Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Za ponad 2 mln zł wybudowano przejazd rowerowy i sygnalizację świetlną na Hetmańskiej - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Za ponad 2 mln zł wybudowano przejazd rowerowy i sygnalizację świetlną na Hetmańskiej
20-12-2022 08:34   Janusz Ludwiczak
Zakończyły się prace związane z budową przejazdu rowerowego i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulicy Hetmańskiej i Jarochowskiego. Inwestycja, która kosztowała ponad 2 miliony złotych prowadzona była aż cztery miesiące. Zmieniła się również organizacja ruchu. Ulica Jarochowskiego (od Winklera do Hetmańskiej stała się jednokierunkowa).

Budowa przejazdu rowerowego i sygnalizacji świetlnej na ulicy Hetmańskiej, na wysokości Jarochowskiego rozpoczęła się 2 sierpnia i już na samym początku doszło do uszkodzenia kilku drzew.

– Uszkodzonych zostało co najmniej 11 drzew (wykop przeszedł w odległości 1- 1,5 m obok nich). Przy dwóch kolejnych wykop się zaczął i skończył (studzienkami), ale nie przeszedł obok. Prace zostały przerwane po interwencji, gdy do przejścia, przy którym ma być sygnalizacja świetlna zostały jeszcze dwa nietknięte drzewa plus jedno, przy którym jest zrobiona studzienka. Ponoć wykop jest dla instalacji potrzebnej do pętli indukcyjnych. Korzenie zostały przycięte koparką, a po ułożeniu kabli zasypane ziemią. Ubytek to ok. 30% bryły korzeniowej, która odpowiada za zasilanie drzewa w wodę i sole mineralne – powiedział w rozmowie z portalem Lazarz.pl Robert Kalak z Koalicji ZaZieleń Poznań.

Koalicja ZaZieleń Poznań przesłała zawiadomienie do Zarządu Zieleni Miejskiej i Miejskiego Konserwatora Zabytków, gdyż Łazarz, jak i aleja drzew znajdują się w strefie ochrony konserwatorskiej. Prace związane z budową przejazdu rowerowego i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej i Jarochowskiego wstrzymano na kilka dni.

– Wykonawca inwestycji prowadził na ul. Hetmańskiej prace związane z siecią elektryczną, które są konieczne przy budowie nowej sygnalizacji. Roboty te należało wykonać w bezwykopowej technologii przewiertu. Wykonawca jednak bez zgody spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie zmienił technologię na wykop otwarty. Odsłonił i naruszył część korzeni rosnących na ul. Hetmańskiej drzew. Wykonawca zapewnia, że korzenie drzew odsłaniano ręcznie, by ograniczyć uszkodzenia systemu korzeniowego, wykop był na bieżąco zasypywany, a po zakończonych robotach drzewa zostały podlane – poinformowała 5 sierpnia Maja Chłopocka-Nowak z Poznańskich Inwestycji Miejskich.

O przeprowadzenie kontroli spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie w zakresie stosowania się do zarządzenia w sprawie ochrony drzew i rozwoju terenów zieleni Poznania poprzez przyjęcie standardów ochrony drzew podczas realizacji zadania „Budowa przejazdu rowerowego przez ul. Hetmańską" interweniowała Rada Osiedla Św. Łazarz.

– Przy przebudowie ulicy Jarochowskiego wystąpił ten sam problem. Przyjęte standardy ochrony drzew nie są przestrzegane przez tą jednostkę, jaką jest PIM. Nie wiadomo czy uszkodzone drzewa na Hetmańskiej przeżyją. Na Jarochowskiego mamy już jedno drzewo, które padło – mówiła podczas sierpniowej sesji Beata Szeszuła, zastępca przewodniczącego Zarządu Osiedla Św. Łazarz.

Na 1 września nie udało się również udostępnić przejścia dla pieszych na ulicy Hetmańskiej, przy Jarochowskiego. Uczniowie i rodzice odprowadzający swoje pociechy do Szkoły Podstawowej nr 69 jeszcze przez kilka tygodni mieli dłuższą drogę, gdyż nie łamiąc przepisów ruchu drogowego musieli korzystać albo z przejścia przy Kasprzaka lub przy Arciszewskiego.

W końcu w ubiegłym tygodniu oficjalnie inwestycja została oddana do użytku.

– Uzupełnienie przejścia dla pieszych o sygnalizację świetlną i przejazd rowerowy, będący nowym elementem infrastruktury dla rowerzystów w tej części Poznania, poprawi bezpieczeństwo wszystkich, którzy w tym miejscu będą przedostawać się przez dwie jezdnie i torowisko w ruchliwej ul. Hetmańskiej – mówi Kamila Michalska, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.

– Z nowego przejścia bezpiecznie mogą już korzystać także osoby z niepełnosprawnościami. Sygnalizacja świetlna została dodatkowo udźwiękowiona, a na chodniku przed przejściem zamontowano ostrzegawcze płytki z wypustkami. W ramach zakończonej inwestycji zamontowano również stojaki rowerowe, które są jednocześnie zabezpieczeniem przed nielegalnym parkowaniem w rejonie skrzyżowań. Wymieniono też nawierzchnię obu jezdni ul. Hetmańskiej oraz podkłady pod szynami tramwajowymi w rejonie przejścia – dodaje Kamila Michalska.

Zmieniła się też organizacja ruchu. Ulica Jarochowskiego, na odcinku od Hetmańskiej do Winklera stała się jednokierunkowa. Przejazd możliwy jest tylko od ulicy Winklera w kierunku Hetmańskiej. Nie ma możliwości skrętu w prawo z ulicy Hetmańskiej.

Budowa przejazdu rowerowego i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej i Jarochowskiego kosztowała ponad 2 miliony złotych (2 137 713,44 zł brutto).

Inwestycja ta została zrealizowana w ramach zwycięskiego projektu Budżetu Obywatelskiego, o który zabiegał Andrzej Janowski, ówczesny prezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań, obecnie przewodniczący Zarządu Osiedla Św. Łazarz.

To nie jedyny przejazd rowerowy, który powstał na Hetmańskiej. Podobny powstał 600 metrów dalej, przy skrzyżowaniu z Dmowskiego. Inwestycja kosztowała niespełna 480 tys. zł.


R E K L A M A

Komentarze (6)

26-12-2022 16:45:21
M.
@ja2, tak na moje oko co najmniej jeden rowerzysta został uwieczniony w takiej sytuacji (zdjęcie 8). I teraz dodam jako osoba głownie poruszająca się pieszo po naszej dzielnicy, osobiście bardzo żałuję przebudowy tego skrzyżowania. Mogłam je pokonać zdecydowanie najszybciej na całej Hetmańskiej i dlatego często nakładając drogi właśnie to przejście wybierałam.
21-12-2022 15:34:18
ja2
@M. Wiedziałem, że zaraz ktoś się znajdzie, kto się doczepi do sygnalizacji nadającej pulsujące, żółte światło. Na szczęście Max już cię naprostował w tym temacie, także nie ma o czym gadać. Natomiast jest sporo zdjęć, gdy sygnalizacja już działa. Ale ich oczywiście już nie dostrzegasz. Przykład - zdjęcie nr 32 - koleś stoi na pasach, świeci się czerwone światło dla samochodów jadących Hetmańską, a całe skrzyżowanie zablokowane na amen. Rozumiem, że to zdjęcie też nie pokazuje całej sytuacji? Dodatkowo autor zdjęć miał w aparacie tak ustawiony czas otwarcia migawki, że widać od razu, które pojazdy są w ruchu, a które stoją. Ale nie, ty wiesz lepiej, bo zdjęcia "nie pokazują całej sytuacji"... Z 37 zdjęć w fotorelacji, kierowcy nie łamią przepisów na 13. Więc pisanie o patologii kierowców nie jest żadnym nadużyciem. I oczywiście, jak to w przedszkolu bywa, musiałeś zmienić temat z łamiących przepisy kierowców na pieszych i rowerzystów. Zatem pytanie do ciebie, ilu pieszych i rowerzystów łamiących przepisy uwieczniono na fotografiach? Podpowiem, całe okrągłe zero!
21-12-2022 11:01:26
M.
@max, znam przepisy i co najważniejsze ich przestrzegam. Ale w przeciwieństwie do innych nie wydaję wyroków na podstawie zdjęcia, bo te nie pokazują całej sytuacji (np. zdjęcie kogoś przejeżdżającego po pasach można zinterpretować jako kogoś na nich stojącego). I dla jasności, nie bronię kierowców. Ale pisanie o patologii kierowców jest zwykłym nadużyciem. Nieodpowiedzialni bywają nie tylko kierowcy, ale również rowerzyści i piesi.
20-12-2022 15:07:29
max
@M.: Kierowca nie może blokować przejścia dla pieszych, także przejazdu rowerowego, ale również nie może stanąć na samym skrzyżowaniu - kłaniają się przepisy ruchu drogowego.
20-12-2022 13:34:13
M.
@ja2, to spójrz na zdjęcia jeszcze raz. Owszem są ujęcia, na których na pierwszy rzut oka może się wydawać, że kierowcy wjechali na żółtym i nie mieli możliwości zjazdu. Z tym, ze jedmocześnie żółte palilo się na przejściu przez tory (rower też śmiga na żółtym). Jest to możliwe tylko wtedy, gdy na przejściu włączone sa migające żółte czyli de facto kiedy sygnalizacja jest wyłączona. Tak właśnie to skrzyżowanie przez dłuższy czas działało.
20-12-2022 08:46:37
ja2
Fotorelacja pięknie dokumentuje patologię poznańskich/polskich kierowców, którzy wjeżdżają na czerwonym świetle lub w momencie, gdy nie mają możliwości zjazdu ze skrzyżowania.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: