Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

O ponad 20% spadła sprzedaż biletów komunikacji miejskiej - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
O ponad 20% spadła sprzedaż biletów komunikacji miejskiej
16-05-2013 18:12   Janusz Ludwiczak
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania przygotowało analizę sprzedaży biletów ZTM w Poznaniu, w latach 2009-2013, z której wynika między innymi, że o 22,1% nastąpił spadek sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Jest to wnikliwy raport, który opracowaliśmy na podstawie danych dotyczących sprzedaży różnych rodzajów biletów przez ZTM. Jako miernik użyliśmy ilość sprzedanego czasu w postaci danej grupy biletów. Tak więc, np. sieciówka półroczna to 6 miesięcy, bilet roczny to 12 miesięcy, natomiast bilet 15 minutowy to 15 minut (w czasie trwania „promocji” 25 minut). Bilety podzieliliśmy na grupy, zgodnie z cennikiem ZTM, czyli: długookresowe, krótkookresowe, czasowe i przystankowe - wyjaśnia Arkadiusz Borkowski ze Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.

Według Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania powodem drastycznego spadku sprzedaży biletów są podwyżki.

Dane za I kwartał 2013 roku wskazują na spadek sprzedaży o ponad 20%. Co gorsza, cofnęliśmy się o co najmniej parę lat wstecz, bo sprzedaż jest też znacznie niższa niż w roku 2009 - wskazuje Kamil Żmijewski, Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania.

"Analiza sprzedaży biletów ZTM w Poznaniu, w latach 2009-2013, z uwzględnieniem wpływu podwyżek cen biletów" - wnioski Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania:

  • W okresie przed podwyżkami (miesiące I-V) roku 2012 nastąpił wzrost sprzedanego czasu o 7,6% w stosunku do roku 2011 oraz o 4,5% odnosząc do analogicznego okresu roku 2009. Sprzedaż biletów długookresowych wzrosła odpowiednio o 7,4% i 4%.
  • Wprowadzenie podwyżki z dniem 01.06.2012 spowodowało spadek sprzedaży czasu w postaci biletów, w okresie VI-XII, o prawie 1% (w porównaniu do roku 2011). Sprzedaż biletów długookresowych spadła o 8,75% w stosunku do roku 2011 oraz o 14,4% w stosunku do tego samego okresu w roku 2009.
  • Wprowadzenie podwyżki z dniem 01.01.2013 powoduje wyraźny spadek sprzedanego czasu. W I kwartale 2013 roku ZTM sprzedał sumarycznie o ponad 103 tys. miesięcy mniej czasu. To jest wynik gorszy od analogicznego okresu roku 2012 o ponad 20%. Spadek w stosunku do 2009 roku wynosi 23%.
  • Jeszcze gorsze wyniki prezentują się dla sprzedaży biletów długookresowych. W tej postaci, po podwyżce w 2013 roku, sprzedano o ponad 22% mniej czasu niż w roku 2012 oraz o 25,6% mniej czasu niż w roku 2009 (spadek o prawie 130 tys. miesięcy).
  • Nastąpił wzrost sprzedaży biletów krótkookresowych, szczególnie po podwyżkach. W roku 2012 nastąpił wzrost ich sprzedaży o 32% w stosunku do roku 2011 i 28% odnosząc do roku 2009. Rozważając okres po czerwcowej podwyżce (miesiące VI-XII) wzrost ten wynosi odpowiednio 47% i prawie 54%. I kwartał roku 2013 wykazał wzrost sprzedaży o ponad 60% w stosunku do roku 2012 (wzrost o niespełna 5 tys. miesięcy).
  • Spadki w sprzedaży, po wprowadzeniu podwyżek, oznaczają, że mieszkańcy nie zmieniają formy korzystania z komunikacji publicznej tylko z niej rezygnują, na rzecz innych sposobów transportu.
  • Wskaźnik przywiązania pasażerów do komunikacji miejskiej także spada. W okresie przed podwyżką w czerwcu 2012 (miesiące I-V) wynosił on 36, podczas gdy w okresie po podwyżce (miesiące VI-XII) wynosi on już 20. W I kwartale 2013 roku wartość wskaźnika jest na poziomie 23. Jest to wynik dwukrotnie gorszy niż w analogicznym okresie 2009 roku.
  • Od 2010 roku ZTM stopniowo przejmował zarządzenie komunikacją w gminach ościennych Poznania, określanych jako strefy B i C. W sierpniu 2012 otwarto trasę tramwajową na Franowo. Oba te elementy zwiększyły liczbę potencjalnych pasażerów. Mimo tego, wprowadzenie podwyżek spowodowało wyraźny spadek w postaci ilości sprzedanego czasu. Oznacza to, że spadek liczby pasażerów w samym Poznaniu jest jeszcze większy niż wskazują to liczby zawarte w tej analizie.

Opracowaną analizę członkowie Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania chcą przedstawić Radzie Miasta Poznania podczas wtorkowej sesji.

ZOBACZ TAKŻE: Analiza sprzedaży biletów ZTM w latach 2009-2013 {POBIERZ PDF}


Komentarze (0)

Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
21

kwi

do 23-04-2020
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi "GreenPower", "ExpoPower", "Poznań Drone Expo" - targi dronów i nowych technologii, "Sawo", "Securex", "Instalacje"PRZESUNIĘTE na 18-20.10.2020

24

kwi

17:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Finał konkursu dla młodych grafików na projekt dyplomu dla MDK3

03

maj

Międzynarodowe Targi Poznańskie
Wings For Life → ODWOŁANE

08

maj

do 10-05-2020
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Festiwal Fantastyki Pyrkon 2020 → PRZENIESIONE na inny termin: 10-12.07.2020

10

maj

21:00
Polska * Poznań * Łazarz
Wybory prezydenckie
Głosowanie w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: