, jedyny w Polsce poza Dworcem Centralnym w Warszawie zbudowany nad peronami. Powierzchnia budynku wynosi 4 921,16 m2, a jego kubatura 49 435,73 m3. Ze względu na swój kształt, nowy dworzec przez niektórych nazywany jest "chlebakiem".

Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma trzy poziomy i powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostało 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna jest też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem. Dworzec zaopatrzony został w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało – granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu postawiono też bankomaty i wpłatomat.

W nowym dworcu powstały również kawiarnie, salonik prasowy i inne lokale handlowo-usługowe. Podróżni będą mogli skorzystać również z Punktu Informacji Kolejowej, który będzie połączony z Centrum Informacji Miejskiej. Przy budowie dworca pracowało ponad 600 osób. Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture , autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.


Komentarze (1)

30-05-2014 16:04:25
Sicilpol
Brawo, nareszcie mądre posunięcia i plany, oby to nie był kokejny żart prima aprilisowy ;)
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
26

kwi

do 28-04-2019
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Festiwal Fantastyki "Pyrkon"

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Debata o stereotypach przygotowana przez wolontariuszy z Centrum Inicjatyw Młodzieżowych Horyzonty

17:30
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Kierowca i motorniczy - zabawa dla dzieci szkolnych

18:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"Księga skarg Jacka Kaczmarskiego" - koncert
Przemek Mazurek, Wojtek Winiarski, Paweł Głowacki, Szymon Żurowski zaprezentują autorskie kompozycje do tekstów z tomiku "Tunel" Jacka Kaczmarskiego

28

kwi

11:30
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
"Ach bleib bei uns…", koncert finałowy XIX Festiwalu Muzyki Pasyjnej I Paschalnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: