Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"Dziewczyny opisują świat" – o dojrzewaniu i kobiecości w Scenie Roboczej - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"Dziewczyny opisują świat" – o dojrzewaniu i kobiecości w Scenie Roboczej
03-05-2018 03:16   Janusz Ludwiczak
Dojrzewanie, pierwsza miłość, wkraczanie w dorosłe życie – w Scenie Roboczej, która mieści się w budynku dawnego kina Olimpia odbyła się premiera najnowszego spektaklu "Dziewczyny opisują świat".

W spektaklu, który wyreżyserowała Aleksandra Jakubczak publiczność, która zasiadła na miękkich siedziskach z gąbki stała się świadkami trzech dorastających dziewczyn, które opowiadają historie przeniesione z kart prawdziwych pamiętników i autentycznych życiorysów.

"Dziewczyny opisują świat" to projekt instalacji performatywnej opowiadającej o tworzeniu się kobiecego podmiotu i różnych modelach kobiecości funkcjonujących i przekazywanych przez pokolenia polskich kobiet. Artystka punktem wyjścia uczyniła podarowane jej dziewczyńskie pamiętniki oraz serię spotkań, dyskusji i warsztatów z dziewczynami i młodymi kobietami wokół zebranej kolekcji zapisków – czytamy w zapowiedzi Sceny Roboczej.

"Pamiętniki oferują konfesyjną, intymną narrację, dla autorek są często pierwszą przestrzenią własną, otwieraną, odzyskiwaną, poszerzaną. Prezentowane, reprodukowane, przetwarzane mogą stać się narzędziem oporu wobec opresji, wyrazem siły i gestem przejmowania przestrzeni, odbierania należnych pozycji, zajmowania miejsca, zabierania przestrzeni.(...)
Pamiętniki mówią do nas bez pośrednika, nie potrzebują autorytetu, hierarchii, przyzwolenia i usankcjonowania. Pisanie pamiętników jest poza hierarchiami i autorytetami, zyskując tym samym subwersywną wartość wobec mainstreamowych narracji i patriarchalnego porządku. Jednocześnie pamiętniki kobiet długo były wykluczane z pola tzw. poważnej, ambitnej literatury, uchodząc za gatunek łatwiejszy. Mnie interesuje właśnie ich surowość, witalność, niezgrabność oraz gra z pojęciami pretensjonalności czy egzaltacji, które być może w procesie performatywnego researchu okażą się kategoriami narzuconymi i możliwymi do „odzyskania”.
Częścią materiału będą też moje własne pamiętniki, które chcę oddać na równych zasadach z pozostałymi, podarowanymi notesami. Chcąc otwierać przestrzeń czyjejś prywatności, jej prezentacji i reprezentacji, nie mogę pominąć siebie"
– wyjaśnia Aleksandra Jakubczak, reżyserka spektaklu "Dziewczyny opisują świat".

Aleksandra Jakubczak – reżyserka, autorka instalacji. Ukończyła wiedzę o teatrze na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz reżyserię w Akademii Teatralnej w Warszawie. W październiku 2013 zrealizowała w duecie reżyserskim spektakl dokumentalny Zachem. Interwencja (reż. Jakubczak/Wdowik). Jako laureatka konkursu Off: Premiery / Prezentacje w poznańskim Teatrze Ósmego Dnia wyreżyserowała przedstawienie Serdeczny wg tekstu Krzysztofa Szekalskiego (2013, prezentowany w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu oraz Teatrze Studio w Warszawie). Podczas Ruhrtriennale 2014 asystowała przy produkcjach Romea Castellucciego Le Sacre du Printemps oraz Neither. Odbyła także warsztat mistrzowski u Jana Lauwersa podczas Biennale Teatru w Wenecji 2013. W kwietniu 2015 w ramach projektu Praga. Między utopią a rozczarowaniem w Teatrze Powszechnym w Warszawie zrealizowała spektakl dokumentalny WIETNAM/WARSZAWA, który wszedł do repertuaru Teatru Powszechnego. We wrześniu 2015 w ramach projektu Warszawa.doc kuratorowanego przez Romana Pawłowskiego, Fundację BOTO oraz Festiwal Konfrontacje Teatralne w Lublinie premierę miał jej spektakl Po co psuć i tak już złą atmosferę wg tekstu Krzysztofa Szekalskiego (prezentacje m.in. w Teatrze Wybrzeże w Sopocie, TR Warszawa, Międzynarodowy Festiwal Konfrontacje w Lublinie, na stałe w repertuarze Teatru Nowego w Poznaniu). Od października 2015 do kwietnia 2016 współpracowała z kolektywem Gob Squad w Berlinie jako asystentka przy produkcji Wojny i Pokoju w Volksbuhne w Berlinie. W ramach Stypendium Artystycznego Marszałka Woj. wielkopolskiego realizowała projekt artystyczno-badawczy o życiu młodych kobiet w małych miasteczkach wielkopolski. W sezonie 2016/2017 wraz z Magdą Szpecht reżyserowała instalację performatywną Czemu do ciebie nie piszę w Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie oraz w Teatrze Polskim w Poznaniu spektakl Great Poland. Zrealizowała także performans Epic Fail. An Excercise dla Festiwalu Friday Island w Luksemburgu oraz instalację performatywną Przestrzeń prywatna w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Obecnie pracuje nad autorskim projektem 4 tygodnie w TR Warszawa w ramach programu Obcy w domu. Wokół Marca`68.


W maju Scena Robocza przygotowała również wiele innych spektakli. W przyszły weekend na deskach teatru odbędzie się "The Best OFF", czyli konkurs na najlepszy spektakl teatru niezależnego, do którego zgłoszonych zostało dwieście dwadzieścia cztery spektakle. Ostatecznie jury zakwalifikowało do finału dwadzieścia jeden przedstawień: w tym cztery z Wielkopolski. Trzy z nich będzie można zobaczyć 11, 12 i 13 maja. W Scenie Roboczej wystawione zostaną takie pozycje jak: "Come True" Michała Stankiewicza, "Całe życie w dresach" Teatru Ba-Q, "Nie mów nikomu" w reżyserii Adama Ziajskiego.

Z kolei pod koniec maja w repertuarze Sceny Roboczej przygotowano cykl "Sean powie parę słów o sobie".

Enigmatyczna akcja sceniczna skonstruowana na sześcioro widzów, nierutynową sytuację i dojrzałe emocje. Efekt współpracy naukowców i artystów, którzy twierdzą, że sztuka może być narzędziem wykorzystywanym w nauce do tego, aby docierać do pozawerbalnych doświadczeń i intuicyjnych zachowań.

"W trakcie badań uczestnicy i uczestniczki będą proszeni o podjęcie decyzji na temat jednostkowych i społecznych działań. Decyzje zostały zaaranżowane w ramach wydarzenia artystycznego. Wydarzenie to, w teatrze instytucjonalnym, zapewne pokazywane byłoby dla widzów powyżej szesnastego roku życia. Może się ono wiązać z pewnym napięciem emocjonalnym. Nie ma jednak żadnego zaplanowanego ryzyka związanego z udziałem w badaniach" – czytamy w zapowiedzi.

Bilety na poszczególne spektakle oraz informacje o wydarzeniach można znaleźć na stronie Sceny Roboczej - www.scenarobocza.pl


R E K L A M A

Komentarze (1)

03-05-2018 10:48:55
De.
Opis tego spektaklu przedstawiony przez reżyserkę to jakiś kompletny bełkot.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: