Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"PKP traktuje Poznań Główny jako prowincjonalną stacyjkę" – radny Paweł Sowa pisze do premiera - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"PKP traktuje Poznań Główny jako prowincjonalną stacyjkę" – radny Paweł Sowa pisze do premiera
04-12-2019 01:04   Janusz Ludwiczak
Radny Miasta Poznania Paweł Sowa napisał list do Premiera RP Mateusza Morawieckiego w sprawie stanu dworca Poznań Główny.
– Stacja jest na granicy przepustowości, niewydolna komunikacyjnie, niewygodna dla pasażerów, stanowi "piętę achillesową" systemu kolejowego całej zachodniej Polski. Jej teren wygląda jakby ktoś rzucił w nią bombę i zostawił pobojowisko bez posprzątania... Spółki PKP zachowują się nieodpowiedzialnie, wszyscy mamy wrażenie że traktują Poznań jak prowincjonalną stacyjkę – zaznacza radny Paweł Sowa.

Radny w liście do Premiera RP Mateusza Morawieckiego przypomina obietnice polityków i władz PKP w sprawie przebudowy starego dworca Poznań Główny. Jak zaznacza Paweł Sowa: "Postanowiłem wysłać list do Premiera RP, by poinformować o skandalicznej sytuacji Poznania Głównego i wezwać do podjęcia pilnych działań".

Poniżej treść listu:

Poznań Główny woła o pomoc!

Szanowny Panie Premierze,
Na początku mojego listu składam gratulacje z okazji objęcia w dniu 18 listopada br. ponownie urzędu Premiera Rzeczypospolitej Polskiej. To zaszczytne stanowisko jest przede wszystkim zobowiązaniem do pracy na rzecz mieszkańców naszego kraju. Tak samo jest w moim przypadku – chociaż jestem jedynie radnym Miasta Poznania, łączą nas zobowiązania wobec ludzi.

Jako bardzo wysoki rangą urzędnik Państwa Polskiego powinien Pan dogłębnie poznać ogromne problemy drugiej co do znaczenia stacji kolejowej w kraju, której funkcjonowanie ma wpływ na stan kolei w całej Polsce oraz na przewozy międzynarodowe. Dlatego postanowiłem do Pana napisać ten list w formule otwartej. Odbieram w pewnym sensie jako mój obowiązek poinformować Pana o tym, co się dzieje na stacji kolejowej Poznań Główny.

Obecny stan Poznania Głównego – nie waham użyć się mocnych słów– jest tragiczny. Stacja jest na granicy przepustowości, niewydolna komunikacyjnie, niewygodna dla pasażerów, stanowi „piętę achillesową” systemu kolejowego całej zachodniej Polski. Jej teren wygląda jakby ktoś rzucił w nią bombę i zostawił pobojowisko bez posprzątania – poszczególne elementy niepasujące do siebie od lat utrudniają życie podróżnym. Do dzisiaj mimo wielu zapowiedzi, w tym wysokich polityków Ministerstwa, ciągle nie wyremontowano starego dworca ani fatalnie wykonanej nawierzchni peronów 1-3. Nie ma żadnej wizji całościowej co do losów Poznania Głównego, brak strategicznego myślenia widoczny jest na każdym kroku. Spółki PKP zachowują się nieodpowiedzialnie, wszyscy mamy wrażenie że traktują Poznań jak prowincjonalną stacyjkę.

Tymczasem Poznań Główny to drugi po Warszawie Centralnej pod względem ruchu pasażerskiego obiekt w Polsce (19 milionów pasażerów w 2018 r.). Ma wybitne znaczenie strategiczne dla całego kraju. Mam przeświadczenie, że Państwo Polskie musi w końcu zadbać o pierwszorzędny węzeł kolejowy, niezbędny dla funkcjonowania transportu kolejowego w całej zachodniej Polsce. Musimy to sobie wszyscy uświadomić – żaden, dosłownie żaden projekt infrastrukturalny kolejowy w Polsce nie powiedzie się, jeśli nie zostanie rozwiązany problem poznańskiego węzła kolejowego.

Dotychczas oferowano Poznaniowi Głównemu tylko tandetę, prowizorki, bylejakość, brak perspektywicznych rozwiązań i oszukańcze komunikaty. Pilnie potrzeba decyzji na najwyższym szczeblu oraz pieniędzy – jako mieszkańcy bowiem oddajemy do budżetu centralnego ogromne kwoty (sam tylko Poznań wytwarza 3% polskiego PKB, powiat poznański również obsługiwany przez tę stację – drugie tyle), a od lat jesteśmy pomijani w wydatkach.

Chciałbym przedstawić „cztery filary” funkcjonowania Poznania Głównego i Poznańskiego Węzła Kolejowego, których realizacja jest niezbędna, by zaczął normalnie działać.
Społecznicy ze stowarzyszenia „Inwestycje dla Poznania” oszacowali koszty realizacji na 2,2 mld złotych. Przedstawiam te potrzeby w punktach z komentarzem.

  1. Porządny remont starego gmachu dworca na międzytorzu (de facto oznacza budowę budynku od podstaw, tego rodzaju działanie jest od dawna planowane, lecz jego realizacja została zaniechana). Szacowany koszt 200 mln zł [Uwaga! PKP przewidziało tylko 32 mln zł – to kwota nierealna].
  2. Uporządkowanie komunikacji na terenie całej stacji:
    1. Poszerzenie i przedłużenie tunelu pod peronami do przyszłej lokalizacji dworca PKS (w kierunku Wildy), poza teren Centrum Handlowego.
    2. Budowa kładki z nowego gmachu na perony zachodnie 4-6. Kładka ta jest przewidziana konstrukcyjnie, lecz jej budowa została zaniechana [Uwaga! PKP buduje nowy peron (robocza nazwa 3A) co jest dobrym pomysłem, niestety tunel do niego prowadzony wyjdzie później w kierunku północnym ku ul. Składowej, a nie w linii prostej w kierunku Wildy, o co postulujemy].
      Szacowany koszt pozycji 2.: 150 mln zł (w tym kładka 25 mln zł)
  3. Porządny remont fatalnie wykonanych peronów wschodnich (1-3) wraz z estetyzacją hali peronowej, która jest ponurą przestrzenią pod parkingiem piętrowym centrum handlowego.
    Szacowany koszt pozycji 3.: 100 mln zł
  4. Budowa nowych torów szlakowych celem poprawy przepustowości całego węzła kolejowego:
    4.1. Druga para torów na odcinku Poznań Gł. – Poznań Wschód (1 mld zł)
    4.2. Druga para torów na odcinku Poznań Gł. – Luboń (400 mln zł)
    4.3. Trzeci tor na odcinku Poznań Gł. – (postulowana stacja) Poznań Jeżyce (okolice posterunku Poznań Główny POD) (300 mln zł).
    Szacowany koszt pozycji 4.: 1,7 mld zł

Całość szacunku opiewa na 2,2 mld zł.

Lista ta może być rozszerzona w przyszłości o budowę peronów dla kolei metropolitalnej między Mostem Teatralnym a Uniwersyteckim (postulowana jest na tym odcinku nowa stacja w centrum Poznania, której uzasadnienie jest szerokie i nie omówię go w tym liście) oraz o inwestycje związane z ew. realizacją projektu Kolei Dużych Prędkości. Tych kosztów nie oszacowano w tym momencie, gdyż ww. problemy już istniejącej stacji Poznań Gł. są priorytetowe.

Jako radny Miasta Poznania i jednocześnie mieszkaniec proszę Pana o pomoc. Traktowanie Poznania Głównego przez spółki PKP po macoszemu nie może mieć dalej miejsca.

Potrzeba decyzji i pieniędzy. Jestem do Pańskiej dyspozycji zarówno na miejscu w Poznaniu, jak i w przypadku takiej potrzeby w Warszawie czy gdziekolwiek indziej. Moja determinacja sięga zenitu, zamierzam działać na wszelkie możliwe sposoby, by Poznań odzyskał należne miejsce na mapie kolejowej Polski.

Z poważaniem,
Paweł Sowa
Radny Miasta Poznania


Fot: Paweł Sowa

Komentarze (6)

07-12-2019 17:55:27
eka z małeki
@pyra-trzeba by wymienić wszystkich dotychczasowych prezydentów a oni wszyscy!!!bardzo się starali o dobre układy dla pkp!!!Co do pkp to należy całe to dziadostwo rozpędzić i oddać to barachło pod niezależny zarząd!!!Czy muszę pisać kto to zrobił???Mają się dobrze,mają dochód,są tańsi i nie chcą stale dotacji---bo nie mogą dać rady!!!Jedyne co pozostało to zlikwidować całe to BARACHŁO!!! I TO SZYBKO!!! eka
07-12-2019 12:16:14
pyra
Ale to nie swiadczy tylko i wylacznie niedobrze o PKP i ich opieszalosci czy niecheci. Swiadczy to takze o prezydencie Poznania, ktoremu nie zalezy bo gdyby chcial to by dawno sie dogadal z PKP jako "glowa" Miasta. Pan Prez. wspolpracuje za to z MTP, oddaje nasze dzialki w Parku Kasprowicza i pozwala na zabetonowanie kolejnej zywej ziemi/zieleni w naszym miescie. Poznan to nie jest milosc pana Prezydenta, tak, miasto trzeba kochac aby wiedziec co tu jest wazne i aby jaknajlepiej dbac o nasze miasto. Tego nie ma w wydaniu obecnej kadencji.
06-12-2019 13:30:04
eka z małeki
-doceniam i pochwalam zachowanie radnego-oby przyniosło sukces!!!Znając lubienie warszawki-naszej mieściny!!! marno to widzę,a poza tym od dawna nikt nie wygrał z cesarstwem pkp!!!A przynajmiej w sprawie,bądż co bądż co bądż ważnej dla kraju przecież z kraja niekture tak muwiły!!!!!!!!!!!! eka
04-12-2019 20:03:36
koneser
Podoba mi się zaangażowanie radnego Sowy i jego troska o tak ważne miejsce Poznania, jakim jest dworzec PKP!!!!!!!! Wymienione punkty w otwartym liście do Pana Premiera są bardzo ważne, ale brakuje mi jeszcze jednego. Otóż sam dworzec jest nieprzyjazny dla pasażerów! Brakuje poczekalni dla oczekujących na pociągi bo trudno czymś takim nazwać parę rzędów krzesełek plastikowych w głównym holu dworca. To żenada i kompromitacja dla władz miasta, że nikt nie pomyśli co z tym fantem zrobić! Można udawać, że nie ma problemu i tak jest dotychczas, ale niedogodności pozostaną w pamięci turystów odwiedzających nasze miasto!
04-12-2019 10:46:20
pyra
Bardzo dobrze Panie Sowa ! Dziekuje bardzo za Pana zaangazowanie. Poznan to takie zadupie, przepraszam za slowo ale tak jest. Wizytowka miasta to powinien byc dworzec, ktorego Poznan nie ma.
04-12-2019 08:21:53
Łazarzanin
Brawo Panie Pawle!!!

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza (maksymalnie 1500 znaków):

Pozostało znaków: 1500

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
18

gru

18:30
Inkubator Kultury Pireus ul. Głogowska 35
X sesja (uroczysta) Rady Osiedla Święty Łazarz
► porządek obrad

20

gru

do 21-12-2019
Zajezdnia tramwajowa MPK ul. Głogowska 131/133
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:00-13:00

19:00
Hala widowiskowo-sportowa Arena ul. Wyspiańskiego 33 Park Kasprowicza
Koszykarskie derby Poznania
KKS Wiara Lecha - AZS Politechnika Poznańska

26

gru

16:00
Dworzec Letni (peron 4b)
Inscenizacja przyjazdu Ignacego Paderewskiego

29

gru

18:00
Hala widowiskowo-sportowa Arena ul. Wyspiańskiego 33 Park Kasprowicza
"Głośna noc - Betlejem w Polsce" - widowisko

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: