Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"Do końca jesieni postawiona zostanie bryła nowego dworca" - zapewnia TriGranit - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"Do końca jesieni postawiona zostanie bryła nowego dworca" - zapewnia TriGranit
14-11-2011 01:21   Janusz Ludwiczak
24 godziny na dobę, w dzień i noc, w dzień roboczy, a nawet w niedziele i święta trwa budowa nowego poznańskiego dworca kolejowego. Jak zapewnia TriGranit i PKP jeszcze tej jesieni postawiona zostanie bryła nowego dworca, a w styczniu planowany jest montaż ażurowego zadaszenia. Całość ma być gotowa przed Euro 2012.

Latem budowa nowego dworca ruszyła pełną parą. Ekipom budowlanym udało się już wybudować fundamenty pod przyszły budynek, obecnie kładzione są belki poziome nad torami kolejowymi.

Zgodnie z umową podpisaną między węgierską firmą TriGranit Development Corporation a PKP S.A. nowy budynek dworca ma być gotowy na Euro 2012, tj. do końca maja przyszłego roku. Pozwolenie na budowę zostało wydane przez wojewodę 4 sierpnia br, jednak w oparciu o pozwolenie na budowę peronów, jakie wcześniej otrzymała spółka PLK PKP S.A. inwestor prowadził prace związane z budową fundamentów co zagwarantowało, jak na razie, utrzymanie się w przyjętym harmonogramie robót. Na dziś termin oddania nowego dworca pasażerom i gościom Euro 2012 nie wydaje się zagrożony.
Obecnie stawiane są betonowe słupy, na których do końca jesieni postawiona zostanie bryła nowego dworca. W styczniu planowany jest montaż skomplikowanej technologicznie konstrukcji ażurowego zadaszenia. Potem prowadzone będą w środku prace wykończeniowe
- wyjaśnia Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy TriGranit w Poznaniu.

Budynek dworca powstaje z gotowych prefabrykatów. Ta dość nowatorska metoda przypomina układanie budowli z klocków lego.
Metodę budowy można porównać do klocków lego, które są produkowane, jako elementy prefabrykowane przez poznańską firmę Pekabex, a więc poza placem budowy. Na plac budowy przywożone są takie elementy i tyle, w ilości potrzebnej danego dnia do montażu. Metoda ta pozwala na szybkie tempo robót (całość składa się podobnie jak stadion przy Bułgarskiej z przywiezionych gotowych elementów). Ponadto nie wymaga pracy ciężkiego sprzętu - wielu dźwigów. Plac budowy jest mniejszy, co pozwoliło między innymi wyeliminować groźbę zamknięcia ulicy Dworcowej dla ruchu samochodowego - tłumaczy Przemysław Terlecki z TriGranit.

W nowym budynku dworca oprócz kas i poczekalni będą mieścić się punkty handlowo-usługowe, informacja kolejowa, a także punkt Centrum Informacji Miejskiej i centrum obsługi turystów.

Jeszcze przed piłkarskimi mistrzostwami ma rozpocząć się remont obecnego budynku Dworca Głównego.
Zgodnie z umową podpisaną z PKP przewidziany jest drobny remont (lifting) obecnego budynku dworca. Dzięki temu zagwarantowane zostanie przyjęcie gości i pasażerów na Euro 2012 w godnych warunkach, jeśli budowa nowego dworca miałaby się z jakichkolwiek powodów opóźnić. Ponieważ taki remont wymaga ogłoszenia przez PKP przetargu i czasu, prawdopodobnie wspomniane prace remontowe rozpoczną się w styczniu lub lutym 2012 roku. Ten remont, zgodnie z zapisem w Umowie realizowany jest z prywatnych pieniądzy inwestora tj. TriGranitu - mówi Przemysław Terlecki, rzecznik TriGranit-u.

To nie koniec planów inwestora. W ramach Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego oprócz nowego budynku Dworca Głównego, a także przedłużenia trasy PST do Dworca Zachodniego powstanie również centrum handlowe.

Budynek nowego dworca to pierwszy etap inwestycji. Drugi etap obejmuje budowę galerii handlowej, nowego dworca autobusowego PKS na 19 stanowisk, parkingu samochodowego na 1500 aut, nowego węzła komunikacyjnego, od strony dzisiejszego dworca PKS. Budowa galerii powinna na dobre rozpocząć się na początku przyszłego roku - uważa Przemysław Terlecki.

Nie wiadomo też jaka będzie oficjalna nazwa nowego dworca. Prezydentowi Ryszardowi Grobelnemu nie przypadła do gustu nazwa "Poznań Główny City Center", o czym portal lazarz.pl pisał w połowie września, w artykule: Prezydent Grobelny nie chce "Poznań Główny City Center". PKP odpowiada: "Poznań zadupie"
Merytoryczną dyskusję prowadzą Urząd Miasta, TriGranit oraz PKP. Trwają prace nie tylko nad dobrą, akceptowaną przez miasto, a jednocześnie zabezpieczająca interes inwestora nazwą, ale także nad logo, brandem i całym systemem komunikacji Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Dla inwestora, TriGranitu, który zostawi w Poznaniu 160 mln euro nazwa City Center ma wartość rynkową, jest wyróżnikiem tego czwartego co do wielkości w Europie developera, który większość swoich inwestycji nazywa poprzez dodanie do miejscowej, lokalnej nazwy własnej danego miejsca (w Krakowie Bonarka City Center, w Katowicach Silesia City Center) tego właśnie członu nazwy. To marka handlowa rozpoznawalna wśród europejskich funduszy inwestycyjnych, którym TriGranit odsprzedaje bądź daje w zarządzanie zrealizowane przez siebie inwestycje. Mamy już w Poznaniu, którego hasłem promocyjnym jest "POZnan* - miasto know how" galerię handlową Poznań Plaza czy Poznań Financial Tower. Niezależnie od wyboru ostatecznej nazwy, która nie jest obecnie najistotniejszą kwestią, dworzec kolejowy PKP będzie nosił nazwę Poznań Główny, pasażerowie z pewnością będą wysiadać na dworcu Poznań Główny - dodaje Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy TriGranit w Poznaniu.


Komentarze (3)

15-11-2011 01:21:22
w
wizytówka? Raczej kiepska. Niestety zarówno projekt jak i realizacja zalatują prowizorką. Chociażby ciekawy fakt, że budowa jest w toku, do otwarcia kilka miesięcy, a projekt ciągle się zmienia. A przyjęte rozwiązania są conajmniej kontrowersyjne - urbanistyka i komunikacja leżą, wszystko wygląda na podporządkowane ogromnemu centrum handlowemu, które powstaje koło dworca. Żeby się nie rozwodzić: gdzie tu sens, gdzie logika?
14-11-2011 18:50:55
wrześnianin
jak zrobią to do euro to będę ich całował po rękach. bardzo mi zależy na tym nowym dworcu. będzie to nowa wizytówka poznania.
14-11-2011 17:47:03
Andrzej
Żadna tam nowatorska metoda budowy. Wiekszość hal przemysłowych czy marketów (np. tesco, real itp.) powstaje z prefabrykowanych słupów, dźwigarów, płyt i jakoś nikt sie tym nie zachwyca.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
07

maj

do 08-05-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00

02

lip

do 03-07-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00

27

sie

do 28-08-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00

22

paź

do 23-10-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: