Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Spore zmiany w komunikacji. Nie dojedziemy do ścisłego centrum. Zniknęła "ósemka" - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Spore zmiany w komunikacji. Nie dojedziemy do ścisłego centrum. Zniknęła "ósemka"
01-09-2022 09:32   Janusz Ludwiczak
Od miesiąca trwa remont PeSTki. Pasażerów czekają jednak kolejne utrudnienia. Przez kilka najbliższych miesięcy tramwaje nie będą w ogóle dojeżdżać do ścisłego centrum miasta. Na Łazarz w ogóle nie dojeżdża już "ósemka". Zamiast tego Głogowską jeżdżą tramwaje linii nr 3, które umożliwiają dojazd na Winogrady i Naramowice. Ponadto w związku z brakiem kierowców autobusy linii nr 164 i 182 będą nadal w dni robocze jeździć co 15 minut, zaś linie nocne kursować będą co godzinę, czyli dwukrotnie rzadziej.

Od 1 sierpnia trwa remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Z tego powodu tramwaje w ogóle nie kursują PeSTką już od Dworca Zachodniego. Tramwaje linii nr 14 dojeżdżają na Sołacz i do pętli Piątkowska, dublując się z "11". Z kolei "dwunastka" kursuje objazdem przez Grunwaldzką do Budziszyńskiej. Dojazd na Piątkowo umożliwiają autobusy zastępcze "za tramwaj" linii T12.

Wrzesień przywitał pasażerów kolejnymi utrudnieniami. Rozpoczął się kolejny etap Projektu Centrum, w ramach którego przebudowane zostaną torowiska w centrum miasta. Wyremontowane zostaną również tory na Mielżyńskiego, które są w złym stanie technicznym.

– Niestety musimy przeprowadzić te remonty. Inwestycje realizowane są przy dofinansowaniu unijnym. Niestety to nie wina miasta, że czekaliśmy półtora roku na wydanie decyzji środowiskowych – powiedział nam Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

– Byłoby grzechem nie wykorzystać tych wielomilionowych pieniędzy na realizację ważnych inwestycji. W 2019 roku zapowiadaliśmy, że lata 2020-2023 to będzie wytężony czas prac inwestycyjnych, Poznań stanie się placem budowy. To jest już ostatni etap prac w centrum. Przepraszamy za utrudnienia, ale robimy to dla poprawy infrastruktury. Okolica placu Wolności i Okrąglaka zmieni się na lepsze. Gruntownie przebudowane będzie torowisko tramwajowe, jezdnia, chodniki i infrastruktura podziemna. Pojawi się kilkadziesiąt nowych drzew, dużo zieleni niskiej, oświetlenie uliczne i elementy małej architektury – dodaje wiceprezydent Mariusz Wiśniewski.

Oznacza to, że tramwaje w ogóle nie dojadą do ścisłego centrum Poznania – zamknięty dla ruchu został odcinek od Mostu Teatralnego do Placu Wielkopolskiego. Nadal trwa remont na Św. Marcinie. Jedynie w rejon Kupca można dojechać "dziewiątką" (z Wildy i po przesiadce na przystankach: "Półwiejska" i "AWF") oraz "trzynastką (od strony Rataj).

Na Łazarz i Górczyn w ogóle nie dojeżdża już "ósemka". ZTM postanowił skierować trasę linii nr 8 przez Jana Pawła II, rondo Rataje, Królowej Jadwigi i dalej przez Wildę, Hetmańśką, rondo Starołęka do pętli Starołęka Mała (dawniej Stomil).

– To połączenie ma za zadanie wzmocnić możliwość dojazdu do centrum (od strony ulicy Półwiejskiej) z rejonu Śródki, Rataj, Starołęki i Wildy – tłumaczy portalowi Lazarz.pl Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.

W zamian Głogowską jeżdżą teraz tramwaje linii nr 3 – z Górczyna przez Głogowską, Roosevelta, Kaponierę i dalej przez Winogrady na Naramowice.

– Pasażerowie z Górczyna i Łazarza zyskują od 1 września linię numer 3, dzięki której będą mogli dojechać zarówno w rejon Kaponiery (tak jak wcześniej „ósemką”), jak i Winograd czy Naramowic. Ponadto w rejonie mostu Dworcowego jest możliwość przesiadki na jedną z sześciu linii, na których tramwaje kursują w kierunku centrum – przekonuje Bartosz Trzebiatowski z ZTM.

Dojazd w rejon Kupca Poznańskiego dojazd umożliwią tramwaje linii nr 9 (po dokonaniu przesiadki na przystanku "Traugutta", "Półwiejska" lub "AWF") oraz nr 13 (po przesiadce na przystanku "Rondo Starołęka" lub "Rondo Rataje"). Ze Śródki do Placu Wielkopolskiego dojeżdżać będzie tramwaj wahadłowy nr 98.

ZTM sugeruje korzystanie z autobusów.

–Aby dojechać do centrum od strony mostu Teatralnego można skorzystać z linii autobusowej nr 163. W celu wzmocnienia tego połączenia, linia nr 163 będzie miała wydłużoną trasę z Górczyna PKM do Ronda Śródka. Pasażerowie zmierzający do centrum od strony północy mogą się przesiąść w rejonie ulicy Nowowiejskiego lub Libelta na autobus nr 163 – objaśnia Bartosz Trzebiatowski z ZTM.

Utrudnienia niepokoją wielu pasażerów.

– Jestem przerażona usunięciem tramwajów z centrum miasta, gdyż pracuję tam, mieszkając przy skrzyżowaniu Głogowska/Hetmańska i jeżdżąc codziennie wcześnie rano do pracy na Ratajczaka 39 (Biblioteka UAM) i wracając. Mam już 56 lat i jestem stałą pacjentka ortopedy, mam chore kolana, i nie powinnam (tym bardziej codziennie) chodzić po schodach albo chodzić codziennie kilometr przez ogrody i wertepy remontowe.
Trasa przez Wierzbięcice jest dla mnie nieakceptowalna gdyż są tam dwa rzędy wysokich schodów bez windy. Ewentualnie, cofnięcie się i kilometr pieszo przez park. Może przyjemne latem lecz nie jesienią i zimą...
Jeżdżę tak od ponad 30 lat i od wieków zawsze było jakieś bezpośrednie połączenie Głogowska - ścisłe centrum.
Tymczasem jedyny autobus jadący z Górczyna zaraz skręca ku Stadionowi i jedzie na Szamarzewskiego, dookoła, bardzo okrężną drogą do miasta
– żali się Katarzyna Gmerek, mieszkanka Łazarza i pasażerka.

Zapytaliśmy ZTM o możliwość uruchomienia autobusowej komunikacji zastępczej "za tramwaj".

– Sugerujecie Państwo dojazd liniami nr 163 i 190, ale może warto byłoby uruchomić autobus "za tramwaj", który mógłby kursować na przykład po trasie:
POZNAŃ GŁÓWNY - Roosevelta - Kaponiera - Most Uniwersytecki - al. Niepodległości - Libelta - Plac Cyryla Ratajskiego - 3 Maja - Ratajczaka - Matyi - POZNAŃ GŁÓWNY
– napisaliśmy do Zarządu Transportu Miejskiego.

– Uruchomienie autobusowej linii zastępczej w centrum miasta było analizowane, ale jest to niewykonalne z powodu braku technicznej możliwości wytyczenia trasy, dzięki której pasażerowie mogliby dotrzeć w rejony dziś obsługiwane liniami tramwajowymi. Istotą jest tutaj zakres prac i wyłączeń z ruchu poszczególnych ulic, np. w tym konkretnym przypadku dużego fragmentu placu Cyryla Ratajskiego. Niewystarczające są także parametry dróg w centrum dla ruchu autobusowego (minimalna szerokość pasa to 3 metry), a w szczególności brak możliwości wykonania nawrotu (min. promień skrętu to 12 metrów). Do tego dochodzą także wykluczające wytyczenie linii progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania – tłumaczy Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM.

Tymczasem nadal autobusy będą jeździć rzadziej – w dni robocze w godzinach szczyty linie główne (czyli m.in., 163, 164, 169 i 182) będą przyjeżdżać na przystanki co 15 minut (a nie jak było to do tej pory w zasadniczym rozkładzie jazdy co 12 minut), czyli wypadnie jeden autobus w ciągu godziny. Ponadto autobusy linii nocnych jeździć będą dwukrotnie rzadziej – co godzinę, zamiast co 30 minut (z wyjątkiem weekendów).

– Decyzja dotycząca zmiany rozkładu jazdy autobusów ma związek z brakiem dostępności kierowców. W minionych miesiącach w Poznaniu zdarzało się, że z uwagi na brak prowadzących pojazdy kursy nie były realizowane. Jest to problem, z którym musi się zmierzyć cała branża komunikacji publicznej. Inne miasta, m.in. Kraków, także zmuszone są do podejmowania podobnych decyzji. Podjęte działania mają dać większą pewność pasażerom, że dany kurs zostanie zrealizowany. Co prawda komunikacja autobusowa będzie funkcjonować w godzinach szczytu z nieco mniejszą częstotliwością, ale będzie bardziej niezawodna – wyjaśnia Bartosz Trzebiatowski z ZTM.

Brakuje 150 kierowców.

– Chcemy być wobec pasażerów uczciwi. Mamy do czynienia z sytuacją, która obecnie nie gwarantuje wykonania wszystkich zaplanowanych kursów. Poprzez zmianę od września komunikacja autobusowa będzie funkcjonować w godzinach szczytu z mniejszą częstotliwością, ale wskazane w rozkładzie jazdy kursy będą się odbywać, co znacznie ułatwi pasażerom planowanie podróży – przekonuje Agnieszka Smogulecka, rzecznik MPK Poznań.

Pasażerowie muszą uzbroić się w jeszcze większość cierpliwość. Jesienią – najprawdopodobniej w październiku ma rozpocząć się przebudowa torowiska w ciągu trasy Kórnickiej, która potrwa rok, a to oznacza, że zmienią się trasy m.in. "piątki" i "osiemnastki".

Zmiany w komunikacji od 1 września:

  • Bez zmian - trasy linii nr 1, 6, 7, 10, 11 i 18.
  • Linia nr 3 – pojedzie z Górczyna przez Głogowską, Roosevelta, rondo Kaponiera, Pułaskiego, Winogrady, trasę Naramowicką do "końcówki" Błażeja
  • Linia nr 5 – nadal nie będzie jeździć przez Most Św. Rocha – będzie jeździć przez Królowej Jadwigi, rondo Rataje i Jana Pawła II.
  • Linia nr 8 – zamiast na Łazarz pojedzie objazdem przez Jana Pawła II, rondo Rataje, most Królowej Jadwigi, Górną Wildę, 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską, rondo Starołęką, Starołęcką do pętli Starołęka Mała.
  • Linia nr 12 będzie kursować z Most Dworcowego przez Roosevelta, Grunwaldzką i rondo Jeziorańskiego do Budziszyńskiej (zamiast do Junikowa).
  • Linia nr 14 – nadal dojeżdżać będzie na Sołacz i Piątkowską.
  • Linia nr 15 – zostanie wydłużona do Junikowa. Nadal kursować będzie przez Winogrady do Połabskiej.
  • Wzdłuż remontowanej trasy PeSTki nadal będą jeździć autobusy "za tramwaj" linii T12:
    OS. SOBIESKIEGO – Szeligowskiego – Księcia Mieszka I – Słowiańska – Zagonowa – Winogrady – Księcia Mieszka I – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Smoleńska – OS. SOBIESKIEGO.

    Jak można dojechać z Łazarza? – nasz poradnik:

    • w rejon Św. Marcina i Placu Wolności – sugerujemy dojazd tramwajami linii nr 5, 6 i 12 do przystanku "Wierzbięcice" (jest tam zarówno przejście podziemne, jak i normalna "zebra" przez jezdnię za przystakiem) i dalej pieszo ulicą Ratajczaka.
    • w rejon Kupca Poznańskiego – najlepiej dojechać tramwajami linii nr 5, 6 i 12 do przystanku "Półwiejska" i dokonać przesiadki na "dziewiątkę", która dojeżdża do Placu Wiosny Ludów.
    • w rejon PeSTki – tramwaje linii nr 3 i 15 do przystanku "Armii Poznań" lub "Żniwna" i przesiadka na autobus "za tramwaj" linii T12.
    • w rejon Małych Garbar – linia autobusowa nr 163, która będzie wydłużona do Śródki lub tramwajem linii nr 6 lub 7 do Śródki i przesiadka na "wahadło" linii nr 98.
    • alternatywą może być też dojazd jedną stacją pociągiem ze stacji Poznań Główny do Poznań Garbary, ale wiążę się to z zakupem oddzielnego biletu (chyba, że posiadamy "sieciówkę" z odpowiednią taryfą).


Fot: Janusz Ludwiczak, Map: ZTM, Wiz: Urząd Miasta Poznania/PIM

ZOBACZ TAKŻE: Tramwaje nie będą jeździć na Dworzec Zachodni i PeSTką, "5" nie dojedzie pod Kupiec

Byłeś świadkiem wypadku? Widziałeś dziurę w jezdni? Zamknęli Twój ulubiony sklep? W kranie nie ma wody? Zaginął Twój pies lub kot? Masz sprawę, która wymaga naszej interwencji?
Powiadom nas o tym: www.24.lazarz.pl lub wyślij e-mail 24@lazarz.pl
ŁAZ@RZ24 – Kontaktowa Platforma Czytelników jest do Twojej dyspozycji
Twórz razem z nami - by pomóc sobie i innym.

Komentarze (2)

04-09-2022 16:11:38
M.
@Rambo, on już to zapowiedział. Ma być albo drożej albo zostanie obniżona jakość usług. Tylko powoli zaczyna mi brakować wyobraźni jak można jeszcze bardziej pogorszyć funkcjonowanie MPK.
04-09-2022 10:44:16
Rambo
A za chwilę betonowy pseudobokser powie nam, że bilety za tę pseudousługę będą droższe... Doigraliśmy się...

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza (maksymalnie 1500 znaków):

Pozostało znaków: 1500

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne, obraźliwe oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści. Pamiętaj, nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych i zabezpieczamy w przypadku ewentualnego postępowania policji lub prokuratury. Dodając opinię akceptujesz powyższy regulamin.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
26

wrz

do 28-09-2022
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi Polagra

29

wrz

18:00
Kościół Michała Archanioła ul. Stolarska 7
Odpust parafialny, 90-lecie parafii - msza św. pod przewodnictwem abp. Marka Jędraszewskiego, Metropolity Krakowskiego

30

wrz

do 01-10-2022
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Viva Seniorzy! - targi dla seniorów

02

paź

11:30
Łazarz
Spacer po Fest Fyrtel - wycieczka z przewodnikiem, zaprasza Poznańskie Centrum Dziedzictwa
zbiórka: Rynek Łazarski

05

paź

16:00
Muzułmańskie Centrum Kulturalno-Oświatowe ul. Biedrzyckiego 13
Warsztaty międzykulturowe w Muzułmańskim Centrum Kulturalno -Oświatowym

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: