Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"To wąskie gardło bardzo spowolniało ruch" – 22 lata temu powstał nowy wiadukt na Hetmańskiej - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"To wąskie gardło bardzo spowolniało ruch" – 22 lata temu powstał nowy wiadukt na Hetmańskiej
07-09-2021 07:00   Janusz Ludwiczak
Niektórzy zapewne nie pamiętają, że jeszcze pod koniec lat 90. na ulicy Hetmańskiej istniał tylko jeden wiadukt pod torami kolejowymi (znajdujący się najbliżej lokomotywowni), z którego korzystały równocześnie tramwaje i samochody. Wąskie gardło spowalniało ruch i powodowały, że na Hetmańskiej tworzyły się spore korki.

Budowę dwóch nowych wiaduktów – osobnego dla tramwaju i kolejnego dla samochodów w kierunku Wildy rozpoczęto 10 kwietnia 1999 roku.

– To wąskie "gardło" bardzo spowalniało ruch tramwajowy i samochodowy, więc postanowiono go przebudować. Po modernizacji tego odcinka jezdnie zyskały trzy pasy ruchu w każdą stronę, a tramwaj miał teraz wydzielone torowisko, co znacząco poprawiło bezpieczeństwo i czas przejazdu. Otwarcie ruchu tramwajowego (ale nie zwieńczenie całej przebudowy) nastąpiło 22 lata temu - 1 września 1999 roku – przypomina MPK.

Z kolei budowa samej trasy Hetmańskiej – od al. Reymonta do ówczesnej ul. Dzierżyńskiego (obecnie 28 Czerwca 1956 r.) rozpoczęła się w 1968 r. Inwestycję ukończono cztery lata później.

– Ciekawostką z czasów budowy trasy był ambitny ponad możliwości i poznański zdrowy rozsądek plan przebudowy skrzyżowania trasy Hetmańskiej z torami kolejowymi. Istniejący, stary wiadukt, po dobudowaniu z obu stron betonowych pomostów, służyć miał tylko tramwajom i pieszym. Drugi poziom - poziom torów kolejowych, miał pozostać w stanie istniejącym do dzisiaj. Nad całością miał powstać trzeci poziom wzdłuż trasy Hetmańskiej - wiadukt tylko dla ruchu samochodowego. Skończył się jednak okres gierkowskiej prosperity i skrzyżowanie przebudowano może nie tak efektownie jak planowano, ale dzisiejszy wiadukt jest przecież także funkcjonalny, a jego przebudowa wiązała się z mniejszymi kosztami – pisze Andrzej Adamkiewicz na łamach "Miesięcznika MBB".

Dodajmy, że dotychczasowy wiadukt przeznaczony został dla ruchu kołowego w kierunku Łazarza i Grunwaldu.

A więcej ciekawostek o ulicy Hetmańskiej w artykule: Niegdyś aleja Richthofena. Przez pół roku pełniła rolę zajezdni - ulica Hetmańska {WIDEO}, który ukazał się w 15 sierpnia 2013 r. w ramach cyklu "Spacer po Łazarzu – patroni naszych ulic".


R E K L A M A

Komentarze (5)

10-09-2021 06:35:15
De.
Pan Nowak to się wszędzie ośmiesza i jeszcze nie widzi w tym nic złego.
09-09-2021 22:30:11
e-raf
Na jakiej podstawie p. Nowak wypowiada się w sprawach dotyczących wszystkich mieszkańców miasta w sposób arbitralny i prześmiewczy tak jakby był alfą i omegą?!!! Czy jest on zatrudniony ZDM-ie lub innej spółce miasta? Kto dał temu panu prawo do rozstrzygania o rozwiązaniach komunikacyjnych decydujących o naszym codziennym funkcjonowaniu?! Na koniec przytaczam fragment komentarza odnoszącego się do listu otwartego Organizacji Poznańskich Kierowców: „Niech rowerzyści pokażą jak można dowozić towary, wywozić śmieci i prowadzić biznes w mieście tylko za pomocą rowerów albo tuk tuków... Myślę, że byłby to ekstra ciekawy eksperyment. Poznań to miasto, które odważnie patrzy w ... przepaść, w którą za chwilę wpadnie...”. Aby wyjaśnić jeszcze jedną wątpliwość: sam chętnie (nie tylko w celach rekreacyjnych) poruszam się rowerem, bo w ciepłych miesiącach jeżdżę nim również do pracy (nie mam daleko). Ale (w przeciwieństwie do p. Janowskiego lub Nowaka) robię to w ramach realnych możliwości i rozsądku. Dla p. Nowaka i jego spółki samochody i kierowcy to uosobienie wszelkiego zła. O co tu chodzi?
09-09-2021 11:32:07
Marta
@W. Nowak: Zajmij się chłopie normalną robotą, bo już dosyć napsułeś w tym mieście.
08-09-2021 20:41:50
W. Nowak
Dzisiaj nie budowałbym wiaduktu... Postawiłbym tam słupki zwezil do jednego pasa i byłoby super, jak u moich kumpli w Hadze czy Frankfurcie...
07-09-2021 08:37:00
Mieszkaniec Kolejowej
Dziękuje redaktorowi za przypomnienie tej historii tym, którzy chcą ponownego zwężenia tej ruchliwej arterii. Nie pamiętają, a może jeszcze ich nie było na świecie jak poszerzano Hetmańską aby zlikwidować korki ciągnące się od Głogowskiej - i to się udało. Dzisiaj pojawiają się głosy o zwężeniu Hetmańskiej. Czy chcemy powrotu korków takich jak niegdyś ???
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
17

kwi

17:00
Biblioteka Raczyńskich filia nr 4 ul. Lodowa 4
"4 dla seniora: Kultura Japonii" - Trening pamięci dla seniorów
- bezpłatne zajęcia poprawiające pamięć, koncentrację oraz okazja do spotkania i rozmów

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

18:00
Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: