Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Rada Osiedla Św. Łazarz o Grunwaldzkiej: "Wydzielenie torowiska jest zasadne" - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Rada Osiedla Św. Łazarz o Grunwaldzkiej: "Wydzielenie torowiska jest zasadne"
01-03-2016 10:21   Redakcja
Wydzielenie torowiska tramwajowego pomiędzy hotelem Sheraton a szpitalem klinicznych oraz wytyczenie drogi rowerowej - to plany koncepcji zmiany organizacji ruchu na ul. Grunwaldzkiej. Uwagi do projektu zgłosiła Rada Osiedla Św. Łazarz.

Uwagi Rady Osiedla Święty Łazarz do koncepcji wydzielenia torowiska tramwajowego

Wydzielenie torowiska na odcinku od przystanku tramwajowego Bałtyk (ul. Bukowska) do dawnego 111 Szpitala Wojskowego polegające na wydzieleniu torowiska tramwajowego, jest zasadne. Zwiększona zostałaby atrakcyjność komunikacji zbiorowej, która bezkolizyjnie mogłaby przejechać tym odcinkiem drogi. Popieramy także projekt aby wraz z wydzieleniem torowiska, wykonana została sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzka/Śniadeckich ze względu na to ,że jest wyjątkowo niebezpieczne skrzyżowanie. Jednakże wszelkie istotniejsze zmiany na ul. Grunwaldzkiej winny zostać wstrzymane do momentu ponownego uruchomienia ronda Kaponiera i poprzedzone analizą ruchu samochodowego wykonaną po zakończeniu tego remontu. Ponadto uważamy, że koncepcja ta winna być skorelowana z koncepcją ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej.

Uwagi Rady Osiedla Święty Łazarz do koncepcji drogi rowerowej

Przedstawiona koncepcja ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej ma charakter wybitnie branżowy – dotyczy bowiem tylko ruchu rowerowego, nie rozwiązuje innych problemów związanych z ruchem na ul. Grunwaldzkiej, w tym postulowanego od lat wydzielenia torowiska tramwajowego. Dowodem na to jest oddzielne konsultowanie projektu drogi rowerowej i wydzielonego torowiska na ul Grunwaldzkiej. Doprowadziło to do poważnego nieporozumienia, gdyż przy przyjęciu obu konsultowanych obecnie rozwiązań i w konsekwencji powstaniu DDR,w formie zaproponowanej, przy jednoczesnym stworzeniu wydzielonego torowiska tramwajowego, na jezdni południowej ul. Grunwaldzkiej brak byłoby miejsca na poprowadzenie jezdni dla samochodów. W szczególności karetek pogotowia 111 Szpitala Wojskowego , pojazdów Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 2 Państwowej Straży Pożarnej oraz dla samochodów dostawczych - tirów obsługujących Targi!

Projekt zakłada zmniejszenie przepustowości ul. Grunwaldzkiej, w związku z powyższym powinna być załączona do niego analiza jak proponowane rozwiązania przełożą się na potoki ruchu samochodowego na terenie Osiedla Św. Łazarz. Istnieje poważne zagrożenie wystąpienia tzw. dyfuzji ruchu samochodowego, czyli rozlewania się ruchu samochodowego na sąsiednie ulice lokalne. Powyższy projekt, z uwagi na swój charakter nie przewiduje rozwiązań mogących zapobiec wystąpieniu tego zjawiska, poza wprowadzeniem strefy tempo 30 na ulicach dojazdowych do Grunwaldzkiej. Nawet jednak wspomniana strefa tempo 30 potraktowana jest w projekcie w sposób zdawkowy, ograniczając się jedynie do wprowadzenia w jej zakresie rozwiązań dotyczących ruchu rowerowego.

W projektowanej strefie tempo 30 brak charakterystycznych dla niej rozwiązań z zakresu uspokojenia ruchu, takich jak wyniesienia na jezdni lub zmiana geometrii ruchu (poza wprowadzeniem kontrpasów rowerowych i jednego wyniesionego przejścia dla pieszych na ul. Iłłakowiczówny). W szczególności obawiać się należy znacznego natężenia ruchu samochodowego na ul. Wyspiańskiego, ul. Jarochowskiego oraz ul. Wojskowej. Ulice te staną się dla kierowców samochodów drogami ucieczki przed korkami w ul. Grunwaldzkiej, co odbije się negatywnie na standardzie życia i sposobie funkcjonowania mieszkańców tej części Łazarza. Efekty proponowanych rozwiązań mogą oddziaływać także na inne części Osiedla, jednak brak jakiejkolwiek analizy tego tematu nie pozwala na sformułowanie konkretnych uwag. Mamy jednak na względzie, iż w analogicznej pod pewnymi względami sytuacji, kiedy ul. Grunwaldzka była remontowana doszło do zakorkowania uliczek lokalnych na Łazarzu, co więcej, kierowcy samochodów nagminnie skracali sobie drogę jadąc po alejkach w Parku Kasprowicza.

Niezasadnym jest proponowanie zmian bez wykonania wielowariantowego modelu ruchu samochodowego po wprowadzeniu proponowanych zmian? Modelu ruchu, który należy przy okazji proponowanej zmiany wykonać. Powinien on uwzględniać podróże po zakończeniu prac na Kaponierze i ul. Dąbrowskiego. Należy przeprowadzić badania / symulację, która odpowie na pytania czy wprowadzone zmiany nie spowodują paraliżu komunikacyjnego ul. Grunwaldzkiej i małych, wąskich ulic Łazarza?

W interesie mieszkańców Osiedla Św. Łazarz jest utworzenie strefy uspokojonego ruchu w obszarach ścisłej zabudowy mieszkaniowej i skierowanie głównego ruchu samochodowego na ulice układu podstawowego (I i II rama, Grunwaldzka, czy planowana Nowa Głogowska). Zmniejszenie przepustowości ul. Grunwaldzkiej, będzie odczuwalne nie tylko z powodu ograniczenia ilości pasów na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami, dodatkowo potęgować je będzie proponowane zlikwidowanie pasa do skrętu w prawo w ul. Matejki. Olbrzymim wyzwaniem jest także koncepcja organizacji ruchu przy budynku Olimpii, rozwiązanie problemu powinno zostać przedstawione w projekcie wielowariantowo. Stworzą się tam dwa wąskie gardła:

  • zwężenie pasów z dwóch do jednego od Wojskowej - generuje wciskanie się z pasa na pas, a część kierowców objedzie korek ul. Wojskową, Wyspiańskiego i dalej przez mieszkaniową część Łazarza, nieprzystosowaną do zwiększonego ruchu,
  • jeden pas przed skrzyżowaniem z Matejki do jazdy na wprost oraz prawo i lewoskrętu. Albo skręcający w lewo blokują cały ruch za sobą, czekając na przejazd wszystkich aut od centrum w kierunku Junikowa albo trzeba wydzielić odrębną fazę wyłącznie dla ruchu od Junikowa, ale to komplikuje cały układ sygnalizacji.

Brak jest w proponowanej koncepcji propozycji działań towarzyszących, koniecznych do wykonania ,by zrekompensować niższą przepustowość ul. Grunwaldzkiej, takich jak np.:

  • stworzenie przy ul. Grunwaldzkiej parkingów P&R, by zachęcić chociaż cześć kierowców dojeżdżających do Poznania do zmiany środka transportu na komunikacje publiczną,
  • analiza możliwości wzmocnienia środków transportu zbiorowego, w szczególności możliwości zwiększenia częstotliwości kursowania tramwajów (wobec spodziewanego zwiększenia liczby pasażerów) oraz wykorzystania wydzielonego torowiska tramwajowego do kursowania autobusów na liniach nieobsługiwanych przez tramwaje,
  • poprowadzenie linii tramwajowej do os. Kopernika, która potencjalnie odciążyłaby ul. Grunwaldzką od ruchu samochodowego z tego obszaru, dając mieszkańcom tego osiedla wygodną możliwość dojazdu do centrum i nie tylko.

Zgodnie z założeniem, koncepcja ta jest tylko wstępem do dyskusji, nie zaś jej finalnym wynikiem, dlatego też traktujemy ją jedynie jako punkt wyjścia do dalszych rozmów. Szkoda, że nie została ona skonsultowana z zainteresowanymi Radami Osiedli na wcześniejszym etapie, gdyż rzeczowa rozmowa pozwoliłaby na uniknięcie choć części wad zaproponowanej koncepcji. Dzięki temu nie budziłaby tak dużego oporu społecznego z jakim mamy do czynienia w chwili obecnej.

Zarząd Rady Osiedla Święty Łazarz


R E K L A M A

Komentarze (3)

02-03-2016 20:40:58
posnaniensis
Pytanie do Tomka : to którędy, Twoim zdaniem, mieszkańcy Łazarza mogą wydostać się na Grunwaldzką? Przypominam, że nie ma lewoskrętu z Matejki, Wojskowej. Śniadeckich to dla nas JEDYNY lewoskręt w Grunwaldzką, po jego likwidacji najbliższy lewoskręt to dojazd do Reymonta i ronda Nowaka Jeziorańskiego. Wyspiańskiego i Wojskowa już SĄ ulicami przelotowymi, zwłaszcza w godzinach szczytu.
02-03-2016 07:29:55
Tomek
A nie lepiej zrobić drogę rowerową na Wyspiańskiego i Głogowskiej? Nie boicie się, że Wojskowa, Ułańska, Wyspiańskiego, Śniadeckich staną się drogami przelotowymi? Druga rzecz - czy światła są potrzebne na Śniadeckich/Grunwaldzka? Nie lepiej zrobić tam zakaz lewoskrętu?
01-03-2016 19:42:55
Negatyw
Ale to przecież oczywisty fakt :-)
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

25

maj

Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"

04

cze

do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu

09

cze

Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: