Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Została wytyczona w końcu XIX w. Mieściła się tu fabryka maszyn rolniczych,młyn i sad - ul. Kolejowa - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Została wytyczona w końcu XIX w. Mieściła się tu fabryka maszyn rolniczych,młyn i sad - ul. Kolejowa
01-12-2013 01:34   Janusz Ludwiczak
Ma 1,3 km długości i została wytyczona w drugiej połowie XIX wieku. Najstarsze budynki pochodzą z 1880 r. Przy ulicy tej znajdowały się m.in. fabryka maszyn rolniczych, mleczarnia, dworek, san i młyn, a także jedna z pierwszych fabryk krówek. Niespełna tydzień temu przypadł dzień św. Katarzyny - patronki kolejarzy. Z tej okazji w naszym cyklu "Spacer po Łazarzu - patroni naszych ulic" przedstawiamy ulicę Kolejową.

Ulica Kolejowa:

  • Długość: 1312 m
  • Kod pocztowy:
    60-715 (od numeru 1 do 5 obie strony oraz od numeru 51 do 57)
    60-716 (od numeru 5a do 7 obie strony)
    60-717 (od numeru 7a do 26 obie strony)
    60-718 (od numeru 27 do 40 obie strony)
    60-719 (od numeru 41 do 44 obie strony)
    60-720 (od numeru 45 do 50 obie strony)
  • Urząd pocztowy: obszar doręczeń i najbliższa poczta - UP Poznań 2 (ul. Głogowska 17), FUP Poznań 2 (Rynek Łazarski 7), UP Poznań 34 (ul. Chociszewskiego 18/20).
  • Ilość budynków: 96
  • Najwyższy numer: 57
  • Status drogi: gminna/zbiorcza, układ podstawowy
  • Komunikacja miejska: brak
  • Parafia:
    ul. Kolejowa 1, 1/3, 55, 55a, 57 - Michała Archanioła (ul. Stolarska 7)
    ul. Kolejowa 4, 4a, 5, 5a, 50, 52, 52a, 53 - Św. Anny (ul. Matejki/Limanowskiego 13)
    ul. Kolejowa 6, 6a, 7, 7a, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19/21, 22, 23, 29, 29a, 30, 31, 32, 32a, 33, 34, 34a, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 42A, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 - Matki Boskiej Bolesnej (ul. Głogowska 97)
  • Obwód wyborczy:
    ul. Kolejowa 4, 4a, 5, 6, 6a, 7, 7a, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19/21, 22, 23, 29, 29a, 30, 31, 32, 32a, 33, 34, 34a - komisja nr 41, Gimnazjum nr 51 (ul. Potockiej 38)
    ul. Kolejowa 37, 38, 39, 40, 41, 42, 42A, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 52, 52a, 53 - komisja nr 47, Szkoła Podstawowa nr 9 (ul. Łukaszewicza 9/13)
    ul. Kolejowa 55, 55a, 57 - komisja nr 48, Szkoła Podstawowa nr 9 (ul. Łukaszewicza 9/13)
  • Obwód szkół:
    ul. Kolejowa 1, 1/3, 4, 4a, 5, 5a, 6, 6a, 7, 7a, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 42A, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 52, 52a, 53, 55, 55a, 57 - Szkoła Podstawowa nr 9 (ul. Łukaszewicza 9/13), Gimnazjum nr 51 (ul. Potockiej 38)
    ul. Kolejowa 19/21, 22, 23, 29, 29a, 30, 31, 32, 32a, 33, 34 - Szkoła Podstawowa nr 77 (ul. Dmowskiego 50), Gimnazjum nr 51 (ul. Potockiej 38)
  • Policja: Komisariat Poznań-Grunwald (ul. Rycerska), rewir III, rejon dzielnicowych 30, 31.


Stanowi wschodnią obwodnicę Łazarza i skrót od Głogowskiej?

Ulica Kolejowa ma 1,3 km długości. Biegnie z północy na południe, na wschód od ul. Głogowskiej, równolegle do niej, od ul. Gąsiorowskich do ul. Hetmańskiej, wzdłuż torów kolejowych prowadzących ze stacji Poznań Główny w stronę Berlina, Wrocławia, Ostrowa Wlkp. i Wolsztyna. Arteria krzyżuje się z siedmioma ulicami, głównie po stronie zachodniej (Kanałową, Graniczną, Calliera, Mottego, Karwowskiego, Potockiej oraz Hetmańską/Górecką).


Kolejowa prawie zawsze była Kolejową. Ulica ta została wytyczona w drugiej połowie XIX wieku i początkowo znajdowała się na Wildzie

Ulica ta została wytyczona w drugiej połowie XIX wieku i praktycznie zawsze zwała się Kolejową. Jedynie za czasów niemieckich nosiła nazwę Bahnstrasse. Nazwa w brzmieniu polskim (Kolejowa) została ustalona 16 czerwca 1919 r. Podczas II wojny światowej władze niemieckie przemianowały ją na Memelstraße (Niemeńska lub Kłajpedzka). W 1945 roku ulica ta znów otrzymała nazwę Kolejowa.

Nazwa tej ulicy wywodzi się od sąsiedztwa torów kolejowych. Co więcej, przy ulicy tej mieszkali i pewnie nadal mieszkają kolejarze i ich rodziny.

Ulica Kolejowa jest dość rzadkim przypadkiem wierności poprzez pokolenia oraz jej zgodności z charakterem okolicy i ze strukturą zawodową mieszkańców. Przecież w najbliższym sąsiedztwie rozpościera się teren kolejowy, a mieszkańcami ulicy byli przeważnie kolejarze - pisze Zbigniew Zakrzewski w książce "Ulicami mojego Poznania. Przechadzki z lat 1918-1939".

Okazuje się, że Kolejowa znajdowała się niegdyś na Wildzie. Obszar ten, mimo przeprowadzenia linii kolejowej około 1870, aż do 1900 należał do dzielnicy Wilda.

Stare obiekty Kolejowej figurują w księgach hipotecznych z oznaczeniem Poznań-Wilda. Przeprowadzenie w drugiej połowie XIX wieku torów kolejowych rozerwało naturalne związki tego obszaru z Wildą - wyjaśnia Zbigniew Zakrzewski w swojej publikacji.


Najstarsze budynki pochodzą z 1880 roku

Według rejestru zabytków najstarsze budynki pochodzą z końca XIX wieku. Dom pod numerem 47 powstał ok. 1880 roku. Budynek pod numerem 44 został zbudowany w 1899 roku. Pod koniec XIX wieku powstały również obiekty pod numerem 4, 4a, 7a, 8, 9, 10, 11, 12, 37, 38 i 50.


Na początku ulicy znajdowała się fabryka maszyn rolniczych i mleczarnia

Spacer po ulicy Kolejowej zaczynamy od skrzyżowania z ulicą Gąsiorowskich, czyli od północnej strony.

Stojący osobliwy budynek z wieżyczką to relikt fabryki maszyn rolniczych i "lejarni" żelaza założonej w 1872 roku przez trzech wspólników: Zygmunta Niegolewskiego, Józefa Romockiego i Napoleona Urbanowskiego. W 1897 r. przejęła tę fabrykę firma Nitsche i spółka. Naprzeciwko, u zbiegu ulic Kolejowej i Gąsiorowskich, rezydował w willi, usytuowanej w parku, jeden z właścicieli pierwszej fabryki. W 1912 roku willę tą przebudowano na szpital ortopedyczny (opisany szerzej w spacerze po ulicy Gąsiorowskich w artykule: Po stronie północnej zachowały się budynki dawnego tartaku parowego). W części parku w 1928 roku powstał budynek Mleczarni Szwajcarskiej, której właścicielem był Stanisław Turno z Objezierza - pisze Zbigniew Zakrzewski w książce "Ulicami mojego Poznania. Przechadzki z lat 1918-1939".


Osiedle pracowników kolei

Kamienice pod numerami 6-23, znajdujące się po wschodniej stronie ulicy stanowiły osiedle pracowników kolei, które stanowiły szeregi jednolitych domów z małymi mieszkaniami przeznaczonymi dla maszynistów, konduktorów, zwrotniczych, dyspozytorów czy dróżników, z obszernym zapleczem gospodarczym (m.in. komórki i ogrody) i pozostałości kolejowej infrastruktury technicznej.

Najciekawiej prezentują się budynki pod numerem 16, 17 i 18: trzykondygnacyjne, nakryte wysokimi dwuspadowymi dachami, których skromne ceglane elewacje (jedyny element dekoracyjny stanowią pasy jasnego tynku) przysłaniają zieleń drzew.

Pod "czwórką" znajdowała się siedziba Dyrekcji Kolei. Natomiast pod numerem 22 do dziś znajduje się przychodnia kolejowa, obecnie Kolejowy Ośrodek Medycyny Pracy (w którym znajduje się Przychodnia Badań Profilaktycznych, Poradnia Medycyny Pracy oraz Pracownia Psychologii Pracy).


Pod "dwudziestym dziewiątym" znajdował się dworek, sad i młyn

Stojący wśród drzew mały dworek pod "dwudziestym dziewiątym". Jest to dawna własność rodziny Denizotów. Francuz Augustyn Denizot, ogrodnik rodem z Szwajcarii, urządził polskim ziemianom zwłaszcza wielkopolskim parki i sady. W roku 1879 zaprowadził przedsiębiorstwo ogrodniczo-sadownicze. Syn Augusta, Alfred Denizot był profesorem fizyki doświadczalnej Uniwersytetu Poznańskiego [obecnie UAM - przyp. red.]. Trzyhektarowy ogród Denizota miał cenną i bogatą kolekcję gatunków drzew liściastych. Po roku 1939 został rozparcelowany i zabudowany - czytamy w książce "Ulicami mojego Poznania. Przechadzki z lat 1918-1939" Zbigniewa Zakrzewskiego.

Na działce należącej do Denizotów znajdował się również Młyn Poznański. Jednak po włączeniu Łazarza do Poznania w 1900 roku został on przeniesiony do Lubonia.


Mieściła się tutaj jedna z pierwszych fabryk krówek

W narożnej kamienicy pod numerem 55/55a i przy ul. Kanałowej 8/9 w latach 30. XX wieku mieściła się siedziba firmy Feliks Pomorski, pierwszego producenta krówek.

Feliks Pomorski, "ojciec" cukierków mlecznych z miękkim, ciągliwym nadzieniem, wytwarzania krówek nauczył się u swego wuja w Żytomierzu. Umiejętności te rozwinął na skalę przemysłową w Poznaniu, gdzie w latach 1921-1929 prowadził fabrykę słodyczy, mającą siedzibę przy ul. Strzeleckiej 9 i Szewskiej 9, a w latach 30. XX wieku przy ul. Kanałowej 9. Cukierki były zawijane w papierki z rysunkiem krowy, co przyczyniło się do szybkiego spopularyzowania nazwy. Po wysiedleniu przez Niemców w okresie okupacji Feliks Pomorski założył wytwórnię krówek w Milanówku, gdzie istnieje jako "Wytwórnia Cukierków L. Pomorski i Syn" do dziś.


Pod "czterdziestką" dom dla pracowników Spółdzielni Urzędników Niemieckich, pod 44 neogotycka kamienica

Dom pod numerem 40 , zbudowany w latach 1912-1913 według projektu Josepha Leimbacha powstał dla pracowników Spółdzielni Urzędników Niemieckich - Deutscher Beamter-Wohnugs-Bau-Verein (DBWBV). Po 1919 roku obiekt stał się własnością Uniwersytetu Poznańskiego (obecnie UAM).

Na rogu ul. Mottego zwraca uwagę oryginalną architekturą neogotycka kamienica pod numerem 44. Jej elewacje zdobią wielorakie płytki ceramiczne, układające się w motyw arkadek.


Pod "55" Salezjanie pomagają młodzieży

Przy ul. Kolejowej 52 mieści się Salezjański Ośrodek Młodzieżowy - Oratorium. Placówka została założona w 1999 roku przez księży salezjanów, od samego początku pełni rolę ośrodka dla dzieci i młodzieży nie tylko z dzielnicy Łazarz.

Na podopiecznych ośrodka czeka świetlica czynna codziennie popołudniami, aż do godz. 20, bezpłatne korepetycje dla dzieci i młodzieży z trudnościami w nauce, kółka zainteresowań, sale komputerowe ze stałym dostępem do internetu, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, siłownia, boisko do koszykówki, plac zabaw oraz stoły do pingponga.


Trzygwiazdkowy hotel i budynek mieszkalny szansą na rewitalizację Kolejowej?

W maju przy ul. Kolejowej 29 otwarty został trzygwiazdkowy Hotel Moderno, który powstał w miejscu dawnego hotelu robotniczego. Znajduje się w nim 88 pokoi z łazienkami, klimatyzacją, łóżkami z podwójnym materacem, darmowym dostępem do internetu i 40-calowymi telewizorami LED.

W hotelu oprócz pokoi dla gości znajdą się sale konferencyjne, restauracja i podziemny parking, a także centrum SPA. W obiekcie znalazł się szklany dach i zewnętrzne przeszklone windy oraz prawdziwe palmy.

Tuż obok, w miejscu gdzie znajdowała się drukarnia kolejowa powstał 9-kondygnacyjny budynek mieszkalny, do którego wprowadziło się 240 rodzin. W budynku mieszczą się lokale o powierzchni od 30 do 68,6 metrów kwadratowych.


Znajdują się tu najstarsze ogródki w Poznaniu, które powstały 110 lat temu

W obrębie ulic Hetmańskiej, Dmowskiego, Potockiej i Kolejowej znajdują się ogródki działkowe, które są najstarsze w Poznaniu. Urządzono je w 1904 roku na terenie łąk należących do miasta, pod kierunkiem Hermanna Kübego, dyrektora Ogrodów Miejskich.

Jednak projekt nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, który opracują planiści z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej przewiduje przekształcenie istniejących ogródków działkowych w tereny mieszkalno-usługowe.

Na tym etapie sporządzenia projektu studium rozważamy zmianę przeznaczenia tego obszaru na tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i usług. Nasze założenia przewidują, że to studium mogłoby zostać uchwalone w czerwcu 2014 roku - wyjaśnia Łukasz Olędzki, rzecznik Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.

Gdyby studium zostało uchwalone oznaczać będzie to zmianę przeznaczenia terenu. Będzie to wyznacznik polityki przestrzennej miasta. Nie oznacza to natychmiastowej likwidacji ogródków działkowych - dodaje Łukasz Olędzki, Miejska Pracownia Urbanistyczna.

Obecnie z inicjatywy lokalnych działaczy PiS prowadzona jest akcja protestacyjna. Swój przeciw do tej pory złożyło ponad 1500 osób. Pod listą protestacyjną podpisali się nie tylko działkowicze, ale i mieszkańcy.

Protestujemy przeciwko likwidacji terenów zielonych w dzielnicy Łazarz. Po drugiej stronie Hetmańskiej zostały zlikwidowane ogródki zielone i co tam mamy - wysypisko śmieci. Od 15 lat są plany związane z budową centrum handlowego, ale nic się tam nie dzieje. Dlaczego miasto chce likwidować tereny zielone zamiast wykorzystać tereny, które leżą odłogiem i są siedliskiem szczurów. Nie tylko jesteśmy związani z tym ogrodem, ale otworzyliśmy się na okolicznych mieszkańców. Od dwóch lat prowadzimy program dla przedszkoli. Przychodzą do nas dzieci z przedszkola nr 44 na Dmowskiego czy z ul. Bosej - tłumaczy Beata Jackowiak, prezes Rodzinnych Ogródków Działkowych im. Marii Curie-Skłodowskiej.

Okazuje się, że ogródki działkowe przy ul. Potockiej są to tereny zalewowe.

Pod ziemią znajdują się dreny, które łączą nasz ogród z Wartą. Gdy Warta przywiera to my mamy czasami fontanny na metr wysokości. Jeżeli to zostanie zamknięte to Warta wyleje w innym miejscu. Naszymi działkowcami są również młodzi ludzie z sąsiedniego bloku Wechty przy zbiegu Potockiej i Kolejowej. Okazuje się, że mieszkania zostały oddane w maju, a już w piwnicach pojawiała się woda sięgająca po kostki - dodaje Beata Jackowiak.

W obrębie ulic Hetmańskiej, Dmowskiego, Potockiej i Kolejowej, na powierzchni ponad 2 hektarów znajdują się 64 ogródki działkowe, których każdy z nich ma od 200 do 500 m kw. Każdego lata wypoczywa tutaj łącznie 80 działkowiczów i ich rodzin. Dla blisko 250 osób jest to RODOS (czyli rodzinne ogródki działkowe ogrodzone siatką).


Stara Kolejowa

Za skrzyżowaniem z ulicą Potockiej można zauważyć, że zmienia się układ arterii. Ulica nagle skręca i prowadzi dalej na wschód. Jest tak gdyż w latach 90-tych nieznacznie zmieniono układ tej ulicy przy okazji budowy nowego wiaduktu pod torami kolejowymi na ulicy Hetmańskiej (przy uwzględnieniu projektowanej ulicy "Nowej Opolskiej"), a także wyprofilowano i poprawiono skrzyżowanie z ulicą Krauthofera.

Nowy fragment ulicy Kolejowej jest częścią projektowanej ulicy "Nowo Głogowskiej" ("Dolnej Głogowskiej") i ma stanowić przedłużenie projektowanej "Nowo Opolskiej". Natomiast "stara" Kolejowa stała się ciągiem pieszym, a znajdujący się skwer zieleni przekształcił się w mini park i wybieg dla psów. W 2012 roku pojawiły się tutaj cztery ławki, z których często korzystają przechodnie i spacerowicze.


Kolejową pojedzie w końcu autobus?

Pod koniec lutego Zarząd Dróg Miejskich przedstawił wyniki konsultacji w sprawie przebudowy ulicy Kolejowej. Koncepcja zakłada m. in. zaprojektowanie zatok autobusowych. Wiemy już, że planowana linia autobusowa miałyby połączyć Dworzec Zachodni z rejonem Górczyna.

Koncepcja przebudowy ulicy Kolejowej zakłada m. in. zaprojektowanie zatok autobusowych. Przystanki miałyby powstać przy skrzyżowaniu z ul. Potockiej, Karwowskiego i Gąsiorowskich.

ZTM planuje poprowadzić linię autobusową ulicą Kolejową. Myślę, że jest to bardzo dobry pomysł, gdyż odległość ulicy Kolejowej od Głogowskiej jest bardzo duża. Mieszkańcy okolic za Rynkiem Łazarskim mają spory kawałek do przystanków. Staramy się zabezpieczyć, by autobus mógł dobrze przejechać nie komplikując ruchu i bezpieczeństwa - powiedział Andrzej Bilert z Zarządu Dróg Miejskich.

Warunkiem jest, żeby ulica Kolejowa została przebudowa i wybudowane zostały przystanki autobusowe. Autobus mógłby jeździć od Dworca Zachodniego ulicą Kolejową do Hetmańskiej i dalej mógłby dojeżdżać w okolice Górczyna. Ulica Kolejowa i te obszary Łazarza są odległe od tramwaju, zarówno od Głogowskiej jak i Hetmańskiej. Uważamy, że ilość osób tam zamieszkujących na pewno na tej komunikacji autobusowej by skorzystała - powiedział Rafał Kupś, z Zarządu Transportu Miejskiego.


Dalej będzie przypominała wiejską drogę w ponad pół milionowym mieście

Dziurawe, krzywe i nierówne chodniki, kostka brukowa na jezdni powodująca ogromny hałas - tak wygląda ulica Kolejowa. Mieszkańcy od lat domagają się remontu chodników i nawierzchni. Bezskutecznie, bo ciągle brakuje pieniędzy.

Ulica Kolejowa, która jest równoległą arterią do ulicy Głogowskiej jest często skrótem dla kierowców, gdyż jest dogodnym dojazdem od Hetmańskiej w stronę Targów i Dworca Zachodniego. Zabytkowa kostka brukowa na jezdni powoduje dość spory hałas, szczególnie w godzinach nocnych, gdyż kierowcy mimo ograniczenia prędkości do 40 km/h jeżdżą tam znacznie szybciej. Niejednokrotnie dochodziło tutaj do wypadków.

Czy ulica Kolejowa doczeka się w końcu remontu? Jest już gotowy projekt przebudowy ulicy Kolejowej, który ZDM przedstawił do konsultacji od 21 grudnia 2012 do 4 stycznia 2013. Problemem są jednak brakujące pieniądze.


Ciekawostki:

  • W latach 1903-1905 Prusacy wybudowali betonowy magazyn amunicyjny pododdziału IV.
  • Kolejowa jest jedną z nielicznych ulic, przy której zachowała się stara, przedwojenna numeracja. Pierwszy i ostatni numer wypadają naprzeciw siebie w okolicach ul. Gąsiorowskich. Kolejne numery budynków występują obok siebie. Zazwyczaj po jednej stronie znajdują się budynki o numerze parzystym (przeważnie po stronie zachodniej i południowej), a po drugiej stronie ulicy o numerze nieparzystym (przeważnie po stronie wschodniej i północnej).
  • Pod numerem 49 mieszkał Jarosław Ziętara, dziennikarz, który zaginął w niewyjaśnionych dotąd okolicznościach.


Opracowanie na podstawie - źródła:

  • Wikipedia
  • Zygmunt Zaleski, "Nazwy ulic w Poznaniu", Magistrat Stołeczny Miasta Poznania, 1926
  • Zbigniew Zakrzewski, Ulicami mojego Poznania. Przechadzki z lat 1918-1939, Poznań, Wyd. Poznańskie, 1985
  • "Spis zabytków architektury", Wydawnictwo Miejskie, Poznań 2004
  • Miesięcznik Parafii Matki Boskiej Bolesnej
  • "Poznań. Przewodnik po zabytkach i historii", Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2003
  • System Informacji Przestrzennej - wykaz ZGiKM Geopoz
  • wykaz dróg, Zarząd Dróg Miejskich
  • lazarz.pl - materiały własne


R E K L A M A

Komentarze (1)

02-12-2013 18:51:08
on
Dodam, że budynek dawnej Mleczarni zagospodarowany jest na Zakład produkujacy dekoracje cukiernicze, a po przeciwnej stronie straszy nie remontowany od lat budynek Budmetu o statusie Spółdzielni, chyba jednak kiepsko zarządzanej, oceniając stan techniczny. Takze chodnik oraz "zieleń" na tymże odcinku Kolejowej stanowi antywizytówkę nie tylko ulicy, ale i Poznania, bowiem zapuszczają się tu niechcący uczestnicy imprez targowych, w końcu to nie tak daleko.. Natomiast projekt przebudowy ulicy przeleży w szufladzie, aż się zdezaktualizuje. Ma tez swoje mankamenty, 0 zieleni i brak ściezki rowerowej. Tak więc mieszkańcy Kolejowej i okolic, bedzie trzeba zorganizować kolejne spotkanie z odpowiednimi władzami, ale czy to pomoże!! Oby tylko prezydent Grobelny nie znalazł tu odpowiedniego miejsca na Przechowalnię w zamian Śniadeckich!!
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: