Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Dyskutowali o przyszłości Głogowskiej {► WIDEO} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Dyskutowali o przyszłości Głogowskiej {► WIDEO}
16-06-2018 13:22   Janusz Ludwiczak
Zaledwie 30 osób przyszło na debatę zorganizowaną przez Miasto, w trakcie której zastanawiano się co można zrobić z główną ulicą Łazarza - czy i kiedy zwęzić ją do jednego pasa ruchu i jak przywrócić handlowe życie na tej niegdyś reprezentacyjnej arterii.

W środowe popołudnie w dawnej restauracji Mc Donald`s, w której obecnie mieści się wejście południowe MTP odbyła się debata "Nie-boska Głogowska", podczas której rozmawiano na temat przyszłości głównej arterii Łazarza.

– Głogowska to jedna z najważniejszych ulic Poznania. Niegdyś tętniący życiem trakt handlowy, dziś pełni przede wszystkim funkcję transportową. Podczas dyskusji skupimy się na jej śródmiejskiej części, to bowiem właśnie ten fragment Głogowskiej ma największy potencjał miastotwórczy. Celem debaty będzie swego rodzaju publiczny "sąd nad ulicą" oparty o twarde dane, relacje historyczne i opinie specjalistów zaprezentowane w syntetycznej formie na początku spotkania – powiedział Jakub Głaz, jeden z moderatorów debaty, krytyk architektury.

– Na bazie wielowarstwowej, a jednocześnie obiektywnej oceny ulicy Głogowskiej chcemy wskazać jej słabe i silne strony. Następnie, poprzez otwartą dyskusję z mieszkańcami postaramy się odpowiedzieć na podstawowe pytanie - czy ulica Głogowska wymaga zmian, a jeżeli tak, to jakich? Wnioski z debaty zostaną spisane, a następnie upublicznione i przekazane odpowiednim decydentom. Stanowić będą one również bazę do ewentualnej organizacji warsztatów, podczas których wypracowane będą konkretne rozwiązania dla ulicy Głogowskiej – dodaje Jakub Głaz.

W debacie wzięli udział m.in. Łukasz Mikuła - przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta i radna Katarzyna Kretkowska, dr Michał Beim, ekspert ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego, przedstawiciele Rady Osiedla Św. Łazarz, a także mieszkańcy. Na spotkaniu pojawili się również społecznicy z inicjatywy "Nowa Głogowska nas połączy", którzy przekonują, że główną arterię Łazarza trzeba jak najszybciej zwęzić do jednego pasa ruchu. Ich zdaniem, dzięki wprowadzeniu takich rozwiązań na Głogowską powróci zieleń, a także upłynniony zostanie ruch, poprawi się bezpieczeństwo, zmniejszy się hałas.

– Docelowa wizja dla Głogowskiej jest jasna i przesądzona już kilka lat temu. To ma być ulica śródmiejska, z uspokojonym ruchem samochodowym, priorytetem dla pieszych, rowerów i tramwajów. Jest przewidziane miejsce na ogródki kawiarniane. Kontrowersja dotyczy jednak tego, czy tą ulicę należy zmienić już teraz czy poczekać do wybudowania tzw. Dolnej Głogowskiej, która może powstać przy realizacji Wolnych Torów – wskazuje Łukasz Mikuła, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta Poznania.

– Pewne zmiany na Głogowskiej są możliwe, ale należy patrzeć na cały układ komunikacyjny. Punktowe, nieprzemyślane zmiany na Głogowskiej mogą spowodować, że ruch przeniesie się na boczne ulice Łazarza. Zmiany należy przepracować najpierw na różnych modelach i organizacji ruchu. Nie może być tak, że rozwiązując problem Głogowskiej przeniesiemy go na inne ulice – dodaje radny Łukasz Mikuła.

– Uspokojenie tej ulicy jest potrzebne, ale niekoniecznie przez natychmiastowe zwężenie. Docelowo ulica ta powinna być zwężona po wybudowaniu Dolnej Głogowskiej. Musi być alternatywa dla samochodów. Ruch nie może przenieść się na boczne uliczki Łazarza. Każde przewężenie Głogowskiej czego jesteśmy świadkami powoduje zakorkowanie sąsiednich ulic takich jak Matejki i Kasprzaka czy Małeckiego i Dmowskiego – zaznacza Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Św. Łazarz.

Z kolei Michał Beim, ekspert ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego jako przykład podaję ulicę Habsburgską (HabsburgerStrasse) w niemieckim Fryburgu, która jeszcze kilka lat temu przypominała ulicę Głogowską. Obecnie arteria ta jest jednopasmowa, z wydzielonym, zielonym, trawiastym torowiskiem i uspokojonym ruchem samochodowym.

– Była to ulica bardzo podobna do Głogowskiej z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, zniszczonym torowiskiem, wąskimi chodnikami, pozbawiona zieleni. Zmian domagali się przede wszystkim kupcy, którzy chcieli mieć większy przychód z prowadzonej przez siebie działalności. Brakowało im miejsc parkingowych. Również była to ulica nieprzyjazna dla rowerzystów, a wbrew pozorom rowerzysta to dobry klient – mówi dr Michał Beim, ekspert ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego.

– Inwestycja trwała półtorej roku. Niemcy mają zasadę, że wolą dłużej poświęcić czasu nad przygotowaniem projektu, a sprężyć się z samą realizacją inwestycji, prowadząc przebudowę nawet na dwie zmiany. Poznaniaków bolała przebudowa Kaponiery czy obecnie remont Św. Marcina, gdzie część sklepów już się zamknęła. Podobnie było w Olsztynie podczas budowy sieci tramwajowej, dlatego zachęcam miasto Poznań, by więcej czasu poświęcało nad przygotowaniem projektów, a sprężało się z realizacją inwestycji i ponaglało wykonawców – dodaje Michał Beim.

Zdaniem dr Michała Beima, eksperta ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego kierowcy będą omijali niebawem Głogowską.

– Niedługo otwarty zostanie kolejny odcinek drogi eksperesowej S5. Kierowcom nie będzie opłacać się już wjeżdżać do miasta, gdzie do dyspozycji będą mieli A2 i S11-tkę, przejazd Głogowską nie będzie atrakcyjny – podsumowuje Michał Beim.

Środową debatę o przyszłości ulicy Głogowskiej transmitowaliśmy specjalnie dla Państwa na żywo. Poniżej relacja wideo:


R E K L A M A

Komentarze (7)

18-06-2018 21:54:13
Paulina Suszka
@toms - o podpalenia baraków proszę pytać Uniwersytet Medyczny - to jemu miasto sprezentowało ten teren, zabierając go Staremu Grunwaldowi. Zmiany, które postulujemy na Glogowskiej sa zbieżne z rekomendacjami ekspertów z Politechniki Poznańskiej - ich ekspertyzy zrobione zostały na zlecenie miasta! Tego samego, ktore teraz woli zostawić ten ściek komunikacyjny, na którym giną ludzie niż zacząć te rekomendowane zmiany wdrażać. I po to zleca się tego rodzaju prace ekspertom, by wiedzieć jakie konsekwencje określone rozwiązania spowodują dla calego układu komunikacyjnego. Zdaniem autorów wypracowanych koncepcji w tym wypadku niewielkie - bo problemem zasadniczym jest brak płynnosci ruchu - a proponowane rowiązania go po prostu upłynnią. W pierwszym etapie wdrażania takich zmian koszty są niewielkie.
18-06-2018 15:37:25
toms
@Paulina Suszka: Przyszła garstka - jak widzę prawdziwe tłumy. Chcecie zwężyć Głogowską na siłę, już teraz, pilnie nie dając nic w zamian. Czy zdajecie sobie sprawę, że nie ma pieniędzy na przebudowę Głogowskiej? Czy zdajecie sobie sprawę, że zakorkują się inne ulice? Może niech się Pani zajmie sprawami swojego osiedla - na Starym Grunwaldzie jest co robić... Jak tam podpalenia baraków i szpital?
18-06-2018 12:06:39
Paulina Suszka
Informuję, że z inicjatywy Nowa Głogowska głos zabrały 4 (słownie: cztery) osoby, pozostali wypowiadający się mieszkańcy - a wypowiedzi było wiele - nie są z InNG związani. Dziwne też, że z powyższej relacji nie wynika ta dominacja - można odnieść wrażenie, że to była dyskusja miejskich polityków. A praktycznie wszystkie wypowiedzi mieszkańców były bardzo krytyczne wobec stanu Głogowskiej.
18-06-2018 09:05:06
poznanianka
I dodam ciągi piesze mają pierwszeństwo przed ulicami.A my w Polsce projektujemy miasta do szybkiego przejeżdzania przez nie samochodem. Myślę i wiem ,że to bardzo ważne . Proszę o tym pomyśleć przy przebudowach , rozbudowach w takim mieście jakim jest coraz przyjażniejszy Poznań.
18-06-2018 08:38:57
gosownik
jak najszybciej zwężenie!
17-06-2018 17:37:48
De.
Żadnego zwężania.
16-06-2018 20:49:04
poznanianka
Pokładam nadzieje w radnym p.Mikule.Jedno spostrzeżenie , czy można cokolwiek robić z ul. Głogowską kiedy chcemy zwężenia , trawników ,laweczek , ruchu samochodowego, rowerzystów , pieszych ,uspokojenia hałasu ,kafejek i stoliczki i co tam jeszcze .Jak by powiedzieć mysz, masz.Bardzo doceniam głosy o starannym przygotowaniu projektu.Wyborze .Ale może będzie i tak co zostało powiedziane głośno ,że przebudowa Głogowskiej wejdzie w fazy przy zagospodarowaniu Wolnych Torów. Czyli może podzielić los Kolejowej o czym nikt z radnych nie chce głośno powiedzieć mieszkańcom.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: