Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Są wyniki konsultacji w sprawie wydzielenie torowiska tramwajowego na ul. Grunwaldzkiej - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Są wyniki konsultacji w sprawie wydzielenie torowiska tramwajowego na ul. Grunwaldzkiej
07-08-2013 16:31   Janusz Ludwiczak
Na przełomie maja i czerwca ZDM zbierał uwagi do koncepcji wydzielenia torowiska tramwajowego na ulicy Grunwaldzkiej, od skrzyżowania z ul. Matejki i Szylinga do ulicy Bukowskiej. Projekt pozytywnie oceniło Stowarzyszenie My-Poznaniacy oraz Stowarzyszenie Prawo do Miasta, natomiast krytycznie oceniła go Rada Osiedla Stary Grunwald. Wiadomo już, że nowa organizacja ruchu na pewno nie zostanie wprowadzona do momentu zakończenia przebudowy Ronda Kaponiera.

Otrzymaliśmy łącznie 15 pism, co jak na tak istotny temat dotyczący warunków ruchu transportu zbiorowego i indywidualnego na jednej z najważniejszych ulic miasta Poznania jest ilością znikomą. Pięć odpowiedzi zawierało jednozdaniowe poparcie dla przedstawionej koncepcji wydzielenia torowiska tramwajowego. Trzy kolejne odpowiedzi oprócz zdania wyrażającego poparcie dla wydzielenia torowiska tramwajowego zawierały jeszcze tylko jedno zdanie komentarza, a dwie dalsze wypowiedzi miały bardziej rozbudowany, chociaż również nie za długi komentarz. W jednej odpowiedzi pojawił się warunek, że można wydzielić torowisko jeżeli dokona się równocześnie poszerzenie ul. Grunwaldzkiej, ale autor jakby sam nie wierzył, że jest to w obecnej chwili możliwe - informuje Zarząd Dróg Miejskich.

Koncepcja wydzielania torowiska tramwajowego w ul. Grunwaldzkiej na odcinku między ul. Bukowską a skrzyżowaniem z ulicami Matejki – Szylinga (źródło: Zarząd Dróg Miejskich):

  • Stowarzyszenie MY POZNANIACY potraktowało przestawioną koncepcję jako projekt gotowej organizacji ruchu, który wymaga tylko uzupełnienia kilku znaków i zatwierdzenia. Zasadniczo w swoich wnioskach Stowarzyszenie zakłada wprowadzenie jeszcze większych restrykcji w stosunku do samochodów niż przedstawione to zostało w koncepcji projektowej. W swoim piśmie Stowarzyszenie zakwalifikowało ulicę do klasy "Z" (zbiorcza), mimo iż w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania jest to klasa "G" (główna) o przekroju 1x4 (pasy ruchu) + 2 tory. Dodatkowo Stowarzyszenie zaproponowało zawężenie pasa ruchu do 2,75 m co jest minimalną szerokością pasa ruchu ulicy klasy "Z" stosowaną przy uspokojeniu ruchu (normalna szerokość pasów ruchu dla klasy ?Z? wynosi 3,5 m). Propozycja zawężenia pasa ruchu wynika z zamiaru wprowadzenia przy krawężniku pasa dla ruchu rowerowego szerokości 1,0 m.
    W związku z tymi propozycjami wyjaśniamy, że przedstawione koncepcja nie jest jeszcze projektem organizacji ruchu, a na ulicy klasy "G" możliwe jest zawężenie pasów ruchu tylko do 3,0 m (przy uspokajaniu ruchu). Podzielamy natomiast obawy (co pośrednio wynika z pisma) że ruch rowerowy przy wydzieleniu torowiska może utrudniać ruch samochodowy tzn. samochody będą musiały jechać za rowerzystą, z jego prędkością.
  • Stowarzyszenie "Prawo do Miasta" pozytywnie ocenia wydzielenie torowiska zwracając przy okazji uwagę, że -Pozwoli to zminimalizować utrudnienia, jakich doświadczają poznaniacy głównie w trakcie dni "targowych", kiedy torowiska blokują samochody.", Dodatkowo Stowarzyszenie wnioskuje o rezygnację z lewoskrętów z ul. Grunwaldzkiej w ul. Święcickiego i ul. Śniadeckich, uzasadniając to między innymi tym, że "Lewoskręty te wykorzystywane są głównie w dni, kiedy odbywają się targi, czyli sezonowo." Niestety z argumentacji Stowarzyszenia "Prawo do miasta" można odnieść wrażenie, że "prawo do miasta" mają przede wszystkim Poznaniacy, a nie goście targowi, którzy zasadniczo utrudniają Poznaniakom życie.
    Stowarzyszenie zwraca także uwagę, że nie byłoby problemu z ul. Grunwaldzką, gdyby wcześniej zbudować trasę tramwajową w ul. Szylinga i Kraszewskiego i połączyć z torami tramwajowymi w ul. Zwierzynieckiej. Zgodzić się trzeba ze Stowarzyszeniem, że w takim przypadku "obecny projekt nie byłby potrzebny", natomiast niewątpliwie pojawiłyby się inne problemy o wadze zapewne jeszcze większej niż obecne "problemy" ulicy Grunwaldzkiej. Międzynarodowe Targi Poznańskie, krytycznie odniosły się do przedstawionego projektu uzasadniające, że wydzielenie torowiska tramwajowego i pozostawienie tylko jednego pasa ruch samochodowego uniemożliwi dojazd samochodów ciężarowych typu TIR na teren targów. Wyznaczony i uzgodniony z MTP dojazd samochodów ciężarowych na targi prowadzi ulicami: Grunwaldzką i Śniadeckich. Przy jednym pasie ruchu samochodowego ciężarówki nie będą mogły wykonać skrętu w prawo z ul. Grunwaldzkiej w ul. Śniadeckich, lub będzie się to odbywało z wielkimi trudnościami. Dodatkowe obawy Targów wynikały z przypuszczenia, ze wydzielenie torowiska może nastąpić za pomocą betonowych separatorów. W tym względzie pragniemy wyjaśnić, że takie rozwiązanie nie było i nie jest planowane.
  • Bardzo krytycznie do przedstawionej koncepcji odniosła się Rada Osiedla Stary Grunwald. Rada Osiedla pisze między innymi:
    1.Wszelkie istotniejsze zmiany na ul. Grunwaldzkiej winny zostać wstrzymane do momentu ponownego uruchomienia ronda Kaponiera. (...)
    2.Ulica Grunwaldzka jest ostatnią arterią o większej przepustowości w układzie centrum ? zachód. Wszelkie zmiany ograniczające jej drożność winny być uzasadnione konkretnymi danymi, w jaki sposób wpłyną na nie tylko komfort, ale możliwość poruszania się w tym kierunku. (...)
    3.Proponowane rozwiązanie poza wyłączeniem jednego pasa ruchu spod ruchu kołowego nie usuwa żadnej innej przeszkody, czy utrudnienia w ruchu tramwajowym. (...) Podstawowa przyczyna niedrożności odcinka Bukowska - Szylinga pozostanie (lewoskręt w ul. Święcickiego i ul. Śniadeckich) oraz brak preferencji dla ruchu szynowego na skrzyżowaniu ul. Matejki - Szylinga. (...)
    4.Po ograniczeniach wprowadzonych na ul. Bukowskiej i faktycznej niedrożności Dąbrowskiego Grunwaldzka jest jedyną arterią w kierunku zachodnim i tak też była modernizowana na całej swej długości. Wyłączenie jednego pasa ruchu jest sprzeczne z przyjętą kiedyś koncepcją i zmarnowaniem publicznych środków na to wydanych. Rozwiązaniem powinna być konsekwencja w realizowaniu początkowego założenia a nie fragmentaryczna i akcyjna poprawność myślenia to burząca. (...)
    W podsumowaniu Rada Osiedla zastanawia się nad koniecznością istnienia parkingów po południowej stronie ul. Grunwaldzkiej, oraz jeszcze raz podnosi utrudnienia jakie stwarzają lewoskręty z ul. Grunwaldzkiej oraz utrudnienia wynikające z sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzka - Szylinga - Matejki.
    Przedstawione stanowisko Rady Osiedla pokazuje, że lokalna społeczność, której w sposób szczególny dotyczy przedstawiony projekt nie akceptuje zawartych w nim propozycji zmian. Ustosunkowując się do wskazanych w podsumowaniu wniosków informujemy, że likwidacja miejsc parkingowych na ulicy Grunwaldzkiej może nie zyskać akceptacji społecznej podobnie jak likwidacja lewoskrętów, chociaż oczywiście jest to temat dla dalszych dyskusji tym bardziej, że poruszony został również w innych wypowiedziach. Natomiast na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzka - Szylinga - Matejki jest zapewniony priorytet dla ruchu tramwajowego.

Przeprowadzona dyskusja społeczna nad projektem mimo iż nie była zbyt szeroka ukazała bardzo ciekawe zjawisko, przede wszystkim w większości wypowiedzi poparcie uzyskał bezwzględny priorytet dla komunikacji zbiorowej jednak bez uwzględnienia skutków jakie będzie miało to dla innych użytkowników ulicy Grunwaldzkiej tj. dla transportu indywidualnego i rowerzystów, oraz bez analizy wpływu zmian w ulicy Grunwaldzkiej na obsługę komunikacyjna przyległych terenów i warunki ruchu na ulicach powiązanych (np. na ul. Kraszewskiego również z transportem zbiorowym). Ciekawe są rozszerzone wypowiedzi, pokazujące ścieranie się różnych poglądów chociaż i one nie są wolne od dość jednostronnego ujęcia tematu. Dyskusja społeczna nie wskazała kierunku rozwiązania trudnego tematu, natomiast pokazała dość różne poglądy społeczne dotyczące tego problemu. Do pełnej, rzeczywistej oceny zakresu potrzeb zmian na ul. Grunwaldzkiej konieczne jest jednak otwarcie ronda Kaponiera, ponieważ na aktualny ruch na ul. Grunwaldzkiej istotny wpływ mają prowadzone roboty drogowe na ulicach tworzących z ulicą Grunwaldzką zintegrowany system transportowy. Również okresowy wpływ na warunki ruchu na ul. Grunwaldzkiej będzie miała planowana przebudowa skrzyżowania ulic Kraszewskiego i Zwierzynieckiej - wyjaśnia ZDM.

Koncepcja wydzielania torowiska tramwajowego w ul. Grunwaldzkiej (Matejki-Śniadekich) (PDF - 7,49 MB) {POBIERZ}

Koncepcja wydzielania torowiska tramwajowego w ul. Grunwaldzkiej (Śniadekich-Bukowska) (PDF - 7,49 MB) {POBIERZ}


R E K L A M A

Komentarze (9)

10-08-2013 11:42:55
gosc
Niech Pan się nie przejmuje tymi uwagami - to vortal informacyjny, a nie portfolio fotografa. Zdjęcia maja obrazować temat materiału, ale trudno żeby zawsze były w 100% technicznie poprawne, odpowiednio wykadrowane, bez ziarna etc. - to nie o to tutaj chodzi. Najważniejsze że widać o co chodzi :)
09-08-2013 20:40:39
REDAKCJA
Dziękuje za uwagi krytyczne, błędy postaram się w przyszłości wyeliminować, a kolejne zdjęcia były lepsze od poprzednich.
Wszelkie uwagi możecie Państwo przesyłać do mnie na maila (redakcja@lazarz.pl). Zachęcam również (także internautów o nickach b19 i Impuls) do nadsyłania swoich zdjęć na Kontaktową Platformę Czytelników: 24@lazarz.pl.
Dziękuje również za pozytywne opinie i docenienie mojej prawie już 8-letniej pracy.
Pozdrawiam.
09-08-2013 19:46:24
JS
Janusz, nie przejmuj się komentarzami nudzących się hejterów. Skoro są tacy wyedukowani fotograficznie to niech ruszą tłuste tyłki i podrzucą parę fotek do ilustracji artykułów. Łatwiej krytykować w sieci niż pomóc i zabrać się do roboty. Wielkie dzięki za Twoją pracę :)
09-08-2013 08:09:34
M.
W pełni popieram słowa poprzednika. Portal jest tworzony przez jedną osobę,korzystającą czasami z pomocy innych. To wszystko co tutaj znajdujemy to wynik pracy jednej osoby ,zapaleńca któremu się chce pisać o tym co dzieje się na Łazarzu.Nie znam podobnego portalu prowadzonego przez osobę prywatną ,będącego dziennikiem życia dzielnicy. .Materiałf otograficzny ma ilustrować artykuł,ale nie być dziełem sztuki.Boli fakt wiecznego krytykanctwa i szkalowania osób którym chce się bezinteresownie coś robić dla społeczeństwa .Szczególnie przykre jest to dla osób młodych,dlatego proszę "zawodowych" krytykantów o chwilę zastanowienia zanim własne frustracje umieszczą bez chwili zastanowienia w internecie.
09-08-2013 00:57:03
Foto
Tak się składa, że osobiście znam autora tych zdjęć i wiem ile serca wkłada w swoją pracę. Prawda jest taka, że każdy może dziś kupić sobie aparat i robić zdjęcia, a następnie "oceniać", że moje zdjęcia są lepsze, ładniejsze i nie wiadomo co tam jeszcze od tych które ktoś inny zrobił. A tak naprawdę w obecnych zabieganych czasach nie ma czasu na wszystko i gdyby chcieć mieć je dopieszczone pod każdym względem to nie starczyłoby dnia na to wszystko. Przecież tego typu zdjęcia mają ilustrować napisany tekst. Bo gdyby zapłacić zawodowemu fotografowi z profesjonalną lustrzanką oraz dobrymi obiektywami, to raz, że portale by nie były w stanie zapłacić, a po drugie takich fotografów trzeba by mieć kilku mieć fotki z wszystkiego co się wydarzyło. Dlatego nie krytykujcie kogoś jak nie znacie faktów które jak znam. Bo niestety tak to jest, że NIEODOPWIEDZIALNE słowa ranią bardziej niż jak to się mówi "wsadzić komuś nóż w plecy". Dlatego polecam abyś następnym razem się zastanowił co piszesz.
08-08-2013 20:45:12
Impuls
@kaśka Czego Ty zaś chcesz od b19? ma racje, zdjęcia są przepalone, bez kadru, i nie przedstawiają żadnej wartości, ale tak już jest jak się człowiek nie zna na fotografii, to najlepiej krytykować kogoś, kto się na tym zna, prawda? bo tak najlepiej.
08-08-2013 20:39:23
b19
No ciekawe... przynajmniej umie nie ma takiej krzywizny.
08-08-2013 16:51:50
kaśka
@b19: Co ty chcesz od tych zdjęć? Chętnie zobaczę twoje...
07-08-2013 20:37:19
b19
Artykuł to może ciekawy, ale zdjęcia to beznadzieja, ten kto je robi to niech najpierw wyprostuje a później opublikujcie.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: