Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Prawie 200 rowerzystów przejechało ulicą Głogowską świętując 9. urodziny Masy Krytycznej {WIDEO} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Prawie 200 rowerzystów przejechało ulicą Głogowską świętując 9. urodziny Masy Krytycznej {WIDEO}
31-08-2013 12:06   Janusz Ludwiczak
Prawie dwustu rowerzystów przejechało w piątek wieczorem ulicami Łazarza. Poznańska Masa Krytyczna, która świętowała 9. urodziny pojawiła się m.in. na ulicy Polnej, Marcelińskiej, Wojskowej, Wyspiańskiego, Głogowskiej, Chociszewskiego, Kasprzaka i Palacza.

Od jesieni 2004 roku w każdy ostatni piątek miesiąca na ulice miasta wyjeżdża Poznańska Masa Krytyczna. Rowerzyści chcą zwrócić uwagę władzom i społeczeństwu na ignorowanie ich problemów.

W Poznaniu działamy już dziewięć lat. Pierwsze masy krytyczne odbyły się w San Francisco w 1992 roku i stamtąd rozprzestrzeniły się na cały świat. W Polsce masa krytyczna odbywa się przeważnie w ostatni piątek miesiąca. Jedziemy wtedy przez miasto. Chcemy zamanifestować swoją obecność i przypomnieć kierowcom o tym, że rowerzyści są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu, a urzędnikom, żeby pamiętali o tym, że też potrzebujemy dobrej drogi do jazdy - objaśnia Kamila Sapikowska ze Stowarzyszenia Poznańska Masa Krytyczna.

Największym naszym sukcesem było osiągnięcie praw człowieka do wolności zgromadzeń. W 2009 roku przez prezydenta Poznania został wydany zakaz zorganizowania masy krytycznej pod pozorem tego, że w ustawie o zgromadzeniach publicznych jest mowa o przejściu a nie przejeździe. Wojewoda ten absurdalny zakaz uchylił, ale na tym się nie skończyło, ponieważ to uchylenie zakazu otrzymaliśmy już po dacie planowanego zgromadzenia. Po przejściu całej polskiej drogi prawnej w 2011 roku skierowaliśmy skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przy współpracy Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Udało się również zmienić regulamin przewozów dla rowerzystów w autobusach i tramwajach, jednak bywa z tym różnie, bo rowerzyści są wypraszani z pojazdów - wskazuje Kamila Sapikowska.

W piątek wieczorem rowerzyści przejechali trasą o długości 27 kilometrów, która prowadziła przez siedem dzielnic Poznania - Stare Miasto, Jeżyce, Grunwald, Łazarz, Górczyn, Świerczewo i Wildę. Poznańska Masa Krytyczna pojawiła się m.in. na ulicy Polnej, Marcelińskiej, Wojskowej, Wyspiańskiego, Głogowskiej, Chociszewskiego, Kasprzaka i Palacza.

A jak cykliści oceniają stan dróg rowerowych na Łazarzu i czy powinna powstać kolejna na ulicy Głogowskiej?

Z jednej strony można się cieszyć, że infrastruktura rowerowa powstaje przy głównych drogach tranzytowych, które przecinają Grunwald i Łazarz. W tragicznym stanie jest jednak droga rowerowa w ciągu ulicy Hetmańskiej. W nawierzchni są dziury, spękania i ta droga nagle kończy się na ul. Dmowskiego. Do 2015 roku musi być realizowany program rowerowy, który wskazuje budowę drogi rowerowej m.in. na ul. Arciszewskiego. Teoretycznie istnieje szansa, ale zobaczymy jak będzie kształtować się budżet na przyszły rok - sądzi Kamila Sapikowska z Masy Krytycznej.

Ulica Głogowska jest taką autostradą miejską prowadzącą do prawdziwej autostrady. To jest ulica, która w pierwszej kolejności wymaga korekty jeśli chodzi o zaspokojenie bezpieczeństwa rowerzystów. Marzę o tym, aby ruch na tej ulicy został zredukowany do jednego pasa. Biorąc pod uwagę kolejne inwestycje w centrum miasta - przebudowę ulicy Roosevelta i Ronda Kaponiera wątpię w to, by droga rowerowa powstała na Głogowskiej. Ulicy tej powinien zostać przywrócony ludzki wymiar. Kilka lat temu remontując Głogowską na odcinku górczyńsko-łazarskim stworzono tak naprawdę przedłużenie autostrady - podsumowuje Kamila Sapikowska.

ZOBACZ WIDEO w niższej jakości (dla wolniejszego łącza)


R E K L A M A

Komentarze (3)

01-09-2013 14:44:42
wojciech.k
@ktos: Użyj zamiast słowa "rowerzyści" określenia "mieszkańcy Poznania" i przeczytaj jeszcze raz to zdanie. Przecież jezdnie non-stop są zablokowane przez pojazdy stojące obok siebie - choćby w godzinach szczytu. Czy samochody też powinny zostawiać jeden pas wolny, gdy jest korek? Zresztą, co to za blokada, która powoduje jedynie spowolnienie ruchu do 20km/h? Blokada jest wtedy, jak stoisz na czerwonym a przed Tobą 100 innych pojazdów - i wiesz, że opuścisz skrzyżowanie za 5 zmian świateł... Mieszkańcy są mieszkańcami, niezależnie od tego, czy siadają na fotelu samochodowym, autobusowym/tramwajowym, czy siodełku rowerowym - i mają takie same prawa i obowiązki.
01-09-2013 13:51:10
pmk
a tu jest demonstracja korzystająca z prawa do wolności zgromadzeń :)
01-09-2013 13:06:50
ktos
A rowerzyści mogą tak bezkarnie blokować dwa pasy ruchu? Jeszcze do niedawna był zapis że rowerzyści nie mogą jechać obok siebie, tylko gęsiego, a tutaj co?
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: