Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Pociągiem mamy dojechać w kilka minut na Franowo i Morasko. Będzie "Stacja Hetmańska"? - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Pociągiem mamy dojechać w kilka minut na Franowo i Morasko. Będzie "Stacja Hetmańska"?
04-08-2018 04:48   Janusz Ludwiczak
Już za kilka lat przejazd na Franowo, Karolin, Naramowice czy Morasko ma znacznie się skrócić, a to dzięki powstaniu kolei obwodowej. Od lat mówi się również o powstaniu stacji kolejowej nad ulicą Hetmańską? Czy powstanie ona w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej?

W czwartek władze Poznania podpisały umowę ze spółką BBF na stworzenie koncepcji "Kolejowej Ramy Poznania". Dzięki wykorzystaniu towarowej kolei obwodowej już za kilka lat będziemy mogli pociągiem w zaledwie kilka minut dojechać z dworca Poznań Główny na Starołękę, Franowo, kampus UAM na Morasku czy na Naramowice.

– Uruchomienie komunikacji pasażerskiej w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na obwodnicy towarowej jest projektem przyszłościowym. Jednak już dziś musimy zadbać o to, aby w ramach prac projektowych zostały przygotowane wszystkie niezbędne elementy, które będą służyć pasażerom – wskazuje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Projekt, który będzie realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe zakłada również stworzenie nowych przystanków kolejowych: Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Karolin, Poznań Naramowice, Poznań Uniwersytet i Suchy Las. Stacje ta mają być połączone z miejską infrastrukturą transportową - drogową i pieszo-rowerową. W ramach inwestycji powstanie również jednotorowa łącznica kolejowa pomiędzy obwodnicą towarową a linią 354 Poznań - Piła. Znajdzie się ona pomiędzy nowym przystankiem Suchy Las a Poznań Strzeszyn.

– Jest to projekt przyszłościowy. Już teraz jednak myślimy, żeby dać mieszkańcom alternatywę kolei obwodowej, która przewiezie pasażerów znacznie szybciej niż przejeżdżając przez centrum. Warunkiem jego realizacji jest uzyskanie dofinansowania przez PKP PLK środków na modernizacje. Wierzę jednak, że tak się stanie – dodaje wiceprezydent Maciej Wudarski.

Modernizacja obwodnicy towarowej miasta Poznania jest obecnie w fazie projektowania a sama inwestycja znajduje się na liście rezerwowej z szansami na dofinansowanie unijne. Koszt podpisanej umowy opiewa na kwotę blisko 150 tys. zł.

Od lat mówi się również o powstaniu stacji kolejowej w rejonie wiaduktu nad ulicą Hetmańską.

– W przypadku budowy przystanków Poznań Niestachowska czy Poznań Hetmańska mamy do czynienia ze skomplikowaną infrastrukturą kolejową, ale myślę, że uda się co roku, co dwa lata oddać do użytku kolejny przystanek. Istotną informacją dla poznaniaków zainteresowanych szybką koleją miejską są również toczące się prace projektowe nad koleją obwodową, która przewiduje możliwość wykorzystania obwodnicy towarowej Poznania – mówił wiceprezydent Maciej Wudarski w czerwcu tuż przed uruchomieniem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Stacja "Poznań Hetmańska" miałaby być dużym ułatwieniem dla mieszkańców dolnego Łazarza oraz Wildy w korzystaniu z kolei, szczególnie aglomeracyjnej. W pobliżu znajdują się dwa duże węzły przesiadkowe: "Głogowska/Hetmańska" oraz "Traugutta - 28 Czerwca 1956/Hetmańska".

– Stacja w tym miejscu dla pociągów metropolitalnych jak najbardziej jest potrzebna, ale trudna w realizacji. Schodzą się tutaj dwie linie dwutorowe, żeby zrobić perony trzeba było rozsunąć jakoś torowisko lub zrobić odrębne. Tory przebiegają na dwóch wiaduktach. Dodatkowo pod zaraz pod wiaduktem lub obok niego powinien powstać przystanek tramwajowy, tak by ułatwić przesiadkę z pociągu na tramwaj i odwrotnie – wskazuje Łukasz Mikuła, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta Poznania.

A kiedy może powstać stacja kolejowa "Poznań Hetmańska"? Pytamy najpierw w PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Aktualnie nie planujemy budowy przystanku kolejowego w okolicy ulicy Hetmańskiej – mówi krótko Zbigniew Wolny, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.

Więcej informacji uzyskaliśmy od miasta. Możliwe, że pociągi na wiadukcie nad ulicą Hetmańską zatrzymywałyby się do 2025 roku. Jednak póki co są to tylko plany.

– Postulat realizacji przystanku kolejowego "Poznań Hetmańska" został zawarty w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego dla Miasta Poznania oraz Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Poznania na lata 2014-2025. W Studium o wyborze lokalizacji będzie decydować przede wszystkim analiza funkcjonalno-przestrzenna, która nie powinna zakłócać sprawnego funkcjonowania ruchu kolejowego. W zapisach Planu jest zapis, iż w przypadku uruchomienia kolei aglomeracyjnej kursującej z częstotliwością większą niż co 30 minut zaleca się budowę kolejnych przystanków na terenie Miasta. Wśród wymienionych został właśnie typowany przystanek kolejowy "Poznań Hetmańska" – wskazuje Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu Miasta Poznania.

– Przystanek kolejowy jest również jednym z aspektów rozważań zagospodarowania terenów tzw. Wolnych Torów. W zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wskazana zostanie lokalizacja pod budowę przystanku kolejowego w ramach kolei metropolitalnej aglomeracji poznańskiej. Obecnie trwają prace w zakresie opracowania mpzp dla tego obszaru – dodaje Jan Gosiewski, wicedyrektor Wydziału Transportu i Zieleni.


Komentarze (1)

06-08-2018 08:22:16
poznanianka
Na pewno powinny być plany zagospodarowania przestrzennego.A nimi powinni interesować się mieszkańcy ( obecni ) i przyszli miasta.Bo likwidacje budek , budeczek , stawianie wg widzimisię jest szkodliwe tu i teraz .Najbardziej zapewne cierpią architekci i plastyk poznański.Chociaż ład architektoniczny potrafią zauważyć sami mieszkańcy.Plany słuszne ,na kilkanaście lat.A co , gdy nie są zrealizowanymi te sprzed 10 laty.Jeżeli plany przebudowy samej ulicy Kolejowej to co najmniej 10 lat , a to "pikuś " w stosunku doi budowy przystanków wymienionych wyżej.Gratuluje dla panu Wudarskiemu za wizjonierstwo. Na koniec kadencji to nawet możliwe.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
26

mar

10:30
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
I Przedszkolny Przegląd Teatralny- z udziałem dzieci ze wszystkich łazarskich przedszkoli.

19:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Piosenki z „KRAINY ŁAGODNOŚCI” zaśpiewa Tomasz Bateńczuk
(bezpłatne wejściówki do odbioru w sekretariacie od 4.03.)

27

mar

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
„Przez żołądek do kultury”- Holandia - realizowane z CIM Horyzonty.

28

mar

do 31-03-2019
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Motor Show" - targi motoryzacyjne

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"Blaski życia seniora"- spotkanie z panią prof. UAM dr hab. Anną Michalską kierującą Zakładem Badań Problemów Społecznych i Pracy Socjalnej (Instytut Socjologii UAM)

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: