Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

PeSTka już od 15 lat łączy Łazarz z północnym Poznaniem {WIDEOprzejażdżka} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
PeSTka już od 15 lat łączy Łazarz z północnym Poznaniem {WIDEOprzejażdżka}
29-01-2012 01:35   Janusz Ludwiczak
Warszawa ma metro, Trójmiasto – Szybką Kolejkę Miejską, a Poznań... PeSTkę. Dokładnie 15 lat temu, 30 stycznia 1997 roku uruchomiony został Poznański Szybki Tramwaj, który w ciągu godziny przewozi nawet 6 tysięcy osób. Pierwsze plany uruchomienia trasy PST pojawiły się już w 1928 roku. Początkowo zakładano, że Poznański Szybki Tramwaj będzie mieć aż 27 km i prowadzić będzie z Lubonia do Owińsk przez Winogrady, Piątkowo i Morasko.

Pierwsze plany... już w 1928 roku

Pierwsze plany powstania PST pojawiły się już w 1928 roku! Wówczas zakładano, że tramwaje po szynach kolejowych połączą Luboń z Winiarami. W pierwszej połowie XX wieku sądzono, że szybki tramwaj będzie mieć aż 27 km i prowadzić będzie z Lubonia do Owińsk przez Winogrady, Piątkowo i Morasko. Po wojnie w 1945 roku powrócono do śmiałej koncepcji planując przebieg trasy albo po wydzielonym torowisku na powierzchni albo w tunelu. Trzeba było jednak następnych dziesięcioleci, żeby projekt doczekał się realizacji. W 1978 r. założono, że tramwaj pojedzie z Dworca Zachodniego na Morasko.

W związku z intensywnym rozwojem wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego w północnej części miasta, w latach siedemdziesiątych rozpoczęto prace projektowe nad linią szybkiego tramwaju, mającą połączyć północne i południowe dzielnice miasta. Budowę rozpoczęto w 1982 roku. Na północy projektowano przeprowadzenie linii poza granice Poznania do Murowanej Gośliny. Trudności finansowe spowodowały rezygnację z tego planu oraz ograniczenie prac tylko do pierwszego (północnego) etapu linii, czyli połączenia Piątkowa z centrum miasta. Tutaj, na ulicy Roosevelta torowisko szybkiego tramwaju łączy się z klasyczną siecią tramwajową

Projekt obecnej PeSTki zaczął rodzić się pod koniec lat 60. Tramwaj miał iść też po torach kolejowych, jednak projekt odrzucono, gdyż potrzebne byłoby dodatkowe, osobne zasilanie

Była to jedna z największych inwestycji w tym okresie. Prowadzone przez nas prace trwały z przerwami piętnaście lat. Położyliśmy 12 kilometrów torów, 21 kompletów rozjazdów, wybudowaliśmy 5 wiaduktów, 3 kładki, 5 przystanków tramwajowych. Prowadziliśmy także roboty odwodnieniowe i ziemne - wspomina Przemysław Radowicz, dyrektor dawnego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych Nr 10 (obecnie dyrektor ds. technicznych Fereco SA).

Pierwszym inwestorem linii PST był Zarząd Dróg i Mostów, natomiast w 1985 roku powołano Zarząd Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Założenia techniczno-ekonomiczne opracowało Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów – Transprojekt, a koordynatorem prac był dr inż. Zygmunt Nowak. W sumie nad Pestką pracowało kilkudziesięciu wykonawców.


Budowaną ją prawie dwadzieścia lat. Na Trójpolu projektowano zajezdnię

Budowa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju rozpoczęła się w 1978 roku i ciągneła się przez 19 lat. Poznaniacy żartowali, że betonowe filary rozpadną się szybciej niż powstanie PST oraz że lepiej napełnić wykop wodą i stworzyć kanał dla żeglarzy.

Na Trójpolu miała powstać zajezdnia dla taboru PST, niestety pomysłu nie zrealizowano. Do dziś istnieje pochylnia, dzięki której tramwaje mogłyby wjeżdżać do góry. Linia przez Trójpole połączyłyby się trasę winiarską. W przypadku awarii tramwaje mogłyby kursować na Piątkowską lub przez Sołacz do Centrum. Jednak po zbudowaniu centrum handlowego Poznań Plaza projekt ten ostatecznie trafił do kosza.


Przy budowie wykopu natrafiono na przewody teletechniczne łączące Moskwę z Berlinem

W drugiej połowie lat. 80. w pracach przy budowie wykopu dla PST natrafiono pod ulicą Lechicką na ogromnej grubości kabel. Szybko okazało się, że są to przewody teletechniczne łączące Moskwę z Berlinem.

By kabel przenieść na specjalną kładkę, należało go najpierw przeciąć. Ze względu na wagę sprawy, operacja nie mogła trwać dłużej niż kilka minut. Udało się. A gdyby przerwa trwała dłużej? Przecież w tamtych warunkach taka sytuacja groziła międzynarodowym kryzysem!


Przez dwa dni za darmo

Pierwszy tramwaj z pasażerami wyruszył 30 stycznia 1997 roku o godz. 10:08. Przez dwa dni poznaniacy mogli bezpłatnie przejechać się nową trasą. "Czternastka" woziła pasażerów z pętli na Piątkowie do ulicy Gwarnej. Przed dwa premierowe dni PeSTką przejechało się 3130 pasażerów, przeciętnie 174 osób na kurs.

Początkowo zakładano, że szybki tramwaj będzie obsługiwać jedna linia. Jednak postanowiliśmy uruchomić trzy linie - na Starołękę, Junikowo, a później na Górczyn. Była rozważana też czwarta linia na Miłostowo - mówi inż. Jerzy Babiak, dyrektor MPK w latach 1991-1998

Żeby ludzie zachcieli korzystać z pestki to przez ponad miesiąc prowadziliśmy kampanię reklamową. Przez dwa dni odbywały się bezpłatne przejazdy. W gazetach drukowaliśmy bezpłatny bilet, który umożliwiał przejazd pestką. Ludzie jeździli z nosami przyklejonymi do szyby. Stwierdzili, że to jest to, to jedzie szybko - dodaje inż. Jerzy Babiak, były dyrektor MPK.


Już od 15 lat z Łazarza na Piątkowo w 20 minut

1 lutego 1997 roku Łazarz został połączony z Poznańskim Szybkim Tramwajem. Wtedy uruchomiono nową linię nr 15 (od 1993 roku po reorganizacji układu sieci tramwajowej było tylko trzynaście linii) z os. Sobieskiego na Budziszyńską. Dopiero 8 lutego 1999 roku po zakończeniu przebudowy ulicy Głogowskiej (na odcinku od Hetmańskiej do Ściegiennego) na Łazarz dotarła "czternastka". W latach 1997-1999 kursowała tylko do ulicy Gwarnej.


Jeszcze w tym roku PeSTka dojedzie prosto na dworzec i będzie miała ponad 8 km

Na przełomie sierpnia i września 2011 r. rozpoczęła się budowa przedłużenia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego i dalej włączenia jej do istniejącego torowiska w ciągu ulicy Głogowskiej. Dzięki tej inwestycji ma skrócić sie dojazd z Piątkowa, Winograd i północnych części miasta na Łazarz. Bezkolizyjna trasa ma także za zadanie odciążyć węzły Most Teatralny, Rondo Kaponiera i Most Dworcowy.

W pobliżu Dworca Zachodniego powstać ma dodatkowo pętla. Nową trasą mają kursować tramwaje linii nr 12, 14 i 26.

Po przedłużeniu "PeSTki" do Dworca Zachodniego skróci się także czas przejazdu "czternastki". Dojazd z Łazarza na Piątkowo ma być krótszy średnio o 10 minut. Łatwiejszy ma być też dojazd z Łazarza na deptak, a to dlatego, że "dwunastka" ma zatrzymywać się także na obecnym przystanku "Dworzec Zachodni" i dalej będzie skręcać w Most Dworcowy, gdzie stałą trasą dojeżdżać będzie na Starołękę.

Na dworzec przyjedzie 2-3 procent pasażerów. "Dwunastka" będzie musiała nadrobić prawie 800 metrów. Jak się doda ilość kursów to się okaże, że będzie trzeba puścić dodatkowo jeszcze jeden tramwaj. Na Moście Teatralnym, Kaponierze i Moście Dworcowym trzeba było dać bezwzględny priorytet dla tramwajów. Samochody i tak w Poznaniu będą musiały ustąpić pierwszeństwa. Jestem zaszokowany z jaką szybkością zwiększyła się w Poznaniu liczba samochodów. Nikt tego nie planował. W 2000 roku było 325 samochodów na 1000 mieszkańców, w roku ubiegłym współczynnik ten wyniósł 515 na 1000 mieszkańców - uważa inż. Jerzy Babiak.

Nowa trasa tramwajowa ma mieć długość 2 km. Na jej trasie powstaną dwa przystanki, których perony będą miały 60 m długości (pod Rondem Kaponiera oraz na peronie 7 Dworca Zachodniego).

Szacowany koszt całkowity projektu (po rozstrzygnięciu przetargu) wynosi 115 673 426,12 zł. Prawie 43 mln zł (dokładnie 42 775 303 zł) pochodzić będą z dofinansowania unijnego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Miasto na tę inwestycje przeznaczy ze swojego budżetu 94 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest wyłoniona w przetargu krakowska grupa ZUE S.A.


(P)STatystycznie

  • Całkowita długość torowisk i sieci trakcyjnej wynosi 12,85 km;
  • Przy budowie wykopu dla PST wywieziono lub przesunięto na wały przeciwhałasowe około 1 mln m3 ziemi;
  • Łączna długość wszystkich kabli: trakcyjnych, wysokiego napięcia, sterowniczych, oświetleniowych, teletechnicznych dla potrzeb PST wynosi ponad 85 km - czyli niemal tyle ile droga z Poznania do Konina;
  • Trasę oświetla ponad 200 lamp zewnętrznych i 180 na peronach;
  • Stację Słowiańska z przystankiem Most Teatralny łączy 700-metrowa estakada nad doliną Bogdanki. Większość trasy biegnie w wykopie. Na wzór metra, z linią skorelowane są kursujące poprzecznie autobusy;
  • Na trasie umieszczonych jest 6 przystanków. Każdy oznaczony innym kolorem:
    Słowiańska - zielony
    Aleje Solidarności (dawniej Serbska) - żółty
    Lechicka/Poznań Plaza - niebieski
    Kurpińskiego - pomarańczowy
    Szymanowskiego - czerwony
    Osiedle Jana III Sobieskiego (pętla końcowa) - zielony
  • Na trasie Pestki znajduje się 7 wiaduktów drogowych, jeden kolejowy i jeden tramwajowy.;
  • Na wszystkich 5 stacjach zainstalowanych jest w sumie 20 kamer mających na celu monitorowanie peronów i usunięcie aktów wandalizmu oraz poprawienie bezpieczeństwa;
  • Średnio na przystanku PST tramwaj pojawia się co 2,5 minuty
  • Tramwaje pięciu linii (nr 12, 14, 15, 16 i 26) na PeSTce wykonują 777 kursów dzienne i 24 kursy nocne (linia N21). W ciągu dobry tramwaje wykonują ponad 800 kursów, przejeżdżają trasą ponad 5000 km czyli tyle ile wynosi droga z Poznania do Madrytu i z powrotem;
  • Codziennie z usług PST korzysta 6000 pasażerów na godzinę; a tramwaje według prognoz mogą maksymalnie przewieść 15 tysięcy osób w ciągu godziny i takie są obecnie możliwości "PeSTki";
  • W bezpośrednim otoczeniu PST mieszka ok. 75 tys. osób.


Na 15. urodziny bezpłatne przejażdki

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wspólnie z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych zaprasza na urodzinowe przejażdżki w podróż jak przed piętnastu laty.
W niedzielę, 29 stycznia w godz. od 12:00 do 17:00 kursować będą te same tramwaje jak te, które kursowały po trasie PST od 1997 roku. Przejazdy specjalnymi pojazdami będą bezpłatne.

ZOBACZ WIDEO w niższej jakości (dla wolniejszego łącza)


R E K L A M A

Komentarze (2)

29-01-2012 20:53:03
pasażer
czekam z niecierpliwoscia na przedluzenie pestki do dworca zachodniego
29-01-2012 13:10:52
pati
Fajne wideo, pestką można przejechać się nie wychodząc z łóżka ;-)
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: