Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"To wąskie gardło bardzo spowolniało ruch" – 22 lata temu powstał nowy wiadukt na Hetmańskiej - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"To wąskie gardło bardzo spowolniało ruch" – 22 lata temu powstał nowy wiadukt na Hetmańskiej
07-09-2021 07:00   Janusz Ludwiczak
Niektórzy zapewne nie pamiętają, że jeszcze pod koniec lat 90. na ulicy Hetmańskiej istniał tylko jeden wiadukt pod torami kolejowymi (znajdujący się najbliżej lokomotywowni), z którego korzystały równocześnie tramwaje i samochody. Wąskie gardło spowalniało ruch i powodowały, że na Hetmańskiej tworzyły się spore korki.

Budowę dwóch nowych wiaduktów – osobnego dla tramwaju i kolejnego dla samochodów w kierunku Wildy rozpoczęto 10 kwietnia 1999 roku.

– To wąskie "gardło" bardzo spowalniało ruch tramwajowy i samochodowy, więc postanowiono go przebudować. Po modernizacji tego odcinka jezdnie zyskały trzy pasy ruchu w każdą stronę, a tramwaj miał teraz wydzielone torowisko, co znacząco poprawiło bezpieczeństwo i czas przejazdu. Otwarcie ruchu tramwajowego (ale nie zwieńczenie całej przebudowy) nastąpiło 22 lata temu - 1 września 1999 roku – przypomina MPK.

Z kolei budowa samej trasy Hetmańskiej – od al. Reymonta do ówczesnej ul. Dzierżyńskiego (obecnie 28 Czerwca 1956 r.) rozpoczęła się w 1968 r. Inwestycję ukończono cztery lata później.

– Ciekawostką z czasów budowy trasy był ambitny ponad możliwości i poznański zdrowy rozsądek plan przebudowy skrzyżowania trasy Hetmańskiej z torami kolejowymi. Istniejący, stary wiadukt, po dobudowaniu z obu stron betonowych pomostów, służyć miał tylko tramwajom i pieszym. Drugi poziom - poziom torów kolejowych, miał pozostać w stanie istniejącym do dzisiaj. Nad całością miał powstać trzeci poziom wzdłuż trasy Hetmańskiej - wiadukt tylko dla ruchu samochodowego. Skończył się jednak okres gierkowskiej prosperity i skrzyżowanie przebudowano może nie tak efektownie jak planowano, ale dzisiejszy wiadukt jest przecież także funkcjonalny, a jego przebudowa wiązała się z mniejszymi kosztami – pisze Andrzej Adamkiewicz na łamach "Miesięcznika MBB".

Dodajmy, że dotychczasowy wiadukt przeznaczony został dla ruchu kołowego w kierunku Łazarza i Grunwaldu.

A więcej ciekawostek o ulicy Hetmańskiej w artykule: Niegdyś aleja Richthofena. Przez pół roku pełniła rolę zajezdni - ulica Hetmańska {WIDEO}, który ukazał się w 15 sierpnia 2013 r. w ramach cyklu "Spacer po Łazarzu – patroni naszych ulic".


Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
13

lis

do 15-11-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Taropak" - Miedzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Etykietowania

15

lis

19:00
Galeria Ego ul. Wyspiańskiego 41/3
"Nano" - wernisaż wystawy Anny Kołackiej
Wstęp wolny

20

lis

do 22-11-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Stone" - Targi Branży Kamieniarskiej

26

lis

19:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Spotkanie autorskie z Lilią Ładą - autorką powieści kryminalnej "Wizażysta"

05

gru

do 08-12-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Cavaliada" - Międzynarodowe Zawody Jeździeckie

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: