Z kolei Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa zabiega o to, w budynkach ponad 126-letniej parowozowni przy Kolejowej powstał "Skansen taboru - Muzeum Poznańskiego Węzła Kolejowego"
Już drugi rok w zabytkowej lokomotywowni przy ul. Kolejowej 23 działa Nocny Targ Towarzyski, który bardzo chwalą sobie miłośnicy imprez klubowych oraz sympatycy foodtuckowego jedzenia. Na działalność tzw. "Hali Towarzyskiej" narzekają jednak mieszkańcy budynków przy ul. Kolejowej i Potockiej, o czym więcej pisaliśmy w artykule: "Targ towarzyski: pobicie klienta przez ochroniarza, nocne hałasy i dług wobec organizatora eventu".
Dzisiaj (tj. w poniedziałek, 30 lipca) o godz. 18:00 na terenie Nocnego Targu Towarzyskiego przy ul. Kolejowej 23 odbędzie się otwarte spotkanie Rady Osiedla Św. Łazarz z mieszkańcami i organizatorami, podczas którego prowadzone będą rozmowy na temat działalności "Hali towarzyskiej" i problemów mieszkańców.
Z kolei w sąsiednim budynku, Parowozowni Wachlarzowej ma powstać teatr akrobatyczny. Pod koniec 2015 roku obiekt od PKP Cargo wydzierżawił Teatr "Z głową w chmurach", który docelowo chciałby tutaj realizować swoje spektakle i pokazy akrobatyczne, tworząc "Scenę Parowozownia". Dwa lata temu Teatr "Z głową w chmurach" zorganizował spektakl, podczas którego pokazał możliwości wykorzystania tego miejsca, z kolei w połowie sierpnia odbył się koncert finałowy w ramach Światowego Przeglądu Folkloru "Integracje".
– W 1932 roku powstał w Poznaniu pierwszy, stały budynek cyrkowy w Polsce. Charakterystyczny budynek stał na Jeżycach, w sąsiedztwie ulicy Poznańskiej. W latach 30-tych odbywały się tam przedstawienia cyrkowe oraz działało varietes. Po II wojnie światowej mieściły się tam magazyny Teatru Wielkiego. Budynek spłonął w noc sylwestrową w 1994 roku. Obecnie w tym miejscu stoją budynki mieszkalne. Postanowiliśmy reaktywować ideę teatru akrobatycznego w Poznaniu. Tego typu instytucje z powodzeniem funkcjonują w Europie zachodniej i Ameryce północnej. Wystarczy wspomnieć tu słynny kanadyjski teatr akrobatyczny Cirque du Soleil. W parowozowni chcemy stworzyć teatr, foyer i sale do szkoły artystyczno-akrobatyczne oraz miejsca do przygotowań naszych spektakli – przekonywał Tomasz Rodak, założyciel Teatru "Z głową w chmurach".
Według pomysłodawców w zabytkowym, 126-letnim budynku ma powstać sala z widownią na pół tysiąca osób. Pieniądze na realizację projektu mają pochodzić z dotacji unijnej i od sponsorów. Teatr akrobatyczny miałby powstać w ciągu dwóch lat.
Miłośnicy kolei i historycy uważają jednak, że obiekty dawnej parowozowni z 1892 roku ciągle popadają w ruinę i powinno powstać tutaj muzeum kolejnictwa.
– Obiekt ten niszczeje. Z dnia na dzień pogarsza się stan techniczny parowozowni. Zawaleniu uległa część zadaszenia. Budynek nie jest zabezpieczony, a w sąsiedniej hali warsztatowej odbywają się nocne imprezy, powodując dalszą dewastację parowozowni. Działalność Nocnego Targu Towarzyskiego to degradacja zabytkowej parowozowni, tego typu działalność można stworzyć w starych, porzuconych obiektach fabrycznych czy loftach – uważa Michał Masiakowski z Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, miłośnik kolejnictwa.
– W obiekcie, który ma historyczny charakter i jest wpisany do rejestru Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków powinno powstać muzeum kolejnictwa, w którym można pokazać historię tego miejsca, co działo się tutaj zwłaszcza w okresie międzywojennym. W muzeum pokazalibyśmy osiągnięcia w dziedzinie budowy lokomotyw, zwłaszcza w okresie międzywojennym w pobliskich zakładach Hipolita Cegielskiego, eksponowany byłby tutaj zabytkowy tabor kolejowy. Budynek parowozowni należy wykorzystać również na miejsce dydaktyczne, można by tu stworzyć coś na wzór kółek - warsztatów modelarskich – postuluje Michał Masiakowski.
Pomysłodawcy przekonują, że wiele tego typu obiektów na świecie zostało przeznaczonych właśnie na muzea kolejnictwa.
– W wielu miastach tego typu hale wykorzystane są na muzea kolejnictwa. W Berlinie powstało na terenie parowozowni, obok zbudowano muzeum techniki i lotnictwa. Kolejnym przykładem mogą być muzea w Jaworzynie Śląskiej czy Kościerzynie – wskazuje Michał Masiakowski, jeden z pomysłodawców stworzenia muzeum kolejnictwa.
Z kolei Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa zabiega o to, w budynkach ponad 126-letniej parowozowni przy Kolejowej powstał "Skansen taboru - Muzeum Poznańskiego Węzła Kolejowego".
– Na pomysł założenia Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa wpadł jeden z założycieli po organizowanej w Wolsztynie Paradzie Parowozów w roku 2015. Jeszcze przed formalnym powstaniem naszej organizacji interesowaliśmy się losem Parowozownia Poznań Główny Osobowy. Na początku 2016 roku przeprowadziliśmy oględziny zewnętrzne obiektu, które wykazały zły stan budynku (uszkodzony dach, poszycie w złym stanie). W marcu 2016 r. otrzymaliśmy informację, że obiekt został zarezerwowany do najmu przez podmiot :Teatr z głową w chmurach", przez co na jakiś czas powściągnęliśmy się od działania. Temat budynku powrócił po rejestracji towarzystwa. Obecny najemca nie zrobił nic w celu zabezpieczenia stanu technicznego obiektu przed jego dalszą degradacją, a stan dachu parowozowni uległ pogorszeniu – twierdzi Andrzej Napierała, prezes zarządu Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa.
Fot: Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa
Fot: Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa
Fot: Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa
– Obiekt ten od początku swojego istnienia przeznaczony jest do garażowania oraz obsługi taboru kolejowego. Jest też ostatnim z kilku istniejących na terenie miasta obiektów tego typu. Ma bezpośrednie połączenie z uczęszczaną linią kolejową. Uważamy, że teatr cyrkowy nie będzie pasować do kolejowego charakteru tego obiektu. Poznań ma wieloletnią tradycję i historię związaną z kolejnictwem. Działały tutaj jedne z większych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego, oraz działają do dziś Zakłady Hipolita Cegielskiego projektujące, produkujące i modernizujące tabory kolejowe. W zakładach tych budowano między innymi takie parowozy jak seria Ty23 czy OKI27. W Poznaniu powstała też pierwsza Luxtorpeda. Stolica wielkopolski jest też do dziś jednym z największych węzłów kolejowych – dodaje Andrzej Napierała z Wielkopolskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa.
Pomysłodawcy chcieliby w kompleksie zabytkowej parowozowni przy Kolejowej 2 stworzyć "Skansen taboru - Muzeum Poznańskiego Węzła Kolejowego". Jednym z pomysłów jest powstanie m.in. kina drezynowego, w którym wyświetlane byłyby filmy związane z koleją.
– W skansenie tym znajdowałyby się miejsca postojowe dla zabytkowego taboru związanego bezpośrednio z Poznaniem, oprócz tego stała ekspozycja muzealna z eksponatami zebranymi na terenie aglomeracji poznańskiej. Na terenie parowozowni miałoby także znajdować się mini kino drezynowe wyświetlające filmy o tematyce związanej z koleją, sala wykładowa oraz młodzieżowy klub dla najmłodszych miłośników kolei, w którym odbywałyby się między innymi warsztaty modelarskie. Obiekt ten doskonale uzupełniałby się z działaniami planowanymi na terenie dawnej zajezdni tramwajowej na Madalińskiego. Mógłby razem z nią stworzyć wspaniały zespół muzealno – edukacyjny. Projekt planowany w Gnieźnie nie wyklucza się z naszym. A wręcz przeciwnie doskonale się z nim uzupełnia. W przypadku dodatkowych pytań proszę o kontakt. W załączniku fotografie aktualnego stanu technicznego zabytku – podsumowuje Andrzej Napierała.
Budynek parowozowni przy ul. Kolejowej 23 powstał w 1892 roku. Zbudowany został w tzw. systemie Vieregge (system lokomotywowni wachlarzowej opracowany w końcu lat 70 XIX w. w Królewskiej Kolei Żelaznej we Wrocławiu przez dyrektora kolejowego Vieregge. W XX wieku budynek był kilkukrotnie modernizowany. Dobudowano do niego między innymi podłużne skrzydło warsztatowe oraz wykonano nowe, trójkątne świetliki na dachu.
Od kilkunastu lat lokomotywownia jest nieużywana. Kolej chciała nawet rozebrać obiekt, jednak ze względu historyczny charakter obiektu w lipcu 2015 roku Wojewódzki Konserwator Zabytków w Poznaniu wpisał obiekt do rejestru zabytków (Nr rejestru 967/Wlkp/A).
Fot: Janusz Ludwiczak
ZOBACZ TAKŻE: Dawna parowozownia zamieniła się w scenę teatru akrobatycznego {WIDEO}
Komentarze (6)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· "Trójki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
(29-03-2024 01:08)
· Rozpoczęło się Triduum Paschalne, w oczekiwaniu na Wielką Noc {GODZINY NABOŻEŃSTW}
(28-03-2024 20:40)
· "Dwójki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
(27-03-2024 16:09)
· Poważna awaria w INEA
(26-03-2024 14:37)
· MINI-debata z kandydatami do rady miasta – na początek "jedynki"
(26-03-2024 14:12)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami
(02-10-2023 13:28)
· Na terenie dawnego stadionu Energetyka działa giełda handlowa
(16-07-2023 01:04)
· Zaginęła Zuzia – szukają jej stęsknieni właściciele
(23-01-2023 07:22)
· Konsekrowano kościół. Głogowską przeszedł "czarny protest" – łazarskie kalendarium
(08-10-2023 23:51)
· Równo 217 lat temu Napoleon Bonaparte przybył do Poznania i raczył się piwem na Górczyńskiej
(27-11-2023 12:11)
Niezapominajka |
kwi
do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej
kwi
Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe
kwi
do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja
kwi
Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton
kwi
11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· Do "tajemniczej" M. Jeżeli zna Pani inne ulice niespełniające ...
(28-03-2024 14:22)
· @mieszkaniec: to ty nie wiesz, że polityka zawsze ciągnie do koryta. Ale fakt ...
(28-03-2024 10:25)
· @Pieszy Miejski, nieśmiało wtrącę, że Głogowska nie jest jedyną ulicą ...
(28-03-2024 07:51)
· Zgłosiłem do prokuratury by zbadano, czy niezgodna z prawem organizacja ruchu ...
(27-03-2024 23:37)
· A to panu Wośkowiakowi zamarzył się powrót do rady miasta???
(27-03-2024 19:20)
· Działkowcy protestują: "Rada osiedla podjęła decyzję bez konsultacji z ... (19)
· Zamurowano okna w kamienicy przy Głogowskiej. Obok powstanie nowy budynek (16)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie ... (16)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami (15)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: