Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Kamizelki uchodźców na Łazarzu - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Kamizelki uchodźców na Łazarzu
31-01-2017 01:14   Janusz Ludwiczak
Kamizelki ratunkowe, w których przez Morze Śródziemne uciekali uchodźcy można zobaczyć w różnych miejscach na Łazarzu.
– Ta kamizelka ratunkowa została znaleziona pośród innych na plaży greckiej wyspy Chios. Miał ją na sobie uchodźca podczas ucieczki przez Morze Śródziemne. Nie wiemy czy dotarł bezpiecznie do brzegu. Nie wiemy, co się z nim stało – mówi Monika Wińczyk.

Jedną z 49 kamizelek można był zobaczyć m.in. na boisku między "deskami" przy ul. Dmowskiego, w Ogrodzie Łazarz czy również w tramwajach jadących ulicą Głogowską.

Pomarańczowe kamizelki ratunkowe pojawiają się w ramacjh akcji "Zaadoptuj kamizelkę", koordynowanej przez Centrum Badań Migracyjnych UAM. Działania mająna celu skłonić do udzielenia pomocy uchodźcom poprzez organizacje ich wspierajace m.in. Polską Akcję Humanitarną, Unicef, Caritas czy Lekarze bez Granic.

W ramach akcji udało mi się zaadoptować kamizelkę, która należała do uchodźcy uciekającego przed wojną, strachem, biedą, głodem i ogromnym lękiem. Nie wiadomo co stało się z tą osobą, do której należała ta kamizelka. Wiadomo, że nie ma jej wśród nas w Polsce, bo nie stworzyliśmy korytarza humanitarnego aby zapewnić bezpieczną ucieczkę z miejsc ogarniętych wojną, bo nie pomogliśmy w relokacjiz obozów przejściowych we Włoszech i Grecji, aby solidarnie wesprzeć te państwa, bo nie uruchomiliśmy programów przesiedleń z obozów w krajach sąsiadujących z miejscami konfliktów, bo odwracamy oczy, bo zamykamy granice, budujemy zasieki i odgradzamy się. Polskie władze odmówiły udziału w relokacji i tworzeniu korytarza humanitarnego – wyjaśnia Monika Wińczyk.

Adopcja kamizelek symbolizuje nieobecność uchodźców i polega na zapewnieniu im miejsca w przestrzeniach publicznych miasta. Może to być jeden z foteli w kinie, ławka w kościele, krzesło w kawiarni, w klasie szkolnej czy w poczekalni. Postanowiłam w konsultacji z Karoliną Sydow z Centrum Badań Migracyjnych, że kamizelka, którą adoptowałam będzie mobilnym znakiem wskazaniem na brak uchodźców wśród nas. Będziemy razem przemieszczać się w środkach komunikacji miejskiej zajmując miejsce w tramwaju, autobusie, będziemy spacerować po parkach, chodzić razem na wystawy czy do szkoły po moją córkę. W niedzielę razem z rodziną byliśmy na pierwszym spacerze po Łazarzu, gdzie mieszamy. Spędziliśmy chwilę na placu zabaw przy Dmowskiego, w Ogrodzie Łazarz. Była to leniwa niedziela i niewielu sąsiadów spotkaliśmy. Muszę jednak przyznać, że kamizelka ma ogromny bagaż emocjonalny dla mnie i nie jest to zwykły przedmiot. Sam spacer powoduje dużo intensywnych myśli dotyczących sytuacji tych wszystkich ludzi , którzy musieli i muszą nadal uciekać ze swoich domów, miast, kraju. Każdego z nas może niestety spotkać taka sama sytuacja biorąc pod uwagę sytuację na świecie, nie jest bezpiecznie. Dlatego tym bardziej powinniśmy podjąć kroki pomocy uchodźcą, każdy z nas indywidualnie i my wszyscy razem jako państwo – podsumowuje Monika Wińczyk.