Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"Rowerowy Łazarz" - jest kompromis: będzie strefa parkowania, parkowanie na zasadach ogólnych - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"Rowerowy Łazarz" - jest kompromis: będzie strefa parkowania, parkowanie na zasadach ogólnych
06-12-2016 08:32   Janusz Ludwiczak
Rada Osiedla Św. Łazarz porozumiała się z władzami miasta w sprawie projektu "Rowerowy Łazarz". Liczba miejsc postojowych nie będzie zmniejszona, a na ulicach pojawią się kontraruchy dla rowerzystów. Najpóźniej na wiosnę na wielu ulicach znikną tabliczki dotyczące sposobu parkowania, a zatrzymanie pojazdu odbywać będzie się na zasadach ogólnych. Ponadto w ciągu dwóch lat na Łazarzu wprowadzona zostanie strefa płatnego parkowania oraz uspokojonego ruchu Tempo 30.

Jak już informowaliśmy ostatnio wiele emocji budził projekt "Rowerowy Łazarz", który ma zostać zrealizowany w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016. Podczas ubiegłorocznego głosowania na projekt poparło 1 845 osób. "Rowerowy Łazarz" zakładał wprowadzenie na 23 ulicach fragmentów kontrapasów lub kontraruchów, dzięki którymi użytkownicy jednośladów mieliby jeździć w obu kierunkach, również "pod prąd" na ulicach: Niecałej, Białej, Orzeszkowej, Konopnickiej, Stolarskiej, Skrytej, Drużbackiej, Berwińskiego, Klonowica, Wyspiańskiego, Niegolewskich, Limanowskiego, Morawskiego, Stablewskiego, Potworowskiego, Szymborskiej, Kanałowej, Strusia, Małeckiego, Rynek Łazarski, Chłodna, Karwowskiego i Załęże.

Zgodnie z założeniami projektu liczba miejsc postojowych miała zmniejszyć się w sumie o 117, z czego najwięcej bo aż 16 na ulicy Morawskiego. Na Rynku Łazarskim liczba miejsc parkingowych miała zostać zmniejszona ze 179 do 166, kolejne 13 miejsc postojowych miał ubyć na ul. Wyspiańskiego. Projekt zakładał również zmniejszenie liczby miejsc parkingowych na innych ulicach: Kanałowej (o 8), Skrytej czy Szymborskiej (-7), a także w Strefie Płatnego Parkowania: na Konopnickiej o 5 miejsc i Orzeszkowej - zmniejszenie o 2 miejsca.

Wielu kierowców narzeka również na zmniejszenie miejsc postojowych zwłaszcza w okolicach przychodni w obrębie ulic Stablewskiego i Kasprzaka w związku z posadzeniem nowych drzew.

Głośne głosy krytyki, spadające w dużej mierze na rowerzystów, nie do końca były uzasadnione. Problemem na Łazarzu jest nie tyle ubytek miejsc parkingowych związany z realizacją projektu Rowerowy Łazarz, co stan infrastruktury, która niestety w wielu miejscach jest niezgodna z aktualnymi przepisami – przekonuje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Udało się osiągnąć kompromis z radą osiedla. Znikną znaki określające sposoby parkowania. Kierowcy będą parkować na zasadach ogólnych, zachowując 1,5 metra dla pieszych i odstęp 10 metrów od skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Ostatnio byłem na wizji lokalnej na ulicy Łukaszewicza. Uporządkowane zostały miejsca postojowe, wielu mieszkańców cieszy się, że pojawiły się nowe nasadzenia zieleni, a samochody nie parkują przy wejściach do kamienic – dodaje wiceprezydent Maciej Wudarski.

Oznacza to, że zgodnie z art. 46 kodeksu drogowego kierowcy będą mogli zatrzymać pojazd tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia. Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni będzie zobowiązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej. Zasady ogólne zakładają, że kierowca powinien parkować samochód po prawej stronie jezdni, chyba że jest to jezdnia jednokierunkowa lub dwukierunkowa o niewielkim natężeniu ruchu. Wyjątki te obowiązują tylko w obszarze zabudowanym.

Docelowo w ciągu dwóch lat na Łazarzu ma zostać strefa płatnego parkowania oraz uspokojonego ruchu Tempo 30.

Strefa parkowania da preferencje mieszkańcom. Łazarz nie będzie stawał się już "park & ridem". Owszem strefa ma swoje wady, co wskazuje na bardzo dużą ilość identyfikatorów mieszkańców w stosunku do miejsc parkingowych, mimo to porządkuje parkowanie. O wiele lepiej sytuacja wygląda na Starym Mieście czy Jeżycach, gdy tam została wprowadzona strefa – wskazuje wiceprezydent Maciej Wudarski.

Strefa parkowania pozwoli na zaprojektowanie od nowa miejsc postojowych na Łazarzu, a strefa Tempo 30 stworzy nową siatkę komunikacyjną. Część ulic będzie mogła być jednokierunkowa, na niektórych zmieni się organizacja ruchu. Po wprowadzeniu strefy uspokojonego ruchu Tempo 30 rowerzyści będą mogli bezpieczniej się poruszać po ulicach – zaznacza Filip Olszak, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

Wprowadzenie strefy parkowania na Łazarzu ma kosztować 20 mln zł. Co ciekawe rok temu wiceprezydent Maciej Wudarski przyznał, że zarezerwowane środki na wprowadzenie strefy płatnego parkowania na Łazarzu lepiej przeznaczyć na wybudowanie parkingów typu park&ride.

Zarezerwowane środki w latach 2019-2020 w Wieloletniej Prognozie Finansowej są niewystarczające, żeby wprowadzić strefę na Łazarzu i Wildzie. Zastanawiamy się czy środki przeznaczyć na budowę strefy płatnego parkowania czy lepiej nie przeznaczyć ich na budowę parkingów typu park&ride, które skutecznie zatrzymałyby duże potoki samochodów na granicy miasta. Obecnie nie ma planów wprowadzenia strefy parkowania na Łazarzu, jesteśmy otwarci na głosy mieszkańców i rad osiedli. Jednym z pomysłów jest tworzenie mniejszych stref, obejmujących fragment, a nie całą dzielnicę – mówił nam w listopadzie 2015 r. Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Nigdy nie mówiłem, że strefy parkowania na Łazarzu nie będzie. Dyskusja o "Rowerowym Łazarzu" pokazała jak jest zły stan chodników. Kierowcy jak znajdą miejsce do parkowania, wepchną w nie swoje upragnione 3,5 metra, a za chwilę stają się pieszymi, poruszają się po chodnikach. Strefa parkowania będzie wdrażana etapowo na poszczególne obszary. Najpierw przeprowadzona zostanie analiza. Chcielibyśmy unikać takich rozwiązać, by miejsca postojowe były na chodnikach. Samochody muszą być odgrodzone od pieszych. Na Łazarzu analogicznie jak na Jeżycach strefa będzie żółta, miejscami czerwona – wyjaśnia wiceprezydent Maciej Wudarski.

Rada Osiedla Św. Łazarz, która w połowie listopada negatywnie zaopiniowała projekt "Rowerowy Łazarz", teraz zmieniła swoją decyzję.

To jest kompromis. Nie będzie rygorystycznie wprowadzonych projektów. Na jezdniach nie pojawią się wysepki, które zmniejszyłyby liczbę miejsc postojowych, a jedynie znaki pionowe i poziome – przekonuje Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Rady Osiedla Św. Łazarz.

Uchwała Rady Osiedla Św. Łazarz z dnia 15 listopada 2016 r. w sprawie projektu "Rowerowy Łazarz" (negatywna) - POBIERZ {PDF}

Uchwała Zarządu Rady Osiedla Św. Łazarz z dnia 29 listopada 2016 r. w sprawie projektu "Rowerowy Łazarz" (pozytywna) - POBIERZ {PDF}


R E K L A M A
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
05

lis

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 8:00-15:00

08

lis

do 10-11-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowa Wystawa Psów Rasowych

13

lis

do 15-11-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Taropak" - Miedzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Etykietowania

15

lis

19:00
Galeria Ego ul. Wyspiańskiego 41/3
"Nano" - wernisaż wystawy Anny Kołackiej
Wstęp wolny

20

lis

do 22-11-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Stone" - Targi Branży Kamieniarskiej

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: