
Druga po Gajowej
Historia zajezdni przy ul. Głogowskiej sięga 1906 roku, kiedy to spółka Posener Strassenbahn (Poznańska Kolej Elektryczna) zakupiła teren przy ul. Łazarskiej 131/133 (obecnie Głogowska) pod budowę drugiej zajezdni tramwajowej, którą oddano do użytku 19 listopada 1907 roku.
Początkowo obiekt składał się z sześciu torów, hali postojowej dla tramwajów i małego warsztatu. W latach 20. XX wieku dobudowano drugą halę na pięć torów. Dziesięć lat później na terenie zajezdni wybudowano podstację trakcyjną która zapewniła dostarczanie odpowiedniej ilości prądu dla tramwajów poruszających się po zajezdni. Największa modernizacja zajezdni przypada na lata 50. gdy przebudowano istniejące hale postojowe w jedną z dziewięcioma torami postojowymi.
Ostatnią modernizację zajezdni przeprowadzono w latach 1998-2000, kiedy wybudowano nową sześciotorową halę, wyposażoną w specjalne pomosty do przeglądu tramwajów niskopodłogowych których osprzęt znajduje się na dachu pojazdu a nie pod nim, zamontowano także zautomatyzowaną myjnię i zainstalowano stanowisko centralnego odkurzania wagonów.
Mieści się tu siedziba MPK
Na terenie zajezdni mieści się również ośmiopiętrowy budynek biurowy. Obiekt powstał w 1962 roku. W biurowcu tym mieści się m.in. zarząd MPK i Nadzór Ruchu.
Historyczny krzyż
W 2013 roku poświęcony został historyczny krzyż ku czci i pamięci pracowników MPK, uczestników Powstania Poznańskiego Czerwca 1956 został wzniesiony 26 czerwca 1981 r. w byłej już zajezdni tramwajowej przy ul. Gajowej, podczas obchodów 25. rocznicy. Obecnie został przeniesiony na teren zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej.
Prawie 70 tramwajów
Zajezdnia przy ul. Głogowskiej 133/133 jest obecnie najstarszą bazą pojazdów szynowych w Poznaniu i trzecią po Fortecznej i Franowie. Każdej nocy stacjonuje tutaj blisko 70 tramwajów.
Pierwsze bimby zjeżdżają na Głogowską już przed godz. 19. Są to pojazdy, które kończą pracę z roboczego szczytu komunikacyjnego. Kolejne tramwaje będą tutaj zjeżdżać od godz. 22:30 do 0:15. Najciekawsza sytuacja ma miejsce w ostatniej godzinie doby. Wtedy sznur tramwajów ciągnie się na ulicy Głogowskiej praktycznie do skrzyżowania z Hetmańską. Ale nie ma co się dziwić. Tramwaje zjeżdżają tutaj z całego miasta.
Najpierw wagony są sprzątane, a następnie przygotowywane na następny dzień. Wykonywany jest przegląd techniczny tramwaju, w tym przegląd układu hamulcowego, sygnalizacji, oświetlenia. Ekipy mechaników, elektryków usuwają również usterki zgłaszane przez motorniczych – powiedział Waldemar Frąckowiak, z zajezdni tramwajowej WS1 przy ul. Głogowskiej.
Pracownicy zaplecza technicznego, wśród są elektrycy, mechanicy, serwisanci, łącznie 18 pracowników mają czas do rana by przygotować tramwaje do następnego dnia, a pracy jest sporo. W zajezdni przy ul. Głogowskiej stacjonuje w sumie 68 tramwajów, które kursują na liniach nr 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16 i 18, głównie dwuwagonowych stopiątek, czyli pojazdów typu 105N. Są również pojazdy typu Combino Siemensa. Pierwsze z nich na ulice miasta wyjadą już o godz. 3:45.
Muszą być starannie wykonane wszystkie czynności, by tramwaj mógł wyjechać na trasę. Olbrzymi nacisk kładziemy na bezpieczeństwo przewożonych pasażerów. Ponadto musimy też wgrywać informacje do wyświetlaczy na tramwajach i systemu informacyjnego, uzupełniać mapki z aktualnym przebiegiem tras tramwajowych. Sprawdzamy również czytniki kart PEKA – opowiada Waldemar Frąckowiak z zajezdni WS1.
Zdarzają się również sytuacje, że wraz z motorniczym w tramwaju przyjeżdża pasażer, który powinien opuścić pojazd już na przystanku "Głogowska/Hetmańska".
Są to zazwyczaj osoby, które wypiły o jeden kieliszek za dużo. Zdarzają się także osoby przemęczone, które akurat usnęły. Zimą niekiedy trafiają się przypadki osób bezdomnych, które ogrzewają się w tramwaju. W takich sytuacjach wzywamy odpowiednie służby – zaznacza Waldemar Frąckowiak.
Spotykamy się również z sytuacjami pozostawiania różnych przedmiotów przez pasażerów takich jak laptopy czy telefony komórkowe. Niektórzy zostawiają zakupy. Raz w jednym tramwaju ktoś zostawił golonkę. Wszystkie przedmioty trafiają do biura rzeczy znalezionych – dodaje Waldemar Frąckowiak.
Makieta PeSTki i szyna szepcząca
W latach 2005-2007 powstało tutaj Muzeum Komunikacji Miejskiej, w którym zobaczyć możemy m.in. stare mundury, w których niegdyś chodzili motorniczowie i konduktorzy, ale także dawne bilety, kasowniki, modele tramwajów i autobusów i wszelkiego rodzaju pamiątki.
W muzeum tym znajduje się także replika tramwaju czy makieta PeSTki, Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Makieta w skali 1:87 przedstawia fragment PeSTki i stację "Al. Solidarności". Autorzy makiety zachowali tak drobne detale jak biletomat, ławki czy sygnalizatory świetlne na wiadukcie w ciągu alei Solidarności.
Wśród prezentowanych eksponatów jest również wycinek szyny tramwajowej, której metr bieżący waży 60 kilogramów, a także przekrój szyny wypełniony otuliną z gumy. Torowisko w tej metodzie po raz pierwszy pojawiło się na trasie tramwajowej przez Most Św. Rocha. "Szyny szepczące" eliminują drgania oraz zmniejszają hałas.
Automatyczne zarządzanie zwrotnicami
W grudniu ubiegłego roku MPK otrzymało ponad 67 mln zł dofinansowania na różnego rodzaju inwestycje w zakresie poprawy efektywności transportu publicznego i usprawnienia integracji różnych form transportu miejskiego oraz wspierania strategii niskoemisyjnych.
Dzięki temu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zakupi m.in. 20 tramwajów niskopodłogowych, a także przeprowadzi modernizację układu zwrotnic w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej i wdroży system automatycznego zarządzania ich sterowaniem.
Ostatnią modernizację zajezdni przeprowadzono w latach 1998-2000, kiedy wybudowano nową sześciotorową halę, wyposażoną w specjalne pomosty do przeglądu tramwajów niskopodłogowych których osprzęt znajduje się na dachu pojazdu a nie pod nim, zamontowano także zautomatyzowaną myjnię i zainstalowano stanowisko centralnego odkurzania wagonów.
Zdjęcia historyczne: archiwum MPK Poznań, Biblioteka Uniwersytecka, Fot: Janusz Ludwiczak
ZOBACZ TAKŻE: Łazarz od środka - architektura dzielnicy
ZOBACZ TAKŻE: Wieczorami bimby Głogowską jeżdżą... tyłem {WIDEO}
Komentarze (1)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Mężczyzna zasłabł na Głogowskiej. Pomimo reanimacji zmarł
(09-08-2022 00:53)
· "Nawet 7 tysięcy poznaniaków kąpało się na dużym basenie w Parku Kasprowicza"
(08-08-2022 00:48)
· Po upałach burze z gradem i wiatrem do 90 km/h
(05-08-2022 16:08)
· Hetmańska: Uszkodzono drzewa. Wstrzymano prace przy budowie przejazdu rowerowego i sygnalizacji [AKTUALIZACJA]
(04-08-2022 12:31)
· Uber zderzył się z autobusem nocnym na skrzyżowaniu Głogowskiej i Strusia
(04-08-2022 06:34)
· Kupcy wracają na Rynek Łazarski. "Nie przewidujemy handlu starociami"
(01-12-2021 06:18)
· Przebudowa Rynku Łazarskiego dobiega końca. Otwarcie 4 grudnia - zagości Betlejem Poznańskie {◎FOTO}
(27-09-2021 01:07)
· Od środy kupcy wracają na zmodernizowany Rynek Łazarski. W sobotę wielkie otwarcie
(29-11-2021 07:30)
· Cmentarz Górczyński: Powalone drzewa zniszczyły kilka nagrobków
(22-02-2022 20:24)
· "Ta dziura jest kluczowa dla wentylacji" – wywiad z projektantem nowego Rynku Łazarskiego
(07-02-2022 01:07)
Niezapominajka |
sie
do 14-08-2022
Inkubator Kultury Pireus ul. Głogowska 35
Slavic fondness - wystawa | Luntrus
w godz. 14:00-20:00
sie
09:00
Park Kasprowicza (przed halą Arena)
Joga na Arenie
- bezpłatne zajęcia jogi dla wszystkich chętnych
sie
09:00
Park Kasprowicza (przed halą Arena)
Joga na Arenie
- bezpłatne zajęcia jogi dla wszystkich chętnych
Międzynarodowe Targi Poznańskie
V Ogólnopolski Zlot Czerwonych Samochodów
sie
09:00
Park Kasprowicza (przed halą Arena)
Joga na Arenie
- bezpłatne zajęcia jogi dla wszystkich chętnych
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· @Poznaniak - super napisane. Ale czego się spodziewać po radzie, której ...
(08-08-2022 14:26)
· Brawo, chodniki które są w zupełnie dobrym stanie będą remontowane, na ...
(08-08-2022 09:20)
· Czy szanowni Państwo z Rady Osiedla raczyli w jakikolwiek sposób nadzorować ...
(07-08-2022 14:28)
· i dlatego Jaskowiak przegra kolejne wybory. pora żaby wróciła normalność ...
(07-08-2022 12:27)
· No jakby wiercili to napewno by widzieli czy jest korzeń .....
(06-08-2022 02:38)
· Górczyn: Jest już skwer im. Macieja Zawiei (34)
· Hetmańska: Będzie zakaz parkowania pomiędzy Reymonta i Kasprzaka (22)
· Brakuje 3,9 mln zł, by rozpocząć przebudowę Kolejowej [AKTUALIZACJA] (20)
· Łazarscy radni chcą zlikwidowania postoju taksówek przy Rynku Łazarskim. ... (18)
· Zarząd Osiedla Św. Łazarz odwołany. Agnieszka Michalak-Pietkiewicz nie ... (16)
Ogłoszenia |
· Szukam osoby lub firmy która podjęła by się utrzymania czystości ...
(12-07-2022 06:55)
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(25-11-2016 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: