Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

130-lecie MPK: historia łazarskiej komunikacji - tramwaj na Głogowskiej pojawił się 124 lata temu - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
130-lecie MPK: historia łazarskiej komunikacji - tramwaj na Głogowskiej pojawił się 124 lata temu
28-06-2010 11:10   Janusz Ludwiczak
W niedzielę MPK świętowało 130-lecie komunikacji miejskiej w Poznaniu. A kiedy pojawił się pierwszy tramwaj na Łazarzu i jak wygląda historia komunikacji miejskiej na Łazarzu?

  • 1886 (4 kwietnia) - uruchomienie linii omnibusu konnego gminy łazarskiej z Placu Wilhelmowskiego do ul. Augusty (Niegolewskich)
  • 1897 - rozpoczęcie budowy dwóch jednotorowych tras tramwajowych do ówczesnej wsi Górczyn, jako przedłużenie linii łazarskiej wzdłuż szosy Wrocławskiej (ul. Głogowskiej) z przystankiem końcowym przy skrzyżowaniu z dzisiejszą ul. Knapowskiego.
  • 1898 - otwarcie trasy tramwajowej z Kaponiery na Górczyn (linia nr 4: Plac Wilhelmowski - Berlińska - Wiktorii - Brama Berlińska - Kaponiera - Głogowska - Św.Łazarz - Górczyn (do dzisiejszej ulicy Knapowskiego). Częstotliwość kursowania wynosiła co 20 minut.
  • 1899 (19 maja) - wagony na linii łazarskiej kursują już co 10 minut.
  • 1900 - wydłużenie linii łazarskiej z Górczyna do Tamy Garbarskiej.
  • 1902 (22 czerwca) - otwarcie linii tramwajowej wzdłuż ulicy Augusty-Wiktorii (dzisiejsza Grunwaldzka) do Koszar przy ul. Ułańskiej.
  • 1905 - wybudowanie drugiego toru na ulicy Głogowskiej i Roosevelta. Do tej pory linia była jednotorowa z mijankami.
  • 1906 - uruchomienie kolejnej linii tramwajowej od ul. Augusty (Niegolewskich) do Placu Królewskiego (dzisiejszy Plac Cyryla Ratajskiego) oraz linii tramwajowej na trasie Nowoogrodowa (Matejki) - Plac Sapieżyński (Wielkopolski).
  • 1906 - kupno przez Spółkę Posener Strassenbahn (Poznańska Kolej Elektryczna) działki przy ulicy Łazarskiej (obecnie Głogowska 131/133) z przeznaczeniem pod budowę drugiej zajezdni tramwajowej (pierwsza powstała na Gajowej). Rok później wybudowano sześć torów oraz halę zajezdniową i mały warsztat.
  • 1907 (19 listopada) - otwarcie zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej
  • 1907 - wybudowanie dwóch nowych mijanek na jednotorowej trasie w ciągu ulicy Łazarskiej pomiędzy ul. Augusty (Niegolewskich), a zajezdnią.
  • 1908 - Przygotowania do budowy Mostu Dworcowego i przebudowa Kaponiery. Na ul. Lenaua (dzisiejszy teren Międzynarodowych Targów Poznańskich) powstaje torowisko objazdowe od ul. Bukowskiej do terenu dzisiejszego Dworca Zachodniego. Umożliwiło to podwyższenie nasypu na ulicy Głogowskiej i Roosevelta.
  • 1909 - powstaje drugi tor na ulicy Augusty-Wiktorii pomiędzy Nowoogrodową (Matejki), a Ułańską.
  • 1910 - przedłużenie dwutorowej trasy na ul. Augusty-Wiktorii (Grunwaldzkiej) do ul. Doroty (Wojskowej).
  • 1911 - oddanie do użytku Mostu Dworcowego
  • 1911 - oznaczenie linii tramwajowych numerami m.in.:
    linia nr 4 Łazarz (Górczyn) - Tama Garbarska o długości 5,7 km
    linia nr 5 Augusty (Niegolewskich) - Plac Sapieżyński (Wielkopolski) o długości 3,2 km
    linia nr 6 Koszary Terenu (Ułańska) Śródka o długości 4,9 km
    linia nr 7 Nowoogrodowa (Matejki) - Plac Sapieżyński (Wielkopolski) o długości 2,6 km
  • 1912 - powstanie linii dwutorowej (bez mijanek) w ciągu ulicy Roosevelta i Głogowskiej (do Rynku Łazarskiego).
  • 1927 - ułożenie drugiego toru na ulicy Łazarskiej (Głogowskiej) przy zajezdni.
  • 1928 - powstanie linii tramwajowej na ulicy Sczanieckiej.
  • 1929 - przedłużenie linii nr 6 na al.Reymonta, do terenu Powszechnej Wystawy Krajowej (PeWuKi).
  • 1936 - wydłużenie linii tramwajowej w ciągu ul. Grunwaldzkiej do Ostroroga.
  • 1931-1935 - rozebranie torów tramwajowych w ul. Reymonta.
  • 1935-1937 - rozebranie części torów na pętlach przy ulicach Jarochowskiego i Sczanieckiej (dalszy, nieczynny fragment odcinka dwutorowego został zdemontowany w 1944 roku).
  • 1943 - na ulicy Głogowskiej kursuje pięć linii tramwajowych:
    linia nr 4: Górczyn - Dębiec
    linia nr 5: Górczyn - Stary Rynek
    linia nr 11: Palacza (zajezdnia) - Winiary
    linia nr 12: Sczanieckiej (do wysokości Kasprzaka) - Plac Wielkopolski
    linia nr 14: Palacza (zajezdnia) - Św.Trójcy (Wilda)
  • 1943 - na ulicy Grunwaldzkiej kursują trzy linie tramwajowe:
    linia nr 3: Grunwaldzka - Traugutta (przez Św.Marcin, Półwiejską i Wildę)
    linia nr 6: Grochowska - Stary Rynek
    linia nr 13: Ostroroga - Plac Wielkopolski
  • 1956 - 1965 - włączenie do eksploatacji trasy tramwajowej w ciągu ulicy Sczanieckiej (do "trójkąta" na Bogusławskiego).
  • 1962 - przeniesienie siedziby MPK wraz z dyrekcją i administracją z ulicy Gjowej do nowego biurowca (tzw. "Zrębca") przy Głogowskiej.
  • 1965 - dzielnicę zasila aż 11 linii tramwajowych:
    linia nr 4: Górczyn - Św.Marcin - Półwiejska - Dębiec
    linia nr 5: Górczyn - Św.Marcin - Pl.Bernardyński - Garbary - Rzeźnia
    linia nr 10: Górczyn - Jeżyce - Ogród Botaniczny (Ogrody)
    linia nr 11: Sczanieckiej - Sołacz - Winiary
    linia nr 12: Górczyn - Most Dworcowy - Wilda - Dębiec
    linia nr 14: Sczanieckiej - Most Dworcowy - Starołęka
    linia nr 3: Junikowo - Wierzbięcice - Dębiec
    linia nr 6: Bolkowicka - Królowej Jadwigi - Warszawskie
    linia nr 13: Bolkowicka - Św.Marcin - Strzelecka - Starołęka
    linia nr 15: Junikowo - Winogrady
    linia nr 17: Bolkowicka - Plac Wielkopolski
  • 1970 (23 lutego) - przekazanie do eksploatacji trasy z ulicy Grunwaldzkiej przez Reymonta i Hetmańską. Uruchomienie linii nr 20 z Junikowa na Górczyn.
  • 1970 - powstanie trasy tramwajowej w ulicy Przybyszewskiego i powstanie łuków na dzisiejszym Rondzie Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
  • 1972 - powstanie nowej pętli na Górczynie.
  • 1973 - otwarcie nowej trasy tramwajowej w ulicy Hetmańskiej (pomiędzy Głogowską, a Traugutta).
  • 1978 - uruchomienie linii nr 21 z Górczyna do al.Marcinkowskiego.
  • 1980 - na Łazarzu kursują następujące linie tramwajowe:
    1: JUNIKOWO - Grunwaldzka - Reymonta - Hetmańska - Zamenhofa - ZAWADY (13,8 km)
    3: DęBIEC - Wierzbięcice - Most Dworcowy - JUNIKOWO (10,9 km)
    5: GÓRCZYN - Głogowska - Kaponiera - Strzelecka - OS.LECHA (9 km)
    6: MIŁOSTOWO - Krzywoustego - Most Dworcowy - Grunwaldzka - BUDZISZYńSKA (13,1 km)
    10: DęBIEC - Hetmańska - Głogowska - Winogrady - WILCZAK (9,3 km)
    11: GÓRCZYN - Głogowska - Winiarska - PI¡TKOWSKA (8,6 km)
    12: GÓRCZYN - Głogowska - Hetmańska - Zamenhofa - MIŁOSTOWO (11,7 km)
    13: JUNIKOWO - Grunwaldzka - Kaponiera - Św.Marcin - Strzelecka - Zamenhofa - STAROŁęKA (13,1 km)
    14: GÓRCZYN - Głogowska - Most Dworcowy - Marchlewskiego (Królowej Jadwigi) - Krzywoustego - STAROŁęKA (9,6 km)
    15: BUDZISZYńSKA - Grunwaldzka - Kaponiera - Winogrady - SERBSKA (POŁABSKA) (9,7 km)
    17: BUDZISZYńSKA - Grunwaldzka - Kaponiera - Most Teatralny - Plac Wielkopolski - MIŁOSTOWO (10,2 km)
    19: OGRODY - Przybyszewskiego - Reymonta - Hetmańska - STAROŁęKA (9 km)
    20: OGRODY - Przybyszewskiego - Reymonta - Hetmańska - DęBIEC (6,9 km)
    21: GÓRCZYN - Głogowska - Most Uniwersytecki - Armii Czerwonej (Św.Marcin) - MARCINKOWSKIEGO (powrót przez Most Teatralny) (5,1 km)
  • 1986 - wybuch gazu na skrzyżowaniu Głogowskiej i Hetmańskiej wstrzymuje od 19 maja do 30 sierpnia ruch tramwajowy w ciągu ulicy Głogowskiej, Hetmańskiej i Reymonta. W tym czasie wymienione zostają instalacje podziemne oraz wybudowano wygodne wysepki przystankowe dla pasażerów. Poszerzona zostaje też jezdnia na ulicy Głogowskiej na odcinku od Rutkowskiego (Palacza) do Winklera eliminując ruch samochodowy z torowiska tramwajowego.
  • 1988 - uruchomienie linii okólnej nr 0, która kursowała na trasie: OS.LECHA - Jedności Słowiańskiej (Chartowo, Żegrze) - Hetmańska - Głogowska - Most Dworcowy - Marchlewskiego (Królowej Jadwigi) - OS.LECHA. W 1992 roku modyfikacja trasy linii nr 0 (zamiast Królowej Jadwigi poprowadzenie przez Most Teatralny, Plac Wielkopolski i Rondo Śródka). "Zerówka" funkcjonowała do końca 1992 roku.
  • 1991-1998 - dyrektorem MPK zostaje Jerzy Babiak (obecnie Przewodniczący Rady Osiedla "Łazarz" Spółdzielni Mieszkaniowej Grunwald i członek Stowarzyszenia "My Poznaniacy").
  • 1991 (2 stycznia) - wprowadzenie szczegółowych rozkładów jazdy z godzinami i minutami odjazdów.
  • 1991 (18 listopada) - zastąpienie tramwajów nocnych (4N: SERBSKA - Głogowska - Hetmańska - Os.Lecha - ZAWADY, 5N: GÓRCZYN - Głogowska - Św.Marcin - Strzelecka - ZAWADY, 13N: JUNIKOWO - Grunwaldzka - Św.Marcin - Strzelecka - Zamenhofa - STAROŁEKA) autobusami nocnymi (N31: Plewiska - Grunwaldzka - Kaponiera - Św.Marcin - Most Rocha - Zamenhofa - Starołęka, N32: Kacza - Głogowska - Kaponiera, N38: Kaponiera - Głogowska - Hetmańska - Os.Orła Białego).
  • 1993 - wprowadzenie nowej taryfy - biletów czasowych. Reorganizacja układu linii tramwajowych.
  • 1997 (1 lutego) - uruchomienie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Uruchomienie linii nr 15 z Piątkowa przez Łazarz (ul. Grunwaldzką) do Budziszyńskiej.
  • 1997 (1 maja) - rozpoczęcie generalnej przebudowy ulicy Głogowskiej od Hetmańskiej do Ściegiennego (linia nr 3 skierowana na trasie WILCZAK - Głogowska - Hetmańska - PAMI¡TKOWA, linia nr 5: STOMIL -Głogowska - Hetmańska - DęBIEC, linia nr 8: MIŁOSTOWO - Grunwaldzka - Reymonta - GŁOGOWSKA/HETMAńSKA - Głogowska - MIŁOSTOWO, linia nr 11: PI¡TKOWSKA - Głogowska - GŁOGOWSKA/HETMAńSKA - Reymonta - Gruwnaldzka - PI¡TKOWSKA).
  • 1998 (6-11 stycznia) - strajk pracowników MPK. Ulicą Głogowską i Grunwaldzką kursuje komunikacja zastępcza PKS i gmin podmiejskich. Tramwaje pozostają w zajezdni.
  • 1999 (8 lutego) - otwarcie ulicy Głogowskiej po przebudowie. Linia nr 14 połączyła Piątkowo trasą szybkiego tramwaju (PeSTki) przez Łazarz na Górczyn.
  • 1999 - budowa wiaduktu w ulicy Hetmańskiej nad torami kolejowymi. Z ulicy Hetmańskiej znikają tramwaje. 1 września po przebudowie Hetmańskiej powracają tramwaje linii nr 1 i 7, a "jedynastka" zostaje wydłużona z Piątkowskiej przez Głogowską, Hetmańską, GTR na Zawady.
  • 2002 - generalny remont torowiska na ulicy Głogowskiej (od Dworca Zachodniego do Hetmańskiej).
  • 2003 (1 marca) - jadącą wzdłuż ulic Głogowskiej i Hetmańskiej linię nr 11 (relacji: Piątkowska - Zawady) zastępuje nowa linia nr 18 (relacji: Ogrody - Starołęka).
  • 2006 - od 1 czerwca do 31 sierpnia modernizacja skrzyżowania Głogowska/Hetmańska. Uruchomienie trzech tramwajowych linii wahadłowych (Linia W1: GŁOGOWSKA/HETMAńSKA - Głogowska - Roosevelta - Rondo Kaponiera - TOWAROWA - Most Dworcowy - Głogowska - GŁOG/HETM, Linia W2: GÓRCZYN - Głogowska - ZAJEZDNIA GŁOGOWSKA, Linia W3: RONDO JEZIORAńSKIEGO - Reymonta - Hetmańska - GŁOG/HETM) oraz autobusowej komunikacji zastępczej "ZA TRAMWAJ" (GŁOG/HETM - Hetmańska - Rolna - PAMI¡TKOWA).
  • 2007 - otwarcie Muzeum Komunikacji na terenie zajezdni przy ulicy Głogowskiej.

Tekst został opracowany na podstawie książki "120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu" Jana Wojcieszaka (wyd. Wydawnictwo Miejskie, Poznań 2000)


Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
03

gru

19:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"Omnifagus" - spotkanie autorskie z Rafałem Nawrockim
Wstęp wolny

05

gru

do 08-12-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Cavaliada" - Międzynarodowe Zawody Jeździeckie

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Koncert zespołu "TON"

07

gru

11:00
Łazarz
"Ulice Poznania - Grunwaldzka"
- wycieczka z przewodnikami z Grupy PoPoznaniu
zbiórka pod pomnikiem Tadeusza Kościuszki

14:00
Łazarz
"Ulice Poznania - Grunwaldzka"
- wycieczka z przewodnikami z Grupy PoPoznaniu
zbiórka pod pomnikiem Tadeusza Kościuszki

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: