Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Zabytkowa wiata z końca XIX wieku stanęła na peronie 4a - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Zabytkowa wiata z końca XIX wieku stanęła na peronie 4a
17-08-2016 05:52   Janusz Ludwiczak
Na peronie 4a stanęła zabytkowa wiata. Żeliwne, ozdobne słupy z końca XIX wieku po przeprowadzeniu zabiegów konserwatorskich stanęły na wyremontowanym peronie, z którego odjeżdżać będą pociągi m.in. do Wrocławia.

Przez wiele lat historyczna wiata stała na peronie 2. Polskie Koleje Państwowe wspólnie z inwestorem, firmą Trigranit podjęły decyzję o przeniesieniu ją na peron 4a, na którym nie było do tej pory zadaszenia.

Przechowywane elementy wiaty wyremontowaliśmy. Część musieliśmy wymienić na nowe. Decyzją Miejskiego Konserwatora Zabytków wiata stanęła na wyremontowanym peronie. Stwierdzono zły stan technicznych niektórych elementów konstrukcyjnych. W związku z tym zostały one poddane ekspertyzie (słupy i kratownice), z których wynika, że koniecznym jest wykonanie zupełnie nowych kratownic. Natomiast słupy, które będą podtrzymywać dach wiaty, są w dobrym stanie technicznym. Wiata stanęła na 60 słupach – tłumaczy Zbigniew Wolny, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Okazuje się, że wiata, która stanęła na peronie 4a pochodzi z końca XIX wieku.

To elementy jedynej zachowanej wiaty peronowej z okresu najstarszego dworca kolejowego w mieście. Jest to więc obiekt o dużej wartości historycznej. Konstrukcja była zdemontowana przed Euro 2012, w związku budową kompleksu City Center. Pozwolenie konserwatorskie nakazywało przechować zdemontowane elementy po to, by je wyeksponować w innym miejscu. Mieliśmy obawy, czy ich stan po tych kilku latach pozwoli na to, by pełniły funkcję nośną. Na szczęście pozwolił – wyjaśnia Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków.

Odrestaurowana, zabytkowa wiata ma ponad 200 m długości, około 7 m szerokości i niecałe 6 m wysokości. Wykonana jest ze stalowych dźwigarów kratowych opartych na 60 żeliwnych słupach. W trakcie renowacji z uwagi na zły stan techniczny wymieniono całkowicie pokrycie dachu, wraz z kratownicami stanowiącymi jego konstrukcję. Dodatkowo na odrestaurowanej wiacie zamontowano nowe oświetlenie w postaci ledowych linii świetlnych wraz ze zintegrowanym systemem nagłośnienia. Ze względu na historyczne znaczenie wiaty wszystkie prace wymagały konsultacji i uzgodnień z Miejskim Konserwatorem Zabytków, który opiniował projekt i nadzorował jego wykonanie.

W najbliższym czasie zamontowane zostaną jeszcze zdobienia na głowicach słupów, które są obecnie rekonstruowane. Całkowity koszt związany z renowacją i rekonstrukcją wiaty oraz jej ponownym montażem to blisko 2,5 mln zł, z czego 2,2 mln zł pochodziło z środków inwestora, firmy Trigranit.

Niebawem rozpocznie się również przebudowa peronów nr 4, 5 i 6, znajdujących się pomiędzy starym dworcem Poznań Główny a Dworcem Zachodnim. Na peronach tych pojawi się nowa nawierzchnia z granitowych płyt, nowe oświetlenie, ławki, kosze, tablice informacyjne, a także windy, które ułatwią poruszanie się zwłaszcza osobom z problemami ruchowymi. Inwestycja ma kosztować w sumie 40 milionów złotych.


R E K L A M A

Komentarze (8)

19-08-2016 12:11:05
Amicus
@M. - zgadzam się w 100% z Tobą. Mieszanki stylistycznej nie da się uniknąć, ale w obecnym stanie kontrast stylistyczny jest zbyt duży... Coś nie tak poszło od samego początku i teraz jest mamy to co mamy - chlebak (rzecz gustu czy to ładne czy nie - ale w nowoczesnej konwencji) + szarą ruinę, która stoi od końca budowy dworca i będzie jeszcze stała i stała... Mnie ta kontrastowa stylistyka nie bardzo się podoba, a podkreśla się nią jeszcze poprzez stawianie "XIX wiecznej" wiaty - cóż rzecz gustu.
19-08-2016 10:29:11
M.
@Amicus, mieszanki stylistycznej nie da się uniknąć. No chyba, że wyburzymy budynki Dworca Głownego oraz Żachodniego. Napisałeś, że dworzec ma być ładny, nowoczesny i funkcjonalny. Funkcjonalność - oczywiście tak. Uroda budynku jest zawsze dyskusyjna, nie wszystkim podoba się to samo. I wreszcie nowoczesność - zależy co przez to rozumiesz. Metalową konstrukcję z przeszklonymi ścianami? Ale to nie ma wiele wspólnego wspólnego z nowoczesnością, ale z estetyką budynku. Dworzec nowoczesny to odpowiednio wyposażony, ale to akurat nie zależy od wieku budynku.
19-08-2016 10:00:49
Amicus
Jeżeli dworzec jest wybudowany w nowoczesnej konwencji to niech wszystko tak będzie, a nie taki miks wieków. Piszę tylko o kwestiach wizualnych, bo jego funkcjonalność tyczy się tylko i wyłącznie galerii handlowej i z prawdziwym zastosowaniem dworca ma nie wiele wspólnego.
18-08-2016 23:02:50
zwolenniczka
Hania i p.p.Małecki bardzo trafne wyjaśnienie .Ratujmy co możemy, chwalmy się swoistym pięknem.Ja tylko grzecznie pytam.Wiata pieknie stoi , a firma Trigranit 2.2 mln zł przeznaczyła ze swoich środków bedąc inwestorem.To jest mi dziwne .Jeszcze raz pytam czemu ten poznanski dworzec jest takim chlebakiem i niefukcjonalny. N i e b a w e m przebudowa peronów 4, 5, 6. Tak zapewnie będzie jeszcze kilka lat.Potem poprawki i tak wkoło Macieju. N a j w a ż n i e j s z e ,że mamy G a l e r i e przy Dworcu PKP .Nie ma też odpowiedzialnych.
18-08-2016 22:33:06
Amicus
Ale to jest dworzec Poznan Glowny, a wiata jakby przeniesiona z peronu stacji... Pcim Dolny.
18-08-2016 19:17:13
Małecki
Panie/Pani Amicus ja naprawdę proponuje pojechać do Berlina, Paryża itp. a potem powoływać się na te miejsca. Brak gustu nie usprawiedliwia totalnej niewiedzy i ignorancji w temacie, pozdrawiam
18-08-2016 13:22:15
Amicus
Dworzec to nie muzeum. Dworzec ma być ładny, nowoczesny i funkcjonalny, a nie z XIX w. To że jest wybudowany nowy dworzec to dobrze, wadzi i przeszkadza w wizerunku to szare "coś" co kiedyś było dworcem i obskurne perony... Wiata wygląda moim zdaniem ohydnie - właśnie jak z XIX w - a mamy wiek XXI... Ciekawe czy w Berlinie, Paryżu, itp. też postawionoby coś takiego?
17-08-2016 14:52:31
Hania
Znaczy tylko slupy sa zabytkowe z konca XIX wieku, reszta jest zrekonstruowana i nowa, no ale lepszy rydz niz nic :) W temacie, nasz Dworzec Glowny zostal zrujnowany, wyglada paskudnie, zabytkowa fasada gdzies moze pod tym badziewiem sie chowa. Prosze popatrzec tylko na dworzec we Wroclawiu i dalej w Budapeszcie. Tam nikt nie dokonal takiej rzezi architektury na dworcach jaka nastapila u nas w Poznaniu. Mam nadzieje, ze w koncu ruszy przywracanie naszemu dworcowi jego wyglad taki jaki pamietaja starzy Poznaniacy bo to co jest teraz to nie mozna nazwac dworcem....no i to dojscie ????
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: