W środowe popołudnie w dawnej restauracji Mc Donald`s, w której obecnie mieści się wejście południowe MTP odbyła się debata "Nie-boska Głogowska", podczas której rozmawiano na temat przyszłości głównej arterii Łazarza.
– Głogowska to jedna z najważniejszych ulic Poznania. Niegdyś tętniący życiem trakt handlowy, dziś pełni przede wszystkim funkcję transportową. Podczas dyskusji skupimy się na jej śródmiejskiej części, to bowiem właśnie ten fragment Głogowskiej ma największy potencjał miastotwórczy. Celem debaty będzie swego rodzaju publiczny "sąd nad ulicą" oparty o twarde dane, relacje historyczne i opinie specjalistów zaprezentowane w syntetycznej formie na początku spotkania – powiedział Jakub Głaz, jeden z moderatorów debaty, krytyk architektury.
– Na bazie wielowarstwowej, a jednocześnie obiektywnej oceny ulicy Głogowskiej chcemy wskazać jej słabe i silne strony. Następnie, poprzez otwartą dyskusję z mieszkańcami postaramy się odpowiedzieć na podstawowe pytanie - czy ulica Głogowska wymaga zmian, a jeżeli tak, to jakich? Wnioski z debaty zostaną spisane, a następnie upublicznione i przekazane odpowiednim decydentom. Stanowić będą one również bazę do ewentualnej organizacji warsztatów, podczas których wypracowane będą konkretne rozwiązania dla ulicy Głogowskiej – dodaje Jakub Głaz.
W debacie wzięli udział m.in. Łukasz Mikuła - przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta i radna Katarzyna Kretkowska, dr Michał Beim, ekspert ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego, przedstawiciele Rady Osiedla Św. Łazarz, a także mieszkańcy. Na spotkaniu pojawili się również społecznicy z inicjatywy "Nowa Głogowska nas połączy", którzy przekonują, że główną arterię Łazarza trzeba jak najszybciej zwęzić do jednego pasa ruchu. Ich zdaniem, dzięki wprowadzeniu takich rozwiązań na Głogowską powróci zieleń, a także upłynniony zostanie ruch, poprawi się bezpieczeństwo, zmniejszy się hałas.
– Docelowa wizja dla Głogowskiej jest jasna i przesądzona już kilka lat temu. To ma być ulica śródmiejska, z uspokojonym ruchem samochodowym, priorytetem dla pieszych, rowerów i tramwajów. Jest przewidziane miejsce na ogródki kawiarniane. Kontrowersja dotyczy jednak tego, czy tą ulicę należy zmienić już teraz czy poczekać do wybudowania tzw. Dolnej Głogowskiej, która może powstać przy realizacji Wolnych Torów – wskazuje Łukasz Mikuła, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta Poznania.
– Pewne zmiany na Głogowskiej są możliwe, ale należy patrzeć na cały układ komunikacyjny. Punktowe, nieprzemyślane zmiany na Głogowskiej mogą spowodować, że ruch przeniesie się na boczne ulice Łazarza. Zmiany należy przepracować najpierw na różnych modelach i organizacji ruchu. Nie może być tak, że rozwiązując problem Głogowskiej przeniesiemy go na inne ulice – dodaje radny Łukasz Mikuła.
– Uspokojenie tej ulicy jest potrzebne, ale niekoniecznie przez natychmiastowe zwężenie. Docelowo ulica ta powinna być zwężona po wybudowaniu Dolnej Głogowskiej. Musi być alternatywa dla samochodów. Ruch nie może przenieść się na boczne uliczki Łazarza. Każde przewężenie Głogowskiej czego jesteśmy świadkami powoduje zakorkowanie sąsiednich ulic takich jak Matejki i Kasprzaka czy Małeckiego i Dmowskiego – zaznacza Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Św. Łazarz.
Z kolei Michał Beim, ekspert ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego jako przykład podaję ulicę Habsburgską (HabsburgerStrasse) w niemieckim Fryburgu, która jeszcze kilka lat temu przypominała ulicę Głogowską. Obecnie arteria ta jest jednopasmowa, z wydzielonym, zielonym, trawiastym torowiskiem i uspokojonym ruchem samochodowym.
– Była to ulica bardzo podobna do Głogowskiej z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, zniszczonym torowiskiem, wąskimi chodnikami, pozbawiona zieleni. Zmian domagali się przede wszystkim kupcy, którzy chcieli mieć większy przychód z prowadzonej przez siebie działalności. Brakowało im miejsc parkingowych. Również była to ulica nieprzyjazna dla rowerzystów, a wbrew pozorom rowerzysta to dobry klient – mówi dr Michał Beim, ekspert ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego.
– Inwestycja trwała półtorej roku. Niemcy mają zasadę, że wolą dłużej poświęcić czasu nad przygotowaniem projektu, a sprężyć się z samą realizacją inwestycji, prowadząc przebudowę nawet na dwie zmiany. Poznaniaków bolała przebudowa Kaponiery czy obecnie remont Św. Marcina, gdzie część sklepów już się zamknęła. Podobnie było w Olsztynie podczas budowy sieci tramwajowej, dlatego zachęcam miasto Poznań, by więcej czasu poświęcało nad przygotowaniem projektów, a sprężało się z realizacją inwestycji i ponaglało wykonawców – dodaje Michał Beim.
Zdaniem dr Michała Beima, eksperta ds. komunikacji z Instytutu Sobieskiego kierowcy będą omijali niebawem Głogowską.
– Niedługo otwarty zostanie kolejny odcinek drogi eksperesowej S5. Kierowcom nie będzie opłacać się już wjeżdżać do miasta, gdzie do dyspozycji będą mieli A2 i S11-tkę, przejazd Głogowską nie będzie atrakcyjny – podsumowuje Michał Beim.
Środową debatę o przyszłości ulicy Głogowskiej transmitowaliśmy specjalnie dla Państwa na żywo. Poniżej relacja wideo:
Fot: Janusz Ludwiczak
ZOBACZ TAKŻE: Społecznicy i część mieszkańców chce zwężenia Głogowskiej
ZOBACZ TAKŻE: Głogowska na złość kierowcom czy mieszkańcom?
ZOBACZ TAKŻE: Nie będzie zwężenia ulicy Głogowskiej
ZOBACZ TAKŻE: Zwęzili Głogowską – chcą by główna arteria Łazarza była jednopasmowa
ZOBACZ TAKŻE: Ma 2,3 km długości, kiedyś nazywała się Łazarską {WIDEO}
Komentarze (7)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Cisza wyborcza
(19-04-2024 23:54)
· Gdzie i jak głosować? – INFORMATOR
(19-04-2024 22:52)
· Co dalej z Areną? Kiedy tramwaj na Arciszewskiego? – Jacek Jaśkowiak vs Zbigniew Czerwiński
(19-04-2024 17:21)
· Dobre Sąsiedztwo znów na Łazarzu!
(19-04-2024 06:00)
· Lidia Dudziak i Filip Olszak pożegnali się z Radą Miasta Poznania
(19-04-2024 01:19)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami
(02-10-2023 13:28)
· Na terenie dawnego stadionu Energetyka działa giełda handlowa
(16-07-2023 01:04)
· Zaginęła Zuzia – szukają jej stęsknieni właściciele
(23-01-2023 07:22)
· Konsekrowano kościół. Głogowską przeszedł "czarny protest" – łazarskie kalendarium
(08-10-2023 23:51)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie blisko 100 mieszkań
(08-09-2023 07:00)
Niezapominajka |
kwi
11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej
kwi
Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00
kwi
Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00
kwi
do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn
maj
Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· Wysoka samoocena działalności p Dudziak chyba jednak trochę na wyrost.9152
(19-04-2024 19:08)
· Wypowiedzi p Czerwińskiego odnośnie Łazarza bardzo zdawkowe nie ma ...
(19-04-2024 19:05)
· Obstawiam frekwencję max.30%
(19-04-2024 18:40)
· A był taki nacisk, że tramwaj na Kopernika musi powstać... no to już wiecie ...
(19-04-2024 18:33)
· Wybór żaden - betonoza czy prawica...
(19-04-2024 17:49)
· Działkowcy protestują: "Rada osiedla podjęła decyzję bez konsultacji z ... (19)
· Zamurowano okna w kamienicy przy Głogowskiej. Obok powstanie nowy budynek (16)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie ... (16)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami (15)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: