Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"15" pozostanie, ale z Łazarza zniknie "ósemka" - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"15" pozostanie, ale z Łazarza zniknie "ósemka"
08-11-2023 00:52   Janusz Ludwiczak
ZTM wycofał się z planowanej zmiany trasy linii tramwajowej nr 15. Projekt zakładał, że "piętnastka" miała zniknąć z Grunwaldzkiej. Zamiast tego przez centrum na Rataje i do pętli Unii Lubelskiej pojedzie "trójka". Jednak od stycznia Głogowską przestanie jeździć "ósemka".

Jak już informowaliśmy od stycznia Zarząd Transportu Miejskiego chce zmienić przebiegi aż 10 linii tramwajowych. Jedna za zmian zakładała, że z Grunwaldzkiej na stałe miała zniknąć "piętnastka". Według koncepcji urzędników z ZTM tramwaje linii nr 15 miały kursować z os. Sobieskiego przez centrum i Rataje do pętli przy Unii Lubelskiej.

Przeciwni likwidacji bezpośredniego połączenia Grunwaldu i północnego Łazarza z Piątkowem byli pasażerowie, a także mieszkańcy Grunwaldu, Winograd, Piątkowa, przedstawiciele kilku rad osiedli (m.in. Grunwald Południe i Winiary), a także miejscy radni Paweł Sowa i Tomasz Stachowiak, którzy złożyli interpelacje w tej sprawie. Powstały też petycje przeciwko zmiany trasy "15". Podpisało się nimi kilka tysięcy osób.

"Jako mieszkańcy północnej części Poznania oraz Grunwaldu stanowczo sprzeciwiamy się proponowanej przez Państwa zmianie trasy tramwaju linii 15! Pragniemy zauważyć, iż bezpośrednie połączenie tramwajowe Piątkowa oraz Winograd z Grunwaldem jest potrzebne tysiącom mieszkańców tych dzielnic. W obu kierunkach codziennie jeździmy linią 15 do pracy, szkół oraz na uczelnie. Z perspektywy dzielnic północnych obecna trasa jest wygodnym połączeniem z cmentarzem Junikowskim oraz szpitalem na ul. Przybyszewskiego, nadto wielu z nas jest też kibicami, którzy 15-stką "od zawsze dojeżdżają na Stadion Miejski. Z perspektywy Grunwaldu 15-stka umożliwia bezpośrednie dotarcie na Kampus Morasko oraz do piątkowskich centrów handlowych. Obecnie dwie linie z pętli Sobieskiego skierowane są w kierunku Rataj: 12 i 16. Propozycja skierowania na w tym kierunku trzeciej linii, 15-stki kosztem likwidacji bezpośredniego połączenia tramwajowego Piątkowa oraz Winograd z Grunwaldem w naszym odczuciu jest nieracjonalne. Jeśli jest konieczność wzmocnienia na trasie linii 16, jak argumentujecie Państwo w w/w artykule, to należy zwyczajnie zwiększyć jej częstotliwość a nie dublować trasę 16-stki linią 15 - w Waszej propozycji trasy obu linii pokrywają się w około 85 procentach" – pisał Krystian Haraburda, autor petycji.

– Z perspektywy dzielnic północnych obecna trasa linii nr 15 jest wygodnym połączeniem z cmentarzem Junikowskim oraz szpitalem na ul. Przybyszewskiego, a także jedynym bezpośrednim tramwajem na Stadion Miejski. Natomiast z perspektywy Grunwaldu "15-tka" umożliwia bezpośrednie dotarcie na Kampus Morasko oraz do piątkowskich centrów handlowych. Obecnie dwie linie z pętli Sobieskiego skierowane są w kierunku Rataj: 12 i 16. Propozycja skierowania na w tym kierunku trzeciej linii kosztem likwidacji bezpośredniego połączenia tramwajowego Piątkowa oraz Winograd z Grunwaldem jest w moim i tysięcy mieszkańców, którzy podpisują petycję o niezmienianie trasy nieracjonalne – napisał w interpelacji do prezydenta Poznania Tomasz Stachowiak, radny miasta Poznania.

ZTM jednak się ugiął. We wtorek poinformowano o tym, że linia nr 15 pozostanie na dotychczasowej trasie z Piątkowa przez trasę PST, Roosevelta, rondo Kaponiera i Grunwaldzką do Junikowa.

W zamian zmieniona zostanie trasa "trójki", która kursować będzie z Naramowic przez centrum, Rataje i Chartowo do Unii Lubelskiej, a nie jak obecnie przez Grunwaldzką do Budziszyńskiej.

– Modyfikacja została poprzedzona dodatkowymi analizami, których celem było pełne wykorzystanie nowych możliwości i lepsze dopasowanie przebiegu linii do potrzeb, biorąc pod uwagę również zgłaszane opinie – przekonuje Zarząd Transportu Miejskiego.

Jednak inne zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2024 r.

Na Łazarz i Górczyn nie będą już dojeżdżać tramwaje linii nr 8. "Ósemkę" zastąpi… "17", która pojedzie przez Głogowską, Most Dworcowy, Towarową, Św. Marcin, Gwarną, Plac Wielkopolski, Śródkę i dalej jak dawniej przez górny taras Rataj i rondo Żegrze do Starołęki.

"Piątka" nie wróci już na Kaponierę. Również będzie korzystać z nowego łuku z Towarowej w Św. Marcin. Jednak tramwaje linii nr 5 zamiast na Rataje pojadą do Śródki i dalej na Zawady.

Przeciwna zmianie trasy "ósemki" jest jednak Rada Rodziców Zespołu Szkół Muzycznych.

"Jesteśmy zaniepokojeni informacją o planowanej zmianie trasy linii tramwajowej numer 8. Linia ta jest nie tylko ważnym elementem infrastruktury transportowej w naszym mieście, ale także ma ogromne i bezpośrednie znaczenie dla naszej lokalnej społeczności. Zespół Szkół Muzycznych przez 45 lat miał siedzibę przy ulicy Głogowskiej 90. Od tego roku szkolnego szkoła ma swoją siedzibę przy ulicy Nieszawskiej 13a, odległej dla większości uczniów. W Zespole Szkół Muzycznych kształci się 522 uczniów w 32 różnych specjalnościach. Szkoła skupia przede wszystkim uczniów z okolic Górczyna i Łazarza. Wielu z naszych uczniów właśnie tam kształci się w szkołach ogólnokształcących, wybranych pod kątem bliskości szkoły muzycznej. Obecne bezpośrednie połączenie linii tramwajowej numer 8, przebiegającej od pętli Górczyńskiej do pętli Miłostowo, na której trasie znajduje się nasza szkoła, pozwala nam szybko i skutecznie dotrzeć na zajęcia. Zmiana trasy linii numer 8 spowoduje utrudnienia w codziennym poruszaniu się dla wielu osób; dzieci, rodziców, nauczycieli, innych pracowników szkoły, ale też pozostałych mieszkańców miasta, którzy korzystają z tego dogodnego połączenia. Liczymy na Państwa wsparcie i podjęcie działań mających na celu utrzymanie trasy linii tramwajowej numer 8 w obecnym przebiegu" – czytamy w petycji "Sprzeciw wobec propozycji zmiany trasy tramwaju linii numer 8" pod którą podpisało się już ponad 300 osób.

Jeszcze inną zmianę proponuje miejski Paweł Sowa, który chciałby, by "piątka" przestała jeździć do centrum!

– Zachodnia część Winograd potrzebuje oferty dobrych, bezpośrednich połączeń tramwajowych, tak by stymulować wzrost ruchu na pętli Połabska (…). Do obsługi Połabskiej kluczowa stanie się nowa linia nr 5, która połączy z Dworcem Głównym PKP i pojedzie dalej przez Łazarz (Głogowska) na pętlę Górczyn PKM. Takie rozwiązanie ułatwi również przesiadki na Rondzie Kaponiera i Moście Teatralnym z kierunku łazarskiego i górczyńskiego – pisze w interpelacji radny Paweł Sowa z klubu Wspólny Poznań.

Dodajmy, że 20 października nowy stały układ linii tramwajowych pozytywnie zaopiniował Zarząd Osiedla Św. Łazarz, jednak z kilkoma uwagami:

Rada Osiedla Św. Łazarz przekazuje następujące uwagi z prośbą o ich przeanalizowanie pod kątem możliwych korekt:

  • Linia nr 5 - kursowanie tej linii na trasie Górczyn-Unii Lubelskiej przez przystanki Dworzec Zachodni-Poznań Główny-Towarowa-Ratajczaka i dalej po starej trasie przez most Rocha i Trasę Kórnicką, zapewniłoby mieszkańcom Łazarza niezakłócony dojazd do ścisłego Centrum.
  • Linia nr 7 - w zaproponowanym przebiegu linia przecina kilka najbardziej zatłoczonych węzłów transportowych (Starołęka, Rataje, Kórnicka, Śródka, Most Teatralny) mając na kilku z nich relacje skrętne, przez co może być często opóźniona - rozważyć jej skrócenie.
  • Linia nr 8 - jej kursowanie przez przystanki Dworzec Zachodni-Poznań Główny-Towarowa-Gwarna (zgodnie z zaproponowanym przebiegiem linii 17), pozwoliłoby na wykorzystanie nowych możliwości transportowych w Centrum przy jednoczesnym zachowaniu klasycznej,dobrze przyjętej i uczęszczanej trasy.
  • Linia nr 15 - przywrócenie jej na trasie łączącej Junikowo z Osiedlem Sobieskiego dawałoby wielu mieszkańcom możliwości bezpośredniego dojazdu na uczelnię, do szpitala uniwersyteckiego, na cmentarz czy Stadion Miejski.

Planowane zmiany w kursowaniu tramwajów od 1 stycznia 2024:

Linia nr 2:
Powróci na swoją stałą trasę i nie będzie już jeździć Towarową:
OGRODY – Dąbrowskiego - Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Rondo Kaponiera – Most Uniwersytecki – Św. Marcin – Gwarna/Pl. Wolności – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM

Linia nr 3:
Nie będzie już jeździć ulicą Grunwaldzką na Budziszyńską:
BŁAŻEJA – Aleja Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Most Uniwersytecki – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Dowbora-Muśnickiego – Most Św. Rocha – Kórnicka – trasa Kórnicka – os. Lecha – Chartowo – Żegrze – rondo Żegrze – UNII LUBELSKIEJ (Powrót przez Pl. Wolności, 27 Grudnia, Fredry i Most Teatralny)

Linia nr 5:
Zniknie z Kaponiery, zamiast na Rataje ma dojeżdżać przez Śródkę na Zawady:
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin (powrót: plac Wolności – Gwarna) - Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Dowbora-Muśnickiego – Most Św. Rocha – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – Podwale – ZAWADY

Linia nr 6:
Skrócenie do pętli Budziszyńska:
MIŁOSTOWO – … – Matyi – Most Dworcowy – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – rondo Jeziorańskiego – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA

Linia nr 7:
Pozostaje na dotychczasowej trasie:
OGRODY – Dąbrowskiego – Przybyszewskiego – rondo Jeziorańskiego – Reymonta – Hetmańska – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – rondo Śródka – Wyszyńskiego – Most Mieszka I – Ostrów Tumski – Most Bolesława Chrobrego – Estkowskiego – Małe Garbary – Plac Wielkopolski – 23 Lutego – Pl. Cyryla Ratajskiego –Mielżyńskiego – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Murowa – rondo Solidarności – POŁABSKA

Linia nr 8:
Zniknie z Głogowskiej:
MIŁOSTOWO – Warszawska – rondo Śródka – Wyszyńskiego – Most Mieszka I – Ostrów Tumski – Most Bolesława Chrobrego – Estkowskiego – Małe Garbary – Plac Wielkopolski – 23 Lutego – Pl. Cyryla Ratajskiego –Mielżyńskiego – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 9 – co 20 minut:
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – Plac Wolności – 27 Grudnia (powrót przez Gwarną i Św. Marcin) – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Wielkopolska – Małopolska – Wołyńska – Os. Winiary – PIĄTKOWSKA

Linia nr 13:
Powrót na Grunwald i Św. Marcin::
STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Most Św. Rocha – pl. Bernardyński – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Most Uniwersytecki – Rondo Kaponiera – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 15:
Bez zmian:
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – rondo Kaponiera – Roosevelta – Bukowska – rondo Jeziorańskiego – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 16 - przywrócenie kursowania:
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – rondo Kaponiera – Most Uniwersytecki – Św. Marcin (powrót: pl. Wolności – Gwarna) – Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Dowbora-Muśnickiego – Most Św. Rocha – trasa Kórnicka – Piaśnicka (tunel) – Szwedzka – FRANOWO

Linia nr 17:
Zamiast na Ogrody pojedzie przez Łazarz na Górczyn:
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – pl. Cyryla Ratajskiego – 23 Lutego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Estkowskiego – Most Bolesława Chrobrego – Ostrów Tumski – Most Mieszka I – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – trasa Kórnicka – Chartowo – rondo Żegrze – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM

Nowa linia nr 19 – częstotliwość co 20 minut (wyłącznie w godzinach szczytu):
POŁABSKA – rondo Solidarności – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin (powrót: plac Wolności – 27 Grudnia) - Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM


Kliknij, aby zobaczyć w pełnej rozdzielczości

Graf: ZTM


Fot: Janusz Ludwiczak

Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
09

sie

16:30
Park Wilsona
XXIV Światowy Przegląd Folkloru INTEGRACJE - Warsztaty haftu koralikowego

18:00
Park Wilsona Muszla Koncertowa
Koncert inauguracyjny "Biesiada Ludowa" - XXIV Światowy Przegląd Folkloru INTEGRACJE 2024

10

wrz

do 13-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Drema" - Międzynarodowe Targi Maszyn, Narzędzi i Komponentów dla Przemysłu Drzewnego i Meblarskiego

20

wrz

do 22-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Retro Motor Show" - Targi Pojazdów Zabytkowych

25

wrz

do 27-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi "Polagra"
Targi "Smaki Regionów"

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: