Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Nazywają go "chlebak" - nowy dworzec ma już cztery lata - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Nazywają go "chlebak" - nowy dworzec ma już cztery lata
29-05-2016 22:46   Janusz Ludwiczak
Równo cztery lata temu 29 maja 2012 r. po dziesięciu miesiącach budowy, 10 dni przed rozpoczęciem Euro 2012 Prezydent RP Bronisław Komorowski otworzył nowy dworzec kolejowy. Tymczasem PKP zapewniło, że nowy dworzec ma stać się bardziej funkcjonalny. W sierpniu ma ruszyć budowa ruchomych schodów, którymi będziemy mogli zjechać z budynku dworca na perony 1, 2 i 3.

To ważny dzień dla Poznania i Polskich Kolei Państwowych. Cieszę się, że również mogę uczestniczyć w otwarciu nowego, pięknego budynku dworca głównego. Mam świadomość, że to jest takie swoiste centrum komunikacyjne, zintegrowane, gdzie jest miejsce na Polskie Koleje Państwowe, dla PKS-u i będzie połączenie z systemem tramwajowym. Nie będzie pewnie portu morskiego, ale można stąd do Szczecina, Gdyni i Gdańska wyruszyć - mówił 29 maja 2012 r. w trakcie uroczystości Prezydent RP Bronisław Komorowski.

Historia nowego dworca kolejowego rozpoczyna się tak naprawdę w 2009 roku, kiedy to władze PKP podpisały umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro, które oprócz budowy nowego dworca kolejowego obejmuje wybudowanie parkingu na 1500 samochodów, dworca PKS oraz centrum handlowo-usługowego.

Wielu podróżnych narzeka, że nowy dworzec jest zbyt mały i niefunkcjonalny. Pasażerowie wielokrotnie wskazywali, że jest zbyt mało kas i brakuje poczekalni z prawdziwego zdarzenia. Kolejnym problemem jest brak schodów jadących w dół, przez co osoby korzystające z pociągów muszą znosić po schodach ciężkie bagaże. Co prawda do dyspozycji są windy, jednak brakuje odpowiedniego i dobrego oznakowania. Sporym utrudnieniem są również zbyt oddalone przystanki tramwajowe oraz perony 4, 5 i 6 od nowego dworca. To ma jednak wkrótce się zmienić.

Po dwóch latach starań i pięciokrotnym ogłaszaniu przetargu PKP w końcu znalazło wykonawcę, który wybuduje schody ruchome jadące w dół z budynku dworca głównego na perony 1, 2 i 3. Inwestycja rozpocznie się w sierpniu i będzie kosztować 2 mln 437 tys. zł.

Ponadto rozważane jest uporządkowanie numeracji peronów. Peron 1 ma zostać zamieniony w 3, a peron 3 w 1, tak by numery peronów układały się rosnąco.

Pod koniec ubiegłego roku PKP przedstawiło również plan tego co stanie się z budynkiem starego dworca. Dotychczasowy gmach Poznania Głównego ma zostać wyburzony, a w jego miejscu stanie nowy z odtworzeniem historycznego wyglądu, w którym znajdzie się centrum obsługi podróżnych.


Budynek nowego dworca kolejowego ma powierzchnię 7 tysięcy m kw. Położony jest nad torami i peronami 1, 2, 3, równolegle do Mostu Dworcowego. Wznoszenie obiektu odbyło się w rekordowym czasie - od czasu rozpoczęcia prac budowlanych do udostępnienia dworca pasażerom minęło zaledwie 10 miesięcy. Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to nowoczesny, trzypoziomowy budynek, jedyny w Polsce poza Dworcem Centralnym w Warszawie zbudowany nad peronami. Powierzchnia budynku wynosi 4 921,16 m2, a jego kubatura 49 435,73 m3. Ze względu na swój kształt, nowy dworzec przez niektórych nazywany jest "chlebakiem".

Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma trzy poziomy i powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostało 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna jest też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem. Dworzec zaopatrzony został w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało – granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu postawiono też bankomaty i wpłatomat.

W nowym dworcu powstały również kawiarnie, salonik prasowy i inne lokale handlowo-usługowe. Podróżni będą mogli skorzystać również z Punktu Informacji Kolejowej, który będzie połączony z Centrum Informacji Miejskiej. Przy budowie dworca pracowało ponad 600 osób. Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture , autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.


R E K L A M A

Komentarze (4)

14-12-2016 20:00:57
Anastazja
Jaki pan ... taki kram
03-06-2016 13:37:36
Kuisun
Zmiana numeracji peronów to dziwny pomysł. Nie wiem, czy pomysłodawcy zdają sobie sprawę, że ich pomysł wprowadzi jedynie wszeobecny chaos wśród osób często korzystających z usług PKP. Bo znając nasze krajowe warunki oznaczenia oraz komunikaty będą albo niewidoczne, albo podane na ostatnią chwilę. Jak to ma tak wyglądać, to podziękuje - wolę już dziwną numerację, która jest tutaj od lat.
30-05-2016 16:39:07
Negatyw
Walący się na głowy dach - GRATIS!
30-05-2016 12:46:29
rino
czyli wsiowa kasa biletowa PKP z obskurnym pomieszczeniem PKS mieszczącym sie w dużym centrum handlowym .A może sie mylę ale miałem okazję korzystać z usług PKP i PKS gdzie latałem z torbą po schodach góra dół i z powrotem jak by nie mozna było zrobić tak aby było funkcjonalne dla ludzi .Ale przepraszam To jest centrum handlowe a dziadek z babcią niech goni A elita nie korzysta z tego ma samochody SŁUŻBOWE No i samo czyszcząca sie elewacja wiecznie brudna To jest wizytówka Stołecznego miasta Poznania ( taka jest pełna nazwa)
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: