Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Rada osiedla chce rozszerzenia strefy parkowania do Palacza i zwężenia Głogowskiej do jednego pasa - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Rada osiedla chce rozszerzenia strefy parkowania do Palacza i zwężenia Głogowskiej do jednego pasa
27-10-2012 01:20   Janusz Ludwiczak
Podczas październikowej sesji członkowie Rady Osiedla Św. Łazarz przygotowała na wniosek ZDM propozycje dotyczące poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania na Łazarz. Rada proponuje, by strefa parkowania objęła swoim zasięgiem całą dzielnicę i sięgała aż do ulicy Palacza i Krauthofera. Ponadto na całym terenie osiedla miałaby zostać wprowadzona "strefa Tempo 30". Ulice Graniczna, Calliera, Mottego, Łukaszewicza, Lodowa, Winklera, Iłłakowiczówny i Ułańska według pomysłu radnych miałyby stać się jednokierunkowe. Część radnych zaproponowała również, by ulica Głogowska została zwężona do jednego pasa ruchu, co miałoby przyczynić się do budowy drogi rowerowej.

Na początku sesji, która odbyła się w środę 3 października członkowie Rady Osiedla Św. Łazarz mieli podjąć uchwałę w sprawie propozycji Zarządu Zieleni Miejskiej dotyczących zadań powierzonych osiedlom w zakresie konserwacji zieleńców na rok 2013.

Na terenie Osiedla Św. Łazarz Zarząd Zieleni Miejskiej administruje skwerami przy ul. Matejki, Głogowskiej, Iłłakowiczówny, pl. Wyspiańskiego, przy skrzyżowaniu ulic Bukowskiej i Szylinga oraz Grunwaldzkiej i Bukowskiej oraz pl. Nowakowskiego. 4995 zł miałoby zostać przeznaczone na koszenie trawników, 820 zł na pielęgnacje krzewów, 820 zł na wygrabianie. Radni mieli największe zastrzeżenia do zakupu pięciu koszy na śmieci na łączną kwotę 8,5 tys. zł (po 1 700 zł każdy) oraz do malowania pergoli na pl. Nowakowskiego (skwer przy Rondzie Jeziorańskiego) za kwotę 1200 zł.

Radni mieli również podjąć decyzję o przeprowadzeniu remontów placówek oświatowych na terenie osiedla. Przypomnijmy, że rady osiedli będą mogły współdecydować o tym ile pieniędzy będzie przeznaczone na remonty w szkołach podstawowych. Miejskie jednostki pomocnicze będą również miały wpływ na to, jakie inwestycje będą realizowane w poszczególnych placówkach. Więcej na ten temat pisaliśmy w lipcu w artykule: O remontach szkół będą decydować rady osiedli.

W sumie do budżetu Rady Osiedla Św. Łazarz na zadania inwestycyjne trafi 308 806,50 zł, z czego 6 328 zł ma otrzymać Przedszkole nr 32 na wymianę przewodów kominowych, 10 328 zł Przedszkole nr 39 na remont sali dydaktycznej, 12 400 zł Przedszkole nr 44 na wymianę kanalizacji, 4 tys. zł Przedszkole nr 48 na bieżące naprawy dachu, 24 tys. zł Przedszkole nr 51 na wymianę okien i 18 tys. zł. Przedszkole nr 90 na remont sanitariatów. Szkoły podstawowe otrzymają: 87 586 zł na remont sanitariatów (37 500 zł - Szkoła Podstawowa nr 9 i 50 086 - Zespół Szkół nr 8 - SP69), a 32 958,11 zł dofinansowania na remont boiska ma otrzymać Szkoła Podstawowa nr 26. Do łazarskich gimnazjów trafi w sumie 81 613 zł (środki te zostaną przekazane na wymianę instalacji elektrycznych na terenie Gimnazjum nr 33 oraz nasadzenie drzew i nowe ogrodzenie oddzielające działkę geodezyjną na terenie Gimnazjum nr 51).

Rada Osiedla Św. Łazarz wytypowała też miejsca, w których miasto postawi na początku przyszłego roku pojemniki do segregacji śmieci. Pojemniki te staną na ul. Matejki (przy Biedronce), Łukaszewicza (przy Biedronce), Rynku Łazarskim (przy ul. Kącik), przy Arenie, przy wejściu do Parku Wilsona od strony ul. Matejki, w pobliżu skrzyżowania ulic Potworowskiego i Kasprzaka oraz Jarochowskiego i Palacza.

Najważniejszym punktem obrad październikowej sesji Rady Osiedla Św. Łazarz było wydanie opinii dotyczącej planowanego rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania na Łazarz.

Jedną z propozycji radnych z Komisji Infrastruktury było zwężenie ulicy Głogowskiej do jednego pasa ruchu. Temat ten wywołał największą dyskusję wśród radnych.

Liczymy, że ruch się trochę uspokoi. Ulica Głogowska stanie się bardziej atrakcyjna dla ruchu pieszego. Widzimy, że umierają sklepy. Tranzyt nie generuje żadnych korzyści dla sklepikarzy. Wprowadzając jeden pas ruchu na ul. Głogowskiej moglibyśmy stworzyć droge rowerową.Pozostawilibyśmy po dwa pasy ruchu przy skrzyżowaniach - wyjaśniał Filip Olszak, wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Osiedla Św. Łazarz.

Przykładem jest ulica Dąbrowskiego. Powstają tam korki. Stłumienie ruchu spowoduje, że mniej ludzi będzie mogło zrobić zakupy. Problemem będzie kwestia dostaw - przekonywał radny Marcin Tomczak.

Uważam, że nie jest to dobre rozwiązanie. W przypadku ulicy Bukowskiej uzasadnieniem ograniczenia do jednego pasa ruchu było usprawnienie komunikacji miejskiej - autobusów. Mam przed oczami to co dzieje sie na ulicy Matejki w godzinach szczytu. Możemy zakorkować ulice Głogowską - wskazywał Wojciech Wośkowiak, Przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

Rada Osiedla Św. Łazarz chciałaby również, by strefa parkowania sięgała na teren całego Łazarza, aż do ulicy Palacza i Krauthofera.


Stanowisko Rady Osiedla Św. Łazarz uwzględni teraz Zarząd Dróg Miejskich, który ma przygotować całościową koncepcję poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania na Łazarz.

W związku z planowanym rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania Rada Osiedla Św. Łazarz proponuje:

  1. wprowadzenie tzw. „strefy 30” na całym terenie Osiedla Św. Łazarz z wyjątkiem ulic obwodowych oraz niektórych ważnych w strukturze miejskiej np. ulic z których korzysta transport zbiorowy, t.j. ulic: Bukowskiej, Przybyszewskiego, Reymonta, Arciszewskiego Palacza, Krauthofera, Grunwaldzkiej, Hetmańskiej, Głogowskiej, Szylinga, Matejki, Kasprzaka, Chociszewskiego.
  2. Rada Osiedla uważa za konieczne rozszerzenie proponowanej Strefy Płatnego Parkowania do linii ulic Arciszewskiego – Palacza – Krauthofera. Od ul. Hetmańskiej do ul. Palacza, na wskazanym wyżej terenie osiedla znajduje się przedszkole oraz dwie szkoły (podstawowa i gimnazjum.) Zakończenie planowanej Strefy Płatnego Parkowania na ul. Hetmańskiej spowoduje przeniesienie ruchu samochodowego na najbliższe ulice powodując zagrożenie dla nieletnich zdążających zwłaszcza do szkół, ale także spowoduje nagminne niepłatne parkowanie na tym terenie
  3. zmianę sposobu parkowania na wszystkich ulicach osiedla na których jest to możliwe, przenosząc parkujące samochody z chodników na jezdnię. Na ulicach na których nie jest to możliwe koszty napraw i utrzymania zdewastowanych chodników powinno ponieść miasto.
    Uzasadnienie:
    Zmiana sposobu parkowania spowoduje po pierwsze większe bezpieczeństwo pieszych, po drugie uchroni chodniki przed dewastacją przez parkujące tam samochody/ często z zagrożeniem życia dla pieszych.
  4. lokalizację miejsc odpoczynkowych dla pieszych na następujących ulicach: Głogowskiej, Matejki (w okolicy ul. Konopnickiej i kościoła pw. Św. Anny), Kasprzaka (przy przychodni), Hetmańskiej (między ulicami Głogowską a Kasprzaka), Kolejowej (przy skwerze między ulicami Hetmańską a Kolejową), przy tzw. „Lejku Łazarskim”, Niegolewskich (w okolicy ul. Bogusławskiego), Bogusławskiego (przy przychodni), Dmowskiego (między ul. Stablewskiego a Rynkiem Łazarskim), Kolejowej (naprzeciwko Ośrodka oo. Salezjanów), Zachodniej (w okolicy Poczty Polskiej) oraz w okolicy skrzyżowań ulic Chociszewskiego – Szymborska, Marcelińska – Polna – Wojskowa, Ułańska – Grunwaldzka, Chłodna – Lodowa, Matejki okolice Siemiradzkkiego.
    Uzasadnienie:
    Wybrane miejsca znajdują się na ciągach komunikacyjnych, także na trasach do przychodni lekarskich, laboratoriów analitycznych, najczęściej uczęszczanych sklepów i punktów usługowych.
  5. ustawienie stojaków rowerowych (pozwalających na przyczepianie rowerów za ramę) przy obiektach użyteczności publicznej, biurowcach oraz przy sklepach na ulicy Głogowskiej i Lejku Łazarskim.
  6. wprowadzenie na jezdni wyniesień (tak jak na ulicach Libelta i Działyńskich) przy wjazdach do strefy oraz przed wejściami do parków, przedszkoli i szkół. Stworzenie w okolicach Rynku Łazarskiego strefy ruchu pieszego poprzez wyniesienie ulic w okolicach Rynku Łazarskiego do poziomu chodnika i wyłożenie ich kostką brukową.
    Uzasadnienie:
    Wprowadzenie wyniesień, a nie progów zwalniających, pozwoli na zapewnienie lepszego bezpieczeństwa pieszych w tych newralgicznych miejscach oraz dodatkowo uspokoi ruch samochodowy.
  7. wprowadzenie jednego kierunku ruchu na następujących ulicach:
    • Granicznej (od ul. Łukaszewicza do ul. Kolejowej),
    • Calliera (od ul. Kolejowej do ul. Łukaszewicza),
    • Mottego (od ul. Łukaszewicza do ul. Kolejowej),
    • Łukaszewicza (od ul. Granicznej do ul. Potockiej),
    • Lodowej (od ul. Potockiej do Rynku Łazarskiego),
    • Winklera (od ul. Kasprzaka do ul. Jarochowskiego),
    • Iłłakowiczówny (od ul. Grunwaldzkiej do ul. Wyspiańskiego),
    • Ułańska (od Grottgera do Grunwaldzkiej),
    z jednoczesną zmianą sposobu parkowania na równoległe do chodnika i wykonaniem kontrapasów dla ruchu rowerowego.
  8. wykonanie kontrapasów na ulicach: Iłłakowiczówny, Potworowskiego Stablewskiego, Winklera, Jarachowskiego od Palacza do Winklera), Lodowej i Łukaszewicza.
    Uzasadnienie do pkt. 6 i pkt. 7:
    Realizacja powyższych zadań pozwoli na usystematyzowanie poruszania się w rejonie osiedla zarówno ruchu pieszego jak i rowerowego oraz samochodowego.
  9. zmianę parkowania samochodów w tzw. „Lejku Łazarskim” co oznacza wyprowadzenie parkowania równoległego do chodnika a pozostawienie całego skweru wyłącznie dla ruchu pieszego i odpoczynku.
    Uzasadnienie:
    W chwili obecnej parkujące samochody zajmują cały chodnik co uniemożliwia korzystanie z tego terenu przez pieszych, powoduje konflikty między zmotoryzowanymi a pieszymi. Proponowana zmiana pozwoli na wykorzystanie tego terenu jako miejsca odpoczynku.
  10. wyeliminowanie dzikiego parkowania na terenie Parku Kasprowicza i w okolicach Areny.
  11. przedstawienie możliwych wariantów uspokojenia ruchu samochodowego na ul. Głogowskiej (w tym zwężenia ul. Głogowskiej do jednego pasa ruchu w obu kierunkach przy jednoczesnym zachowaniu przed skrzyżowaniami dodatkowego pasa dla pojazdów skręcających w prawo).
    Uzasadnienie:
    Proponowana zmiana organizacji na ul. Głogowskiej spowoduje uspokojenie ruchu, przeniesienie miejsc parkingowych z chodników, z zatok na zwolniony – zewnętrzny – pas jezdni, utworzenie ścieżek rowerowych w miejscach do tej pory wyznaczonych dla parkujących samochodów, polepszy bezpieczeństwo pieszych .Ponadto zrealizowanie projektu Dolna Głogowska, przeniesie ruch samochodów, Głogowska przestanie być ulicą tranzytową dla mieszkańców podpoznańskich gmin.
  12. w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim i PKP stworzenie przystanku kolejowego na wiadukcie nad ul. Hetmańską od strony Skalara.
    Uzasadnienie:
    Pozwoli to na stworzenie centrum przesiadkowego z wykorzystaniem przystanków tramwajowych przy ul. Hetmańskiej i 28. czerwca 1956. Stworzy alternatywę dla osób spoza Poznania docierających na Łazarz i Wildę samochodami oraz odciąży Zintegrowane Centrum Komunikacyjne z przesiadających się w kierunku Rataj, Franowa, Junikowa i Ogrodów.
  13. nasadzenie drzew i zieleni w miejsce zniszczonej lub usuniętej na następujących ulicach: Głogowskiej (w miejscu dotychczasowych miejsc parkingowych) Kasprzaka, Matejki, Dmowskiego, Potockiej, Jarochowskiego, Wyspiańskiego i Rynku Łazarskim.
    Uzasadnienie:
    Z roku na rok stan drzewostanu na terenie osiedla ulega ciągłemu pomniejszeniu zarówno przez jego dewastację, jak usychanie spowodowane niekorzystnymi warunkami nie tylko atmosferycznymi i stąd z dawnej zielonej dzielnicy powoli stajemy się pustynią.

Rada Osiedla Św. Łazarz przygotowując powyższe propozycje zmiany organizacji ruchu na terenie osiedla koncentrowała się na celach które postawiła sobie w czasie tej kadencji, a mianowicie:

  • poprawę warunków mieszkaniowych na terenie osiedla,
  • poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego,
  • stworzenie lepszych warunków dla ruchu rowerowego poprzez dopuszczenie na wielu ulicach jednokierunkowych dwukierunkowego ruchu rowerowego włączając je do wcześniej zrealizowanych ścieżek rowerowych,
  • uspokojenie ruchu samochodowego i zniechęcenie kierowców do tranzytowego przejazdu przez strefy ograniczonej prędkości i skierowanie ruchu na samochodowego na ulice układu podstawowego,
  • poprawę warunków ekologicznych środowiska miejskiego, stworzenie lepszych warunków dla rozwoju drobnego handlu i usług,
  • zwiększenie atrakcyjności terenu osiedla jako dzielnicy w której mieszkańcy Poznania mogą spędzać wolny czas – także w kawiarniach, pubach itp. miejscach.

Źródło: Rada Osiedla Św. Łazarz


Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
10

wrz

do 13-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Drema" - Międzynarodowe Targi Maszyn, Narzędzi i Komponentów dla Przemysłu Drzewnego i Meblarskiego

20

wrz

do 22-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Retro Motor Show" - Targi Pojazdów Zabytkowych

25

wrz

do 27-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi "Polagra"
Targi "Smaki Regionów"

28

wrz

do 29-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi mieszkaniowe, domów i nieruchomości

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: