Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Ponad 33 tys. wypożyczeń rowerów miejskich na Łazarzu – o 35% mniej niż rok wcześniej - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Ponad 33 tys. wypożyczeń rowerów miejskich na Łazarzu – o 35% mniej niż rok wcześniej
13-02-2022 00:47   Janusz Ludwiczak
W ubiegłym roku z miejskich jednośladów skorzystano 33 295 razy. Największym zainteresowaniem cieszyły się stacje przy dworcu Poznań Główny, Parku Wilsona, rondzie Jeziorańskiego oraz na Matejki przy II LO. Na razie nie wiadomo co dalej stanie się z Poznańskim Rowerem Miejskim, gdyż spada liczba wypożyczeń.

W całym 2021 roku ze wszystkich 15 stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego na Łazarzu jednoślady zostały pożyczone dokładnie 33 295 razy, z czego 22 573 – rowery tradycyjne, 10 504 – rowery czwartej generacji oraz 218 rowerów elektrycznych.

Największym zainteresowaniem cieszyły się stacje: Poznań Główny – 3596 wypożyczeń, Park Wilsona – 3397, Rondo Jeziorańskiego – 3130, Matejki (II LO) – 2939, najmniejszym: Kolejowa – 678, Sczanieckiej – 835 i Dmowskiego/Stablewskiego – 1581.

Niestety o 35% spadła liczba wypożyczeń. Dla porównania w 2020 roku było ich 51 024. Z kolei w 2019 r. rowery miejskie na Łazarzu wypożyczono – 100 158 razy.

Zainteresowanie Poznańskim Rowerem Miejskim spada nie tylko na Łazarzu. W 2018 r. odnotowano ich blisko 1,7 mln, w 2019 – ponad 1 mln, w 2020 r. było to już nieco ponad 500 tys., a w 2021 r. liczba ta spadła do 320 tys.

Poznański Rower Miejski w tym roku kończy 10 lat. System został uruchomiony wiosną 2012 roku. W tym roku kończą się umowy z operatorem (firmą Nextbike) na zarządzanie i utrzymywanie rowerów. I to właśnie przyszłość PRM była tematem ostatniego posiedzenia Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania.

– Faktycznie ta formuła dotychczasowa się wyczerpała biorąc pod uwagę to, że z inną infrastrukturą rowerową startowaliśmy uruchamiając system. Być może ten efekt zachęty ten system osiągnął i swój cel wyczerpał. Udział rowerów w ruchu miejskim wzrósł. Proponuję by do systemu włączyć rowery cargo. Taki wynajem też mógłby być elementem zachęcającym. Teraz na rynku nie można wynająć takiego pojazdu na kilka miesięcy, aby zobaczyć, czy jesteśmy w stanie zastąpić nim samochód. Z takich rowerów mogliby korzystać drobni przedsiębiorcy oraz rodzice małych dzieci, które można wozić w cargo – powiedział Filip Olszak, przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej Rady Miasta Poznania, cytowany przez "Biuletyn Miejski".

W ubiegłym roku miasto do rowerów dołożyło ponad 6,5 mln zł. W tym roku system dalej ma się rozwijać. Liczba rowerów 4G wzrośnie do 833. ZTM rozważa również rozszerzenie PRM na całą aglomerację.

– Są miasta, również duże, w których był system roweru miejskiego i w których już go nie ma. Nie są podejmowane działania na rzecz jego przywrócenia, mam tu na myśli chociażby Kraków, w którym w formule miejskiego systemu, do którego miasto ze środków budżetu dopłaca, już takiego systemu rowerów miejskich w Krakowie nie ma. My na ten moment poszukujemy możliwości, żeby jednak ten system w pewnej formule dalej w Poznaniu mógł funkcjonować. Prowadzimy rozmowy z gminami i potencjami sponsorami – zaznaczył Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

– Kiedyś ktoś powiedział, że w Poznaniu nie ma tradycji jeżdżenia rowerem. Myślę, że po tych kilku dobrych latach mógł zobaczyć, że jednak tak nie jest. Zaczynamy pod tym kątem doganiać średnią europejską. Zmiany w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego są konieczne, bo choć system zrobił bardzo wiele dla popularyzacji jeżdżenia rowerem, to dziś nie stanowi kluczowego udziału w podróżach rowerem na terenie miasta. Coraz więcej mieszkańców oczekuje budowy dróg dla rowerów w różnych dzielnicach. Wolałbym, żeby jednak większą część pieniędzy przeznaczać na inwestycje – podsumowuje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

W tym roku nie są planowane zmiany w systemie. Wypożyczalnia miejskich jednośladów ruszy 1 marca.

Wypożyczenia roweru miejskiego na Łazarzu w 2021 r.:

Dane: Zarząd Transportu Miejskiego, opracowanie: Lazarz.pl

Wypożyczenia roweru miejskiego na Łazarzu w 2020 r.:

Dane: Zarząd Transportu Miejskiego

Wypożyczenia roweru miejskiego na Łazarzu w 2019 r.:

Dane: Zarząd Transportu Miejskiego

Wypożyczenia roweru miejskiego na Łazarzu w ostatnich latach:
• 2021 – 33 295
• 2020 – 51 024
• 2019 – 100 158
• 2018 – 185 957
• 2017 – 120 653


R E K L A M A

Komentarze (1)

13-02-2022 13:19:33
swojak
i było likwidować darmowe 10 minut? chytry dwa razy traci.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: