
– To ważny dzień dla Poznania i Polskich Kolei Państwowych. Cieszę się, że również mogę uczestniczyć w otwarciu nowego, pięknego budynku dworca głównego. Mam świadomość, że to jest takie swoiste centrum komunikacyjne, zintegrowane, gdzie jest miejsce na Polskie Koleje Państwowe, dla PKS-u i będzie połączenie z systemem tramwajowym. Nie będzie pewnie portu morskiego, ale można stąd do Szczecina, Gdyni i Gdańska wyruszyć – mówił 29 maja 2012 r. w trakcie uroczystości Prezydent RP Bronisław Komorowski.
Historia nowego dworca kolejowego rozpoczyna się tak naprawdę w 2009 roku, kiedy to władze PKP podpisały umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro, które oprócz budowy nowego dworca kolejowego obejmuje wybudowanie parkingu na 1500 samochodów, dworca PKS oraz centrum handlowo-usługowego.
Wielu podróżnych narzekało, że nowy dworzec jest zbyt mały i niefunkcjonalny. Pasażerowie wielokrotnie wskazywali, że jest zbyt mało kas i brakuje poczekalni z prawdziwego zdarzenia. Kolejnym problemem był schodów jadących w dół, przez co osoby korzystające z pociągów musiały znosić po schodach ciężkie bagaże. Jednak to się zmieniło. Po dwóch latach starań i pięciokrotnym ogłaszaniu przetargu PKP w końcu znalazło wykonawcę, który jesienią 2016 roku wybudował schody ruchome jadące w dół z budynku dworca głównego na perony 1, 2 i 3. Inwestycja kosztowała blisko 2,5 mln zł.
Budynek nowego dworca kolejowego ma powierzchnię 7 tysięcy m kw. Położony jest nad torami i peronami 1, 2, 3, równolegle do Mostu Dworcowego. Wznoszenie obiektu odbyło się w rekordowym czasie - od czasu rozpoczęcia prac budowlanych do udostępnienia dworca pasażerom minęło zaledwie 10 miesięcy. Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to nowoczesny, trzypoziomowy budynek, jedyny w Polsce poza Dworcem Centralnym w Warszawie zbudowany nad peronami. Powierzchnia budynku wynosi 4 921,16 m2, a jego kubatura 49 435,73 m3. Ze względu na swój kształt, nowy dworzec przez niektórych nazywany jest "chlebakiem".
Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma trzy poziomy i powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostało 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna jest też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem. Dworzec zaopatrzony został w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało – granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu postawiono też bankomaty i wpłatomat.
W nowym dworcu powstały również kawiarnie, salonik prasowy i inne lokale handlowo-usługowe. Podróżni będą mogli skorzystać również z Punktu Informacji Kolejowej, który będzie połączony z Centrum Informacji Miejskiej. Przy budowie dworca pracowało ponad 600 osób. Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture , autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.
Fot: Janusz Ludwiczak/archiwum lazarz.pl
ZOBACZ TAKŻE: Co dalej ze starym dworcem? W jego miejscu do połowy 2022 roku ma stanąć nowy obiekt
ZOBACZ TAKŻE: Funkcjonował przez 134 lat. Teraz ma zostać wyburzony
ZOBACZ TAKŻE: Poznań Główny obsłużył ponad 19 mln pasażerów – to drugi dworzec w Polsce
Komentarze (3)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· 12 kociaków podrzucono pod gabinet weterynaryjny przy Potworowskiego
(12-04-2021 15:24)
· Strefa parkowania obejmie kolejnych 9 ulic. W piątek zlikwidowany zostanie parking przy Arenie
(12-04-2021 14:11)
· W dni robocze nadal będzie obowiązywać sobotni rozkład
(12-04-2021 08:30)
· 101-letnia pani Aniela pokonała koronawirusa i opuścił szpital tymczasowy na MTP
(12-04-2021 07:30)
· Otwarto Park Wilsona, na Łazarz dojechał pierwszy tramwaj, a Sala Ziemi zamieniła się w Sejm
(12-04-2021 06:30)
· Głogowska została zwężona - kierowcy pojadą tylko jednym pasem
(13-10-2020 13:22)
· "193" ma zniknąć z Łazarza
(22-09-2020 08:19)
· Palmiarnia zostanie zmodernizowana
(28-08-2020 00:37)
· Już rok trwa przebudowa Rynku Łazarskiego {◎ GALERIA ZDJĘĆ}
(04-02-2021 12:37)
· Już od 15 lat jesteśmy dla Was ☺
(19-08-2020 21:29)
Niezapominajka |
maj
do 08-05-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00
lip
do 03-07-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00
sie
do 28-08-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00
paź
do 23-10-2021
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· -albo 3-jki tak jak było,mielibyśmy lżejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj ...
(12-04-2021 13:17)
· PANI ANIELU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!xxx lat życia,pogody ducha i życzliwości ...
(12-04-2021 13:12)
· Nie mogli dac 13 na Zawady? Bylby szybdzy dojazd z Grunwaldzkiej do Środki
(10-04-2021 14:28)
· No to ładną wycieczkę tramwaje 5 funduje nam ZTM. Szybciej odcinek z Mostu ...
(09-04-2021 13:09)
· @Hille---faktycznie baaardzo drogich!!!!.................eka
(03-04-2021 12:24)
Ogłoszenia |
· Witam serdecznie, poszukuję osoby która odpłatnie wykona dla mnie ...
(17-03-2021 12:56)
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(25-11-2016 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: