Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Budowa PeSTki miesiąc po miesiącu {GALERIA ZDJĘĆ} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Budowa PeSTki miesiąc po miesiącu {GALERIA ZDJĘĆ}
01-09-2013 07:06   Janusz Ludwiczak
Po ponad dwóch latach budowy szybki tramwaj został przedłużony do Dworca Zachodniego i ulicy Głogowskiej. Jednak już w 1978 roku zakładano, że PeSTka pojedzie z Dworca Zachodniego na Morasko. Przedstawiamy jak miesiąc po miesiącu powstawała trasa PST na Łazarz.

Pierwsze plany powstania PST pojawiły się już w 1928 roku! Wówczas zakładano, że tramwaje po szynach kolejowych połączą Luboń z Winiarami. W pierwszej połowie XX wieku sądzono, że szybki tramwaj będzie mieć aż 27 km i prowadzić będzie z Lubonia do Owińsk przez Winogrady, Piątkowo i Morasko. Po wojnie w 1945 roku powrócono do śmiałej koncepcji planując przebieg trasy albo po wydzielonym torowisku na powierzchni albo w tunelu. Trzeba było jednak następnych dziesięcioleci, żeby projekt doczekał się realizacji. W 1978 r. założono, że tramwaj pojedzie z Dworca Zachodniego na Morasko.

Jesień 2010 - Ryszard Grobelny deklaruje w kampanii wyborczej, że za jego kadencji PeSTka zostanie przedłużona do dworca.

Grudzień 2010 - Podpisano umowę o dofinansowanie projektu "Przedłużenie trasy PST do Dworca Zachodniego". Inwestycja ma zostać zrealizowana do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, które odbędą się za 1,5 roku. Jest jednak zagrożenie, że inwestycja może nie powstać przed Euro 2012, gdyż jedna z firm złożyła protest do Ministerstwa Infrastruktury.

Kwiecień 2011 - Możliwe, że szybkim tramwajem nie dojedziemy do Dworca Zachodniego przed Euro2012. Najtańsza oferta na zrealizowanie inwestycji zaproponowana przez jedną z firm wyniosła 125 mln zł, czyli o prawie 25 mln zł więcej niż zakładał miejski budżet. Pozostali dwaj oferenci zaproponowali podobne stawki (od 129 do 132 mln zł).

Kwiecień 2011 - Realizacja inwestycji została na chwilę wstrzymana, gdyż okazało się, że budynek Dworca Zachodniego ma bardzo płytkie fundamenty, a niektóre cegły są osmolone i ułożone nierówno. Zabytkowy budynek mógłby w każdej chwili runąć. Wykonawca zastosował metodę mikropalowania, czyli wzmocnienia istniejących fundamentów.

Maj 2011 - Władze miasta postanowiły nie realizować PeSTki przed Euro 2012. Powodem były fundusze. Kosztorys miasta zakładał, że przedłużenie PeSTki miało kosztować 102 mln zł. Tymczasem najtańszą ofertę złożył Torpol z Poznania, żądając za zrealizowanie inwestycji kwotę 125 mln zł. Pozostali oferenci Mostostal z Warszawy i Zakładu Usług Energetycznych z Krakowa zaproponowali podobne stawki - od 129 do 132 mln zł.
Okazało się, że miastu zabrakło ponad 20 mln zł. Brakujące środki udało się znaleźć z nadwyżki z przetargów z innych inwestycji oraz nadwyżki, pochodzącej z lat ubiegłych. Decyzję o przekazaniu brakujących funduszy mieli podjąć Radni Miasta Poznania na nadzwyczajnej sesji, która miała odbyć się 19 kwietnia, jednak dzień przed posiedzeniem Prezydent Grobelny odwołał nadzwyczajną sesję. Miasto ogłasza nowy przetarg.

Lipiec 2011 - Krakowska firma ZUE S.A. wygrała przetarg na przedłużenie trasy szybkiego tramwaju do Dworca Zachodniego. Inwestycja, która ma być gotowa do końca przyszłego roku będzie kosztować 94 mln zł, o 31 mln zł mniej, niż zakładał to poprzedni przetarg, który unieważniono.

Wrzesień 2011 - Rozpoczęły się prace przy przedłużeniu trasy szybkiego tramwaju do Dworca Zachodniego i dalej do ulicy Głogowskiej. Robotnicy wyburzają budynki, znajdujące się wzdłuż ulicy Zachodniej. Na peron 7 nie dojedzie już żaden pociąg - początek rozbiórki torów kolejowych. W ich miejscu powstanie trasa PeSTki.

Listopad 2011 - Wyburzona została kamienica, która znajdowała się na ulicy Zachodniej, naprzeciwko poczty. Był to ostatni budynek, który stał na przeszkodzie budowy nowej stacji PeSTki.

Grudzień 2011 - Zamknięcie tunelu łączącego Dworzec Zachodni z peronami i Dworcem Głównym.

Luty 2012 - Temperatury sięgające poniżej -15°C spowodowały, że na budowie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego nie widać pracowników. Robotnicy przenieśli się na prace prowadzone wewnątrz tunelu, łączącego Dworzec Zachodni z peronem 6. Rozbierane są stare schody i prowadzone są prace instalacyjne. Wykonawca nie musi się spieszyć, zakończenie inwestycji przewidziane jest do końca grudnia.

Marzec 2012 - Ekipy budowlane rozpoczęły prace rozbiórkowe związane z wyburzaniem budynku, w którym mieściła się rozdzielnia przesyłek pocztowych. Za kilka miesięcy w tym miejscu prowadzić będzie trasa PeSTki. Wyburzane są budynki przy ul. Głogowskiej 23, znajdujące się naprzeciwko MTP i restauracji Mc Donald's. Prace związane są z budową trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego i włączenia jej do ulicy Głogowskiej.

Kwiecień 2012 - Wyburzone zostały ostatnie budynki przy ul. Głogowskiej, które były przeszkodą przy budowie PeSTki. Wzdłuż peronu 7 i ulicy Zachodniej powstał głęboki wykop pod budowę stacji PST na Dworcu Zachodnim.

Maj 2012 - Na placu budowy wbijane są kilkumetrowe pale pod przyszły tunel. Wiadomo też, że podczas Euro 2012 nie będą prowadzone żadne prace budowlane.

Lipiec 2012 - Budowa postępuje. Od 22 lipca wstrzymany zostaje ruch tramwajowy na ul. Głogowskiej. Przez półtora miesiąca na Głogowskiej prowadzone będą prace związane z podłączeniem nowej trasy tramwajowej do istniejącego torowiska. Równocześnie w pobliżu Dworca Zachodniego Aquanet będzie na Głogowskiej prowadzić prace wodociągowo-kanalizacyjne. Rozpoczął się montaż podpór dachu nowej stacji szybkiego tramwaju. Montaż wszystkich 20 przęseł ma zakończyć się pod koniec sierpnia. Później podpory będą wypełniane szkłem. Robotnicy rozpoczęli też układanie torowiska i stawianie słupów trakcyjnych wzdłuż ulicy Roosevelta, na odcinku od Mostu Dworcowego do Mostu Uniwersyteckiego.

Sierpień 2012 - Na Głogowskiej powstał głęboki wykop. Drogowcy usunęli bocznicę kolejową przecinającą ulicę i prowadzącą na MTP. Po stronie Targów zamontowano też nowe słupy trakcyjne. Powstaje rozjazd, który umożliwi skręt tramwajom z ulicy Głogowskiej na trasę szybkiego tramwaju.

Wrzesień 2012 - Do istniejącego torowiska w ciągu ulicy Głogowskiej dobudowywane są nowe tory, które połączą przedłużoną trasę PeSTki. W związku z tym z ruchu zostały wyłączone dwie nitki w kierunku Mostu Dworcowego, a ruch odbywa się po torowisku tramwajowym. Z utrudnieniami muszą liczyć się również piesi. Aquanet kończy prace związane z modernizacją sieci wodociągoowo-kanalizacyjnej.

Październik 2012 - Awaria wodociągowa na ul. Głogowskiej. Woda lała się strumieniami w ciągu ulicy Głogowskiej i Gąsiorowskich, a także zalała część budowy przedłużenia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego. Chwilowo wstrzymana zostaje budowa.

Styczeń 2013 - Prezydent Ryszard Grobelny w obecności przedstawicieli spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, Zarządu Dróg Miejskich i dziennikarzy sprawdził na jakim etapie jest budowa PeSTki. Prezydent Poznania w lakierkach brodząc w błocie szedł przez plac budowy. Sprawdził m.in. zadaszony peron przyszłego przystanku PeSTki, który powstał przy Dworcu Zachodnim oraz budowane przejście podziemne, które połączy Dworzec Zachodni z peronami i stacją PST. Następnie prezydent szedł po nowych torach tramwajowych szybkiego tramwaju, które prowadzą pod estakadą ul. Roosevelta.

Luty 2013 - Otwarty zostaje tunelu łączącego Dworzec Zachodni z peronami i starym budynkiem Dworca Głównego. Aby dostać się z ulicy Głogowskiej na Dworzec Główny oraz na perony podróżni musieli chodzić trasą okrężną - obejść lewą stroną budynek Dworca Zachodniego, a następnie przejść tymczasowym przejściem do peronu 6. Podczas prac, które były prowadzone przez ostatnie czternaście miesięcy udało się poszerzyć przejście podziemne, łączące peron 6 z Dworcem Zachodnim, wybudować tunel do nowej stacji PeSTki. Zamontowane zostały również dwie windy i schody ruchome, które będą prowadzić z przejścia podziemnego na Dworzec Zachodni oraz przystanek szybkiego tramwaju.

Marzec 2013 - W drugi weekend miesiąca na ulicy Głogowskiej prowadzone były prace przy podłączaniu sieci trakcyjnej z istniejącej do nowej trasy PST. Przez dwa dni główną ulicą Łazarza zamiast tramwajów jeździły autobusy zastępcze.

Kwiecień 2013 - Zakończył się montaż ruchomych schodów, łączących Dworzec Zachodnim z tunelem na perony i do starego Dworca Głównego a także przyszłej stacji PeSTki. Ruchome schody miały zostać uruchomione w marcu, jednak wciąż nie działają, gdyż nie został podłączony do nich prąd.

Kwiecień 2013 - Nie w lipcu, a dopiero we wrześniu ma ruszyć Poznański Szybki Tramwaj do Dworca Zachodniego i ul. Głogowskiej.

Maj 2013 - Rozpoczął się remont ulicy Zachodniej. Do tej pory ta krótka ulica, znajdująca się na tyłach Dworca Zachodniego i budynku poczty była drogą dojazdową do okolicznych zakładów i firm. Od września wraz z uruchomieniem PeSTki ulicą Zachodnią będą kursować autobusy.

Czerwiec 2013 - Na budowie trasy szybkiego tramwaju do Dworca Zachodniego i ulicy Głogowskiej zawisła wiecha. Oznacza to, że inwestycja jest na ukończeniu. Gotowa jest już hala peronowa, ułożone zostało torowisko i sieć trakcyjna na całym odcinku. Obecnie ekipy budowlane prowadzą prace wykończeniowe - układana jest m.in. kostka brukowa.

Czerwiec 2013 - W wyniku intensywnych opadów deszczu zalany został tunel podziemny, łączący Dworzec Zachodni z peronami i nowym przystankiem PeSTki. Woda w tunelu sięgała metra wysokości. To już kolejny przypadek, kiedy w wyniku intensywnych opadów deszczu przejście podziemne zamienia się w rzekę. Powodem takich sytuacji jest niedrożność kolektora deszczowego znajdującego się w peronie czwartym.

Lipiec 2013 - Jest porozumienie w sprawie opłat za użytkowanie ruchomych schodów na Dworcu Zachodnim. Koszty po połowie pokryją PKP i ZTM. Po wielotygodniowych negocjacjach udało się ustalić, że za jazdę w górę zapłaci kolej, czyli PKP, a za jazdę w dół miasto - w tym przypadku Zarząd Transportu Miejskiego. Koszty za prąd rozdzielono po połowie, gdyż ze schodów ruchomych będą korzystać zarówno pasażerowie kolei jak i szybkiego tramwaju czy zwykli poznaniacy odprowadzający znajomych czy to na dworzec czy to na przystanek PeSTki.

Sierpień 2013 - Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał zgodę na użytkowanie trasy PeSTki do Dworca Zachodniego i ulicy Głogowskiej. Decyzja została wydana jednak warunkowo. Inwestor musi do końca miesiąca naprawić ruchome schody, które zostały zalane podczas czerwcowych ulew. Inwestycja uzyskała też pozytywną opinię straży pożarnej.
Na początku miesiąca rozpoczyna się budowa tymczasowego przystanku przy Moście Teatralnym, a także schodów, którymi pasażerowie zejdą z ulicy Roosevelta. Osoby niepełnosprawne i z wózkami będą mogły dotrzeć do nowych przystanków PeSTki po istniejącej pochylni. Budowany przystanek będzie jednak tymczasowym i będzie funkcjonować do czasu wybudowania nowej stacji PST pod przebudowywaną Kaponierą.
29 sierpnia nową trasę PeSTki przetestował osobiście sam prezydent Ryszard Grobelny. Towarzyszyli mu przedstawiciele miejskich jednostek (ZTM, ZDM, MPK), wykonawcy (firmu ZUE) oraz poznańscy radni.

ZOBACZ TAKŻE: PeSTka już od 15 lat łączy Łazarz z północnym Poznaniem {WIDEOprzejażdżka}


R E K L A M A

Komentarze (1)

01-09-2013 16:58:16
kaśka
kawał porządnej dziennikarskiej roboty - gratulacje
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

25

maj

Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"

04

cze

do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu

09

cze

Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego

13

cze

do 18-06-2024
Łazarz
34. Dni Łazarza
13-18.06.2024

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: