Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Nazywają go "chlebak" - nowy dworzec ma już 7 lat - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Nazywają go "chlebak" - nowy dworzec ma już 7 lat
29-05-2019 08:07   Janusz Ludwiczak
Równo siedem lat temu, 29 maja 2012 r. po dziesięciu miesiącach budowy, 10 dni przed rozpoczęciem Euro 2012 ówczesny Prezydent RP Bronisław Komorowski otworzył nowy dworzec kolejowy.

– To ważny dzień dla Poznania i Polskich Kolei Państwowych. Cieszę się, że również mogę uczestniczyć w otwarciu nowego, pięknego budynku dworca głównego. Mam świadomość, że to jest takie swoiste centrum komunikacyjne, zintegrowane, gdzie jest miejsce na Polskie Koleje Państwowe, dla PKS-u i będzie połączenie z systemem tramwajowym. Nie będzie pewnie portu morskiego, ale można stąd do Szczecina, Gdyni i Gdańska wyruszyć – mówił 29 maja 2012 r. w trakcie uroczystości Prezydent RP Bronisław Komorowski.

Historia nowego dworca kolejowego rozpoczyna się tak naprawdę w 2009 roku, kiedy to władze PKP podpisały umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro, które oprócz budowy nowego dworca kolejowego obejmuje wybudowanie parkingu na 1500 samochodów, dworca PKS oraz centrum handlowo-usługowego.

Wielu podróżnych narzekało, że nowy dworzec jest zbyt mały i niefunkcjonalny. Pasażerowie wielokrotnie wskazywali, że jest zbyt mało kas i brakuje poczekalni z prawdziwego zdarzenia. Kolejnym problemem był schodów jadących w dół, przez co osoby korzystające z pociągów musiały znosić po schodach ciężkie bagaże. Jednak to się zmieniło. Po dwóch latach starań i pięciokrotnym ogłaszaniu przetargu PKP w końcu znalazło wykonawcę, który jesienią 2016 roku wybudował schody ruchome jadące w dół z budynku dworca głównego na perony 1, 2 i 3. Inwestycja kosztowała blisko 2,5 mln zł.


Budynek nowego dworca kolejowego ma powierzchnię 7 tysięcy m kw. Położony jest nad torami i peronami 1, 2, 3, równolegle do Mostu Dworcowego. Wznoszenie obiektu odbyło się w rekordowym czasie - od czasu rozpoczęcia prac budowlanych do udostępnienia dworca pasażerom minęło zaledwie 10 miesięcy. Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to nowoczesny, trzypoziomowy budynek, jedyny w Polsce poza Dworcem Centralnym w Warszawie zbudowany nad peronami. Powierzchnia budynku wynosi 4 921,16 m2, a jego kubatura 49 435,73 m3. Ze względu na swój kształt, nowy dworzec przez niektórych nazywany jest "chlebakiem".

Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma trzy poziomy i powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostało 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna jest też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem. Dworzec zaopatrzony został w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało – granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu postawiono też bankomaty i wpłatomat.

W nowym dworcu powstały również kawiarnie, salonik prasowy i inne lokale handlowo-usługowe. Podróżni będą mogli skorzystać również z Punktu Informacji Kolejowej, który będzie połączony z Centrum Informacji Miejskiej. Przy budowie dworca pracowało ponad 600 osób. Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture , autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.


Komentarze (3)

31-05-2019 16:51:05
ja
najbrzydszy dworzec PKP w Polsce !!!!!
30-05-2019 14:14:37
pyra
Oczywiscie Grobelny ! Niefunkcjonalne rozwiązanie i schowanie dworca gdzieś na tyłach galerii handlowej. Dotarcie na perony - to prawdziwy tor z przeszkodami. Totalny niewypał !!! Czegos podobnego nie mozna spotkac nigdzie na swiecie. Czlowiek zjezdzil juz troche swiata. Mam nadzieje, ze stary Dworzec Glowny zostanie odrestaurowany i przywrocony do zycia. To co stare nie oznacza, ze jest przestarzale i niefunkcjonalne ale mam wrazenie, ze na tym polega polityka miasta od lat.
30-05-2019 13:20:39
eka z małeki
trzeba pamiętać kto się wybitnie przyczynił do powstania owego-n.bene zajmuje to wysokie miejsce na liście największych szmir!!!Nie należy potępiać tego kto to otwierał!!!Równie dobrze można doczepić tego kto to cudo poświęcił,no bo przecież nie robił pokropku za darmo oj nie!!!!!!!
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
23

sty

18:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan - modlitwa centralna

25

sty

18:00
Kościół Prawosławny - Cerkiew św. Mikołaja ul. Marcelińska 20
Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan - modlitwa prawosławno-rzymskokatolicka

26

sty

13:00
Kościół Matki Boskiej Bolesnej ul. Głogowska 97
Koncert kolęd Chóru Męskiego Kompanii Druha Stuligrosza

01

lut

Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Jubileusz 50-lecia Klubu Górskiego Grań

04

lut

do 07-02-2020
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi budownictwa "Budma"

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: