Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Muzeum Kolejnictwa w dawnej parowozowni - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Muzeum Kolejnictwa w dawnej parowozowni
30-07-2018 11:29   Janusz Ludwiczak
– Parowozownia z 1892 roku została wynajęta na 10 lat, a nic się w niej nie dzieje, obiekt dalej jest degradowany. Nocny targ towarzyski to dewastacja zabytkowych budynków. Trzeba wykorzystać ten obiekt jako miejsce na Muzeum Kolejnictwa – mówi Michał Masiakowski z Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.
Z kolei Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa zabiega o to, w budynkach ponad 126-letniej parowozowni przy Kolejowej powstał "Skansen taboru - Muzeum Poznańskiego Węzła Kolejowego"

Już drugi rok w zabytkowej lokomotywowni przy ul. Kolejowej 23 działa Nocny Targ Towarzyski, który bardzo chwalą sobie miłośnicy imprez klubowych oraz sympatycy foodtuckowego jedzenia. Na działalność tzw. "Hali Towarzyskiej" narzekają jednak mieszkańcy budynków przy ul. Kolejowej i Potockiej, o czym więcej pisaliśmy w artykule: "Targ towarzyski: pobicie klienta przez ochroniarza, nocne hałasy i dług wobec organizatora eventu".

Dzisiaj (tj. w poniedziałek, 30 lipca) o godz. 18:00 na terenie Nocnego Targu Towarzyskiego przy ul. Kolejowej 23 odbędzie się otwarte spotkanie Rady Osiedla Św. Łazarz z mieszkańcami i organizatorami, podczas którego prowadzone będą rozmowy na temat działalności "Hali towarzyskiej" i problemów mieszkańców.

Z kolei w sąsiednim budynku, Parowozowni Wachlarzowej ma powstać teatr akrobatyczny. Pod koniec 2015 roku obiekt od PKP Cargo wydzierżawił Teatr "Z głową w chmurach", który docelowo chciałby tutaj realizować swoje spektakle i pokazy akrobatyczne, tworząc "Scenę Parowozownia". Dwa lata temu Teatr "Z głową w chmurach" zorganizował spektakl, podczas którego pokazał możliwości wykorzystania tego miejsca, z kolei w połowie sierpnia odbył się koncert finałowy w ramach Światowego Przeglądu Folkloru "Integracje".

– W 1932 roku powstał w Poznaniu pierwszy, stały budynek cyrkowy w Polsce. Charakterystyczny budynek stał na Jeżycach, w sąsiedztwie ulicy Poznańskiej. W latach 30-tych odbywały się tam przedstawienia cyrkowe oraz działało varietes. Po II wojnie światowej mieściły się tam magazyny Teatru Wielkiego. Budynek spłonął w noc sylwestrową w 1994 roku. Obecnie w tym miejscu stoją budynki mieszkalne. Postanowiliśmy reaktywować ideę teatru akrobatycznego w Poznaniu. Tego typu instytucje z powodzeniem funkcjonują w Europie zachodniej i Ameryce północnej. Wystarczy wspomnieć tu słynny kanadyjski teatr akrobatyczny Cirque du Soleil. W parowozowni chcemy stworzyć teatr, foyer i sale do szkoły artystyczno-akrobatyczne oraz miejsca do przygotowań naszych spektakli – przekonywał Tomasz Rodak, założyciel Teatru "Z głową w chmurach".

Według pomysłodawców w zabytkowym, 126-letnim budynku ma powstać sala z widownią na pół tysiąca osób. Pieniądze na realizację projektu mają pochodzić z dotacji unijnej i od sponsorów. Teatr akrobatyczny miałby powstać w ciągu dwóch lat.

Miłośnicy kolei i historycy uważają jednak, że obiekty dawnej parowozowni z 1892 roku ciągle popadają w ruinę i powinno powstać tutaj muzeum kolejnictwa.

– Obiekt ten niszczeje. Z dnia na dzień pogarsza się stan techniczny parowozowni. Zawaleniu uległa część zadaszenia. Budynek nie jest zabezpieczony, a w sąsiedniej hali warsztatowej odbywają się nocne imprezy, powodując dalszą dewastację parowozowni. Działalność Nocnego Targu Towarzyskiego to degradacja zabytkowej parowozowni, tego typu działalność można stworzyć w starych, porzuconych obiektach fabrycznych czy loftach – uważa Michał Masiakowski z Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, miłośnik kolejnictwa.

– W obiekcie, który ma historyczny charakter i jest wpisany do rejestru Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków powinno powstać muzeum kolejnictwa, w którym można pokazać historię tego miejsca, co działo się tutaj zwłaszcza w okresie międzywojennym. W muzeum pokazalibyśmy osiągnięcia w dziedzinie budowy lokomotyw, zwłaszcza w okresie międzywojennym w pobliskich zakładach Hipolita Cegielskiego, eksponowany byłby tutaj zabytkowy tabor kolejowy. Budynek parowozowni należy wykorzystać również na miejsce dydaktyczne, można by tu stworzyć coś na wzór kółek - warsztatów modelarskich – postuluje Michał Masiakowski.

Pomysłodawcy przekonują, że wiele tego typu obiektów na świecie zostało przeznaczonych właśnie na muzea kolejnictwa.

– W wielu miastach tego typu hale wykorzystane są na muzea kolejnictwa. W Berlinie powstało na terenie parowozowni, obok zbudowano muzeum techniki i lotnictwa. Kolejnym przykładem mogą być muzea w Jaworzynie Śląskiej czy Kościerzynie – wskazuje Michał Masiakowski, jeden z pomysłodawców stworzenia muzeum kolejnictwa.

Z kolei Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa zabiega o to, w budynkach ponad 126-letniej parowozowni przy Kolejowej powstał "Skansen taboru - Muzeum Poznańskiego Węzła Kolejowego".

– Na pomysł założenia Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa wpadł jeden z założycieli po organizowanej w Wolsztynie Paradzie Parowozów w roku 2015. Jeszcze przed formalnym powstaniem naszej organizacji interesowaliśmy się losem Parowozownia Poznań Główny Osobowy. Na początku 2016 roku przeprowadziliśmy oględziny zewnętrzne obiektu, które wykazały zły stan budynku (uszkodzony dach, poszycie w złym stanie). W marcu 2016 r. otrzymaliśmy informację, że obiekt został zarezerwowany do najmu przez podmiot :Teatr z głową w chmurach", przez co na jakiś czas powściągnęliśmy się od działania. Temat budynku powrócił po rejestracji towarzystwa. Obecny najemca nie zrobił nic w celu zabezpieczenia stanu technicznego obiektu przed jego dalszą degradacją, a stan dachu parowozowni uległ pogorszeniu – twierdzi Andrzej Napierała, prezes zarządu Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa.


Fot: Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa


Fot: Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa


Fot: Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa

– Obiekt ten od początku swojego istnienia przeznaczony jest do garażowania oraz obsługi taboru kolejowego. Jest też ostatnim z kilku istniejących na terenie miasta obiektów tego typu. Ma bezpośrednie połączenie z uczęszczaną linią kolejową. Uważamy, że teatr cyrkowy nie będzie pasować do kolejowego charakteru tego obiektu. Poznań ma wieloletnią tradycję i historię związaną z kolejnictwem. Działały tutaj jedne z większych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego, oraz działają do dziś Zakłady Hipolita Cegielskiego projektujące, produkujące i modernizujące tabory kolejowe. W zakładach tych budowano między innymi takie parowozy jak seria Ty23 czy OKI27. W Poznaniu powstała też pierwsza Luxtorpeda. Stolica wielkopolski jest też do dziś jednym z największych węzłów kolejowych – dodaje Andrzej Napierała z Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa.

Pomysłodawcy chcieliby w kompleksie zabytkowej parowozowni przy Kolejowej 2 stworzyć "Skansen taboru - Muzeum Poznańskiego Węzła Kolejowego". Jednym z pomysłów jest powstanie m.in. kina drezynowego, w którym wyświetlane byłyby filmy związane z koleją.

– W skansenie tym znajdowałyby się miejsca postojowe dla zabytkowego taboru związanego bezpośrednio z Poznaniem, oprócz tego stała ekspozycja muzealna z eksponatami zebranymi na terenie aglomeracji poznańskiej. Na terenie parowozowni miałoby także znajdować się mini kino drezynowe wyświetlające filmy o tematyce związanej z koleją, sala wykładowa oraz młodzieżowy klub dla najmłodszych miłośników kolei, w którym odbywałyby się między innymi warsztaty modelarskie. Obiekt ten doskonale uzupełniałby się z działaniami planowanymi na terenie dawnej zajezdni tramwajowej na Madalińskiego. Mógłby razem z nią stworzyć wspaniały zespół muzealno – edukacyjny. Projekt planowany w Gnieźnie nie wyklucza się z naszym. A wręcz przeciwnie doskonale się z nim uzupełnia. W przypadku dodatkowych pytań proszę o kontakt. W załączniku fotografie aktualnego stanu technicznego zabytku – podsumowuje Andrzej Napierała.

Budynek parowozowni przy ul. Kolejowej 23 powstał w 1892 roku. Zbudowany został w tzw. systemie Vieregge (system lokomotywowni wachlarzowej opracowany w końcu lat 70 XIX w. w Królewskiej Kolei Żelaznej we Wrocławiu przez dyrektora kolejowego Vieregge. W XX wieku budynek był kilkukrotnie modernizowany. Dobudowano do niego między innymi podłużne skrzydło warsztatowe oraz wykonano nowe, trójkątne świetliki na dachu.

Od kilkunastu lat lokomotywownia jest nieużywana. Kolej chciała nawet rozebrać obiekt, jednak ze względu historyczny charakter obiektu w lipcu 2015 roku Wojewódzki Konserwator Zabytków w Poznaniu wpisał obiekt do rejestru zabytków (Nr rejestru 967/Wlkp/A).


Komentarze (6)

31-07-2018 10:56:45
A.
Jedna ciekawostka. Wspominany w tekście obiekt starego cyrku, a zasadzie hala gastronomiczno- rozrywkowa, stanęła w 1928 roku na Łazarzu. Mniej więcej w miejscu dzisiejszej hali Arena. W 1932 roku została rozebrana i przeniesiona na Jeżyce w 1931 roku staraniem p, Andrzejewskiego, aby spłonąć 20 lat temu.
31-07-2018 10:17:47
ania
Kiedy bylam malym dzieckiem, ogladalam te parowozownie z ostatniego pietra, z balkonu starej kamienicy przy ulicy Glogowskiej od podworka. Tak, tak mam swoje lata :)Wszystko wtedy pracowalo, bylo to bardzo ciekawe. Lornetka nalezala do mojego wuja miala, teraz to wiem, super parametry, zblizala niesamowicie, widzialam ludzi pracujacych w parowozowni. Wszystko tetnilo zyciem ! Teraz to cmentarz, rozkradany z cegiel i niszczony. Kogo winic ? Wszystkich po kolei bo to, ze nalezy obiekt do PKP nie ma znaczenia, miasto Poznan powinno przemawiac w obronie obiektu, ktory sam nie moze sie bronic. Szkoda gadac, nie umiemy nalezycie wykorzystac zasobow miasta....takiego zabytku ! Wszycy odpowiedziali za stan obiektu czekaja na szybki jego koniec....A mlyn ???!!! co z tym obiektem ?
30-07-2018 18:22:03
noname
Wstydem byłoby dla władz miasta okazywanie w przyszłości braku wsparcia dla muzeum kolejnictwa. Miasto powinno pomyśleć o zysku jaki by przyniosło muzeum dla miasta. Zysku, który mógłby się zwrócić. Na zachodzie takie miejsca to gratka architektoniczno-muzelna. To miejsce pieczołowicie odremontowane może się stać punktem głównym wycieczek z Niemiec, Japonii, Stanów... Tylko u nas mogą powstać zamiast tego takie śmieszne pomysły jak targ towarzyski, żeby bez podstawowych zasad BHP i czystości jak najwięcej sprzedać burgerów naiwnym młodym hipsterom, którym pojęcie kultury konsumpcji jest obce... O teatrze akrobatycznym, które w innym miejscu lepiej by się prezentowalo(to tak jakby w bibliotece miejskiej zrobić przestrzeń na sklepy-można? Można, jednakże jest to profanacja pierwotnego charakteru miejsca z detalami architektury włącznie). I pomyśleć, że nikt nie pomyśl ł o miejscu przed kampanią wyborczą... Dla przykładu link poniżej https://sdtb.de/museum-of-technology/623/
30-07-2018 18:20:06
WTOZK
Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa zostało zarejestrowane 9 września 2016r. Od tego czasu formalnie rzecz biorąc zajmujemy się tematem tego obiektu. Jednak bez konkretnego powodu PKP nie, może lub nie chce rozwiązać umowy z najemcą. Już w pierwszym okresie naszej działalności próbowaliśmy, nawiązać dialog z PKP, bezskutecznie. Przygotowujemy kolejne działania w tej sprawie. Więcej informacji: https://www.facebook.com/parowozowniaPOZNAN pozdrawiam wszystkich zainteresowanych. Andrzej Napierała Prezes Zarządu Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa
30-07-2018 12:48:34
poznanianka
Targ Towarzyski owszem.Ale butelki , butelki na skwerze od Hetmańskiej do Kl.Potockiej ,Kolejowej.Krzyczące na ulicy osoby w 2 czy 3 w nocy.Teatr również, owszem ale nic nie robią.Ale pytam gdzie byli zwolennicy z Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa. A może pani Konserwator oprócz wpisu do rejestru zabytków , wspomoże tych , którzy nie pozwolą aby obiekt uległ całkowitej dewastacji.A może również zwróci uwagę na dwa budynki dawnego Młyna przy ul. Kolejowej.W budynkach coraz mnie cegieł.A można przy pomocy pani Konserwator odnowić budynek .Przykład . Cargo. Warto zobaczyć.
30-07-2018 12:23:09
toms
Bardzo dobry pomysł, a hipsterzy niech chodzą do innych spelun, z resztą podobna działa na starym dworcu. Jeśli PKP nie potrzebuje tych obiektów to niech je odda w dobre ręce
Aktualności
Niezapominajka
20

wrz

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"O rogalach Świętomarcińskich"- Spektakl muzyczny dla dzieci w wykonaniu Teatru Mozaika

21

wrz

do 23-09-2019
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi stomatologiczne "Cede"

do 22-09-2019
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi mieszkaniowe, domów i nieruchomości

Skwer Eki z Małeki (Małeckiego/Łukaszewicza/Graniczna)
"Psy psom" - rzeźba psów dla psów
w godz. 12:00-16:00

Skwer Eki z Małeki (Małeckiego/Łukaszewicza/Graniczna)
Park(ing) Day Poznań 2019

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: