Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Koziołki i herb też zastąpmy niebieską gwiazdką - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Koziołki i herb też zastąpmy niebieską gwiazdką
24-03-2011 18:11   Janusz Ludwiczak
"POZnań - miasto hał hał" - mówią przewrotnie niektórzy poznaniacy. Dwa lata temu, 2 kwietnia 2009 roku ruszyła oficjalnie ruszyła nowa kampania promocyjna miasta, której symbolem jest niebieska gwiazdka i hasło "POZnan* - miasto know-how" (wie jak). Zdania wśród mieszkańców na ten temat są podzielone. Stowarzyszenie "My Poznaniacy" zarzucało miastu nawet złamanie ustawy o języku polskim, gdyż hasło łączy w jednym zdaniu język polski i angielski (może poniekąd słusznie - nie lepiej brzmiałoby: POZnan* - city know-how?). Swoje uwagi miały też służby medyczne, które zarzucały Poznaniowi wykorzystanie niebieskiej gwiazdki, jaką możemy spotkać na karetkach - oto kolejny FELIETON, czyli piórem, a właściwie klawiaturą Janusza Ludwiczaka.

Czy nowa kampania promocyjna miasta odniosła sukces - ocenę pozostawiam Państwu. Można łatwo ją zweryfikować odpowiadając sobie na pytania: Czy wzrosła liczba turystów? Czy przybyło inwestycji w Poznaniu? Ile miasto na tym zyskało i zarobiło?

Okazuje się, że niebieska gwiazdka zagości już wszędzie. 300 tysięcy złotych wyda miasto na zmianę logotypów wszystkich swoich jednostek, m.in. Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM), Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych (ZKZL), Poznańskich Ośrodków Sportu i Rekreacji (POSiR), Zarządu Dróg Miejskich (ZDM), Miejskiej Pracowni Urbanistycznej (MPU) czy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR).

Oprócz tego szykuje się wymiana pieczątek, wizytówek i listowników.

Pytam się po co? Urzędnicy tłumaczą to tym, że loga mają być teraz spójne i odnosić się do kampanii promocyjnej miasta. Przepraszam, poprzednie logotypy były złe? Moim zdaniem były wręcz lepsze. Na logo ZDM widniała droga, logo MOPR ukazywało ludzi, logotyp POSiRu symbolizował bieżnię, a na logo ZKZL można było zobaczyć narysowane szkice budynków i kamienic.

A teraz co, będziemy mieli niebieską gwiazdkę, która spowoduje, że niektórzy będą jeszcze bardziej mylić ZDM z ZTM.

Czy urzędasy i włodarze nie wydali zbyt lekkomyślnie 300 tysięcy złotych? W porównaniu do wydatków na wymianę murawy (1,5 mln zł) - w końcu "Nam już trwa rośnie" czy budowy wiaduktów "widmo" w ciągu ul. Bukowskiej i Grunwaldzkiej to przecież pikuś. Ale czy w dobie kryzysu, oszczędności i jak ostatnio się okazało najbardziej zadłużonego miasta w Polsce stać nas (bo w końcu my podatnicy za to zapłacimy) na to? Naprawdę zmiana logotypów to konieczność? Nie łatwiej byłoby do istniejących logotypów dorysować niebieską gwiazdkę? Jeszcze niedawno mogliśmy odbierać w urzędach (czy to w Wydziale Komunikacji czy to na pl. Kolegiackim) naklejki z niebieską gwiazdką. Urzędnicy zachęcali nas, by naklejać je na samochodach, dzięki temu Poznań byłby promowany w kraju i za granicą (przepraszam, czy mieszkaniec Gdańska, Wrocławia, Berlina czy Barcelony będzie kojarzył – „hmm, niebieska gwiazdka..., a tak - POZnan*”).

W takim razie skoro niebieska gwiazdka ma być symbolem miasta to może i na herbie Poznania Piotra i Pawła też zastąpimy niebieską gwiazdką, a codziennie w południe zamiast koziołków niech trykają się dwie niebieskie gwiazdki? Szkoda, że ludzie od promocji nie chcą wykorzystywać tego, co my wszyscy znamy i co jest kojarzone z Poznaniem nie tylko w Polsce. Czemu nie pomyślano o wykorzystaniu dwóch rogów trykających się koziołków lub rogala marcińskiego?

A jak promują się inne miasta w Polsce?
WROCŁAW - w 1996 roku rozstrzygnięto konkurs na logo miasta. Jego twórca Paweł Pawlak zaprojektował znak graficzny, na którym wpisano sylwetkę wrocławskiego ratusza wpisaną w literę W, namalowaną barwami miasta. Warto dodać, że Wrocław był jednym z pierwszych miast w Polsce, w którym pojawił się logotyp. Wrocław zaprasza do miasta swoim logo już od trzynastu lat, ponadto od niedawna nowym hasłem "Miasto spotkań".
WARSZAWA - stolica zachęca do "zakochania się w Warszawie". Miejskie logo to namalowana akwarelą syrenka, symbol miasta od zawsze.
GDYNIA - jako pierwsze z polskich miast zdecydowała się wprowadzić nowe logo, które zostało wyłonione w drodze konkursu w styczniu 2000 roku. Logo Gdyni prezentuje granatowy żagiel oraz pomarańczowe hasło "moje miasto".
GDAŃSK - gród Neptuna nie posiada ścisłego logo. Elementem graficznym miasta jest jednak herb miasta i hasło promocyjne "morze możliwości".
BYDGOSZCZ - oddalona o 153 km sąsiadka Poznania promuje się pod hasłem "bądź moim gościem". Podobnie jak w przypadku Wrocławia, Warszawy czy Gdyni w logo miasta znalazły się miejskie symbole.
KATOWICE - w ubiegłym roku nowe logo pojawiło się w stolicy Śląska, przedstawia ikonę miasta jaką jest Spodek.
BIAŁYSTOK - rzekomym plagiatem okazało się logo Białegostoku. Okazało się, że projekt nowego logo miasta jest kopią znaku nowojorskiej organizacji... homoseksualistów (!). Autorem projektu logo miasta i kampanii zatytułowanej "Wschodzący Białystok" była krakowska firma Eskadra.

KRAKÓW - pomysłowe okazało się logo stolicy Małopolski, na którym znalazł się wpisany Rynek Główny i okoliczne uliczki oraz łacińska nazwa miasta "CRACOVIA". Podobnie jak Poznań Kraków promuje się w języku angielskim pod hasłem "Krakow is great!". To nie jedyne hasło reklamowe, są także skierowane do polskich turystów: "Kraków - nie ma czasu na nudę", "Kraków - brak czasu na sen" czy "Kraków świętuje. Ciężko wrócić do siebie". Oprócz tego miasto promuje się 30-sekundowym spotem w dostępnej na całym świecie informacyjnej telewizji CNN.

I na koniec pozostaje jeszcze jedno pytanie. Zmiana logotypów kosztowała 300 tysięcy złotych. Czy nie lepiej te pieniądze byłoby przeznaczyć na powstanie tarasu widokowego, bulwarów nadrzecznych, uruchomienie tramwaju wodnego lub powstanie wspólnego tram-bus-pasu (dzięki któremu autobusy mogłyby jechać po wydzielonym torowisku tramwajowym, nie stojąc w korku). Zapomniałem - nie mogłyby, bo przecież to jest miasto konserwatywne.

 
Dotychczasowe loga jednostek
 
 
Nowe logotypy
 
Źródło: Urząd Miasta Poznania


R E K L A M A

Fot: Urząd Miasta Wrocławia, Urząd Miasta Stołecznego Warszawa, Urząd Miasta Gdyni, Urząd Miasta w Gdańsku, Urząd Miasta w Bydgoszczy, Urząd Miasta Katowice, UM Białystok, Urząd Miasta Krakowa

ZOBACZ TAKŻE: Wiemy jak... (wy)promować Poznań?

ZOBACZ TAKŻE: Felietony

Komentarze (10)

08-07-2011 08:44:09
Poznaniak
kurde Grobelniak ty de...lu Poznan ma swoje logo i nim jest herb a nie jakiś hał hał
12-04-2011 17:16:23
Karlito
@sicilpol Tak jak wcześniej, nie mam zamiaru bronić logo Poznania, ale uważam, że nie masz racji. Po pierwsze - jaka wg ciebie jest definicja logo, że to poznańskie kłóci się z definicją logo. Nie ma jednej obowiązującej definicji. Logo to znak identyfikacyjny. Technicznie rzecz biorąc składa się z logotypu, czyli literowej stylizacji nazwy lub skrótu nazwy identyfikowanego podmiotu oraz sygnetu, czyli części obrazkowej, nieliterowej. Oczywiście jest możliwe stworzenie logo składającego się tylko z sygnetu, jak np. Apple, jak i tylko logotypu, np. Coca-Cola. Poznańskie logo to połączenie logotypu i sygnetu, czyli gwiazdki wychodzącej z kreseczki nad n. Mylisz się twierdząc, że użyto popularnego fontu (kroju). Font w logo to Magistral Medium, raczej rzadko spotykany. Sygnet nie musi wcale być obrazkowym dosłownym przedstawieniem i wśród miast na świecie równiez można znaleźć abstrakcyjne, mimalistyczne logo, np. Gemeente Amsterdam: http://www.amsterdam.nl/publish/pages/7340/logo2amsterdamxxx.jpg z trzema krzyżykami wyrwanymi z herbu miasta.
11-04-2011 16:44:56
sicilpol
Logo Poznania niestety nijak odnosi się do tego miasta. Nie jest brzydkie, jednak na logotyp miasta absolutnie się nie nadaje, nie wyraża nic. Kłóci się z definicja loga. To jakby postawić kropkę, spersonalizować charakter pisma, czy pobawić się kolorami- fajne, ale nie reprezentują sobą nic. Z estetycznego punktu widzenia jest ładne, ale w odniesieniu do całego miasta, grafik powinien postarać się bardziej, stworzyć więcej, a nie trzy kreski i całkiem popularna czcionka... Istnieje wiele sposobów na przedstawienie np. naszych kochanych koziołków, czy zarysu targów, w sposób, by na malej wizytówce były czytelne i widoczne- dobry grafik nie powinien mieć z tym żadnego problemu. Nie wiem jak to jest z pieczątkami, ale za każde wprowadzenie nowego loga na kopertach, wizytówkach i innych artykułach, firmy graficzne, czy agencje reklamowe każą sobie płacić osobno (uaktualnienie struktury w dokumentach, projekt itp)- wiec także nie do końca jest prawda, ze to nie kosztuje nic. Szkoda, ze samym poznaniakom nie pozwolono wybrać loga, choćby na podstawie ankiety.. Trochę by to nas złączyło i pozwoliło polubić ten nasz nowy "znaczek" Miałam wrażenie, ze te logo weszło do naszego życia "przez tylne drzwi", po cichu, mając wrażenie ze nie zauważymy.. I jak tu to teraz polubić?
01-04-2011 20:03:26
poznańczyk
zgadzam się w pełni z Karlito. w mieście istnieje CI zawierające wytyczne dotyczące identyfikacji miasta, pieczątki nie były wymieniane bo nie zawierają znaku graficznego, listowniki, wizytówki były wprowadzone po wyczerpaniu się zapasów..... przydałoby się trochę więcej faktów a mniej bezpodstawnych ocen!!!
29-03-2011 12:08:31
Karlito
Nie jestem przekonany do wyglądu identyfikacji, hasła itd. Generalnie poziom tego typu realizacji w Polsce pozostawia wiele do życzenia, ale sama idea unifikacji identyfikacji jednostek miasta jest jak najbardziej słuszna. Współczesna kultura podlega coraz większej ikonizacji. Jak najłatwiej oznaczyć węzeł sanitarny w urzędzie? Napisem "toalety", "łazienki", "wc"? Nie. Ikoną, która może się różnić w wyglądzie, ale będzie zrozumiała i dla 10- i dla 70-latka. Najnowocześniejsze lotnisko będzie wywoływało koszmary pasażerów, jeśli nie będzie miało zaprojektowanej właściwie identyfikacji. Miasto to podobna przestrzeń. Należy szukac ułatwień w poruszaniu się po nim, także w sferze identyfikacji jednostek administracyjnych. Czy nie łatwiej poruszac się po Poznaniu, od kiedy w całym mieście zaprojektowano spójne tablice z nazwami ulic? Nie trzeba już oglądać narożników kamienic, w poszukiwaniu niebieskiej, beżowej czy jeszcze innej tablicy. Patrząc na logo ZDM nie wiem, czy to jednostka rządowa, miejska, czy przedsiębiorsto prywatne. Jeśli ZDM będzie się kojarzył z logo miasta, nie mam tej wątpliwości. Czy poprzednie logo były złe? Moim zdaniem tak, przynajmniej część. Z punktu widzenia projektanta graficznego, mam dużo zastrzeżeń do poprzednich logo. Jak będzie wyglądac logo MOPR-u w dużym pomniejszeniu, np. na wizytówce? Będzie kompletnie nieczytelne. A na faksie? Tak samo. ZKZL kojarzy się ze strzelnicą, a nie z mieszkaniami. Unifikacja na pewno dobrze im zrobi. Oczywiście, że można było to zrobić z większym polotem, można było użyć jakiegoś rozpoznawialnego symbolu miasta, choć akurat rogal moim zdaniem jest jeszcze gorszym pomysłem. To logo ma służyć również promocji zewnętrznej, więc nie o to chodzi, żeby to było coś co my wszyscy znamy. Rogal będzie dla gościa Poznania dobrym prezentem, ale zanim tu przyjedzie, rogal to dla niego będzie tylko rogalem. Inna sprawa, że wtedy pełno byłoby głosów, że to przecież sylwetka ratusza powinna nas reprezentować, że wieża targowa, że jeszcze coś innego. Mniejsza o to. Logo bardziej dobre czy mniej dobre, ważniejsze jest, żeby było stosowane konsekwentnie. W firmach buduje się po to księgę znaku, żeby ograniczyć twórczość własną pracowników, jednostek i zleceniobiorców. Ostatnia rzecz - czy nas na to stać. Marketing, PR i wszelkie poboczne sfery działalności są zawsze traktowane z przymrużeniem oka. Zawsze znajdą się inne, ważniejsze wydatki. Nie ma liniowej zależności między wkładem w marketing a zyskiem. Marketing to taka kropla drążąca skałę. Jego skuteczność zależy od wielu, często przypadkowych czynników. Ale przede wszystkim od wspomnianej wcześniej przeze mnie konsekwencji przekazu.
25-03-2011 00:19:12
MM
Całkowicie sie zgadzam z p. Redaktorem. Naprawdę zmiana na nowe loga jest zupełnie niepotrzebna - poprzednie loga były bardzo dobre.A pieniądze można wydać na naprawdę ważne zadania.
24-03-2011 22:39:18
M.Łazarz
Łazarz to nie M.Łazarz. Trochę inwencji przy nicku.
24-03-2011 20:39:04
kaśka
Święte słowa. Nic dodac, nic ujac.
24-03-2011 19:43:48
Łazarz
jaki prezydent takie kampanie i pomysły "racjonalizatorskie"
24-03-2011 19:34:08
ja poznaniak
amatorszczyzna
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

25

maj

Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: