Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Kierowco, z 50-tonowym tramwajem nie masz szans. Na Głogowskiej jest najwięcej wypadków - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Kierowco, z 50-tonowym tramwajem nie masz szans. Na Głogowskiej jest najwięcej wypadków
26-10-2011 14:11   Janusz Ludwiczak
Ciężar tramwaju z pasażerami to blisko 50 ton, czyli tyle ile waży czołg. Minimalna droga hamowania "czołgu na szynach" wynosi od 50 do 80 metrów. Dla porównania samochód osobowy zatrzymałby się w podobnych warunkach już po 24 metrach. Kierowcy powinni szczególnie uważać na tramwaje, tym bardziej, że wielokrotnie wjeżdżają wprost pod jadący pojazd wymuszając tym samym pierwszeństwo przejazdu. Tylko w tym roku doszło już do 85 zdarzeń drogowych, w których 3 osoby zostały zabite, a 31 rannych.

Ciężar dwuwagonowego tramwaju z pasażerami to blisko 50 ton. Droga hamowania tramwaju to około 50 metrów. Kierowcy szczególnie powinni wziąć to pod uwagę, bo jak wynika z policyjnych raportów z powodu lekceważenia zasad ruchu drogowego oraz nie zachowania należytej uwagi dochodzi do wielu wypadków i kolizji. Aby tego uniknąć wystarczy zachowanie uwagi, ostrożności i przepisów ruchu drogowego.

Pusty, jeden wagon tramwaju typu 105N waży 16,5 tony, a cały skład z pasażerami prawie 50 ton. Nieuwaga, lekceważenie przepisów i zła ocena odległości to najczęstsze błędy kierowców. Tramwaj jadący z prędkością 50 km/h potrzebuje około 50 metrów by się zatrzymać. Średnio każdego miesiąca dochodzi do dziesięciu zdarzeń z udziałem tramwaju, z czego w większości przypadków winę ponoszą kierowcy. Najczęściej do kolizji dochodzi na ulicy Dąbrowskiego i Głogowskiej - mówi Krzysztof Dostatni z Nadzoru Ruchu MPK.

Według danych policji w tym roku od stycznia do września doszło do 85 zdarzeń drogowych i 26 wypadków. 31 osób zostało rannych, a 3 osoby zginęły.

Natomiast według statystyk Nadzoru Ruchu MPK od stycznia 2010 r. do września 2011 r. na ulicy Głogowskiej doszło do 99 kolizji i wypadków drogowych z udziałem tramwajów. Na ulicy Grunwaldzkiej takich przypadków było 42, na Hetmańskiej 17, zaś na Rondzie Jeziorańskiego 13.

Najwięcej kolizji i wypadków pojawia się tam, gdzie torowisko nie jest wydzielone z drogi. Na ulicy Głogowskiej jest najwięcej zdarzeń drogowych. Najlepiej byłoby, gdyby to torowisko całkowicie było wydzielone - uważa Jerzy Kupaj, zastępca Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Gdy prawie osiem tygodni temu rozpoczął się remont Ronda Jeziorańskiego, a tramwaje linii nr 6 i 13 zostały skierowane objazdem przez Głogowską i Reymonta kierowcy bardzo często blokują skrzyżowanie ulic Głogowskiej i Hetmańskiej.

Brakuje zdyscyplinowania kierowców, którzy wjeżdżają na torowisko i blokują tym samym skrzyżowanie. Często zdarzają się przypadki wymuszania przejazdu wśród kierowców - tłumaczy Wojciech Tulibacki, prezes MPK.

Bardzo często tramwaje są blokowane przez kierowców, którzy jadą w ciągu ulicy Hetmańskiej od strony Wildy. Widzą, że sygnalizacja świetlna na ul. Kasprzaka pokazuje czerwone światło, a mimo to wjeżdżają na skrzyżowanie i zatrzymują się na torowisku. Tramwaj w tym momencie dostaje zielone światło i mógłby jechać w kierunku Górczyna, w lewo w kierunku Wildy lub w prawo w stronę Arciszewskiego a nie może pojechać dalej, bo tam stoi samochód i blokuje przejazd. W tym monecie kierowca musi czekać kolejne minuty, by otrzymać dla siebie zielone światło - dodaje Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych MPK.

To nie jedyny problem z przejazdem tramwajów. Niejednokrotnie kierowcy mimo zakazu skrętu w lewo wjeżdżają na torowisko. Taka sytuacja ma miejsce praktycznie na każdym skrzyżowaniu ulicy Głogowskiej.

Kierowcy na wszystkich możliwych skrzyżowaniach na ulicy Głogowskiej próbują mimo zakazu skręcać w lewo. Taka możliwość jest tylko przy ulicy Berwińskiego i Śniadeckich. Kierowcy w ostatniej chwili prosto wyjeżdżają pod tramwaj - wyjaśnia Jan Firlik, wicedyrektor MPK.

MPK radzi kierowcom:

  • nie przejeżdżaj "na ostatniego" przed jadącym tramwajem lub autobusem,
  • zanim wjedziesz na przejazd tramwajowy upewnij się czy nie nadjeżdża tramwaj – Z OBU STRON!!!
  • wyprzedzając tramwaj nie zatrzymuj pojazdu nagle przed tramwajem na torowisku, droga hamowania samochodu różni się diametralnie od drogi hamowania tramwaju,
  • nie wjeżdżaj na skrzyżowanie jeśli nie masz pewności, że zdołasz je opuścić przed zmianą świateł i nie zablokujesz możliwości wjazdu tramwajom lub innym pojazdom,
  • zachowaj bezpieczną odległość,
  • "myśl na drodze", nie koncentrowanie się na wykonywanych czynnościach, rutynowe prowadzenie pojazdu w utrudnionych warunkach zwiększa ryzyko wypadku,
  • pamiętaj, że z okresie jesienno-zimowym nasze reakcje są nieco spowolnione, przewiduj, stosuj zasadę ograniczonego zaufania.


R E K L A M A

Komentarze (0)

Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: