
Jak już informowaliśmy ostatnio wiele emocji budził projekt "Rowerowy Łazarz", który ma zostać zrealizowany w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016. Podczas ubiegłorocznego głosowania na projekt poparło 1 845 osób. "Rowerowy Łazarz" zakładał wprowadzenie na 23 ulicach fragmentów kontrapasów lub kontraruchów, dzięki którymi użytkownicy jednośladów mieliby jeździć w obu kierunkach, również "pod prąd" na ulicach: Niecałej, Białej, Orzeszkowej, Konopnickiej, Stolarskiej, Skrytej, Drużbackiej, Berwińskiego, Klonowica, Wyspiańskiego, Niegolewskich, Limanowskiego, Morawskiego, Stablewskiego, Potworowskiego, Szymborskiej, Kanałowej, Strusia, Małeckiego, Rynek Łazarski, Chłodna, Karwowskiego i Załęże.
Zgodnie z założeniami projektu liczba miejsc postojowych miała zmniejszyć się w sumie o 117, z czego najwięcej bo aż 16 na ulicy Morawskiego. Na Rynku Łazarskim liczba miejsc parkingowych miała zostać zmniejszona ze 179 do 166, kolejne 13 miejsc postojowych miał ubyć na ul. Wyspiańskiego. Projekt zakładał również zmniejszenie liczby miejsc parkingowych na innych ulicach: Kanałowej (o 8), Skrytej czy Szymborskiej (-7), a także w Strefie Płatnego Parkowania: na Konopnickiej o 5 miejsc i Orzeszkowej - zmniejszenie o 2 miejsca.
Wielu kierowców narzeka również na zmniejszenie miejsc postojowych zwłaszcza w okolicach przychodni w obrębie ulic Stablewskiego i Kasprzaka w związku z posadzeniem nowych drzew.
Głośne głosy krytyki, spadające w dużej mierze na rowerzystów, nie do końca były uzasadnione. Problemem na Łazarzu jest nie tyle ubytek miejsc parkingowych związany z realizacją projektu Rowerowy Łazarz, co stan infrastruktury, która niestety w wielu miejscach jest niezgodna z aktualnymi przepisami – przekonuje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Udało się osiągnąć kompromis z radą osiedla. Znikną znaki określające sposoby parkowania. Kierowcy będą parkować na zasadach ogólnych, zachowując 1,5 metra dla pieszych i odstęp 10 metrów od skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Ostatnio byłem na wizji lokalnej na ulicy Łukaszewicza. Uporządkowane zostały miejsca postojowe, wielu mieszkańców cieszy się, że pojawiły się nowe nasadzenia zieleni, a samochody nie parkują przy wejściach do kamienic – dodaje wiceprezydent Maciej Wudarski.
Oznacza to, że zgodnie z art. 46 kodeksu drogowego kierowcy będą mogli zatrzymać pojazd tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia. Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni będzie zobowiązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej. Zasady ogólne zakładają, że kierowca powinien parkować samochód po prawej stronie jezdni, chyba że jest to jezdnia jednokierunkowa lub dwukierunkowa o niewielkim natężeniu ruchu. Wyjątki te obowiązują tylko w obszarze zabudowanym.
Docelowo w ciągu dwóch lat na Łazarzu ma zostać strefa płatnego parkowania oraz uspokojonego ruchu Tempo 30.
Strefa parkowania da preferencje mieszkańcom. Łazarz nie będzie stawał się już "park & ridem". Owszem strefa ma swoje wady, co wskazuje na bardzo dużą ilość identyfikatorów mieszkańców w stosunku do miejsc parkingowych, mimo to porządkuje parkowanie. O wiele lepiej sytuacja wygląda na Starym Mieście czy Jeżycach, gdy tam została wprowadzona strefa – wskazuje wiceprezydent Maciej Wudarski.
Strefa parkowania pozwoli na zaprojektowanie od nowa miejsc postojowych na Łazarzu, a strefa Tempo 30 stworzy nową siatkę komunikacyjną. Część ulic będzie mogła być jednokierunkowa, na niektórych zmieni się organizacja ruchu. Po wprowadzeniu strefy uspokojonego ruchu Tempo 30 rowerzyści będą mogli bezpieczniej się poruszać po ulicach – zaznacza Filip Olszak, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.
Wprowadzenie strefy parkowania na Łazarzu ma kosztować 20 mln zł. Co ciekawe rok temu wiceprezydent Maciej Wudarski przyznał, że zarezerwowane środki na wprowadzenie strefy płatnego parkowania na Łazarzu lepiej przeznaczyć na wybudowanie parkingów typu park&ride.
Zarezerwowane środki w latach 2019-2020 w Wieloletniej Prognozie Finansowej są niewystarczające, żeby wprowadzić strefę na Łazarzu i Wildzie. Zastanawiamy się czy środki przeznaczyć na budowę strefy płatnego parkowania czy lepiej nie przeznaczyć ich na budowę parkingów typu park&ride, które skutecznie zatrzymałyby duże potoki samochodów na granicy miasta. Obecnie nie ma planów wprowadzenia strefy parkowania na Łazarzu, jesteśmy otwarci na głosy mieszkańców i rad osiedli. Jednym z pomysłów jest tworzenie mniejszych stref, obejmujących fragment, a nie całą dzielnicę – mówił nam w listopadzie 2015 r. Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Nigdy nie mówiłem, że strefy parkowania na Łazarzu nie będzie. Dyskusja o "Rowerowym Łazarzu" pokazała jak jest zły stan chodników. Kierowcy jak znajdą miejsce do parkowania, wepchną w nie swoje upragnione 3,5 metra, a za chwilę stają się pieszymi, poruszają się po chodnikach. Strefa parkowania będzie wdrażana etapowo na poszczególne obszary. Najpierw przeprowadzona zostanie analiza. Chcielibyśmy unikać takich rozwiązać, by miejsca postojowe były na chodnikach. Samochody muszą być odgrodzone od pieszych. Na Łazarzu analogicznie jak na Jeżycach strefa będzie żółta, miejscami czerwona – wyjaśnia wiceprezydent Maciej Wudarski.
Rada Osiedla Św. Łazarz, która w połowie listopada negatywnie zaopiniowała projekt "Rowerowy Łazarz", teraz zmieniła swoją decyzję.
To jest kompromis. Nie będzie rygorystycznie wprowadzonych projektów. Na jezdniach nie pojawią się wysepki, które zmniejszyłyby liczbę miejsc postojowych, a jedynie znaki pionowe i poziome – przekonuje Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Rady Osiedla Św. Łazarz.
Fot: Janusz Ludwiczak
ZOBACZ TAKŻE: Wiceprezydent M.Wudarski o Rowerowym Łazarzu: "Wykluczenie z realizacji kilku ulic"
ZOBACZ TAKŻE: Prezydent Jacek Jaśkowiak: "Nie mam frajdy z likwidacji miejsc parkingowych"
ZOBACZ TAKŻE: Strefa płatnego parkowania ma zostać poszerzona na cały Łazarz
ZOBACZ TAKŻE: Rada osiedla negatywnie zaopiniowała projekt "Rowerowy Łazarz"
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· IMGW ostrzega przed burzami, gradem i wiatrem do 70 km/h
(21-05-2025 11:10)
· Łazarz pędzlem malowany…
(21-05-2025 06:05)
· Egzotyczny żółw spacerował przy Kolejowej
(21-05-2025 00:54)
· Rafał Trzaskowski – 40,32%, Adrian Zandberg drugi! Frekwencja 70,39% {WYNIKI WYBORÓW NA ŁAZARZU}
(19-05-2025 04:41)
· Rafał Trzaskowski vs. Karol Nawrocki – będzie II tura wyborów prezydenckich
(19-05-2025 00:59)
· Niech się święci 1 maja...
(02-05-2025 01:10)
· "Szóstka" nie będzie kursować
(24-11-2024 02:14)
· Blisko 2 tysiące kierowców przekroczyło "50-tkę" na Hetmańskiej
(13-01-2025 07:30)
· "Dziewiątka" i "dziesiątka" będą jeździć przez Łazarz
(02-10-2024 00:41)
· Z Głogowskiej znika kolejny długoletni punkt handlowy – po 33 latach zakończył działalność sklep drobiarski
(31-12-2024 21:36)
Niezapominajka |
maj
17:00
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
Łazarskie Fajfy - potańcówka z okazji nadchodzącego Dnia Sąsiada
maj
Park Wilsona
Akademia Zielony Poznań - kiermasz ogrodniczy i akcje edukacyjne
w godz. 11:00-17:00
cze
Polska * Poznań * Łazarz
Wybory prezydenckie - II tura
Głosowanie w godz. 7:00-21:00
cze
do 06-06-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Europejskie Targi Nauki
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
cze
do 09-06-2025
Łazarz
35. jubileuszowe DNI ŁAZARZA
5-9.06.2025
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: