Miasto przekonuje, że zmiany na Grunwaldzkiej to kolejny etap stwarzania priorytetu dla komunikacji zbiorowej w Poznaniu. Do tej pory przejazd tym odcinkiem - zamiast rozkładowych dwóch minut - potrafił trwać nawet 4-5 razy dłużej.
Poprawa funkcjonowania komunikacji publicznej jest niezbędnym warunkiem rozwoju każdego dużego miasta. Tramwaje nie mogą stać w korkach, nie mogą się spóźniać, jeśli chcemy, by były niezawodnym środkiem transportu dla mieszkańców miasta i przyjezdnych – przekonuje Maciej Wudarski. zastępca prezydenta Poznania.
W połowie września Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na "Wprowadzenie stałej organizacji ruchu na ul. Grunwaldzkiej, Bukowskiej, Szylinga wraz z wdrożeniem zmian na sygnalizacjach świetlnych". Do przetargu zgłosiła się tylko jedna firma – Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "FILBAR".
Pierwotnie torowisko na Grunwaldzkiej miało być wydzielone do końca sierpnia. Tak jednak się nie stało.
Wydzielenie torowiska na ulicy Grunwaldzkiej jest konieczne. Tramwaje nie powinny stać w korkach. Zmiany planujemy wprowadzić do otwarcia Kaponiery, najpóźniej do końca wakacji, czyli 31 sierpnia – mówił na początku lipca wiceprezydent Maciej Wudarski.
Prace związane z wydzieleniem torowiska na ul. Grunwaldzkiej i zmianą organizacji ruchu, które rozpoczęły się w poniedziałek odbywać będą się w dni robocze w godzinach wieczornych i nocnych (od 20 do 6) oraz w weekendy, tak by nie powodowały utrudnień w ruchu. Z uwagi na swój charakter roboty nie będą uciążliwe dla okolicznych mieszkańców.
Inwestycja, która będzie kosztować w sumie blisko pół miliona złotych (dokładnie 495 tys. zł) zakłada, że wydzielone zostanie torowisko tramwajowe na ulicy Grunwaldzkiej, pomiędzy Matejki a Roosevelta. Kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko jeden pas ruchu. Torowisko ma zostać wydzielone od jezdni liniami poziomymi i separatorami z tworzywa sztucznego.
W ciągu godziny tym odcinkiem ulicy Grunwaldzkiej w obie strony przejeżdża 36 tramwajów. Każdy z nich może przewieźć nawet 200 osób. Każdej z tych osób zależy na punktualnym dotarciu do celu. Tymczasem z monitoringu prowadzonego przez ZTM wynika, że na co dzień, w godzinach szczytu, tramwaje przejeżdżają odcinek od ul. Matejki do przystanku Bałtyk (a także w przeciwnym kierunku) w czasie 3-4 minut. Podczas trwających nieopodal imprez targowych zajmuje im to nawet 9 minut! Tymczasem zgodnie z rozkładem jazdy czas przejazdu powinien wynieść 2 minuty. Taki wynik na tym odcinku poznańskie tramwaje będą mogły osiągnąć tylko wówczas, gdy na swojej drodze nie będą miały przeszkód – przekonuje Tomasz Łapszewicz, kierownik Działu Organizacji Przewozów i Inżynierii Transportu Zarządu Transportu Miejskiego.
To nie jedyne zmiany. Zlikwidowany zostanie lewoskręt z ul. Grunwaldzkiej w Matejki (od strony szpitala).
Z tego lewoskrętu korzystało niewielu kierowców, a powodował on kolizję z ruchem tramwajowym. Teraz będzie można tak przeprogramować sygnalizację świetlną, by samochody jechały równocześnie z tramwajami, co znacznie usprawni ruch na tym skrzyżowaniu. Do ulicy Matejki będzie można dojechać skręcając wcześniej w ul. Śniadeckich i potem w Konopnickiej. Planujemy uruchomienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Grunwaldzka/Śniadeckich, by poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu. Będziemy to realizować równolegle ze ścieżką rowerową na odcinku od Stolarskiej do Roosevelta, czyli na początku przyszłego roku – tłumaczy Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. inżynierii ruchu.
Na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej, Matejki i Szylinga wprowadzone zostaną również inne zmiany w organizacji ruchu. Wydzielony zostanie osoby pas ruchu do skrętu w lewo z Grunwaldzkiej w Szylinga dla kierowców jadących od strony Ronda Jeziorańskiego w kierunku centrum i Jeżyc. Z lewego pasa na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Matejki będzie można skręcać tylko w ulicę Szylinga, z prawego zaś kierować się na wprost ulicą Grunwaldzką lub w prawo w ulicę Matejki.
Ponadto dla ruchu samochodowego (z wyjątkiem autobusów, taksówek i rowerzystów) zamknięty zostanie przejazd ulicą Bukowską na wprost wzdłuż hotelu Sheraton przez skrzyżowanie z ul. Zeylanda.
Nie obawiamy się, że cały ruch z Bukowskiej przeniesie się na Grunwaldzką. Dróg alternatywnych jest sporo. Można jechać przez rondo Kaponiera i ulicą Zeylanda dojechać do Bukowskiej, albo jechać prosto Grunwaldzką i w zależności od celu podróży dojechać do Bukowskiej, skręcając w Szylinga lub którąś z kolejnych ulic prostopadłych. Na szczęście nie potwierdziły się obawy, że otwarcie ronda Kaponiera spowoduje większe natężenie ruchu na Grunwaldzkiej. Z naszych analiz wynika, że jest to zaledwie 7 samochodów na godzinę więcej – przekonuje Tadeusz Nawalaniec, wicedyrektor ZDM.
Dodajmy, że pierwsze zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w najbliższym czasie. Na ulicy Bukowskiej - na odcinku do ul. Zeylanda do Kraszewskiego - zmieni się tymczasowo organizacja ruchu. Nie będzie tam wydzielonej drogi dla autobusów i taksówek. Z kolei od czwartku, 10 listopada na skrzyżowaniu ulic: Grunwaldzkiej, Matejki i Szylinga na dojeździe od ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego lewy pas jezdni zostanie przeznaczony jedynie dla pojazdów skręcających w lewo.
Fot: Janusz Ludwiczak, Map: Zarząd Dróg Miejskich
ZOBACZ TAKŻE: Radna Lidia Dudziak: "Tworzenie iluzorycznej zieleni likwiduje miejsca parkingowe"
Komentarze (4)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· "Dwójki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
(27-03-2024 16:09)
· Poważna awaria w INEA
(26-03-2024 14:37)
· MINI-debata z kandydatami do rady miasta – na początek "jedynki"
(26-03-2024 14:12)
· Lidia Dudziak – Zawsze do Państwa dyspozycji
(26-03-2024 06:30)
· Głogowska: Tynk z balkonu spadł na chodnik – mogło skończyć się to źle
(26-03-2024 06:00)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami
(02-10-2023 13:28)
· Na terenie dawnego stadionu Energetyka działa giełda handlowa
(16-07-2023 01:04)
· Zaginęła Zuzia – szukają jej stęsknieni właściciele
(23-01-2023 07:22)
· Konsekrowano kościół. Głogowską przeszedł "czarny protest" – łazarskie kalendarium
(08-10-2023 23:51)
· Równo 217 lat temu Napoleon Bonaparte przybył do Poznania i raczył się piwem na Górczyńskiej
(27-11-2023 12:11)
Niezapominajka |
kwi
do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej
kwi
Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe
kwi
do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja
kwi
Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton
kwi
11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· Do "tajemniczej" M. Jeżeli zna Pani inne ulice niespełniające ...
(28-03-2024 14:22)
· @mieszkaniec: to ty nie wiesz, że polityka zawsze ciągnie do koryta. Ale fakt ...
(28-03-2024 10:25)
· @Pieszy Miejski, nieśmiało wtrącę, że Głogowska nie jest jedyną ulicą ...
(28-03-2024 07:51)
· Zgłosiłem do prokuratury by zbadano, czy niezgodna z prawem organizacja ruchu ...
(27-03-2024 23:37)
· A to panu Wośkowiakowi zamarzył się powrót do rady miasta???
(27-03-2024 19:20)
· Działkowcy protestują: "Rada osiedla podjęła decyzję bez konsultacji z ... (19)
· Zamurowano okna w kamienicy przy Głogowskiej. Obok powstanie nowy budynek (16)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie ... (16)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami (15)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: