Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Łazarscy radni przeciwni zwężeniu Głogowskiej i likwidacji lewoskrętu w Berwińskiego {► WIDEO} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Łazarscy radni przeciwni zwężeniu Głogowskiej i likwidacji lewoskrętu w Berwińskiego {► WIDEO}
25-10-2017 12:17   Janusz Ludwiczak
Zwężenie ulicy Głogowskiej do jednego pasa ruchu i wyłączenie sygnalizacji świetlnych na głównej arterii Łazarza, remont chodnika i drogi prowadzącej do Przedszkola nr 32 "Świerszczykowe Nutki", jednokierunkowa ulica Jarochowskiego, podjęcie uchwały w sprawie wniosku do Prezydenta Miasta Poznania o zintensyfikowanie prac związanych z przebudową ul. Kolejowej i o zachowanie lewoskrętu z ul. Głogowskiej w ul. Berwińskiego – tym zajmowali się łazarscy radni podczas ostatniej sesji.

Na początku, 34. sesji zwyczajnej, która odbyła się 27 września Rada Osiedla Św. Łazarz zaopiniowała koncepcję przebudowy ulicy Jarochowskiego, na odcinku pomiędzy Chociszewskiego a Wyspiańskiego.

Radni przyjęli wariant 1, który zakłada wprowadzenie jednego kierunku ruchu na odcinku od ulicy Chociszewskiego do ulicy Sczanieckiej. Na odcinku od ulicy Sczanieckiej do ulicy Niegolewskiech samochody będą poruszać się w dwóch kierunkach, podobnie jak na odcinku pomiędzy ulicami Limanowskiego i Wyspiańskiego, dzięki czemu umożliwiony będzie dojazd do szpitala Św. Rodziny. Jeden kierunek obowiązywać będzie na odcinku od ulicy Niegolewskich do Limanowskiego. W wariancie tym zaprojektowano 181 legalnych miejsc parkingowych (w zatokach postojowych oraz przy parkowaniu równoległym na ulicy). Obecnie znajduje się tu 176 legalnych miejsc parkingowych.

Nie będzie za to wprowadzony zakaz skrętu w lewo z ulicy Jarochowskiego w Chociszewskiego.

W kolejnym punkcie Rada Osiedla Św. Łazarz podjęła uchwałę w sprawie wniosku do Rady Miasta i Prezydenta Poznania o zabezpieczenie w budżecie miasta 400 tys. zł na remont chodnika i drogi prowadzącej do Przedszkola nr 32 "Świerszczykowe Nutki".

W czasie opadów deszczu dojście oraz dojazd do przedszkola jest niemożliwe, ponieważ droga jest całkowicie zalana. Wielokrotnie podejmowano starania o pozyskanie środków na przebudowę jezdni i chodnika wokół przedszkola, zwłaszcza w okresie remontu chodnika przy ul. Chociszewskiego, niestety ZDM kierował w tej sprawie dyrekcję przedszkola do Rady Osiedla, która nie posiada wystarczających środków na remont drogi – mówiła podczas sesji Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Św. Łazarz.

Podczas ostatniej sesji łazarscy radni zwrócili się również z drugim wnioskiem do Prezydenta Poznania o zintensyfikowanie prac związanych z przebudową ul. Kolejowej.

W związku z wykonaniem przez Politechnikę Poznańską opracowania dotyczącego organizacji ruchu na ulicach dolnego Łazarza i przyjęciem przez Radę Osiedla wariantu I tego opracowania, jako wiodącego, Rada Osiedla Św. Łazarz zwraca się z wnioskiem o podjęcie prac projektowych dotyczących przebudowy ulicy Kolejowej. Mając na uwadze, iż wskazania zawarte w powyższym opracowaniu Politechniki Poznańskiej są zbieżne z wcześniejszymi projektami dot. ul. Kolejowej i wynikami konsultacji z mieszkańcami, nic nie stoi na przeszkodzie, by w ramach realizacji strefy Tempo 30 na Łazarzu już teraz podjąć prace projektowe dotyczące przedmiotowej przebudowy – czytamy w uchwale Rady Osiedla Św. Łazarz.

Najwięcej czasu radni poświęcili jednak dyskusji na temat zwężenia ulicy Głogowskiej. Przewodniczący rady Filip Olszak przedstawił stanowisko w sprawie zwężenia ul. Głogowskiej oraz wyłączenia na niej sygnalizacji świetlnej. Wypracowane ono zostało w odpowiedzi na przeprowadzone w sobotę 16 września konsultacje, podczas których przedstawiony został projekt Nowej Głogowskiej. Przewodniczący podkreślił jednak, że stanowisko nie stanowi kategorycznego sprzeciwu wobec zwężenia ul. Głogowskiej, a jedynie zasygnalizowanie działań, jakie powinny poprzedzić takie przedsięwzięcie.

Nie zgodził się z tym radnym Roman Modrzyński, który jest motorniczym.

Nie zgodzę się, że wyłączenie sygnalizacji świetlnej na Głogowskiej pogorszy bezpieczeństwo. Piesi i inni uczestnicy ruchu będą bardziej uważni. Usprawniona zostanie również komunikacja tramwajowa – stwierdził radny Roman Modrzyński.

Z kolei radna Agnieszka Michalak-Pietkiewicz stwierdziła, że w miastach zachodniej Europy tendencją jest rezygnacja z sygnalizacji świetlnej i wdrażanie w jej miejsce innych, innowacyjnych rozwiązań tworzących skrzyżowania bezkolizyjne.

Głos zabrała również Paulina Suszka ze Stowarzyszenia Urbanator.

Zgłosiły się do nas mieszkanki Łazarza, z prośbą o pomoc w przeprowadzeniu wcześniej wspomnianych konsultacji. Prezentowane przechodniom zmiany były jedynie propozycją, a nie projektem. Zakładały one m.in. utworzenie azyli dla pieszych przy każdym przejściu, czy wyesowanie jezdni w celu zwolnienia ruchu samochodowego – powiedziała Paulina Suszka, ze Stowarzyszenia Urbanator, członek Rady Osiedla Stary Grunwald.

Zdaniem radnej Bogny Zielińskiej rozwiązanie to jest niemożliwe do czasu przebudowy ulicy Kolejowej, wybudowaniu Dolnej Głogowskiej i stworzeniu III ramy komunikacyjnej, która odciążyłaby ruch na obecnej ulicy Głogowskiej.

Jak czytamy w uzasadnieniu do uchwały:

Obawy Rady Osiedla Św. Łazarz budzą następujące kwestie:

  1. Zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych na ul. Głogowskiej – natężenie ruchu samochodowego oraz tramwajowego powoduje, iż propozycja wyłączenia świateł na ul. Głogowskiej może powodować wypadki z udziałem pieszych, szczególnie dzieci i osób starszych.
  2. Odebranie priorytetu dla transportu publicznego – wynikające z propozycji:
    • likwidacji świateł, co spowoduje, iż piesi i pojazdy (w tym tramwaje) będą poruszali się na zasadach ogólnych ustawy prawo o ruchu drogowym, co skutkować będzie obniżeniem prędkości z jaką tramwaje poruszają się ul. Głogowską i w konsekwencji doprowadzi to do przedłużenia czasu przejazdu;
    • pomysłu przywrócenia lewoskrętów z ul. Głogowskiej, co stoi w sprzeczności z celem zapewnienia priorytetu dla tramwajów (w tym z przedstawioną koncepcją Politechniki Poznańskiej – wariant II i III).
    • Utrudnienie wjazdu z ulic podporządkowanych na ul. Głogowską – dotyczy przejazdu, w godzinach szczytu, z Dolnego do Górnego Łazarza i odwrotnie (samochody będą musiały zatrzymywać się na torowisku, co dodatkowo blokować będzie ruch tramwajowy) oraz włączania się do ruchu na ul. Głogowskiej z ulic podporządkowanych.
  3. Zwiększenie natężenia ruchu na trasach alternatywnych, zwłaszcza na Kasprzaka-Matejki, Dmowskiego-Małeckiego i na ul. Kolejowej.
  4. Brak w propozycji dodatkowego miejsca na zieleń - proponowane rozwiązanie jest tylko jednym z możliwych wariantów, nie spowoduje bowiem znacznej zmiany wyglądu ul. Głogowskiej i np. nie zwiększa możliwości rozwoju zieleni na jej terenie. Obecnie każda z jezdni na ul. Głogowskiej ma ok. 5 m. Po wyznaczeniu jednej jezdni, która powinna mieć standardowo 3,5 m oraz ścieżki rowerowej, która powinna mieć 1,5 m, nie zyskujemy przestrzeni ani na śluzy dla pieszych (o wymaganej szerokości 2,5 m), ani na zieleń. Proponowane śluzy dla pieszych i ewentualne miejsca na zieleń powstaną kosztem zwężenia chodników i likwidacji miejsc parkingowych.
  5. Brak wykorzystania systemu ITS – Miasto Poznań kosztem 94,7 mln zł zbudowało w 2015 r. system mający usprawnić poruszanie się po Grunwaldzie. Wyłączenie świateł na ul. Głogowskiej to w praktyce wyrzucenie do kosza wydanych dwa lata temu pieniędzy publicznych. Dodatkowo, biorąc pod uwagę, iż projekt otrzymał dofinansowanie unijne w wysokości 63,6 mln zł, takie rozwiązanie może stanowić naruszenie 5-letniego okresu trwałości projektu i skutkować zwrotem dofinansowania.

Wprowadzenie proponowanych rozwiązań powinno być poprzedzone:

  • wyjaśnieniem kwestii trwałości projektu ITS i wykorzystania go w przyszłości na ul. Głogowskiej,
  • wprowadzeniem strefy Tempo 30 na Łazarzu i przecięciem głównych tras tranzytowych przez tę strefę,
  • remontem ul. Kolejowej,
  • zaproponowaniem rozwiązań godzących zwężenie ul. Głogowskiej z zapewnieniem priorytetu dla transportu publicznego,
  • inwestycjami na II ramie komunikacyjnej udrażniającymi przepływ samochodów (wg koncepcji Politechniki Poznańskiej, w szczególności dotyczy to przebudowy skrzyżowania Hetmańska-Arciszewskiego-Reymonta),
  • budową ul. Dolnej Głogowskiej (by odciążyć od tranzytu międzydzielnicowego ul. Głogowską i ul. Kolejową),
  • przeprowadzaniem szerokich konsultacji społecznych z mieszkańcami Łazarza, dotyczących sposobu zagospodarowania ul. Głogowskiej z uwzględnieniem wszystkich możliwych wariantów jej przebudowy.

Rada Osiedla Św. Łazarz większością głosów przyjęła uchwałę. Przeciwne były tylko radne: Agnieszka Glapa i Agnieszka Michalak-Pietkiewicz. Od głosu wstrzymał się radny Roman Modrzyński.

Ponadto radni zwrócili się również z wnioskiem do prezydenta Poznania o modyfikację systemu organizacji sygnalizacji świetlnej na ul. Głogowskiej.

Rada Osiedla Św. Łazarz wnioskuje o modyfikację systemu organizacji sygnalizacji świetlnej na ul. Głogowskiej (na odcinku od przystanku „Dworzec Zachodni” do skrzyżowania ul. Głogowskiej i Krauthofera/Palacza). Nowa organizacja świateł powinna ułatwiać pieszym przejście przez ul. Głogowską. Czas oczekiwania na zielone światło powinien być znaczne skrócony, a zielone światło na tyle długie, by pozwalało na przejście ulicy podczas jednej zmiany świateł. Nowa organizacja świateł powinna, na ile to możliwe, pozwalać na nadanie priorytetu dla ruchu tramwajowego z wykorzystaniem systemu ITS. Powinna również w większym stopniu dostosowywać się do natężenia ruchu. Obecnie, nawet przy mniejszym ruchu samochodowym, pieszy czeka na zielone światło tak samo długo, jak w godzinach szczytu komunikacyjnego – czytamy w uzasadnieniu.

Rada Osiedla Św. Łazarz jest również przeciwna zlikwidowaniu lewoskrętu z ulicy Głogowskiej w Berwińskiego. Zmiany miały nastąpić w październiku. O wprowadzenie nowej organizacji ruchu na Głogowskiej apelował miejski radny Tomasz Wierzbicki.

Samochody skręcające wjeżdżają na torowisko, blokując przejazd tramwajów w obydwóch kierunkach. Dodatkowo, sygnalizacja świetlna jest ustawiona w ten sposób, że sygnał dla tramwaju nie jest przedłużany, aby mógł on swobodnie opuścić skrzyżowanie po zjechaniu samochodów i musi czekać do kolejnego cyklu, co wydłuża czas postoju. Tramwaje jadące w kierunku centrum są zatrzymywane na światłach na skrzyżowaniu z ul. Berwińskiego/Kanałową, a w kierunku Górczyna – na kolejnym skrzyżowaniu z ul. Wyspiańskiego – pisał w interpelacji do prezydenta Poznania Tomasz Wierzbicki, Radny Miasta Poznania z Prawa do Miasta.

Zarząd Transportu Miejskiego oraz Policja pozytywnie zaopiniowali przygotowany przez ZDM projekt stałej zmiany organizacji ruchu, polegający na likwidacji skrętu w lewo z ul. Głogowskiej w ul. Berwińskiego. Wprowadzenie tego rozwiązania w sposób zdecydowany poprawi poziom bezpieczeństwa oraz płynność przejazdu tramwajów na tym odcinku. Ze względu na brak zmiany programu sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym skrzyżowaniu, projekt nie został jeszcze zatwierdzony przez Miejskiego Inżyniera Ruchu. W związku z czym Wydział Sterowania Ruchem w Zarządzie Dróg Miejskich wykona konieczną dokumentację i we wrześniu przedłoży ją do zatwierdzenia. Termin realizacji został planowany jest na koniec października – odpowiedział wiceprezydent Maciej Wudarski.

Na wrześniowej sesji łazarscy radni byli jednak przeciwny tym zmianom ze względu na ich zdaniem zwiększenia natężenia ruchu w kwartale ulic: Strusia, Małeckiego, Kanałowa.

Problem funkcjonowania lewoskrętu z ul. Głogowskiej w ul. Berwińskiego można rozwiązać podczas realizacji proponowanej modyfikacji organizacji świateł na ul. Głogowskiej. Skrócenie świateł dla samochodów jadących w kierunku Górczyna, wraz z utrzymaniem priorytetu dla tramwajów jadących w tym kierunku, pozwoli na „opróżnienie” skrzyżowania z samochodów skręcających w ul. Berwińskiego i przejazd tramwaju ruszającego z przystanku „Park Wilsona” w kierunku Górczyna. Likwidacja tego lewoskrętu spowoduje zwiększenie natężenia ruchu w kwartale ulic: Strusia, Małeckiego, Kanałowa – czytamy w uchwale Rady Osiedla Św. Łazarz.

Na zakończenie posiedzenia łazarski samorząd podjął decyzję o zlikwidowaniu nazwy Plac Wyspiańskiego. Skwer przy skrzyżowaniu z ul. Matejki, opodal gmachu Urzędu Miasta będzie jednak nosił nową nazwę - im. Marszałka Focha, o czym pisaliśmy już na początku sierpnia. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie jeszcze Rada Miasta Poznania, a zmiany mają związek z 100. rocznicą Powstania Wielkopolskiego.

Poniżej przedstawiamy krótką, filmową relacje z ostatniej sesji Rady Osiedla Św. Łazarz:

ZOBACZ WIDEO w niższej jakości (dla wolniejszego łącza)

Kolejna sesja Rady Osiedla Św. Łazarz odbędzie się dzisiaj, w środę 25 października. W porządku obrad przewidziano m.in. zaopiniowanie projektu uchwały Rady Miasta Poznania w sprawie nadania skwerowi nazwy Eki z Małeki czy podjęcie uchwały ws. zaopiniowania lokalizacji kasyna gry w Poznaniu przy ul. Wyspiańskiego 26.

Oczywiście jak zawsze przedstawimy Państwu szczegółową relację z sesji (już nie z takim opóźnieniem).

Projekty uchwał, protokół z poprzedniej sesji oraz frekwencje i obecność radnych można znaleźć w naszym serwisie na stronie: www.radaosiedla.lazarz.pl.

ZOBACZ TAKŻE: Sesja XXXV (zwyczajna) 27.09.2017

ZOBACZ TAKŻE: Frekwencja radnych

ZOBACZ TAKŻE: Rada Osiedla Św. Łazarz


R E K L A M A

Komentarze (11)

27-10-2017 16:30:44
Negatyw
Jednokierunkowa Jarochowskiego to ABSURD. Trzeba koniecznie zablokować ten pomysł (!!!!!!!!!!!).
26-10-2017 18:17:05
kierowca
pani maria na tym filmiku plecie trzy po trzy... zmysla korki na jarochowskiego i wymaga zeby w ulotce o pomysle (a nie projekcie, jak podkreslila pani z tylu sali) byly terminy.. i moze jeszcze lista plac robotnikow drogowych? gratulacje tez dla pani z pierwszego rzedu ktora uzywa zwrotu 'od dupy strony' kilkakrotnie.. czyzby to byla pani zastepca przewodniczacej zarzadu bogumila mackowiak? i pan filip olszak przerywajacy wypowiedzi super sprawa super przedstawiciele jeden pan Roman sie zachowuje porzadnie
26-10-2017 17:36:39
Pieszy Miejski
A na pobliskich Jeżycach, to są lata świetlne przed nami. Dyskutuje się przerwanie ciągłości ul.Dąbrowskiego. Dobrze, że radni nie są odpowiedzialni za Stare Miasto, bo pewnie głosowaliby za przywrócenie ruchu po Starym Rynku, w końcu kompletnie wymarł bez aut, a handel padł i wszystko się zamknęło. Tymczasem z dokumentów jak polityka transportowa i plan dla śródmieścia: Strona 12 Na liście najbardziej niebezpiecznych ulic od kilku lat prowadzą ulice Głogowska i Hetmańska. Strona 37 Najbardziej niebezpiecznymi ulicami w Poznaniu w roku 2004 były odcinki ulic: Głogowskiej (450 zdarzeń);Strona 29 W Śródmieściu najwięcej osób wyprowadza się z kamienic starej zabudowy z okolic Starego Rynku, Łazarza, Rynku Jeżyckiego oraz Rynku Wildeckiego. Miejsce zamieszkania zmieniali najczęściej mieszkańcy ulic: Głogowskiej - ale kto by tam takie pierdoły czytał...
26-10-2017 14:37:26
pff
rada osiedla w nosie majac badania polibudy uznala ze nie bo nie i bez dyskusji pani Łazarz z panem Filipiakiem na pewno moimi rekoma nie maja co liczyc na reelekcje
26-10-2017 13:25:52
x
Przy obecnej sygnalizacji na Głogowskiej czuję się bezpiecznie. Nie trzeba iść daleko, żeby znaleźć światła i powstrzymują one kierowców jadących z ułańską fantazją. Dlaczego trzeba zawsze myśleć tylko o komforcie kierowców i płynności ruchu? Nie ma na Głogowskiej linii autobusowej, a prywatni kierowcy mają tramwaj od samego Górczyna. Mogą skorzystać.
26-10-2017 13:11:25
wk35
@Łazarz W populistyczny sposób to działa RO, która broni dwóch pasów jak niepodległości będąc głucha na racjonalne argumenty (jak chociażby ten, że jeden pas na Głogowskiej już od dawna jest w rejonie Górczyna w kierunku do centrum), a nic nie robi w celu rzeczywistej poprawy wygody mieszkańców Łazarza nie korzystających z samochodu. No bo co RO zrobiła w sprawie przystaneczków obok Rynku mających ok. metra szerokości? Kojarzy ktoś jakieś działania w tej sprawie?
26-10-2017 09:56:49
gosownik
specjalisci urbanistyki sie znalezli ;/. juz wiem na kogo nie glosowac w nastepnych wyborach
26-10-2017 09:26:11
Łazarz
Jeżeli Pana/Pani szacunek zdobywa się w tak populistyczny , pozbawiony merytorycznych podstaw sposób to lepiej być w grupie wg tego sposobu rozumowania pozbawionej szacunku.
26-10-2017 06:35:02
Tomek
Skandal. Autostrado trwaj! Umysłowo Ci Państwo siedzą jeszcze w XX wieku. Jakby mogli to wrócili by do koncepcji trasy przez Piekary! P.S. kiedy strefa na Lazarzu? Obecnie mamy P&R w całej dzielnicy.
25-10-2017 21:53:33
wk35
Szkoda że w RO dominuje mentalny beton, który jest przeciwko poprawie wygody mieszkańców Łazarza. Jedynie trzy osoby zasługują na szacunek.
25-10-2017 18:50:18
paramido
ale jaja - ITS działa słabo lub w ogóle, ale "skoro kosztował 100 baniek, to nie można go ograniczać" - argumentacja godna prawdziwych gospodarnych poznańskich radnych osiedlowych :D
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: