Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Tramwajem na cmentarz Górczyński, Raszyn i os. Kopernika - ruszyły konsultacje - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Tramwajem na cmentarz Górczyński, Raszyn i os. Kopernika - ruszyły konsultacje
08-12-2016 00:47   Janusz Ludwiczak
Nowy przystanek na ul. Reymonta przed skrzyżowaniem z Hetmańską, poprowadzenie autobusów przez ul. Palacza i w końcu wybudowanie torowiska przez szeroki pas rozdziału ulicy Arciszewskiego w stronę cmentarza Górczyńskiego i Raszyna – to założenia koncepcji "Copernicusa", czyli trasy tramwajowej na os. Kopernika, która miałaby powstać do 2025 roku.

Od lat 80. mówi się o budowie trasy tramwajowej na osiedle Kopernika, która miałaby prowadzić od skrzyżowania ulic Reymonta i Hetmańskiej przez szeroki pas rozdziału ulicy Arciszewskiego i dalej ulicą Zamkniętą, przecinając Ściegiennego do ul. Pogodnej i Rembertowskiej. Docelowo bimby miałyby dojeżdżać do pętli w rejonie skrzyżowania ulic Promienistej i Jawornickiej. Dzięki tej inwestycji, która od trzech dekad zapisana jest w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego moglibyśmy bimbą dojechać również na cmentarz Górczyński.

W kwietniu informowaliśmy, że opracowywana jest koncepcja nowej trasy tramwajowej. Teraz miasto zaprasza do udziału w konsultacjach społecznych.

W Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Poznania na lata 2014 – 2025 osiedle Kopernika zostało uznane za jeden z ważniejszych generatorów ruchu na obszarze miasta, natomiast budowa trasy tramwajowej została uznana za istotną z powodu zwiększenia dostępności tramwaju na tym obszarze. Aktualnie, obszar objęty przedmiotem konsultacji obsługiwany jest komunikacją autobusową. W pewnym oddaleniu, na ulicy Grunwaldzkiej, przebiega trasa tramwajowa – z uwagi na położenie nie obsługuje ona bezpośrednio osiedla, a dotarcie na przystanek wymaga pokonania od 500 m do nawet 1500 m drogi pieszej lub dojazdu autobusem, przy czym przesiadki na żadnym węźle krzyżującym ruch autobusowy z tramwajowym nie są zorganizowane w systemie „drzwi w drzwi” (co powoduje, że atrakcyjność komunikacji miejskiej znacząco spada. Przebieg trasy tramwajowej do osiedla Kopernika został wyznaczony przez obszar gęstej zabudowy mieszkaniowej wzdłuż ulic: Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej – wyjaśnia Agnieszka Smogulecka z Zarządu Transportu Miejskiego.

Projekt, wizualizacje i ankieta dotycząca koncepcji trasy tramwajowej na os. Kopernika dostępna jest na specjalnej stronie internetowej: www.projektcopernicus.pl. Z kolei w najbliższy wtorek, 13 grudnia o godz. 17:00 w Szkole Podstawowej nr 7 przy ul. Galileusza 14 odbędzie się spotkanie, podczas którego można będzie poznać szczegóły planowanej inwestycji oraz zabrać głos w dyskusji dotyczącej przyszłych działań. Będzie tutaj można także wypełnić ankietę w formie papierowej.

Tymczasem zdaniem społeczników: Włodzimierza Nowaka i Arkadiusza Borkowskiego tramwaj na os. Kopernika powinien zostać poprowadzony od ul. Grunwaldzkiej, przez Jawornicką. Trasa miałaby niecały kilometr, a jej budowa miałaby kosztować ok. 30 mln zł.

Osiedle Kopernika jest drugim po Naramowicach dużym skupiskiem mieszkańców pozbawionych dobrej oferty transportu publicznego. Nie traktowano tych potrzeb mieszkańców poważnie nie tylko przez ostatnie 16 lat, ale i przez okres PRL. Osiedle Kopernika wciąż się powiększa. W ostatniej dekadzie wiele tysięcy nowych mieszkańców zasiedliło domy przy ul. Smardzewskiej, Krośnieńskiej, Międzyborskiej, Przepiórczej i Giżyckiej dołączając do 10 tysięcy mieszkańców dotychczasowej zabudowy wysokiej na Os. Kopernika. Mieszkańcy Ci mogą podróżować tylko kluczącymi po ulicach autobusami albo przesiadać się przy Grunwaldzkiej, Arciszewskiego, bądź Grochowskiej na wyjątkowo nieprzyjaznych dla przesiadek rozległych skrzyżowaniach wielopasmowych ulic. Mogą też oczywiście wygodniej wsiąść w samochód. Zaopatrzenie w możliwie krótkim terminie Osiedla Kopernika w linię tramwajową jest jednym z najważniejszych zadań samorządu poznańskiego w zakresie transportu – wskazuje Włodzimierz Nowak.

Plany miejskie przewidują budowę bardzo potrzebnego połączenia przez Raszyn po ulicach Arciszewskiego - Zamkniętej - Pogodnej - Raszyńskiej - Promienistej. Dodatkowo pojawiają się też wg nas zasadne głosy, że pętlę Promienista należy w takim przypadku powiązać z ulicą Grunwaldzką łącznikiem po ulicy Jawornickiej. Jednak realizacja takiego całościowego projektu na pewno nie nastąpi szybko o czym przesądza koszt, który zapewne przekroczy 150 milionów złotych – dodaje Arkadiusz Borkowski.

Przygotowanie koncepcji trasy tramwajowej na os. Kopernika kosztowało 200 tysięcy złotych. Ile będzie kosztować realizacja inwestycji tego jeszcze nie wiadomo. Na ten cel miasto chce pozyskać również środki z Unii Europejskiej.


R E K L A M A

Komentarze (5)

08-12-2016 16:25:47
Hania
Jak slysze slowo konsultacje to..... I tak mieszkancy w sumie maja bardzo malo do powiedzenia, chyba, ze chodzi o rowery i wybieg dla psow. Konsultacje, kompromisy, obietnice, plany dalekosiezne, myslec o czyms co ma byc-podobno- za 9 lat ???!!! Niech najpierw zrobia wszystko co obiecali a nie wywalaja pieniadze kolejne na plany czego co moze nigdy nie powstac.
08-12-2016 15:25:06
albin
Koncepcja zacna (jak każda próba rozbudowy sieci tramwajowej). Jednak po analizie czarno widzę przyszłość ogródków działkowych, bo przez poprowadzenie Arciszewskiego tramwaju gwałtownie wzrośnie wartość tej części miasta. Podobnie rejon fortu. Trafi się nam kiedyś następny 'Grobelny' i pod topór pójdzie ostatnia zieleń w tej okolicy.
08-12-2016 12:51:02
mk35
@x: A co złego w tym, że pod płotem szkoły? Uczniowie będą zapewne tłumnie korzystać z tramwaju (chyba, że rodzice im zabronią i będą walczyć o miejsca parkingowe pod szkołą;), więc dobrze, że będzie blisko. Do tego wykorzystanie terenu działek do ucywilizowania przestrzeni handlowej przy cmentarzu to bardzo dobry pomysł.
08-12-2016 09:04:19
poznanianka
Inwestycja z a p i s a n a jest od t r z e c h dekad w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania p r z e s t r z e n n e g o .Podpatrzenie i k o s u l t a c j e społeczne dla pomysłu konieczne. A l e jestem z a , tylko po przedstawieniu koncepcji. Tylko oby nie było jak z ulicą K o l e j o w a ,Chyba już najstarsi nie pamietaja od i l u d e k a t ( a na pewno lat )mówiło się i jest słabo. P i l n u j m y , sprawdzajmy.Kończmy jedno , a solidnie przystępujmy z głowa do następnych inwestycji.
08-12-2016 08:15:12
x
Na Arciszewskiego po przewidzianym pasie... A potem - hajda przez działki, pod płotem szkoły, z ułańską fantazją. W końcu to Raszyn.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
26

wrz

18:00
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Spotkanie konsultacyjne ws. zagospodarowania terenu Wolnych Torów
Sala Zielona, Hol Wschodni MTP

27

wrz

10:00
Inkubator Kultury Pireus ul. Głogowska 35
Łazarz walczy z jesienną chandrą
- gimnastyka z elementami jogi

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Koncert pt."Od Niemena do Engelberta" w ramach projektu "W Artystycznym Kręgu" dla Aktywnych 60+

28

wrz

16:00
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
Morze Za Blokiem - piknij sąsiedzki

19:00
Hala widowiskowo-sportowa Arena ul. Wyspiańskiego 33 Park Kasprowicza
Ostatnia Biesiada - Zbigniew Górny

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: